Ett annat exempel jag sett var kollektivtrafik som den senaste tioårsperioden, medan KPI stigit 12 procent, har
dragit iväg inte mindre än 43 procent. En forskare i artikeln
säger:
”För att undvika fler prishöjningar skulle regionerna, som driver nästan all kollektivtrafik, kunna skjuta till mer skattepengar.”
Jag gissar att han fått sin lön av
skattemedel hela livet. Vi andra inser att räkningen för de ökande
kostnaderna hamnar på oss oavsett om vi betalar när vi reser eller
när vi jobbar, även om det såklart är mest rättvist att ta
betalt av resenären vid resetillfället.
En intressantare fråga är hur det
kommer sig att kollektivtrafik blivit så mycket dyrare (och enligt
en intervjuad trafikdirektör ska fortsätta uppåt). Höjda
drivmedelspriset är inte svaret eftersom biljetterna stigit mycket
mer. Istället skyller man på ökat antal avgångar. Kanske läge
att dra ner på antalet då? På landsbygden har man nog minskat antalet avgångar, men skulle priserna här i Stockholm
sjunka av att inte längre erbjuda pendeltåg var femtonde minut och
tunnelbana var sjätte, utan istället 30 respektive 12 minuter hade
jag gärna planerat mina resor bättre.
Men jag tvivlar på att det är där
skon klämmer. Har vi råd med menskonst på perrongerna har vi nog råd att transportera resenärerna därifrån också.
Kanske borde landstingspolitikerna prioritera bort sina egna jobb.
Ännu ett politiskt beslut som inte kommer att tas.
Hehe, ja, SL-priserna kan man tycka vad man vill om :) Fast kopplingen att "allt blir dyrare samtidigt som inflationen enligt RB ligger på runt 1 procent" är egentligen inte så konstigt. Eller ens sant.
SvaraRaderaInflation mäts i korgar med flera varor. 1) Varor som drar iväg för mycket substitueras med andra varor. Blir mjölkchoklad för dyrt tar man in hallonbåtar istället. 2) Om en vara eller tjänst ökar i pris sätts det i relation till värdet. SL ökar ju värdet på sin tjänst när de bygger fler stationer och ökar antalet avgångar och blir mer punktliga. Så egentligen har det inte blivit dyrare... 3) Teknik och t ex bolån har t ex blivit rejält mycket billigare. Jämför t ex en kostnadsränta på 5 % för tio år sedan mot 1 % idag, en sänkning med 80 % När bolånet minskat med 80 % i kostnad är det av ringa betydelse att priset på kollektivtrafiken ökat med någon tusenlapp på årsbasis. Kan låta hårt, men så är det.
Fast nu väl du varken bolån eller teknik (din mp3-spelare eller Nokia-telefon från slutet av 90-talet räknar jag inte som teknik) :-) Så Sparo-inflationen är så klart högre.
RaderaDina tubresor bör iofs kunna substitueras med cykel, löpning eller bil. Det kan även ses som värdehöjande eftersom du får mer frisk luft, motion och får mindre trängsel vid brukandet av de här transportsätten :)
Nu menade jag ju inte bokstavligen att inflationen borde ha tagit fart tack vare att staten/landstinget chockhöjt priset på porto och lokaltrafik. Jag tycker däremot det är märkligt att det oavsett kostnadsläge alltid tycks finnas utrymme att höja dessa priser med +20 %.
RaderaSjälv åker jag nästan aldrig kollektivt, och mindre och mindre, så personligen drabbas jag inte av den höjningen.
Ditt förslag: "borde landstingspolitikerna prioritera bort sina egna jobb" stöder jag helt. Landstingen är helt onödiga. Dess uppgifter kan fördelas mellan stat och kommuner.
SvaraRaderaJa, och det har väl snackats om det i decennier, men oavsett majoritet verkar det aldrig läge "just nu" ;-).
RaderaHär verkar politikerna ha tagit i med krafttag, landstingen är avskaffade! Men politikerna är bra finurliga så nu har någonting de kallar för "regioner" infunnit sig istället.
RaderaMycket bättre enligt beslutsfattarna, och de kan triumferande unisont utbrista:
- Vi har gjort det vi lovade, vi har avskaffat landstingen.
Känns angreppsättet bekant från andra samhällsområden och problem (politikerutmaningar)?
Regioner - landsting, potejto - potato. Känns som exakt samma sak. Lite som när ett dåligt företag byter namn för att det gamla fått så dålig klang.
RaderaMan får väl börja göra som så många andra idag i kollektivtrafiken, planka. Free stuff som sagt var, alla(h)s lika rätt.
SvaraRaderaMvh investera-pengar.blogspot.com
Jag känner mig lite för gammal för att planka på tåget :-).
RaderaFrån vänstern och deras kamrater lär vi snart få höra: att inte planka är rasistiskt
RaderaVar det förresten inte en vänsterrepresentant som sa något i stil med att råna är att utjämna inkomstskillnader och det minska dessa skillnader är bra och demokratiskt?
Att de vill ta "produktionsmedlen" från privat ägande, dvs avskaffa allt privat ägande, är ju väl känt, så att motsvarande sker på individnivå utan att staten behöver lägga sig i låter ju inte helt osannolikt
Jag tror att det plankas i alla folkgrupper, så jag har svårt att se hur det ska kunna vara rasism. Men okej, det kändaste plankningsfallet måste väl vara Victoria Kawesa (https://www.youtube.com/watch?v=bx-jibrc3Ek) och hon har ju gjort flera rasistiska uttalanden, bl a i samband med plankningen.
RaderaBra !! Jag köpte nyss Nobina.
SvaraRaderaOT: Har äntligen lyckats skapa en länklista över Läsvärda bloggar. Är ofta in hos dig och läser dina inlägg. Så lite motvilligt lägger jag väl in dig i den läslistan då trots allt. ;)
Det var en modig investering!
RaderaJag lägger till din blogg med.