lördag 23 januari 2021

”Du är inte ...”

Ibland verkar vi besatta av titlar och etiketter. Först och främst för oss själva. Vi definierar ofta vårt yrkesliv till en enda titel och sedan slår vi ifrån oss allt som går utanför det, vilket riskerar att göra att vi jobbar som revisor i tjugo år innan vi kommer på att vi har ett annat kall.

Men det drabbar ändå bara oss själva. Än värre blir det när vi ska kleta etiketter på andra och berätta för dem vilka de är och vad som förväntas av dem. Eller vad de inte är. Har du inte hållit på med flugfiske i minst fem år borde du inte ha några starka åsikter i ämnet. Säger vem? Säger den som flugfiskat i precis fem år.

På det ekonomiska planet sprider folk åsikter om att andra inte är sparsamma eller minimalister för att man inte kvalar in enligt deras definition. Tydligast blir det kanske när det kommer till ekonomiskt oberoende. Någon kan hävda att man måste ha 30 miljoner på banken. Annars är man knappt ens rik utan lever i armod, som av någon anledning ofta beskrivs med att man lever på rå potatis, fråga mig inte varför.


Maten är klar!

Jag är inte den som stillatigande accepterar när någon påstår sig tillhöra ett tidigare okänt kön eller den politiker som säger sig vara liberal för att i nästa sekund berätta exakt hur han/hon ska tvinga oss andra att leva, men om någon beskriver sig som minimalist eller snåljåp skulle jag inte drömma om att ifrågasätta.

19 kommentarer:

  1. Potatis är gott och (har bevisats) väldigt mättande. Alla borde äta potatis emellanåt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, gott, nyttigt, mättande och lätt att variera. Dock obegripligt varför slösare tror att snåljåpar äter den rå.

      Radera
    2. Dyrt med vatten och el? ;)

      Radera
    3. El är åtminstone en reell kostnad, en kastrull vatten blir väl inte ens ett öre? Fast ändå fördomsfullt så det räcker och blir över.

      Radera
    4. I min kommun kostar en kubikmeter vatten 32,97 kr. Dvs en liter kostar ca 3,3 öre. Äter man potatis 2 gånger om dagen så det blir ju en del på ett år...

      Radera
    5. Oj, är en kubikmeter så dyr?! Ja, då blir det ändå ett belopp på sikt (även om inte den inte kommer upp på nivåer som ens en snåljåp som jag backar för). Jag trodde att det kanske var en tiondel av det, så där lärde jag mig något nytt. Jag har aldrig betalat mitt vatten separat.

      Men jag tror ändå att det är elen som är dyrast för att förvandla rå potatis till kokt.

      Radera
  2. Svär du inte i kyrkan nu? Det har väl aldrig varit så inne som nu detta med etiketter? För hur ska vi annars kunna härska, om vi inte kan dela upp folk i korrekta identiteter.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är absolut praktiskt att göra det, men ibland tycker jag att vi är lite för snabba på det och då riskerar vi att låsa hjärnan.

      Radera
  3. Visst är människan underbar. Vi tillrättavisar folk för att de tillrättavisar folk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är väl lite charmigt? Man tillrättavisar ju för att man hoppas på bättring. Andra djur biter huvudet av varandra istället för att slippa oönskat beteende.

      Radera
  4. "Jag är väldigt snål , för jag köper bara 1 sportbil i veckan"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan man också se det. Jag träffar många som tycker att de håller igen utan att jag ser det. En gång läste jag en hel bok om en kvinna som hade "köpstopp" och som garanterat konsumerade mer än jag varenda vecka. Det går nog inte riktigt att jämföra sig med andra, man får utgå ifrån sig själv.

      Radera
    2. Måste vara hon Gramming som skrev, "Köp inte den här boken."

      Sparo, gör du aldrig något överilat vad det gäller inköp? Själv går jag ibland emot mina goda föresatser och gör precis tvärs emot, köper något som jag inte tänkt att köpa, något totalt onödigt som en triss t ex.

      Radera
    3. Hur kunde du gissa det :)? Det hon kallade köpstopp kallar jag shopaholic.

      Inte på det sättet. Däremot händer det att jag blir förbannad och känner att detta får kosta vad det kosta vill. Jag kan exempelvis byta till en dyrare teleoperatör för att jag känner att den jag har inte ska ha mina pengar. Lite på samma sätt som jag kunnat känna att arbetsgivare inte ska ha min tid vad de än betalar och sagt upp mig utan att ha en vettig plan för min framtid.

      Radera
    4. Där beskrev du just värdet av dra åt helvete kapital, Sparo.
      Livet blir bättre med mer pengar, man kan jobba för att man vill och inte för att man måste.

      Radera
    5. Det har du rätt i, men jag har gjort samma manöver när jag definitivt inte hade råd att göra det. Man ska ju kunna se sig själv i spegeln också.

      Radera
  5. Apropå etiketter och titlar. Gd Dan Eliasson verkar ha svårt att inte vilja kallas generaldirektör. Ska tydligen ha kvar titeln även om han bara "jobbar" på regeringskansliet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det hade varit så himla kul om regeringen sagt åt honom att ok, du får behålla samma lön, vi skakar fram ett hittepåjobb åt dig, men din nya titel är inte generaldirektör utan jubelidiot. Tar du jobbet är du från och med nu jubelidiot.

      Känns inte som något Löfven och Lill-Mogge skulle göra, men det hade varit kul.

      Radera