Män kan rasa för att den framställer
oss som sexfixerade och otrogna maskiner. Kvinnor kan rasa för att
den framställer dem som sexobjekt. Eller också kan man se det som
en kul bild, om man har ett jobb och vill ha ett bättre kan det
jämföras med att man har ett förhållande och är nyfiken på
någon annan. Det betyder inte att man ska vänstra, det är bara en bild.
Den som inte vet vad
som hände sen kan förmodligen ana. Människor kände sig kränkta.
Inte så kränkta att de hörde av sig till Bahnhof och utvecklade
sin kritik, utan bara så pass att de mejlade Expressen.
En av de mindre skarpa knivarna, en norrbottning bosatt
på Åland analyserade annonsbilden med att ”kvinnorna är
fråntagna sin mänsklighet”, vilket gjorde henne ”så arg och
ledsen”.
När och varför blev asymmetrisk lugg en politisk markör?
Hon och jag lägger olika innebörd i
ordet mänsklighet, men den diffen löser vi inte. Jag tänkte göra
en annan vinkel på detta. Bahnhof säger visserligen i artikeln att
det är tråkigt att folk blir sura och uppmanar dem att söka de utannonserade jobben, men det tror jag inte att de menar. Jag tror istället
att de ser detta som en win/win/win:
Win 1: Mediestormen ger annonsen spridning. En
artikel i Expressen med påföljande debatt på Twitter och Facebook
är värd pengar, men helt gratis för Bahnhof den här gången tack
vare fiffiga formuleringar.
Win 2: Att jobba med memer och humor skapar intresse i den grupp Bahnhof vill anställa. På så vis blir det något så ovanligt som riktad gratisreklam.
Win 3: Kanske finns det jätteduktiga
feministiska säljare, drifttekningar och webbdesigners, men risken
finns att få in någon helt humorbefriad ”henniska” som lägger
energi på att kräva projekt med hänvisning till snedfördelning av
kön, etnicitet, sexuell läggning eller något annat som inte har
ett skit med jobbet att göra. Vore jag arbetsgivare skulle jag helst
se att dessa inte ens söker jobb hos mig.
Jag tänker inte söka jobb på Bahnhof
den här gången heller, men jag håller nog lite hårdare om mina
aktier än innan detta hände.