Carglass skulle ha 5125 kr för att byta vindruta, vilket är ungefär värdet på bilen, åtminstone om man dessutom lägger en slant på att fixa framlyset som gav upp samtidigt med rutan. Så sentimental är jag inte, men en snabb koll på Blocket visade att det gick att få tag i en begagnad ruta trots att de limmas fast och därför sällan plockas bort när bilarna skrotas.
800 kr gick ”kalaset” på, men då
återstod det tveksamma nöjet att plocka bort den gamla rutan. Det
skulle ju kunna innebära ett smärre helvete, särskilt när man
saknar adekvata verktyg som ett demonteringskit.
Men vad tusan, det ska väl duga med
stämjärn, skruvmejsel och lite jävlar anamma. Jajamen!
Tomglas!
Och så på med lite tätningsmassa för
149 kr för att fästa rutan.
Så till det kritiska ögonblicket när
två personer lägger rutan på plats, en på vardera sidan.
Som ny! Eller ja, det går att ana en
viss avsaknad av lister, men de skulle ändå inte göra någon
nytta. Så istället för att ge Carglass 5125 kr har bilen fått en vindruta för under tusenlappen.
Framlyset fick en bilmek byta. Överkomligt det med, så slutsumman blev lägre än självrisken ifall jag hade haft en försäkring som täckt. På det här viset sparade jag ju in försäkringspremien också.
Framlyset fick en bilmek byta. Överkomligt det med, så slutsumman blev lägre än självrisken ifall jag hade haft en försäkring som täckt. På det här viset sparade jag ju in försäkringspremien också.