Det ringde en ryska från ett svenskt
mobilnummer och ville prata om mina investeringskonton. Hon pratade
som att hon ville stämma av något vi redan diskuterat. Fast det
hade vi inte, vilket jag upplyste henne om och för ovanlighetens
skull var det inte jag som slängde på luren utan hon som tackade
för sig när hon märkte att loppet var kört.
Telefonförsäljare och andra skojare
gör nog det som funkar. I detta fall att peka med hela handen och
antingen möta motstånd och snabbt ge upp, eller också köra över
den potentielle kunden. Men varför funkar det?
En liten ledtråd kanske Novus opinionsundersökning ger, som visar att svenska folkets förtroende för auktoriteter är
skyhögt.
Vi ser att
nästan alla hade högre siffror för en månad sedan, men det är ju
fortfarande förbluffande högt på allt. Hälften har förtroende
för Folkhälsomyndigheten, vars främste företrädare Anders
Tegnell haft fel i nästan varenda förutsägelse i ett helt år, i
sig imponerande.
Och vad har MSB gjort för att förtjäna
28 procents förtroende?! Skickat ett obegripligt och helt
meningslöst sms. Och så har chefen utmärkts sig för sina
resvanor. Apropå det har regeringen ännu högre förtroende. Hur
tusan ser en människas kritiska tänkande ut för att ha förtroende
för Löfven, Morgan Johansson, Ygeman och Bolund?
Kanske för att man inhämtar all sin
nyhetsinformation från statsmedia, som förbluffande nog ligger på
50-55 procents förtroende! Jag sätter högre tilltro till valfri
försäljare av begagnade bilar än jag gör till ”oberoende”
SVT:s och SR:s ”saklighet och opartiskhet”.
Vad kan man då göra åt svenskens
galna förtroende för auktoriteter? Skolan skulle kunna lära ut
källkritik, men det känns ju snarast som att den gått mot att lära
ut att källkritik är att vara kritisk mot vissa källor, alltså
att döma ut informationen beroende på budbärare, och det är ju
exakt motsatsen till källkritik.
Kanske borde man börja med
telemarketing och peka med hela handen åt viljelösa idioter. Får
man tro Novus skulle det funka i mellan 10 och 83 procent av
samtalen.