onsdag 4 mars 2020

Så blev man bilglasmästare då...

Det var ju det här med bilen som blev lite mjuk efter närkontakt med ett träd. Första tanken var att sälja skräpet för någon tusenlapp, men en gammal trotjänare som varit i familjen i drygt 30 år vill man ju inte bara kasta bort om den går att laga.

Carglass skulle ha 5125 kr för att byta vindruta, vilket är ungefär värdet på bilen, åtminstone om man dessutom lägger en slant på att fixa framlyset som gav upp samtidigt med rutan. sentimental är jag inte, men en snabb koll på Blocket visade att det gick att få tag i en begagnad ruta trots att de limmas fast och därför sällan plockas bort när bilarna skrotas.


800 kr gick ”kalaset” på, men då återstod det tveksamma nöjet att plocka bort den gamla rutan. Det skulle ju kunna innebära ett smärre helvete, särskilt när man saknar adekvata verktyg som ett demonteringskit.


Men vad tusan, det ska väl duga med stämjärn, skruvmejsel och lite jävlar anamma. Jajamen!

Tomglas!

Och så på med lite tätningsmassa för 149 kr för att fästa rutan.


Så till det kritiska ögonblicket när två personer lägger rutan på plats, en på vardera sidan.


Som ny! Eller ja, det går att ana en viss avsaknad av lister, men de skulle ändå inte göra någon nytta. Så istället för att ge Carglass 5125 kr har bilen fått en vindruta för under tusenlappen.

Framlyset fick en bilmek byta. Överkomligt det med, så slutsumman blev lägre än självrisken ifall jag hade haft en försäkring som täckt. På det här viset sparade jag ju in försäkringspremien också.

16 kommentarer:

  1. Lister borde väl gå att hitta på skroten eller från någon som skrotat en bil. Problemet med att byta ruta själv är att få det tätt. Har bytt några rutor på äldre Volvo (inte själv utan glasfirman) och det kan vara knepigt att få det helt tätt. Ibland behövs lite extra eftertätning.

    Till skillnad från dig så har jag bytt både framlysen och hela frontpartier och framskärmar vid mindre olyckor för att spara pengar men aldrig vindrutan. Stor eloge för att du vågade dig på detta och att du håller en i princip odödlig bil vid liv. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lister går säkert att hitta, men nu börjar det bli lite för mycket färgskiftningar, rostfläckar och skrapmärken för att jag ska tycka att det är värt det. Och om det blivit otätt blir det bara komplicerat att ha lister i vägen. Som det är nu tar jag bara fram limpistolen och trycker mer klet i skarven, borde gå på ett par minuter.

      Odödlig återstår att se, men några år till ska den i alla fall hålla, tror jag.

      Radera
  2. Makalöst bra! Sånt här gillar jag verkligen. Det går att göra så sjukt mycket själv, bara man planerar och tar lite tid på sig.

    En helt annan sak, din blogg saknar SSL-cert (https). Det gör att den rankar lägre per automatik hos google. Blogspot borde kunna fixa det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det jag kan av praktiskt arbete klarar de flesta.

      SSL-cert? Har du en länk eller möjlighet att förklara för en teknisk idiot, gärna på mejl (sparobloggen@gmail.com) för det här går oerhört högt ovanför mitt huvud.

      Radera
  3. Se till att den sitter. Vore ju otur om rutan vid tvärnit eller fartgupp flyger av och kanske skadar nån :/

    Håller med om att man kan fixa en hel del med bilar själv. Bytte bromsbackar själv på vår bil, busenkelt om man följer youtube-instruktionerna. Sparade 1800 kr fram och 2000 kr bak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore onekligen trist, men det känns som att den sitter bra. Antar att det klet jag använder är ungefär det samma som proffsen hade limmat med.

      Bromsbackar skulle rygga för. Tacka vet jag hederliga gamla trummor där man ser och begriper vad som händer när man bromsar.

      Radera
  4. Får man fråga om du har någon slags gräns alls för vad du fixar med själv :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kakel och klinkers, annars ingen kategorisk gräns. Men jag ser mig inte som en friskus som vågar mig på allting utan brukar tvärtom tänka länge på om det verkligen inte lönar sig att låta proffs jobba och betala dem med papperslappar.

      Radera
  5. Var det 2-komponentslim? Tro det eller ej Micke men jag har helt ofrivilligt mkt kunskap på just det här området och det är inte kul om rutan inte sitter vid krock (om bilen har airbags vill säga, svårt att säga från bilden och jag vill inte förolämpa din bil).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget 2-komponentslim och inga airbags (det är lite som att fråga om Karl X hade wifi när han tågade över Bält). Jag tror att den sitter bra och jag tänker inte krocka mer :-).

      Radera
    2. Japp, det är den enklaste lösningen. Jag går mycket på Charlie Häckners gamla devis: "Till alla er som har problem - ha inte det!"

      Radera
  6. Jag vill gärna göra det mesta själv, men när det gäller bilrutor hade jag nog inte kommit på tanken.

    Snyggt jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Carglass gav mig idén genom sitt... mustiga pris.

      Radera
  7. Men hallå - tid är väl pengar? Hur lång tid tog det dig mao vilket timmarvode räknar du på? Vad är din egen värdering av din timme i pengar? Gillar din blogg men saknar den reflektionen generellt hos dig. Bara för att du sparar lite tjänar du väl inte samma summa? Du har ju missat (?) fakturerad inkomst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra poäng, men resonemanget förutsätter dels att jag har en kund jag kan fakturera för just den tiden, dels att jag har lust att jobba mer. Byter jag slösurfande eller till och med en stärkande promenad mot rutbyte går tiden inte att översätta i pengar.

      Men även om jag hade räknat på ett anständigt arvode hade det varit en bra affär att göra det själv om alternativet var Carglass 5125 kr. Jag måste fakturera 12000-15000 kr för det eftersom varken bilglasmästarens eller mitt jobb är avdragsgillt och det här tog bara några timmar. Dessutom blev det ju ett blogginlägg :-).

      Radera