fredag 8 januari 2021

Städa bort 2020

Januari, en månad då många har ont om pengar. Vädret är skit och det är fortfarande mörkt större delen av dagen. Således en perfekt tid att göra sånt som ändå måste göras.

Som företagare har jag ett bokslut att ta tag i, men alla har vi deklarationer att göra klart. Kanske fattas det någon kontrolluppgift för att slutföra dem, men det allra mesta går att göra klart i samma stund vi vet att vi varken kommer tjäna eller förlora mer pengar som går att härleda till 2020.

I mitt fall har jag dessutom en bostadsförsäljning att deklarera. Eller nästan två, eftersom min mammas dödsbo ägde en pytteliten del av den sålda bostaden. Det gör att jag måste lämna in en deklaration åt henne trots att hon dog 2019.

Allt det här går att skjuta på till 3 maj, men det finns ingen anledning att vänta. Däremot finns det goda anledningar att inte göra det:

  1. Det är skönt att ha det gjort.
  2. Om du får en kvarskatt på 30000 kr eller mer bör du göra en fyllnadsinbetalning senast 12 februari, så innan dess kan det vara bra att veta hur mycket skatt du ska betala.
  3. Dyker det upp frågor är det bra att ha tidsmarginaler. Skatteverket och andra myndigheter har garanterat kortare svarstider i januari än i slutet av april.


Fan att ingen ringer...

Förutom bokslut och deklaration finns det alltid en massa annat att göra efter årsskiftet. Själv drar jag ut värdepappersstatistik för 2020 och skapar nya dokument för 2021. Finns det tid kvar kan man alltid se över sina utgifter, abonnemang, prenumerationer och försäkringar.

Allt detta går att skjuta på, men finns det inga argument för att göra det är det bara att kavla upp ärmarna, borra ner skallen och sätta igång!

17 kommentarer:

  1. Tycker skatteverket(som ändå är rätt bra att ha att göra med) är lite orimliga med att de öppnar inte upp deras redovisningstjänst så att man kan beräkna kvarskatten förrän 16:e mars, men man skall ändå ha betalat in innan 14:e februari. Har du flera anställningar, kanske egen företagare, plus andra händelser är det rätt svårt att ha en bra översikt vad som faktiskt skall betalas in. Alltså det är inte omöjligt att ha koll på så klart, men skulle ju underlätta ifall det gick att beräkna redan 14:e Februari. Men sedan att man inte fick lämna in den förrän den 16:e Mars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visste jag inte. Jag har alltid räknat ut sånt där själv. Hade troligen ändå inte litat på deras redovisningstjänst. Själv stör jag mig på att deklarationsblanketter med förtryckt år inte går att ladda ner vid årsskiftet.

      Radera
    2. Fast vid årsskiftet beror det nog på samma svar som de ger mig, dvs uppgifterna finns inte då, dvs om man haft lön så har ju företag till den 12:e Januari att rapportera dem t.ex. Förmodligen finns inte all data förrän de släpper tjänsten. Men skulle ju kunna släppa preluppgifterna.

      Radera
  2. Ah, tack för påminnelse! Jag måste kontakta Skatteverket för att höra om jag ska göra nåt annat med min deklaration nu när det faktiskt avverkats skog på min fastighet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du anlitat ett bolag för avverkningen kan du kolla med dem annars. De stora erbjuder säkert en färdigifylld deklarationsbilaga också, men det kostar nog mer än det smakar.

      Radera
    2. Ah, det tänkte jag inte ens på. Har mailat Skatteverket nu, men det kan helt klart vara värt omaket att låta skogsbolaget fixa deklarationen i framtiden (2020 var det inga utgifter/inkomster, så jag kommer kanske undan ett år till).

      Radera
    3. Var det inga inkomster trots avverkning? Känns som en dålig deal ;-)

      Radera
  3. Ja det är lika bra att få det gjort. Jag skickade in mina skattepengar igår och det känns ganska skönt att ha det bakom sig, trots att det är ganska stora belopp man skickar iväg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite ont gör det, men den smärtan blir man ju ändå tvungen att ta om man inte ska bli "outlaw" på heltid, så lika bra att riva av plåstret.

      Radera
  4. Ja det naturliga hade ju varit för skatteverket att flytta skatte/fyllnadsinbetalning till den tidpunkt då deklarationen ska vara inlämnad dvs i 3:e maj i år.
    När jag tittar tillbaka i mina skattedeklarationerer så flyttade skatteverket datumet år 2002/2003 från att ha ett överensstämmande datum med skattedeklarationsdatum i maj till det nuvarande i februari.

    Så se till att deklarera innan du ska deklarera är väl det självklara tipset (?!)

    Annars är ju ett tips till skatteverket att flytta inlämningsdatum från maj till februari för självdeklarationen. Det blir då samma datum som innan 1993. Kunde man deklararera då, ja då kan man ju göra det nu också, speciellt med tanke på all tillgänglighet via internet och dataåtkomst nuförtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte riktigt överblicka detta, men visst är det knepigt att man i februari ska förskottsbetala för en deklaration som ska vara klar i maj.

      Radera
  5. Jag brukar deklarera på skatteverkets hemsida men den öppnar i mars. Sparo, du skrev att du skall deklarera nu, hur gör du för att deklarera i januari när pappersutskicket sker i mars och skatteverkets internet sida öppnar också i mars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör det på papper. Hinner inte blanketterna för utskrift komma på hemsidan gör jag det tills vidare på förra årets blankett. I alla lägen måste jag göra klart allt senast i början på februari för att kunna fyllnadsinbetala korrekt.

      Radera
  6. Deklaration? Du vet sannerligen hur du får dina läsare på bra humör Sparo. Men tack för omtanken :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir inte heller på gott humör av deklaration, men jag är på godare humör när den är gjord än innan, så här finns rejäl förbättringspotential.

      Radera
  7. Jag tycker att bankerna, tex avanza är sega på att skicka ut deklarationsunderlag, förra året kom det inte förrän en bit in i Februari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder egna underlag, och numera nästan bara affärer i KF och ISK, så det kvittar för mig. Men det låter lite slött, borde gå att få ut allt på årets första vardag.

      Radera