tisdag 19 januari 2021

Lek på kyrkogården!

Döden gör människor konstiga. Det senaste beviset för det fick jag när det dök upp en nyhet om att familjer åker pulka på Skogskyrkogården. I stort sett alla som tog upp nyheten hade en annan syn på detta än jag. Och ja, jag inser att det går att argumentera för att om ingen håller med mig är det jag och inte de som är konstiga.

Tydligen finns en backe på Skogskyrkogården i Stockholm som gör sig bra för pulkaåkning. De svischar alltså inte ner mellan gravstenarna, men det är åtminstone i närheten av dessa. Detta gör både kyrkogårdsförvaltningen och Twitter upprörda. Jag tänker: Och?


Det normala snöläget.

Jag vet att kyrkogårdar är till för ro och vila, men vi pratar alltså om en plats i centrala Stockholm där man nästan alltid hör trafikbrus och vägarbeten. Om några barn tjoar lite i backen intill under de fyra helgdagar per år då det är tillräckligt med snö är det knappast att jämställa med satanistiska gravskändningar eller för den delen tortyr, en aktivitet som skedde på en annan Stockholmskyrkogård så sent som i somras och som jag inte hörde någon kyrkogårdsförvaltning rasa över.

Men tillbaka till pulkaåkningen. Är det bättre att kommunen anlägger en annan pulkabacke eller att barnen håller sig inomhus än att man nyttjar den backe som redan finns? ”Respekten för de döda” gör att man inte bör tillverka kistor i papp, att man inte bör ifrågasätta rimligheten i att kyrkorna tar en hundring för en kopp kaffe och en torr bulle, och nu också att man bör fördöma pulkaåkning.


För min del får barn gärna åka pulka där mina förfäder ligger begravda. Bygg en linbana också så att de har något att göra årets övriga elva månader, och ett utegym där föräldrarna kan aktivera sig medan barnen leker.

63 kommentarer:

  1. Jag tänker också: och. ... och är glad att det finns några
    barn som sliter sig från surfplattan och mobilen och leker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Idag tänkte jag att kommentarsfältet skulle se ut som Twitter där min åsikt i frågan fått tillmälen som egoist, idiot och i bästa fall omdömeslös.

      Radera
  2. Ja fy ja! Idioti att det tas upp på aktuellt. En mans sätt utesluter inte en annans. Min bror ligger nära backen och jag skulle lätt åka pulka runt där om jag var barn. Nä fan, låt barnen få leva, de andra är döda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan vara med på att anhöriga också ska ha ett ord med i laget, men det känns som att de borde kunna samsas med pulkaåkarna de här dagarna.

      Radera
  3. Jag kände exakt samma. Är väl alldeles utmärkt att alla döingar får lyssna på lite barnskratt? Så länge de inte åker mellan/över gravar etc eller riskerar att köra över sörjande så ser jag inte problemet alls.

    Om jag hade haft släktingar begravda där hade jag tagit mina egna snorungar dit för att åka pulka och sen gå förbi graven med ett ljus eller så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror i och för sig inte att döingarna har hörsel, men jag förstår vad du menar. Bara det senaste året har det skett flera gravskändningar där stenar välts. För att inte tala om pappan till Ebba Åkerlund som fått se sin elvaåriga dotters grav saboteras igen och igen. Men aldrig har rubrikerna varit så dramatiska som när barn åker pulka en bit ifrån. Perspektiv...

      Radera
  4. Det som är förvånande är att det överhuvudtaget finns några kyrkor och kyrkogårdar längre, antar att det är den svenska högerextremismen och rasismen som håller Sverige i fortsatt hårt grepp.
    Prima fastighetesläge i många fall, det är är bara att riva och bygga nya fyrkantiga moderna lägenhetshus där istället, eller så gör man parkeringplats med elektriska snabbladdare där komplett med solceller och vindkraftverk.
    De döda kan få en viruell kyrkogård istället, vad sägs om en på Facebook och ett ambulerande Twitterkonto. Dödstyst? Nej, bara en evighetslång väntan på ränta-på-ränta-effekten...

    F.ö. anser jag att alla straff är rättsvidriga och ska avskaffas omedelbart. Lagar kan få finnas kvar men alla sanktionsmöjligheter ska tas bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha Ha, jämna hela skiten(Sverige) med marken, när vi ändå håller på!

      Radera
    2. Vad glatt det var här då ;-).

      Virtuella kyrkogårdar har jag för mig redan finns, men än så länge kommer nog människor uppskatta de verkliga också.

      Radera
  5. Är det inte barnen som numera har blivit "heliga", allt ska tillåtas. Låt det var lugnt och fridfullt på kyrkogårdarna. Nyttigt att lära sig att det finns platser där uppmärksamheten inte riktar sig mot mig(barnet) utan att man får ta hänsyn till andra människor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där har du i och för sig en poäng. Fast smarta föräldrar kanske lyckas med både, och att ta upp ämnet döden med barnen på ett odramatiskt sätt mellan pulkaåken.

      Radera
  6. Jag såg också inslaget på SVT och måste nog säga att jag höll med föräldrarna som uttalade sig. Det är dels så få dagar det är pulkavänligt väder, dels verkar det ju bara varit mindre barn som åkte pulka. Det var ju inte värsta gänget hökarängen som drog ner för pisten direkt. Om vi mot förmodan blir bundna till den plats där vi begravs och det är något slags efterliv så skulle jag nog gärna ha något att titta på när jag spenderar evigheten där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Bästa svängen - HÖKARÄNGEN!!!" :)

      Ja, om inte annat borde alla kunna enas om att problemet inte är så stort. Det är ju ingen som dött (pga pulkaåkningen), snart har snön smält för det här året och kanske dröjer det till 2023 innan "konflikten" återkommer.

      Radera
    2. Självklart ska det få finnas en eller flera backar på kyrkogårdar där man åker pulka, kälke och skidor, backar med plastunderlag gör att man kan åka året runt. Det ska vara möjligt att åka året runt, dygnet runt, liftar och belysning är självklarheter. En störsloppsbacke från toppen av kyrkotornet blir utmärkt, eftersträvansvärt är att nå upp till kriterierna för svart backe.
      Äntligen kan kyrkan få in stålar till sina alltmer tomma skattkistor då många väljer att gå ur kyrkan. Kyrkomedlem? Rabatt på liftkortet naturligtvis, och så blir det after-ski (post-smitta) i kyrkorummet och bardisken utgörs naturligtvis av altaret och så erbjuds möjlighet till champagnevaskning i dopfunten.

      Radera
    3. Vet inte om du varit i Stockholm, men det är inte särskilt många dagar om året med så pass mycket snö i Stockholms innerstad att något av det där funkar, och i detta fall har man inte byggt en backe, lift eller satt upp belysning. Backen har kommit till genom naturens försorg långt innan det blev kyrkogård.

      Radera
    4. Man skulle nästan kunna tro att Anonym är sarkastisk, men det är så subtilt att det är svårt att avgöra.

      Radera
    5. Sparo, tror att du missade "...backar med plastunderlag.." - för då funkar allt det där
      Här talar vi om Win-Win-Win, ingen nersida, förutom just i backen då.

      Radera
    6. Jo, det snappade jag upp, men jag ville förtydliga att det är rätt mycket som skiljer mellan en anlagd skidanläggning och en skogsbacke med rätt lutning för pulkåkning.

      Radera
  7. Jag kan tycka att frågan måste avgöras av berörda, dvs de sörjande och anhöriga till de begravda. Kyrkogårdsförvaltningen fungerar här som deras ombud. Det räcker om en sörjande blir lidande för att pulkorna skall bort. Men säkert inga problem. En pappa höll ju ögonen öppna efter sörjande och var beredd att omedelbart upphöra med pulkandet om någon ledsen dök upp. Synd det inte ställdes några följdfrågor på hur det skulle gå till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart man är ledsen om man sörjer, och klart att de hittar någon anhörig som vill ha tyst på barnen så att han återigen kan höra trafikbruset. Annars kan de ju välja att besöka gravarna på kvällarna de här få dagarna som "problemet" är aktuellt.

      Jag är själv en stor förespråkare av lugn och ro, och har tidigare lanserat den inte helt populära idén att matbutiker kunde ha barnfria tider för oss som inte älskar att lyssna på familjegräl om godisköp, men jag tycker ändå att det här känns som ett icke-problem.

      Radera
  8. Jag håller med dig. Låt som en anonym skrev så är en kyrkogård plats för tystnad och reflektion. Samtidigt så de kan samhället där jag växt upp låg kyrkan som granntomt till skolan och och jag har aldrig hört om några problem med att barnen lekte ute på skolgården där. Så länge barnen inte leker på kyrkogården så tycker jag det känns som ett icke problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle också förstå problemet om de exempelvis lekte kull mellan gravstenarna. Här borde de kunna samsas, och har så vitt jag vet gjort det tidigare.

      Radera
  9. Jag håller varken med föräldrarna, kyrkoförvaltningen, twitter eller för den delen någon annan heller. Alla är så envetet jävla dumma i sin argumentation att vad jag tycker inte längre spelar någon roll då man omöjligtvis kan hålla med nån av alla infantiliserade idioter.

    Så det var min bittra rant för dagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det hade varit intressant att höra din egen argumentation :)

      Radera
    2. Poängen är att det inte går att ha en åsikt för då kommer man grupperas med den infantila grupp som har samma grundåsikt.

      Alltså avstår jag från att ta ställning.

      Radera
    3. Äsch, det har jag inga problem med. Möjligen tänker jag igenom min åsikt en gång till om den överensstämmer med någon jag normalt aldrig håller med, som Carl Bildt eller Anders Lindberg.

      Radera
    4. Jag skiter förvisso i vad folk tycker om min åsikt eller mig i mångt och mycket.

      Dock leder det ofta till upphetsade känslor och än mer infantila argument och till slut osämja.

      Infantila standardargument kan tex vara

      1. Vill du ha det som i USA?
      2. Ska barnen inte få några pennor i skolan?
      3. Det handlar ju om barn!

      Etc ad nauseam

      Radera
    5. 1. Nej.
      2. Jo.
      3. Främst handlar detta om vuxna.

      Radera
    6. Jag kan drista mig till ett försök till ett balanserat inlägg. Båda sidorna har givetvis rätt till en åsikt och det finns ingen objektiv sanning om att det antingen är ok eller inte då det är en fråga om känslor och åsikter. Alltså kan båda sidor ha rätt.

      Barnen behöver få leka och ha roligt och bör inte artificiellt begränsas från aktiviteter bara för att någon annan tycker eller säger så.

      Vuxna sörjande behöver också ges utrymme att få sörja i fred och på sitt sätt och deras önskan bör också respekteras.

      Barnen kan faktiskt ta sig till en annan pulkabacke för att åka pulka och inget barn skulle bry sig nämnvärt om backen ligger på skogskyrkogården eller om det är någon annan höjd.

      De sörjande har dock bara en gravplats där deras anhöriga är begravda och den platsen är också ämnad just till sorg, eftertanke och minnen.

      Således känns det väldigt mycket som ett vuxenproblem där föräldrarna inte orkar ta sig till någon annan pulkabacke för att det är jobbigt och långt i relation till just den här pulkabacken.

      Plötsligt handlar det så inte om barn längre utan om lata föräldrar kontra sörjan de änkor och änkemän och i den kontexten blir det lättare att dra slutsatsen att föräldrarna bör masa sig till en annan pulkabacke utav respekt för de sörjande som inte har någon annan gravplats att gå till.

      Radera
    7. Jag vet inte vad det finns för pulkamöjligheter inom rimligt avstånd, och i så fall vilka problem/konflikter det kan finnas där. Helt enig i att det här är ett vuxenproblem. Barn i pulkaåldern är definitivt föräldrarnas ansvar.

      Ja, de sörjande har bara en gravplats där deras anhöriga ligger. Dock gissar jag att pulkaåkning är ett ickeproblem c:a 360 dagar om året, och övriga fem dagar bara ett eventuellt problem dagtid, säg kl 10-14. Kanske kan de sörjande som upplever barnlek som ett problem låta bli att sörja på kyrkogården dessa 20 timmar per år.

      Radera
    8. Möjligen kan man strunta i det men om årsdagen efter ett dödsfall infaller just på en snörik dag så kanske man vill uppmärksamma just den dagen.

      Personligen har jag inga som helst problem med att barn åker pulka på mina anhörigas kyrkogård men man kan inte utgå från sig själv och anta att alla andra tänker likadant.

      Så de lata föräldrarna får maka på sig till en annan backe till förmån för eventuella sörjande som kan ta anstöt och som inte har någon annan gravplats eller dödsdag att sörja på.

      Det blir dessutom lättare att argumentera om man bortser från alla som drar barnkortet då det definitivt är ett vuxenproblem och vuxna som inte kan ta in andra människors perspektiv.

      Radera
    9. Då kan man kanske komma lite senare på dagen, eller acceptera att man bor i Sveriges största stad i vars största kyrkogård ens anhöriga ligger.

      Jag tror inte att det finns någon plats innanför tullarna där barnlek inte riskerar att väcka anstöt av någon. De som bor i närheten av Tantolunden vill säkert också ha lugn och ro ikring sig och de bor ju där, så då är det svårare att välja tid. Jag tror helt enkelt att folk får försöka vara lite smidiga - och det gäller bägge parter.

      Radera
  10. Nä har starka känslor för detta. Såg detta igår hemma hoss mig i trollhättan. Helt jävla respektlöst är det. Att hedra sina äldre och bortgångna är av vikt för självaste samhälls klistret. De må kanske inte dansa på gravarna men de är ta mig fan inte långt bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur kyrkogårdarna ser ut i Trollhättan vet jag inget om, men här tror jag att vi snackar hundra meter mellan pulkor och gravstenar, så det är ganska långt från att dansa på gravarna.

      Det vanliga är att gravplatsen är mindre. Hundra meter från den minneslund där mina föräldrar ligger går det en motorväg och jag ser det inte som ett dugg respektlöst att köra bil där.

      Radera
    2. Det är dåligt att det är så långt till gravstenarna från pulkabacken. De borde de ha tänkt på när de anlade kyrkogården och pulkabacken. Fatta vilka jävla gupp man kan bygga mot gravstenarna.

      Radera
    3. är en väsentlig skillnad från brus från överiga samhället (bla. motorväg) och barn som leker och tjoar innom ör avstånd från sörjande som kan ha mist allt och vill ge sin älskade ett värdigt farväll. Detta bör inte ens vara en diskussion, vi pratar om en ceremoni där man klär sig i svart och håller käft.

      Radera
    4. Pulkabacken är inte anlagd. Mer än att jag antar att de avverkat träd på den, men igår såg jag ganska gamla bilder på den där kullen och den såg precis ut som nu.

      Unknown: Fast du pratar om en begravning. I den mån sådana hålls där (tveksamt om det sker någon gravsättning av kistor i januari) håller jag med om att det är olämpligt att åka pulka i närheten. Att gå till sin familjegrav och tända ljus är i mitt tycke något helt annat än en ceremoni där man klär sig i svart.

      Radera
    5. Nänä, men guppen skulle bli grymma!

      Radera
  11. Jag är helt för att kyrkogårdar används av barn så länge en viss respekt visas vilket jag tror sker. Själv blir det fågelmatning med barnen, frö, ibland vid en kyrkogård. Har ibland märkt sura blickar men oftast glada miner från äldre. Inte lätt att vara barn idag nör hela samhället blir allt mer sterilt och inhägnat överallt. Inga spännande platser finns snart kvar för lek som när jag var liten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det kan vara en poäng att lära barnen att döden inte enbart har mörka och tysta (med barnögon: tråkiga) förtecken.

      Själv har jag sprungit på kyrkogården, med löpartights, och inte haft en tanke på att det kan väcka anstöt, men efter detta kommer jag nog utgå ifrån att allt väcker anstöt, i alla lägen.

      Radera
  12. Känns som ett ickeproblem. Hur många dagar är det snö i Stockholm? Här nere har vi haft snö nu i tre dagar och idag slaskar det. Backen låg dessutom inte precis vid minneslunden eller gravplatserna. Såklart ska man respektera kyrkogården, men lite barnlek några dagar om året är antagligen inget problem mer än för de ultrakonservativa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så tänker jag. Inte problemfritt, men det här borde gå att lösa utan inblandning av tv eller någon annan.

      Radera
  13. Pulkabackar på vintern, pick-nick och välavklädda solbadare på sommaren, rastplats för husdjur morgon och eftermiddagar, Maria Magdalena-affärer på nätterna (det är faktiskt lagligt i Sverige, för Maria alltså) och distribution av stimulantia närhelst det passar. Det är ju så lite tid vi talar om här, låt dom få hålla på. Låt barnen klättra i träden och dom där roliga stenarna som står där oanvända. Välklippta gräsmattor som ingen använder är helt onödiga och dagens strssfyllda tillvaro gör att stadens människor behöver känna gräs under fötterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avklädda solbadare skulle kunna dyka upp (fast avsaknaden av vatten borde gör att det inte är superpopulärt), men nog borde de sörjande kunna låta bli att stirra (med eller utan kikare) på de som solar. "Maria Magdalena-affärer" kräver nog en dunge med fler än fem träd, men även om så vore är ju inte så många sörjande på kyrkogården då.

      Och nej, ingen i debatten har föreslagit att barnen ska få klättra på gravstenar. Absolut ingen, varken här eller någon annanstans. Så finns det inga argument mot det som hänt utan att hitta på hypotetiska situationer som inte hänt hjälper du verkligen till att understryka hur futtigt detta problem är.

      Radera
    2. Samtliga dessa situationer försiggår på kyrkogårdar. Om det förekommit exakt på Slogskyrkogården känner jag inte till, däremot har det, och fortsatt förekomma, på andra kyrkogårdar. Om du Sparo vill begränsa diskussionen om just Skogskyrkogoården och att alla andra problem/utmaningar finns på andra kyrkogårdar runt om i Sverige verkar det inte som, då du själv nämner de barn som blev "utsatta" av andra barn för de inte ville köpa knark av dem och blev torterade i som om det vore motståndare mot kungen på 1300-talet.

      Det land som du tänker flytta till Sparo, är de för att barn bedriver lek på kyrkogårdar och kanske även aktivt promotor barnfamiljer att komma till kyrkogårdar för lek, kanske även solabadande topless, liggandes utsträckt intagande lunch under en lummig ek på en välklippt gräsmatta bredvid gravstenar och minneslund? Om inte, hur ska du kunna trivas i ett land som inte gör det?

      Radera
    3. Nej då, visst kan vi diskutera även solbadare. Jag tycker inte att man ska sola bland gravstenarna, men om de skulle sola på den kulle som nu är aktuell för pulka krävs det ganska uppmärksamma kyrkogårdsbesökare för att ens lägga märke till dem eftersom de vanligen ligger ner och till skillnad från de lekande barnen är tysta.

      Beträffande de sextonåringar som först fick sina hälsenor avskurna så att de inte skulle kunna fly och därefter våldtogs och skenavrättades i åtta timmar tror jag inte för ett ögonblick att våldet handlade om att de inte velat köpa knark. Även med de mest välvilliga SVT-glasögonen på kan ingen på allvar tro att de hade kommit undan tortyren om de köpt knark av gärningsmännen.

      Trodde att det kanske framkommit att frågan om eventuellt pulkaåkande och solbadande på synhåll från kyrkogårdar inte är så viktig för mig att jag väljer bostadsort efter det.

      Radera
  14. Om jag var död och låg i marken skulle jag var glad om barn lekte ovanför!
    De döda är ju lika döda oavsett, låt barnen ha roligt den korta tid snö finns!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De döda kvittar det nog. Tror mer att det handlar om de anhöriga.

      Radera
  15. Trams. I just detta fallet anser jag detvär lugnt. Låt barnen åka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trams är ett starkt ord och det finns absolut två sidor av saken, men jag håller med om att det måste ses som rätt oskyldigt att åka pulka hundra meter från gravar.

      Radera
  16. Äh vem bryr sig om Sveriges alla skitungar, nästa gång bänkar jag mig på förskolans gård tillsammans med polaren Pär. Där tar vi oss en sup och mår gott.

    SvaraRadera
  17. Majoriteten av kommentarerna här är symtomatiska för den tid vi lever. Allt fokus på mig själv.

    Kyrkogårdar finns av fler anledningar än att vara ett utrymme att gräva ner avlidna på. Visa respekt för dem som behöver en plats för stilla tankar. Hur svårt kan det vara? Det är en begränsad geografisk yta det handlar om.

    Den som behöver denna plats för att få ro i själen är den svagare parten. Den som kan kosta på sig lyxen att åka pulka med sina barn är den starkare parten och kan som sådan hitta en annan backe att åka på eller en annan sysselsättning för sina barn.

    Egofixeringen är inte vacker. /nils

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att kommentarerna här är betydligt mer balanserade än SVT:s artikel och vad jag sett på Twitter, men jag begär inte att du ska hålla med.

      På den begränsade geografiska yta där det finns gravar och gravstenar är det ingen som åkt pulka.

      Radera
  18. I Karlstad vill de styrande bygga en moskè bredvid en kyrkogård.Det blir ett spännande val nästa år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min inställning till moskéer i Sverige är att vi bör bygga lika många som antalet kristna kyrkor den styrande regimen i muslimska länder accepterar.

      Radera
    2. Usch, ja rent ut sagt: fy fan

      Sparo: håller med till 100%

      En moské intill kyrkogården väcker 1000 ggr mer anstöt än lite pulkaåkning...

      Tänk när böneutropen klubbas igenom i Sveriges riksdag i form av nån slags grundrättighet. Då kommer de döda att väckas upp på riktigt...

      Radera
    3. Jag vet inte var gränsen går för grundrättighet, men böneutrop har beviljats för moskéer i Sverige sedan 2013, fler och fler ända sedan dess.

      Radera
  19. Jag såg också inslaget, och jag tänkte att "det här orkar jag inte engagera mig i", men så läste jag ditt inlägg här och... För jag tycker visst att barn ska få leka och jag är i princip uppväxt på kälkar och skidor - i Norrbotten. men du är helt ute och cyklar här. Numera bor jag i Enskede, uppskattningsvis sju minuters promenad från platsen. Jag har ingen anhörig som vilar där och egentligen inga intressen i frågan, men de som gjorde inslaget har inte gjort sin research och ej heller du eller de flesta som skriver här innan åsikter ventileras.

    Ditt foto med träden på kullen visar "minneslunden" där de flesta samlas efter en jordfästning. Där under träden sprider man vanligen askan så som jag förstått det. Precis till vänster i din bildkant ligger den på bild kända byggnaden där ceremonin äger rum, likt ett kapell på en annan kyrkogård. Ni ser det kanske mer tydligt på denna bild som jag fick som nr 2 när jag googlade:
    https://skogskyrkogarden.stockholm.se/besok-oss/

    Jag kan bara tolka det som att du och alla andra raljerar. Men det ni pratar om är de jordfästningar som äger rum även härliga vinterdagar med minusgrader, där begravningssällskap (antagligen i utmärkta vinterskor) kryssar fram mellan barnfamiljer på pulkor i full fart för, att ta sig till höjden och sprida askan av den avlidne. Och när de gör det så är det knappast en lugn miljö däruppe.
    Familjerna med barnen kan välja sina dagar och platser, men de som tar ett sista farväl kan inte det.
    Och det finns fler backar i den absoluta närheten. Bara någon kilometer ifrån arrangerades tävlingar i den alpina världscupen häromåret. :)

    Den dag du tycker att det är ok att ta ett sista farväl av dina föräldrar under de omständigheter som råder, då kan vi snacka... Men nu söker du bara uppmärksamhet på ett, enligt mig, rätt osmakligt sätt. Trodde mer om dig.

    Och som disclaimer...
    - Ingen anhörig på Skogskyrkogården.
    - Inget intresse i att åka pulka eller ej där.
    - Åkt väldigt mycket pulka och skidor under min uppväxt.

    Du kan ju överraska mig, men jag utgår ändå ifrån att du bara avfärdar det här inlägget likt alla andra. Det är oftast enklare än att se sig själv i spegeln.

    // Nils

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, bara för att vi inte håller med dig betyder inte det att vi varken cyklar eller raljerar. Vi har bara en annan åsikt kring lämpligheten av pulkaåkning i närheten av gravar.

      Jag har för övrigt i en tidigare kommentar klargjort att jag inte tycker att det är lämpligt att åka pulka bredvid en jordfästning, så det där med "sista farväl" kan du bara lägga ner. Även pulkafamiljer måste såklart använda omdöme.

      Radera
    2. Men det är ju det som händer, det är därför som debatten uppstår.
      Jag har inte sagt något om lämplighet eller inte för pulkåkning på gravplatser utan vid jordfästningar. Det är ju det som det varit synpunkter på, men det visades inte i inslaget och ej heller av dig.
      Jag försökte påvisa att både inslaget och du missat poängen i frågan. Och ditt intresse av att lyssna på synpunkter och omvärdera är bara obefintligt. Suck...
      Jag konstaterar bara att när du inte har koll på läget så har du inte heller kapaciteten att lyssna, även om någon ber dig.
      Jag tycker att du borde tänka till lite mer än du gör idag.

      Radera
    3. "Jag har inte sagt något om lämplighet eller inte för pulkåkning på gravplatser utan vid jordfästningar."

      Och det har jag redan tagit avstånd från två gånger. Tycker du att jag ska göra det en tredje gång? Jag har en känsla av att det inte skulle spela någon roll för dig.

      "Och ditt intresse av att lyssna på synpunkter och omvärdera är bara obefintligt."

      Som sagt, läser du inte vad jag skriver är det inte mycket jag kan göra åt det.

      "Jag konstaterar bara att när du inte har koll på läget så har du inte heller kapaciteten att lyssna, även om någon ber dig."

      Självinsikt är inte din grej va ;-)?

      Radera