måndag 16 mars 2020

Läs recensioner!

Ibland får jag en känsla av att näthandel är ett helt nytt fenomen. Eller hur ska man annars förklara att så många skickar sina pengar och/eller kortuppgifter till företag de aldrig hört talas om? Särskilt märkligt när en enkel sökning hade visat att andra kunder känner sig lurade.


Svenskar har väl normalt inte så hög ”kan själv!”-nivå, men när det kommer till e-handel slår riskbenägenheten i taket. Det finnas trots allt recensionssajter att scrolla, som Reco och Trustpilot, och jämförelsesajter som Prisjakt och Pricerunner har egna betygssystem för webbutikerna.

Om inte det räcker finns allt på internet bara en sökning bort. Sök på företagsnamnet ihop med problem, bluff, scam eller leverans. Det rensar bort de värsta skumraskföretagen även om avsaknad av offentlig smutsbyk inte är någon garanti mot kor på isen.


Även jag som handlar ytterst sällan och lite har gjort mindre lyckade köp på nätet. Ibland chansar man på en mindre beprövad butik för att de har det bästa priset, men om ett företag är nedlusat av dåliga betyg och det skrivits artiklar av typen ”Pelle fick aldrig sin I-phone” är det himla märkligt att de fortfarande har kunder.

Den siste idioten är väl inte född än, men kommer förr eller senare utrustas med ett bankkort att shoppa loss med.

6 kommentarer:

  1. OT: Sparo, sätter den senaste tidens förändringar några spår i din kommande utlandsflytt, med tanke på införda begränsningar i rörlighet mellan olika länder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Inte på sikt, men det riskerar att sabba tidplanen.

      Radera
  2. Det borde alltså vara guldläge för bedragare nu då? Bara att tex smälla upp en ehandel inriktad på toapapper med superlåga priser? Enkom i bedrägligt syfte att komma över folks pengar :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får regga Dasspapper.nu och ge oss ett erbjudande för bra för att vara sant.

      Radera
  3. Det är därför man alltid handlar med kreditkort. Skulle de inte leverera så bestrider man betalning och så tar kreditkortsföretaget det vidare. Sen ska man självklart kolla recensionerna. På hotell blir det uppenbart att det alltid finns någon surpuppa som aldrig är nöjd med något så är 98 % bra eller enligt förväntan så brukar det vara ok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jag som är den där surpuppan :-).

      Radera