måndag 18 januari 2021

En miljon frågor

Aktieraketer heter en Facebookgrupp som tydligen driver folk till vansinne. Om jag förstått rätt är det många nybörjare som ställer frågor, och det tror jag ingen har något emot i sig. Folk brukar tycka om att känna sig kunniga. Problemet är att frågorna ofta tycks vara av typen: ”Jag har ärvt hundratusen och vill dubbla dem på tre veckor, vad köper jag då?” Den här såg jag i flödet:

Jag tycker faktiskt inte att den är så galen. Jag har fått och besvarat liknande frågor från folk jag känner. Även då behöver jag mer info för att svara, men känner jag frågeställaren har jag lite bakgrund. Från en för mig okänd människa på internet blir den omöjligt. Lite som ”Är 45 minuter en bra tid på milen?”. Inte om du är kenyansk elitlöpare, men är du 75 år och otränad är det kanon. Om vi snackar löpning. Åker du moped är det inget vidare.

Här är några av frågorna jag vill veta för att kunna säga något om börsfrågan ovan:

  • Är en miljon mycket pengar för dig?
  • Hur gammal är du?
  • Vad tjänar du?
  • Hur stabilt jobb har du?
  • Hur ser din familjesituation ut?
  • Är pengar ett intresse för dig eller bara ett medel för att leva?
  • Har du ett aktivt sparande idag och hur tror du att det ser ut framöver?
  • Hur riskbenägen är du?
  • Bor du i Herrljunga?
  • Fixar du en trettioprocentig nedgång utan att bryta ihop?
  • Har du för avsikt att hålla koll på dina investeringar?
  • Vill du lära dig mer om börsen?
  • Om skiten träffar fläkten, får jag skulden för dina dåliga investeringar?

Pengar är komplicerade saker. Det finns inte ett fel och ett rätt. Det som passar dig passar inte mig och vice versa. Det är därför svårt, för att inte säga omöjligt, att leja bort hela investeringsjobbet. En globalfond med låg avgift kommer ganska nära, men tålamodet som krävs måste man skaffa sig alldeles själv.

19 kommentarer:

  1. Och som vanligt så är sociala medier på Internet det optimala forumet för att ta emot "tips och råd" från främlingar kring hur man spekulerar med sina sparpengar.

    Vad kan gå fel? ;-)

    SvaraRadera
  2. Man ser ganska ofta skärmdumpar från aktierakter på finanstwitter och det är aldrig i något smickrande sammanhang. Frågan kanske är ärligt ställd men som du redogör ovan så behövs mycket mer information för att kunna ge några råd. Ett generellt tips som bör funka är att läsa "Så kan alla svenska bli miljonärer" av Per H. Börjesson. Nu verkar han ju redan vara i mål med det så det kanske är lite onödigt(?). Dessutom kanske han har en fantastisk fin och diversifierad portfölj och nu söker tips för att sätta sprätt på lekpengen. Fler frågor än svar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har samma bild som du av Aktieraketer.

      Det är en bra bok som absolut vore nyttig för de allra flesta att läsa. Tyvärr tror jag boktips i allmänhet känns förlegade. Folk klarar inte att läsa ens en tunn bok, de vill ha ett Youtubeklipp på max två minuter.

      Ja, precis. För att kunna svara honom måste vi förstå hans syn på denna miljon.

      Radera
  3. Bra inlägg, mest nyfiken på herrljungafrågan. Inbillar mig att den är av betydande vikt och kommer ha stor påverkan på investeringsprocessens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den vittnar bara om historiskt dåligt omdöme hos den nyblivne miljonären ;-)

      Radera
    2. Men kul ändå att man kan bo i Herrlunga och ändå bli miljonär. Låt gå för att det högst troligt är ärvda pengar men ändå.

      Radera
    3. Miljonär kan man bli överallt, bara man gör av med mindre än man tjänar och dessutom har lite tålamod.

      Radera
  4. Får lite Wallstreet Bets-vibbar. Helt hysterisk subreddit XD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Samtidigt är det lätt att tolka in dårskap i allt bara för att det kommit mycket av den varan tidigare.

      Radera
  5. Jag får en hel del frågor på mail från nybörjare som vill veta hur de ska placera sina pengar. brukar alltid skicka dem vidare till en bok. Jag vare sig kan, vill eller vågar ta ansvar för att de följer mina råd. Måste man inte ha licens för finansiell rådgivning i Sverige?
    Frågar man på jobbet brukar jag köra med "diversifierad portfölj" index fonder etc om de inte nöjer sig med svaret om bokläsning. Många är småbarnsföräldrar och har faktiskt inte tid att läsa en bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, någonstans måste man ändå göra jobbet själv och då är en bok en bra början för att få ökad förståelse för vad man håller på med. Annars är indexfonder bra, eller en bra spridning på fonder. Att ge sig på enskilda aktier om man inte tänker sätta sig in i börsen riskerar det att bli mer eller mindre bingo.

      Radera
  6. Okej så jag vann 700 kr på triss vad tycker du jag ska investera mina nya pengar på ? Jag tänkte först köpa knark men det kanske finns något bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hummus: https://www.youtube.com/watch?v=giunyYVsts0

      Radera
  7. Tänker på en sporadisk kollega som frågade mig om investeringstips förra våren under dippen.Jag frågade tillbaka om han kommer intressera sig för vad han investerar i eller han vill bara investera och glömma bort. Jag föreslog om intresset och riskviljan är låg en fondrobot eller åtminstone hans banks globalfond. Annars om han ville ha äventyr så kunde han ta de som gått bra o chansa o bevaka. Och så sade jag som tex tesla eller bitcoin.

    Träffade på den jäveln förra veckan. Tror du inte han köpe tesla och bitcoin? Jag gjorde inte det själv.... Nu var det inte alls mycket han hade satsat (jag kallar det satsa) men han tackade mig pch bjöd på lunchpizzan.

    Alltid något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul ändå! Förhoppningsvis ger det ett livslångt intresse för investeringar. Bara han fattar att det här inte var standardutvecklingen på börsaffärer :)

      Radera
    2. Den historien för tankarna till rysk roulette. Nu i detta fallet verkade det lönat sig, men kunde lika gärna slutat med 0 kr kvar på kontot.

      Jag tror inte Tesla kommer att överleva speciellt länge på deras spännande historia och förhoppning om framtida vinster. Utdelningar och aktieåterköp ligger antagligen väldigt långt fram i tiden. Idag är de unika inom t.ex. elbilar och till viss mån solpanelstak, men hur länge dröjer det innan kineserna kopierar detta (kolla bara på xpeng, en kopiator utan dess like).

      Börjar vinsthemtagningen på riktigt finns det ingen ände på vart det slutar.

      Radera
    3. Jag har också svårt att se någon räkna hem Tesla på den här nivån. Förhoppningar i all ära, men det känns mer som att man investerar i drömmen om Elon Musk än elbilar eller ens självkörande bilar.

      Radera