lördag 29 februari 2020

Kollektivtrafiken höjs, höjs och höjs

Säga vad man vill om Riksbankens inflationsmål, men diverse samhällsfunktioner gör verkligen vad de kan för att få hjulen att snurra. I år har portot höjts med 22 procent. Det kan tyckas extremt, men tittar man på portots utveckling har liknande höjningar gjorts tidigare.


Ett annat exempel jag sett var kollektivtrafik som den senaste tioårsperioden, medan KPI stigit 12 procent, har dragit iväg inte mindre än 43 procent. En forskare i artikeln säger:
För att undvika fler prishöjningar skulle regionerna, som driver nästan all kollektivtrafik, kunna skjuta till mer skattepengar.
Jag gissar att han fått sin lön av skattemedel hela livet. Vi andra inser att räkningen för de ökande kostnaderna hamnar på oss oavsett om vi betalar när vi reser eller när vi jobbar, även om det såklart är mest rättvist att ta betalt av resenären vid resetillfället.


En intressantare fråga är hur det kommer sig att kollektivtrafik blivit så mycket dyrare (och enligt en intervjuad trafikdirektör ska fortsätta uppåt). Höjda drivmedelspriset är inte svaret eftersom biljetterna stigit mycket mer. Istället skyller man på ökat antal avgångar. Kanske läge att dra ner på antalet då? På landsbygden har man nog minskat antalet avgångar, men skulle priserna här i Stockholm sjunka av att inte längre erbjuda pendeltåg var femtonde minut och tunnelbana var sjätte, utan istället 30 respektive 12 minuter hade jag gärna planerat mina resor bättre.

Men jag tvivlar på att det är där skon klämmer. Har vi råd med menskonst på perrongerna har vi nog råd att transportera resenärerna därifrån också. Kanske borde landstingspolitikerna prioritera bort sina egna jobb. Ännu ett politiskt beslut som inte kommer att tas.

13 kommentarer:

  1. Hehe, ja, SL-priserna kan man tycka vad man vill om :) Fast kopplingen att "allt blir dyrare samtidigt som inflationen enligt RB ligger på runt 1 procent" är egentligen inte så konstigt. Eller ens sant.

    Inflation mäts i korgar med flera varor. 1) Varor som drar iväg för mycket substitueras med andra varor. Blir mjölkchoklad för dyrt tar man in hallonbåtar istället. 2) Om en vara eller tjänst ökar i pris sätts det i relation till värdet. SL ökar ju värdet på sin tjänst när de bygger fler stationer och ökar antalet avgångar och blir mer punktliga. Så egentligen har det inte blivit dyrare... 3) Teknik och t ex bolån har t ex blivit rejält mycket billigare. Jämför t ex en kostnadsränta på 5 % för tio år sedan mot 1 % idag, en sänkning med 80 % När bolånet minskat med 80 % i kostnad är det av ringa betydelse att priset på kollektivtrafiken ökat med någon tusenlapp på årsbasis. Kan låta hårt, men så är det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast nu väl du varken bolån eller teknik (din mp3-spelare eller Nokia-telefon från slutet av 90-talet räknar jag inte som teknik) :-) Så Sparo-inflationen är så klart högre.

      Dina tubresor bör iofs kunna substitueras med cykel, löpning eller bil. Det kan även ses som värdehöjande eftersom du får mer frisk luft, motion och får mindre trängsel vid brukandet av de här transportsätten :)

      Radera
    2. Nu menade jag ju inte bokstavligen att inflationen borde ha tagit fart tack vare att staten/landstinget chockhöjt priset på porto och lokaltrafik. Jag tycker däremot det är märkligt att det oavsett kostnadsläge alltid tycks finnas utrymme att höja dessa priser med +20 %.

      Själv åker jag nästan aldrig kollektivt, och mindre och mindre, så personligen drabbas jag inte av den höjningen.

      Radera
  2. Ditt förslag: "borde landstingspolitikerna prioritera bort sina egna jobb" stöder jag helt. Landstingen är helt onödiga. Dess uppgifter kan fördelas mellan stat och kommuner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och det har väl snackats om det i decennier, men oavsett majoritet verkar det aldrig läge "just nu" ;-).

      Radera
    2. Här verkar politikerna ha tagit i med krafttag, landstingen är avskaffade! Men politikerna är bra finurliga så nu har någonting de kallar för "regioner" infunnit sig istället.

      Mycket bättre enligt beslutsfattarna, och de kan triumferande unisont utbrista:
      - Vi har gjort det vi lovade, vi har avskaffat landstingen.

      Känns angreppsättet bekant från andra samhällsområden och problem (politikerutmaningar)?

      Radera
    3. Regioner - landsting, potejto - potato. Känns som exakt samma sak. Lite som när ett dåligt företag byter namn för att det gamla fått så dålig klang.

      Radera
  3. Man får väl börja göra som så många andra idag i kollektivtrafiken, planka. Free stuff som sagt var, alla(h)s lika rätt.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner mig lite för gammal för att planka på tåget :-).

      Radera
    2. Från vänstern och deras kamrater lär vi snart få höra: att inte planka är rasistiskt

      Var det förresten inte en vänsterrepresentant som sa något i stil med att råna är att utjämna inkomstskillnader och det minska dessa skillnader är bra och demokratiskt?

      Att de vill ta "produktionsmedlen" från privat ägande, dvs avskaffa allt privat ägande, är ju väl känt, så att motsvarande sker på individnivå utan att staten behöver lägga sig i låter ju inte helt osannolikt

      Radera
    3. Jag tror att det plankas i alla folkgrupper, så jag har svårt att se hur det ska kunna vara rasism. Men okej, det kändaste plankningsfallet måste väl vara Victoria Kawesa (https://www.youtube.com/watch?v=bx-jibrc3Ek) och hon har ju gjort flera rasistiska uttalanden, bl a i samband med plankningen.

      Radera
  4. Bra !! Jag köpte nyss Nobina.

    OT: Har äntligen lyckats skapa en länklista över Läsvärda bloggar. Är ofta in hos dig och läser dina inlägg. Så lite motvilligt lägger jag väl in dig i den läslistan då trots allt. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en modig investering!

      Jag lägger till din blogg med.

      Radera