Så när regeringen vill plöja ner 230
miljarder i höghastighetståg undrar jag för vem. Vore det inte
bättre att underhålla befintliga tåg, växlar och spår, så att
tågen börjar klara befintliga tidtabeller? Tomas Eneroth,
regeringens egen transvestit (och infrastrukturminister) tycker att
järnvägsunderhållet är ”en ganska stor utmaning”, vilket är myndighetssvenska för ”vi har inte en jävla aning”.
Trots Eneroths lite märkliga klädval
tror jag inte att han är en idiot. Han fattar att 230 miljarder (som
i vanlig ordning troligtvis hinner bli det dubbla innan det är
klart) vore bättre att lägga på tåg vi har nytta av även de
närmaste tjugo åren, men han har lovat Miljöpartiet.
Apropå miljö finns uträkningar att
det kommer att ta 25-35 år innan miljöpåverkan av höghastighetstågen är nere på noll.
Så hur tänker klimatalarmisterna där? Den tiden finns inte
eftersom det ju alltid är exakt tio år till klimatkatastrofen.
Med risk för att låta som en
bakåtsträvare (det har hänt förut och lär hända igen) skulle
jag vilja citera den klarsynta och aningen upprörda kvinna som
ringde till Sveriges Radio med uppmaningen: ”Skit i alla de här
nymodigheterna. Försök att få det som har varit gammalt att
fungera först!”