måndag 25 januari 2021

Varför denna tillit?

Det ringde en ryska från ett svenskt mobilnummer och ville prata om mina investeringskonton. Hon pratade som att hon ville stämma av något vi redan diskuterat. Fast det hade vi inte, vilket jag upplyste henne om och för ovanlighetens skull var det inte jag som slängde på luren utan hon som tackade för sig när hon märkte att loppet var kört.

Telefonförsäljare och andra skojare gör nog det som funkar. I detta fall att peka med hela handen och antingen möta motstånd och snabbt ge upp, eller också köra över den potentielle kunden. Men varför funkar det?

En liten ledtråd kanske Novus opinionsundersökning ger, som visar att svenska folkets förtroende för auktoriteter är skyhögt.

Vi ser att nästan alla hade högre siffror för en månad sedan, men det är ju fortfarande förbluffande högt på allt. Hälften har förtroende för Folkhälsomyndigheten, vars främste företrädare Anders Tegnell haft fel i nästan varenda förutsägelse i ett helt år, i sig imponerande.

Och vad har MSB gjort för att förtjäna 28 procents förtroende?! Skickat ett obegripligt och helt meningslöst sms. Och så har chefen utmärkts sig för sina resvanor. Apropå det har regeringen ännu högre förtroende. Hur tusan ser en människas kritiska tänkande ut för att ha förtroende för Löfven, Morgan Johansson, Ygeman och Bolund?

Kanske för att man inhämtar all sin nyhetsinformation från statsmedia, som förbluffande nog ligger på 50-55 procents förtroende! Jag sätter högre tilltro till valfri försäljare av begagnade bilar än jag gör till ”oberoende” SVT:s och SR:s ”saklighet och opartiskhet”.

Vad kan man då göra åt svenskens galna förtroende för auktoriteter? Skolan skulle kunna lära ut källkritik, men det känns ju snarast som att den gått mot att lära ut att källkritik är att vara kritisk mot vissa källor, alltså att döma ut informationen beroende på budbärare, och det är ju exakt motsatsen till källkritik.

Kanske borde man börja med telemarketing och peka med hela handen åt viljelösa idioter. Får man tro Novus skulle det funka i mellan 10 och 83 procent av samtalen.

58 kommentarer:

  1. Det är obegripligt höga siffror. Säger tyvärr en hel del om folk... Tyvärr. Tegnell o FHM är nog det som retat upp mig mest under 2020, att ha haft fel sen dag ett i nästan allt och ändå ha så stort förtroende lovar inget gott inför framtiden. Världen har blivit allt knäppare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det verkar som att man kan lura i vem som helst vad som helst bara man har tillräckligt myndig stämma och låtsas ha koll på läget.

      Radera
  2. Skulle vara intressant att höra resonemanget hos de individer som anser att Tegnell, regeringen SVT/SR gör ett bra jobb och att de har ett högt förtroende för dessa. Finns dock en risk dock att det inte finns något resonemang alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Just Tegnell pratade jag med en granne om för några månader sedan. Hon tyckte nämligen att han var kanon och jag tyckte... inte det. Jag började med att berätta att jag tappade förtroendet för honom redan när han försökte lura i svenska folket Pandemrix mot svininfluensan. Hon hade givetvis ingen aning om att han var inblandad i det. Hon hade inte heller noterat att karln haft fel i allt under hela 2020. Men frågar jag henne igen tror jag svaret är att Tegnell, han är ju helt suverän!

      Radera
    2. Alldeles säkert...

      Hur ställer du dig till covid-19 vaccin?

      Radera
    3. Jag? Att var och en bör få välja om han/hon ska ta det. Jag motsätter mig alla former av tvång där.

      Radera
    4. Tycker det mer är media som är rätt bra på att förvränga allt. Tegnell har väl inte sagt en enda prognos utan det har alltid handlat om scenarios vilket bygger på mätdata. Sedan kan man tycka det var lite kasst att gå ut med att situationen inte var så värst farlig även om Tegnell påpekade att det fortfarande är allvar. I våras hade vi en lika effektiv "nedstängning" som Norge om man skall tro mobildata. I höstas var det lite mer latjolajban ingen verkade bry sig.

      En annan sak som är mer anekdotisk, min kompis i Tromsö (läkare) sa att det är helt kaotiskt på iva och att det var covid patienter överallt. Inte riktigt den bild vi fick från media. Norge hade 1 eller 2 % överdödlighet under 2020 medans Sverige hade 5 eller 6 % sist jag undersökte. Jämfört med de 5 senaste åren då.

      En tredje sak är en del verkar tro att Sverige kommer få betala stort under lång tid på grund av strategin. Jag själv har ingen aning om hur det går ihop. Det finns nämligen inget så kostsamt som att ta hand om äldre/ multisjuka. Att stänga ner och sabba unga friska liv för att "rädda" gamla som redan haft deras liv är så slösaktigt som det kan bli. Det är alltså något "moraliskt", beroende hur man ser det, och inte ekonomiskt att stänga ned.

      Nu måste jag ändå säja att jag tycker lika illa om tegnell som vilken annan idiot. Utan jag skriver enbart det här för att ni verkar vara i en "hata tegnellbubbla". Hade ni alla smekt honom hade jag skrivit galla.

      Man får väl komma ihåg att även Churchill fick skit när han mördade flera tusen fransmän för att rädda världen. Med det sagt får man tro vad man vill och tycka att man själv skulle gjort ett mycket bättre jobb. Det mer troliga är att Sverige hade varit betydligt värre.

      Radera
    5. Visst har Tegnell haft god hjälp av media, men nog tusan har han också gjort häpnadsväckande uttalanden om vem som smittar, smittans utbredning osv. Samt haft mage att recensera andra länders åtgärder vilket jag tycker man ska vara försiktig med om man själv är sämst.

      5-6 procents överdödlighet i Sverige låter märkligt högt.

      Jag tycker inte att man måste kunna göra ett bättre jobb själv för att kunna kritisera. Jag t ex har aldrig utgett mig för att vara pandemiexpert och jag har heller inte fått betalt för att under många år ha en god beredskap för när en pandemi dyker upp. Ändå förväntar jag mig att de som har välbetalda tjänster för att ta rätt beslut i krissituationer faktiskt ska göra det.

      Radera
    6. Jag fick 5 eller 6% men då tog jag med en del som antagligen dog januari 2021 samtidigt var 2019 ovanligt lågt. Om jag skulle normalisera allt mot populationen skulle det kanske försvunnit.

      Självklart _ska_ man kritisera oavsett. Tänkte bara att det var möjligen en anledning till fhms höga förtroende. msb borde dock vara lägre. Med tanke på att kina började hamstra skyddsutrustning redan innan viruset blev känt för världen så kan man väl tänka sig att dem var inte heller så beredda på det. D.V.s de var lika kassa som msb. de kunde kanske ha frågat företagen om de kunde ställa om och producera skyddsutrustning. Men vad vet jag. Alla sådana svenska företag har kanske produktion i kina.

      Radera
    7. Själv har jag ingen procentsats, men din måste vara en av de högre jag hört. I och för sig har det väl stuckit iväg lite nu på slutet, men trodde ändå att det var klart lägre.

      Ja, möjligen därför. Har hört människor berömma Tegnell för allt från hans lugna röst till hans klädstil. Får mig att tänka på när Bengt Westerberg fick upp Folkpartiets siffror för att en massa gamla tanter tyckte att han var snygg.

      En viss startsträcka hade jag accepterat, men precis som vid tsunamin i Thailand när först alla andra länder hämtat sin befolkning, sedan ingenting, sedan ingenting igen och SEN kom Sverige hann vi ju börja fundera på var de svenska makthavarna blev av.

      Radera
    8. Det va ju Tegnell som sa att viruset skulle inte spridas till Sverige.
      Han har även sagt att vi inte kan jobba hemma för då skulle det bli ojämnt mellan könen.
      Finns massa fler sånna exempel från denna expert men folk är så dumma? så man glömmer allt direkt.

      Radera
    9. Det finns säkert snygga sammanställningar över Tegnells misslyckade gissningar. Jag orkar inte leta, blir bara deprimerad.

      FHM:s ojämlikhetsgroda om hemarbete tror jag var könlös. De konstaterade bara att eftersom alla inte kan jobba hemifrån blir det orättvist.

      Radera
  3. Det var ett rejält tapp för kvällstidningarna, dessutom från en redan låg nivå. Jag har inte läst en kvällstidning på väldigt många år men deras löpsedlar sänder sällan ut förtroendeingivande signaler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kvällstidningarna var de enda som hade en rimlig siffra (om än lite hög). Jag förstår t ex inte alls varför fler än tre gånger så många har förtroende för morgontidningarna. Skulle exempelvis DN vara mer förtroendeingivande än Expressen? Inte i min värld.

      Radera
  4. Det här är ju i princip hela argumentet för krypto. "Dont trust, verify".

    Det gäller ju främst hela penga och banksystemet men är egentligen större än så. Krypto ger på ett ganska komplextsätt möjligheten att både hålla saker anonymt (till viss del) men samtidigt verifiera att saker faktiskt gick till så som det var bestämt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte riktigt sett myndigheters och andra auktoriteters bristande kompetens och förmåga som ett argument för kryptovalutor, men låt gå för det.

      Radera
    2. Argumentet är att vi kan komma runt myndigheters och auktoriteters inkompetens genom användning av teknik, där krypto är centralt. Mer blockchain än valutor. Men pengar som staten inte kan kontrollera är ganska viktigt i det.

      Radera
    3. Aha, då förstår jag bättre.

      Radera
  5. Jag kan bara hålla med. Det är en fråga jag ställer mig gång på gång, vem vid sina sinnes fulla bruk har förtroende för regeringen och dessa myndigheter?

    SvaraRadera
  6. Nyfiken på var du inhämtar dina nyheter. Jag tycker att texttv är smidigt med korta notiser, men visst märker jag av lite nu och då hur onyanserad bilden är. Har inte hittat nåt bra alternativ dock. Tips?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som att du önskar en nyhetsaggregator, som https://bubb.la/. Ungefär lika fult men överskådligt som Text-tv. Det viktiga tycker jag är att den ska hämta nyheter från "alla" läger, både fria och statsfinansierade medier.

      Radera
    2. Åh, tack för tips. Jag trodde att det var en skämtadress du hänvisade till först. ;-) Ja, det svåra är ju att få nyheter som är nyheter, inte bara sånt som ska lura en att klicka för att öka annonsintäkter eller som vill att vi ska älska staten oavsett vad som händer...

      Radera
    3. Jag skämtar aldrig :)

      Dels det, dels låsta artiklar. Tredje gången man klickar på en rubrik och möts av "Vill du läsa mer än rubriken och fem ord kostar det..." ledsnar man.

      Radera
  7. Kul att du fick möjlighet att öva på att tala ryska Sparo ;-)

    Ser att samtliga i undersökningen har minskat förtroende, utom vården. Så det höga förtroendet kan på lite sikt komma ner i mer vettiga, rimliga nivåer.

    Frågan som man naturligtvis ställer sig är hur stort förtroende som Novus kan ha, är den här undersökningen något att överhuvudtaget fästa någon vikt vid?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då, hon pratade bruten engelska, en dialekt jag behärskar tillfullo :)

      Men jag förstår poängen, jag kan såklart inte vara helt säker på att hon var rysk, men hon talade med en slavisk brytning och kallade sig Natasja eller något liknande, så jag drog den slutsatsen.

      Efter det senaste halvåret vet jag exakt vilken nivå jag har på mitt förtroende för svensk sjukvård. Men nej, Novus har frågat 1488 personer och av dessa har 1042 svarat. Det är en tiotusendel av de som bor i landet, så man ska nog inte dra några djupa slutsatser av resultatet. Men när sju av åtta institutioner har minskat förtroende, och den åttonde väl närmast är att betrakta som oförändrad, tycker jag ändå att det säger någonting om trenden. Å andra sidan är det inte trenden jag kommenterar utan de sanslöst höga siffrorna.

      Radera
  8. Jag tycker att SVT/SR har en bra nyhetsrapportering. Det är viktigt med en tung oberoende public service. Lekprogrammen klarar jag mig dock bra utan.

    Ibland läser jag nyheter från utländska källor och det slår mig att det ofta är samma nyheter. Nyheter är en internationell handelsvara. Sannolikt av ekonomiska skäl. /nils

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle inte ha något emot oberoende public service, men jag är bara 49 år så jag har inte upplevt det i Sverige. Kanske fanns det tidigare.

      Radera
    2. På vilket sätt menar du att det blir "oberoende" media när våpra politiker använder skatten för att köpa medias budskap? Ingen biter den hand som föder en.
      Har du tittat ett ögonblick på den politiska fördelningen på svts medarbetare? Mer skevt än jag trodde var möjligt ens i fantasin. Det speglar i sin tur hela rapporteringen och rekryteringen.
      Mvh investera-pengar.blogspot.com

      Radera
    3. Bra nyhetsrapportering? HahaHahaHahaHahaHahaHahaHaha! Snart säger väl nån att de är oberoende, sakliga och opartiska också!

      Radera
    4. Inte snart, det hände kl 13.17:
      "Jag tycker att SVT/SR har en bra nyhetsrapportering. Det är viktigt med en tung oberoende public service."

      Radera
    5. Jag är inte intresserad av journalisternas politiska hemvist. Till skillnad från dig tycker jag att rapporteringen är det intressanta.

      Om "hahaha" ska uppfattas som ett argument i diskussionen blir jag orolig på riktigt.

      Jag vet inte var ni inhämtar era objektiva nyheter men att ni så kategoriskt avfärdar svensk public service signalerar en trångsynthet. Världen är inte så svart eller vit utan mestadels grå. Jag är innerligt tacksam över att ingen av er, mig veterligt, innehar en maktposition i vårt land. /nils

      Radera
    6. Jag vet inte vem du åsyftar som du anser inte ser rapporteringen som det viktiga, men det är just oberoende media jag vill ha. Oberoende är motsatsen till styrd och betald av makten.

      Radera
    7. "Jag är innerligt tacksam över att ingen av er, mig veterligt, innehar en maktposition i vårt land"

      Det var ett fint sätt att säga att man tycker någon är dum i huvudet. Måhända imbecilla och att vi inte är några sanningsvittnen, debila, efterblivna, sinneslöa - eller varför inte nazister när vi ändå är i farten?

      Radera
    8. "Oberoende" är alltid betald av någon. Ingen jobbar gratis.

      Anonym 14:01
      Du är snabb att döma. Jag har inga av de åsikter som du säger att jag har. Jag vet inte men är det detta som kallas härskarteknik? Det inger ofta mer förtroende att vara mer lyssnande och mindre dömande än tvärtom. /nils

      Radera
    9. Nils, det är du som kom med personpåhopp eller personbedömning.

      Att beskylla någon för härskarteknik är (tyvärr) ett alltför vanligt sätt att just utöva härskarteknik.

      Oberoende är man om man har egna pengar. Det är det ju (alltför) få av i Sverige, det finns naturligtvis förklaringar till att det är just på det sättet. Kanske det är något som SVT/SR kan reda ut och presentera som en nyhet. Som oberoende, sakliga och opartiska de är. För så är det ju angivet.

      Radera
    10. Nils: Det är sant att ingen jobbar gratis och att man därför delvis blir beroende av sin arbetsgivare. Men håll med om att det är lite speciellt när denne arbetsgivare också är den makt man som journalist har som uppgift att granska.

      Radera
    11. Jo, det här med opartiskhet är känsligt och svårt. Också med tanke på den statliga finansieringen. Men vad är alternativet? Risken kommer alltid att finnas att den som sitter på pengarna också sitter på makten att påverka.

      Men jag tycker att SVT/SR sköter det så bra som man kan förvänta sig, även om man som alltid får lita till sitt eget omdöme. Vi har Granskningsnämnden som ibland har synpunkter som lett till rättningar men trots att den är politiskt tillsatt gör den en granskning.

      Jag ser idag inget dugligt alternativ till SVT/SR och större dagstidningar. /nils

      Radera
    12. Alternativet är att låta media vara fri. Ta bort presstödet och lägg ner de statliga mediebolagen, alternativt låt dem vara HELT licensbetalda så att bara de som använder kanalerna tvingas betala.

      Radera
    13. Media kan inte vara helt fri och samtidigt opartisk. Den som har pengar har fantastiska möjligheter att påverka i en sådan miljö. Och lär göra det också. /nils

      Radera
    14. Jag skulle snarare säga tvärtom: media som ägs av staten kan inte samtidigt vara opartisk. Det faller ju på sin egen orimlighet att den som ägs av staten kan ha som främsta uppgift att granska makten. Man sågar inte av den gren man sitter på.

      Sen är jag tveksam till om någon är helt opartisk. Det är därför det är så viktigt att ha fri (alltså icke-statlig) media av olika sorter. Bara genom att ta del av olika medier kan man få hela bilden, till skillnad från den som tar hela sin mediekonsumtion från statligt finansierad media som SVT, SR och SvD, som alla är helt beroende av makten för sin existens.

      Radera
  9. Sådana här siffror stämmer inte eftersom många som inte har tillit skulle inte svara på undersökningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara, men till skillnad från en del undersökningar med känsliga frågor tycker jag inte att det ska krävas så mycket "balls" att erkänna att man saknar förtroende. Notera att det egentligen bara är en av åtta som åtnjuter förtroende från mer än hälften av de svarande.

      Radera
  10. Tegnell är FHM:s företräfdare utåt. Det är inte hans åsikter som kommer fram, det är prognoser, åtgärder och rekommendationer av kompetenta individer på FHM med gedigen bakgrund och kunskap. Denna situation är ny, och jag kan inte alls se att andra länder åstadkommit bättre resultat under pandemin. Den ev överdödligheten bygger på mätdata, och för att se om den är reell eller relevant så måste man jämföra grunddata mellan tex de länder man jämför, vilket är närmast omöjligt eftersom det råder olika demografisk spridning, geografisk, resvanor, samsjuklighet hos de individer man jämför etc etc.
    Mvh Christoffer, spec Allmänmedicin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På det skulle jag svara: Njae? Visst tror jag att det finns kompetenta experter på FHM, men Tegnell är ju inte frikopplad från organisationen. Han är ändå statsepidemiolog, inte presstalesman.

      Det går säkert att mäta på hitan och ditan, men Sverige har väl ändå långt fler dödsfall än alla övriga nordiska länder tillsammans? Norge har hälften så stor befolkning men en tiondel så många döda. Allt kan väl inte avskrivas som resvanor? Den enda konkreta skillnaden jag kan se är att Sverige har långt fler invandrare med D-vitaminbrist, men det förklarar knappast fem gånger högre dödlighet.

      Radera
    2. Viktiga faktorer är en äldre befolkning, mer resande och mobilitet och därmed större spridning...

      Radera
    3. Hur mycket äldre än norrmännen är vi? Eller mer mobila? Har du hört talas om att gå på tur ;-)

      Radera
  11. Du sätter fingret på något oerhört skrämmande! Nämligen hur svenska folket låter fullständigt odugliga ledare styra landet och närmast i något som måste beskrivas som ett fullständigt haveri/systemkollaps. Kriminaliteten har fullständigt exploderat och uppväxande generationer beskrivs som "generation villebråd". Vi har noll koll på vilka individer som numera bor i landet och än mindre koll på vilka personer som rör dig in och ut ut landet. Eller vilka varor (stöldgods??) som dagligen förs ut i nutida plundring. Vi har flera hundra tusen fattigpensionärer som makthavarna skiter i. Om du jobbar eller inte spelar ingen roll, då din pension ändå blir lägre än de som inte lyft en spänn under hela sina liv. Sjukvården funkar hyfsat om du inte hinner avlida i Europas längsta köer. Skolan har noll auktoritet kvar och våldsamma gäng skapar kaos på alltfler skolor av de som är kvar ( en skola om dagen brinner. Vilket är rekord) Den självförvållad elbristen hindrar företag att investera och riskerar att samhället måste stänga ner extra kalla dagar inom en snar framtid.
    Finns det öht något område som fungerar i detta landet förutom den indexbaserade höjningen av regeringens löner!!!???
    Du gör helt rätt som väljer att flytta från detta sjunkande skepp. De som är kvar har sig själva att skylla!
    En Arg,frustrerad och väldigt ledsen Simon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nästan som att vi vill bli lurade. Det känns kanske skönt när Löfven, Morgan och andra pekar med hela handen och med myndig stämma deklarerar att de har koll på läget. Samtidigt kan jag inte begripa hur många som inte ser alla de exempel du räknar upp och fler därtill på att samhället funkar sämre. Att antalet anmälda cykelstölder går ner hjälper knappast när morden skjuter i höjden! Och inte lär det bero på ökad anmälningsbenägenhet för mord har nog alltid anmälts i rätt hög utsträckning. Däremot orkar väl ingen längre sitta i en timmes telefonkö för att berätta att deras cykel är borta för varken Kling eller Klang kommer ändå leta efter den.

      Radera
    2. Simon! Det kunde varit jag som skrivit dina rader. Det är fruktansvärt hur landet misskötts av dessa nollor till politiker. Man är mest irriterad , ledsen och förbannad över allt.

      Men politikerna och andra i högre ställning är så blåsta och inkompetenta att de skiter i vilket och kvar står vi som tvingas leva i allt detta och se på hur allt rasar samman omkring oss.

      Vänligen Kalkyl

      Radera
    3. Men vi får de makthavare vi förtjänar. Det är vår tillit som ger dem makt.

      Radera
    4. Är det verkligen sant Sparo? Så lätt att säga så och även att ständigt hävda demokrati. Svårt skulle jag säga att få de vi förtjänar. Att tro att vi har demokrati för att man lägger en röstsedel i en låda? Demokrati hade vi haft om alla fick tycka om allt och det är inte praktiskt genomförbart men om frågor över en viss summa pengar krävde folkomröstning då hade vi närmat oss. Jo folkomröstningen måste isåfall också vara bindande och inte som idag vägledande.

      Radera
    5. Problemet med demokrati är att den kräver vårt engagemang. Vi måste orka leta lite och aktivt skaffa information.

      Jag har också varit en varm förespråkare av folkomröstningar, men jag börjar bli mer tveksam. Om vi inte läser på hjälper det inte vem som trycker på knappen.

      Radera
    6. Nej sant, krävs väl något slags körkort som visar att man både kan läsa och förstå innan man får rösta.

      Radera
    7. Haha, ja nog omöjligt dessvärre.

      Radera
  12. Om undersökningen stämmer, så är Sverige kört. Tyvärr vet jag många som får sin rapportering från enbart tex svt, sr eller dn. Dvs helt och hållet köper den propaganda som stoppas ned i halsen på dem. Förmåga till eget kritiskt tänkande tycks dalande i Sverige, rätt snabbt dessutom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är i möten med sådana människor jag inser hur skev bild svensk mainstreammedia lyckas förmedla. Något som kan ha diskuterats i världspress, alternativmedia och på sociala medier i veckor kan ha gått dem helt förbi. "Vadå, har Joe Biden en son? Vad jobbar han med då?"

      Radera