lördag 9 januari 2021

Hur säljer man konst?

Ibland funderar jag över saker som inte har med mig att göra, situationer jag aldrig kommer hamna i, som bara händer andra. Detta är inte ett sådant inlägg, nu frågar jag inte åt en kompis.

Vill man göra sig av med en tavla som är värd hundratusen ringer man en konsthandlare, är den värd en hundring sätter man ut en annons eller ger bort den till någon man hoppas gillar den. Men vad gör man med tavlor värda ett par tusenlappar?

Och det vet man ju inte heller. Saker är värda vad marknaden vill betala och det kan variera. Kanske 1000, kanske 5000. Särskilt när det gäller konst är siffran inte huggen i sten.


Okej, ibland är den det.

Bukowskis, Auktionsverket och några till värderar konst och antikviteter på nätet, men deras nedre gräns ligger ungefär där, vid ett par tusen. Och min känsla (för jag har provat det några gånger) är att de hellre fäller en friar. De gånger de säljer tavlor med utropspris under 5000 kr tror jag att det beror på att greve Silfversparre låtit dem förmedla hans Miró och bett auktionshuset att ta med några lågpristavlor när de ändå hämtat tavlan de tjänar riktiga pengar på.

Dessutom tar de rätt bra betalt. Upplägget kan vara lite olika, men med en fast grundavgift plus procent på försäljningspriset är det inte självklart att det lönar sig för säljaren. Särskilt om man inte är säker på att det finns köpare, det är som sagt inte Miró eller ens Peter Dahl.


Är du helt säker på att det här är en Liljefors?

Så vad gör man då? Att sälja tusenkronorstavlor på Blocket känns hopplöst. Finns det någon seriös konsthandlare (kanske faller det redan där?) i Stockholmsområdet som köper in eller förmedlar konst som är billigare än kroppsorgan utan att själv ta hela vinsten? Jag räknar iskallt med att jag har läsare som ställt sig de här frågorna och kommit längre än jag.

48 kommentarer:

  1. Har sett tavlor säljas för någon tusenlapp på dödsboauktioner. Då har konstnären oftast varit lokalkändis och oftast med motiv från bygden.
    Ingen aning hur man kränger 5k tavlor. Och hur vet man förresten att den är värd det? Men det ska bli intressant att läsa kommentarerna ifall någon kunnig svarar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 5k är en ren gissning nästan tagen ur luften. Jag har kollat vad konstnärernas tidigare tavlor gått för, eller utropats för. Men jag skulle bli mycket förvånad om jag har någon tavla som är värd mer. Troligare är det 5k totalt, men det är ju också pengar.

      Radera
  2. Jadu... Försök se om du kan sälja dem till kommunen. Så kan de hänga upp dem på nått sjukhus eller skola...

    Försökte en gång bli av med några tavlor jag ärvt. Kollade såklart värde först och det var som du, några tusen. Ingen ville ens ha gratis, å jag kollade med hela den större bekantskapskretsen i sociala medier också...

    Gav dem till soptippen istället. Sved såklart, men orka ha ett gäng tavlor som bara står i ett förråd och förmodligen skulle göra så till mina dödsdagar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, det känns dåligt både att släpa med dem genom livet och ta upp förrådsplats och att slänga dem.

      Radera
  3. I Göteborg har vi något som heter Göteborgs auktionsverk. Jag har sett att det säljs tavlor för under tusenlappen där i alla fall. Känns lite som tradera fast med finare anor. Kanske finns det något liknande i Stockholmsområdet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde vara något sådant jag är ute efter, ett "lite finare Tradera". För på Tradera tror jag sånt här vore hopplöst. Jag har sålt tavlor för max en hundring där. Helt okej ifall jag är säker på att de inte är värda mer, men det känns lika stor risk att en tavla värd tiotusen skulle gå för en hundring på Tradera eftersom marknaden inte finns där.

      Jag tror att Stockholms Auktionsverk är en av dem jag kollat sånt här med tidigare. I så fall har de varit helt ointresserade av både möbler och konst som jag haft.

      Radera
  4. kan inte svara på din fråga men har några tankar ändå.
    det här med konst har jag aldrig förstått mig på. tavla x är värd 10k? 100K? för de kladdet? de gör bättre konst på förskolan!
    det är en sak om du själv tycker om tavlan och vill se den var dag, men då spelar det ingen roll om det är piccaso eller grannen som målat den. det är väl en del av investerandet jag inte förstår och inte heller bryr mig om.

    men det är väl som med hus. rätt hus till rätt köpare. en dag vill ingen köpa, nästa dag är det budstrid...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner likadant. Jag tycker att det är jättesvårt att bedöma vad en tavla är värd. Enda sättet för mig är att kolla om samma konstnär sålt något liknande tidigare, men ofta handlar det då bara om en eller max två tavlor, och vem är jag att bedöma att de är i samma prisklass.

      Hus är också svårt, men där finns åtminstone ett genomsnittligt kvadratmeterpris i området att utgå ifrån. När det gäller konst är priset noll till femtio miljoner, med ett snitt mycket nära noll.

      Radera
  5. Står inget om några gränser här. Bara att lifta ner till Göteborg med tavlorna.
    https://goteborgsauktionsverk.se/salj/vardering/?gclid=CjwKCAiAxeX_BRASEiwAc1QdkeK0IvhT4SPkFRPqJ-sYGP_kCnNu-b0Ms50wdz5iL-6HnukTPOruIRoCOqwQAvD_BwE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör det inte på Bukowskis heller, men standardsvaret är:
      "Av bilderna att döma understiger värdet vår nedre gräns på ..."

      Radera
  6. Man använder sannolikt något i stil med https://auctionet.com/
    Tänk Tradera fast där det är auktionshusen som står bakom auktionerna samt värderar prylarna.
    Rätt mycket konst med hyggligt många bud där i prisklassen du nämner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips! Där fanns fyra auktionshus i Stockholm som jag inte kände till.

      Radera
  7. Om de "finare" auktionsverken inte vill ha med tavlorna att göra går det ju att testa de som finns något hack längre ned på totempålen. Tex Bålsta Auktionshall(https://balstaauktionshall.nu/), de verkar sälja allt möjligt även i de lägre prisklasserna. Fast det kanske är likvärdigt med tradera, vad vet jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller, men värt att kolla upp så tack för det.

      Det är fullt möjligt att alla mina tavlor är kommersiellt värdelösa. Det är helt okej i så fall, bara jag får klarhet.

      Radera
  8. Jag har köpt konst/möbler via Bukowskis, Sthlms auktionsverk, Uppsala Auktionskammare - och man slås ju av hur hutlöst betalt de tar. I båda ändarna - säljare och köpare. Det känns som auktionsbolaget hellre går i konkurs än moderniserar sig och justerar sin intäktsmodell. Flera av bolagen har ju varit väldigt nära konkurs, tex Lauritz som länge verkade köra på Steffe Löfvens motto Handla Aldrig Online..

    Gällande billigare konst så har jag samma fundering - jag har flera tavlor ju typ 1000-2000 klassen som ligger och skräpar just för att jag inte vet hur man säljer dem effektivt, så hoppas jag lär mig ngt från andra kommenterare.

    Ett annat tips har jag dock - om man vill köpa ett dyrare konstverk, så försök gå förbi alla mellanhänder (gallerister etc..) och kontakta konstnären direkt. Går inte alltid, men i vårt fall gick det alldeles utmärkt och priset blev bra mkt bättre. Dessutom fick man en timme i konstnärens ateljé där hen berättade om sitt konstnärskap så en vinst från alla vinklar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att det är deras affärsidé. Hamnar de för nära Tradera kommer de självdö. Men det slår ju väldigt hårt mot säljare i mellansegmentet, eller vad man ska kalla det. Efter avgift blir det inget kvar, och går man till Tradera direkt blir det istället inget ens till att börja med.

      Bra idé för att köpa. Det har aldrig varit mitt problem. Dels vill jag inte ha så mycket konst på väggarna och min pappa målade, så det lilla behov jag kan tänkas ha fylls med det.

      Radera
  9. Tycker intresset för konst inte verkar vara så stort nuförtiden, även bland dem som skulle kunna ha råd. Det är antingen kala enfärgade väggar , avbrutet med något Morrismönster eller så är det klipp och klistra bilder, något egenhändigt ihopknopat eller vintage köpt på loppis, allt ihopsatt till tavelväggar. Dessutom har ju inte folk väggar knappast, utan det är öppen planlösning och panoramafönster i många fall. Tror att gammal konst för några tusenlappar är helt ute och ointressant idag.
    De som vill och har råd köper i en helt annan prisklass, inte för att de alltid är konstintresserade eller kan något om konst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske börjar bli modern då, för så där är jag med. Jag lägger hellre energi på att göra väggen intressant än att fylla upp den med tavlor. Men öppna planlösningar har jag aldrig gillat. Det är opraktiskt på flera sätt.

      Radera
  10. En till sak gällande priser - auktionsaggregeraren Barnebys.se har bra slutpris data. Bra om man vill få koll på ungefärligt värde på ett föremål inför ett eget köp eller sälj..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra, men noterar att man behöver ha ett konto för att se slutpriser.

      Radera
    2. Ja, det stämmer, men kontot är gratis. Har använt det gratis i många år och aldrig känt att de försöker lura in en i ngn betaltjänst.

      Radera
    3. Bra, för jag reggade ett konto nu.

      Radera
  11. Ett seriöst menat tips är att det hela västra, östra och södra skärgården är full av seniora konstnärspar som kränger sin och andras konst på enklare vernissage på eller i direkt anslutning till sitt fritidshus (inte sällan eftersom det möjliggör att även bo i en lokal som i detaljplanen specificeras som näringsverksamhet på orter där fastighetspriserna är höga).

    Vet inte vad som vore smidigast för dig men att framåt sommargästsäsongen prata in dig hos något väl valt konstnärspar som för en symbolisk ersättning och lite kaffe säljer också dina tavlor kan du säkert få in belopp i det spann du bedömer att tavlorna är värda. De vinner också på att få in andra objekt att marknadsföra och lite nymodigheter i sitt utbud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske ett bra tips, men jag har inte tid att hänga i skärgården i sommar oavsett hur bra ekonomi det vore.

      Radera
  12. Ett tips, stå på loppis, antikmarknad, bakluckeloppis själv, det är skoj och sälj på det viset. Nu ligger ju sånt nere men när det sätter igång igen. Ytterligare tips är att en del antik, retro och konsthandlare säljer på kommission. Lycka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sålt på bakluckeloppis. Det är ett bra sätt att bli av med mycket grejer snabbt, men precis som för Tradera har jag svårt att tro att man hittar köpare beredda att betala fyrsiffrigt för någonting där.

      Konsthandlare låter bättre, men jag har inte hittat någon som annonserar att de tar emot konst från kreti & pleti. Särskilt svårt när det är rätt billiga tavlor.

      Radera
  13. Roligt att det uppstoppade lejonet fick en plats i detta konstinlägg :) lejonet står på ett slott i min hemstad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Den såg så härligt missbildad ut att den bara var tvungen att få vara med.

      Radera
    2. Har för mig att historien löd: en kung hade låtit skeppa över ett lejon som husdjur och när lejonet dog så skulle det bli uppstoppat. Personen som utförde jobbet hade aldrig sett ett lejon så resultatet blev därefter.

      Radera
    3. Haha! Det låter onekligen som en klurig uppgift.
      - Återskapa ett lejon.
      - Ett vad för något?
      - Det ska vara klart innan lunch!

      Radera
    4. Ja, lejonet Leo på Gripsholms slott är en kändis https://www.kungligaslotten.se/artiklar-och-film/gripsholms-slott/2018-07-22-legenden-leo.html

      Radera
    5. "Djurens konung" :) Stackars jävel.

      Radera
  14. Mjo det finns några random hemsidor jag hittade med konst från 1000-50000kr kommer inte ihåg vad dom heter nu fast det var riktigt fina tavlor inga amatör grejer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ropa till om du kommer på vad de heter för det låter precis som det jag är ute efter.

      Radera
  15. Även jag har funderat på detta i några år nu, utan vidare efterforskningar. Ibland (ofta) är min oföretagsamhet outgrundlig.

    Ärvde ett stort antal konstverk i form av målningar av mina föräldrar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, och man vill ju inte kasta bort dem om de faktiskt betingar ett värde.

      Radera
    2. Men va fan...du har väl Antikrundan på stenkasts avstånd flera ggr per år. Låna en bil, lasta den full, packa en matsäck, köa 9 timmar och antasta Claes Moser. Kan bli bra timlön.

      Hur gick det förresten med den där "större summan" pengar som du funderade på placeringsort ? Gav dig rådet att kasta in i en techfond...om jag minns rätt....

      Radera
    3. SÅ dyra tavlor vet jag helt säkert att jag inte har.

      Satte en del i TIN Ny Teknik. Hoppas att det var den du tipsade om. Annars fortsatt rätt defensivt placerad, men det har gått förvånansvärt bra.

      Radera
  16. Tjo! Jag har riktigt positiv erfarenhet av Stockholms Auktionsverk, sålde ett tiotal tavlor i prisklassen 1500-3000 för några år sen ur min pappas dödsbo. Visst blir det en del avgift men de kom hem och värderade samt hämtade allt också för priset så jag tyckte lätt det var värt det jämfört med att försöka rådda det själv. Men då var det ju i och för sig en del, krängde lite antika möbler också i samma veva. Enstaka grejer av den sorten har jag bara sålt på fysiska auktioner, länge sen nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr tror jag att Stockholms Auktionsverk är ett av de ställen jag testat där svaret är "Nej, för billigt för oss" med vändande post varenda gång. Det kan såklart bero på att de har rätt, men det känns inte så. Det känns snarare som att jag också skulle behöva krydda med några antika möbler (eller riktigt dyra tavlor). Utan det trumfkortet verkar de snabbt somna om.

      Radera
  17. Testa Metropol på Sveavägen: https://www.metropol.se/start/ - jag har sålt några saker genom dem och varit nöjd.

    SvaraRadera
  18. Kanske ett tips.I mitt yrkesverksamma liv jobbade jag en tid hos kronofogden i en mindre stad i södra Sverige. En lokal konstnär, som inte lyckats sälja sina alster, blev kund hos oss (ingen unik situation för den yrkeskategorin). Det skulle göras utmätning. Han ägde i stort sett inget utom sina till synes osäljbara verk. Efter viss tvekan vågade vi ändå utmäta hans tavlor med i stort sett lokala motiv, alltså stadskyrkan, torget, några gator och sådant. I annonsen inför försäljningen skrev vi att konstverken återgav motiv från orten. Den exekutiva försäljningen blev en dundrande succé. I stort sett allt köptes, uppenbarligen av folk på orten. Konstnären var helnöjd, likaså kronofogden och säkerligen också fordringsägaren skatteverket. Det hela resulterade i att konstnären kontaktade oss senare och frågade oss om vi kunde tänka oss att fortsättningsvis sälja hans tavlor (sannolikt med lokala motiv)allteftersom de färdigställdes, även om han inte längre var "klient" hos oss.Vi såg oss tvungna att avböja erbjudandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så allt jag behöver göra är att dra på mig en skuld så att KFM kan utmäta mig :)

      Bra när alla blev nöjda (även om han velat fortsätta). Jag drar mig till minnes när Peter Wahlbeck var skyldig 15000 kr och erbjöd Kronofogden ett par tavlor. De sålde dem för just 15000 kr eftersom det var det han var skyldig, men han tyckte att de var värda mycket mer:
      https://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/peter-wahlbeck-f%C3%B6rnedrad-av-kronofogdens-f%C3%B6rs%C3%A4ljning-1.31177056

      Vet inte varför han inte sålde dem själv då.

      Radera
  19. Jag var i samma situation som du. Skickade in bilder till Metropol men hundraåriga oljemålningar var tydligen inte värda något. Försökte sedan sälja de på loppis. Gick inte, hur mycket priset än sänktes. Tillslut hamnade de på återvinningen... Konst är bara värdefullt när rätt person säger att det är det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag verkligen är säker på att de inte är värda något har jag inga problem med det. Det här är inte pengar jag räknar med. Jag vill bara inte kasta bort pengar.

      Radera
    2. Sen är det kanske så att det finns väldigt mycket konst av tvivelaktig kvalité. Den borde inte kosta mycket, men den del av konstvärlden som är bra är ganska liten. Marknaden blir därefter.
      Slutsatsen är nog att konstnärerna borde anstränga sig mer för att bli bättre, så de kunde tjäna mer?

      Radera
    3. Det är möjligt, men delvis en annan frågeställning. Här handlar det om etablerade (men inte världsberömda) konstnärer som inte kan anstränga sig eftersom de är döda.

      Radera