tisdag 26 januari 2021

Småpack

Jag köper så stora förpackningar jag kan. Det ska ju hinna ta slut inom rimlig tid, särskilt när det gäller mat, men även annat kan vara svårt att förvara eller onödigt att binda upp kapital i. I mars bunkrade folk toapapper och de som inte gjorde det var sura på de som bunkrade. Jag köpte en bal, 64 rullar. Det gör jag alltid och förstår inte vitsen med att köpa mindre för det är praktiskt att ha hemma.

Nyligen såg jag en reklamskylt för 100 kartonger kaffemjölk à 2 cl för 77 kr. Inte ett dugg billigt, ett literpris på 38,50 kr! Men jag får en känsla av att en del ser små förpackningar som exklusivt, som att det i sig vore eftersträvansvärt. De må gälla parfym, men banne mig inte mejeriprodukter.

Fast något vill jag tjäna på att köpa stort. På exempelvis mjöl kan man ibland tjäna några öre kilot på att köpa en femkilosförpackning istället för två. Där kan påsen hinna gå sönder och så var den vinsten borta. På champinjoner och morötter är lösvikt nästan alltid billigast på Willys, men likafullt ser jag färdigpackade påsar i andras korgar. Troligen kollar de inte ens pris. En del människor tycks ogilla pengar.

Ris, bulgur, potatis, lök och pasta köper jag i så stora förpackningar jag hittar. Inte ett dugg exklusivt, men billigt.

61 kommentarer:

  1. Jag tror du har rätt i att små förpackningar av några känns mer exklusivt. En liten kopp espresso känns mer exklusivt än en mugg med kaffe. En sån där pytteliten chokladkaka sänder också ut signaler om en viss exklusivitet.

    Jag har dragit detta till sin spets och skaffat mig en mycket liten fru.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mycket liten fru låter praktiskt. Då får man ha sina kläder ifred, hon är antagligen billig i maten och tar inte så mycket plats i soffan.

      Radera
    2. Ja men väldigt lätt att snubbla över när man springer runt i köket har jag märkt.

      Radera
    3. Jag gjorde mig av med min. Billigast så... ;) Och inget att snubbla över alls.

      Radera
    4. På ett sätt allra billigast, men det riskerar att höja boendekostnaden och minska möjligheterna att köpa storpack.

      Radera
    5. Kanske höjden av exklusivitet är att ingen fru ha?

      Radera
    6. Ja, det känns exklusivt varje morgon. Som en enda stor fest att slippa anpassa sig.

      Radera
    7. Undrar om inte en skrattskatt kommer att införas snart. När inte saker kan förbättras brukar man skratta bort det ju.

      Roliga kommentarer lättade upp morgonen bland jobbets alla bekymmer.

      Radera
    8. Skrattskatt kommer säkert. Klatschigt namn också, det ska inte underskattas (utan heller överbeskattas).

      Ja, oväntat för mig att en viktig faktor i beslutet att ha eller inte ha en fru är att man kan snubbla på henne.

      Radera
    9. Ja verkligen, något oväntat faktiskt.

      Radera
  2. Vi brukade köpa storpack ris kryddor, konserver, pasta etc på Citygross i deras storköksavdelning. I kombination med 10% som man fick varje månad blev detta rejält billigt. Nackdelen är att vi inte har någonstans att förvara allt, så skåpen i tvättrummet är fulla med juice, makaroner och annat. Tyvärr har Cityggross höjt priserna mycket senaste året att detta tilltag inte längre lönar sig. Nu handlar vi en hel del i den nyöppnade Lidl-affären istället, i kombination med erbjudanden lite här och var. Fru Snålgris gillar att jaga extrapriser. VI är trots allt tre personer som äter lagad mat två gånger om dagen, dessvärre en hel del dyrt kött. Kostnad mellan 3-4000 kr i månaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bökigt om man måste sprida förvaringen till att för många platser för då kommer man inte veta vad man har. Själv har jag rensat bort så mycket köksgeråd att jag har gott om plats i köket. Men jag skulle lätt kunna tänka mig att fylla en garderob eller låda under sängen med ris och pasta, bara inte flera platser.

      3000-4000 kr/månad för tre personer låter inte så farligt. Dyrare än mig (såklart), men jag tror att många singelhushåll är uppe på liknande siffror.

      Radera
  3. Tips till imorgon.

    https://www.expressen.se/gt/sport/friidrott/patrik-sjoberg-det-ar-riktigt-illa-katastrof/

    Vuxna karln kan inte ta ett vanligt jobb för han måste så klart tjäna mer än vad ett vanligt jobb ger även vid 100-timmarsvecka för han har dragit på sig så mycket kostnader i form av avbetalningar, lån etc.

    Jesus kristus...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som att jag skrev den texten redan i maj:
      https://sparosverige.blogspot.com/2020/05/sjoberg-floppar.html

      Radera
    2. "Fäll ner pungen och landa!”

      Många härliga skratt idag, måste börja behärska mig innan Rosenbad vaknar och snabbinför skrattskatten.

      Radera
    3. Det där var vad Robert Gustavsson sa på dalmål till Henrik Schyffert på B&W:s parkering när han var ute och sladdade med PV:n och lyssnade på Sator.

      Det skriver jag bara för att påpeka att det inte var mitt uttryck, så införs skrattstraffskatten kan inte jag bli skyldig att betala in moms för att jag producerat råvaran.

      Radera
  4. Jag köper påsar med Willys morötter för de har inte ekologiska i lösvikt (och köpa ekologiskt av något som vi äter något kilo eller två i veckan direkt känns värt det).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att det är en smaksak. Jag tycker att morötter (och mycket annat) smakar lika bra oekologiskt, och så är det billigare och antagligen bättre för miljön.

      Radera
  5. Så stora förpackningar potatis som möjligt? Det om något är väl alltid extremt mycket billigare om man plockar själv?

    Just champinjoner tar jag gärna färdigpackade. Mest för att jag fått för mig att nån sjuk jävel förr eller senare kommer försöka peta ner en vit flugsvamp bland de lösa champinjonerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om potatisarna i femkilospåsarna är bra blir kilopriset rejält lägre.

      Den möjligheten har jag inte övervägt, och undrar om man inte skulle se det. Champinjoner vill jag gärna köpa i bra skick i rätt storlek och då vinner lösvikt för mig.

      Radera
    2. Å där slutade jag köpa champinjoner... Tack för den besparingen.

      Radera
    3. Min undrar var genuin. Jag förstår att man kan ta fel på en champinjon och vit flugsvamp i skogen, men rena svampar i en back i mataffären, skulle man inte se att en av dem sticker ut då?

      Radera
    4. "Min undrar"... Ibland undrar jag om jag är så bra på svenska.

      Radera
    5. Jag bildgooglade vit flugsvamp och några av dem skulle kanske kunna lura mig i en stressad situation. Jag har redan bestämt mig för att bara köpa skogschampinjoner, då måste psykfallet smutsa ner flugsvampen först för att jag skall gå på det.

      Radera
    6. Jag är ingen stor svampkännare, men det är stor skillnad på att se en bild av den ena och en bild av den andra, och att se hundra av den ena och en av den andra i en väl upplyst låda.

      Radera
    7. Men om det är 99 champinjoner och en flugsvamp kollar man antagligen inte lika noggrant som man hade gjort i skogen? Att missta vit flugsvamp för champinjon är i vart fall det vanligaste dödliga svampmisstaget. I skogen alltså, mordscenariot som svanesang beskriver tror jag inte hänt. Än.

      Radera
    8. Jag plockar svamp för svamp i butiken. Ser den annorlunda ut skulle jag knappast ta fel.

      Radera
  6. Sjöberg: "Jag har stående kostnader och att då jobba hundra timmar i veckan och ändå inte kunna betala mina räkningar, det kan inte vara det som är meningen."

    Nej det är väl inte längre meningen i Sverige att var och en ser om sitt hus och sina kostnader. Mycket enklare och bättre att någon annan får betala för mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, meningen är väl att han ANTINGEN höjer inkomsterna eller sänker utgifterna. Jobbar han 100 timmar i veckan föreslår jag det senare. Dock tror jag inte Patrik Sjöberg jobbat hundratimmarsveckor i hela sitt liv.

      Radera
  7. Jag hade gärna sett att man kunnat köpa ex krossade tomater i 1 liters förpackning istället för småförpackningar. Det finns säkert för restauranger men var hittar jag det? Irriterande att man ska behöva vara en restaurang för att komma över de riktigt bra storpacken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga, ingen aning. För mig är konservstorleken på 400 gram idealisk.

      Radera
    2. Jag gör ofta större batch av tex tomatsås eller liknande och fryser in. Då hade det varit gött att kunna köpa olika storlekar! Likaså riktigt stora förpackningar av pasta. Aja, det kanske dyker upp någon dag.

      Radera
    3. Pasta, ris och bulgur finns åtminstone femkilos i vanliga butiker. Fast på Willys, där jag handlar pasta, är det en enkilosförpackning spaghetti som är billigast.

      Radera
    4. Jag bor bredvid Willys så det är där jag handlar det mesta. Spagetti brukar vara billigt!

      Radera
    5. Ja, 8,50 kr kostar deras billigaste, Monte Castello (eller något liknande).

      Radera
  8. Jag skulle behöva några kilo torkade kidneybönor. Tro om någon här vet vars man kan få tag på det?

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svarar mig själv: kolonialvaror.se. Jag har inte jämfört deras priser med mina lokala butiker (än), men jag lockas av tanken att få hem alla torrvaror i storpack till mitt närmaste utlämningsställe. Slippa krångla med bil eller lokaltrafik. Får göra ett ordentligt matschema så att jag kan planera.

      Wien-Lars

      Radera
    2. Där fanns Saras storpack av tomatkross från längre upp i kommentarsfältet, men till ett jävla pris.

      Radera
    3. 2,5 kilo krossade tomater för 29 kronor. Men det kanske bara är jag som tycker att det är billigt.

      Wien-Lars

      Radera
    4. Den såg inte jag, jag såg 4 kg för 104 kr:
      https://www.kolonialvaror.se/product/tomater-polpa-finkrossade-1x4050g-mutti

      Radera
    5. Tack för tips! Ska spana in hemsidan :)

      Radera
  9. När jag jobbade i matbuik jobbade man aktivt med att frångå lösvikt till förmån för färdigförpackat. Exempelvis så kunde man sälja två paketerade chilifrukter för 3,5 X kilopriset för lösvikt men man tog då betalt i kronor per förpackning. Jag gissar att miljöfrågan och extra plast kanske värderas annorlunda idag men det var ju ett enkelt sätt att höja marginalen för butiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig. Exempelvis paprikamix (tre blandade paprikor) har alltid mycket högre kilopris än lösvikt, även när mixen är på extrapris. Men folk köper det ändå av obegriplig anledning.

      Miljöfrågan tror jag inte har påverkat ett dugg, inte konsumenterna och därmed inte handlarna. Folk älskar att kalla sig miljömedvetna men ytterst få skulle komma på tanken att köpa lösvikt av miljöskäl. Ta te som exempel. En tepåse innehåller väl två gram te vilket borde göra transporten 10-50 gånger mer miljöskadlig än lösviktste. Det hindrar inte en enda "klimatbekymrad" miljövän från att handla tepåsar.

      Radera
  10. Vill minnas att min sambos pappa beställde en hel lastbilspall med toapapper en gång när han tröttnade på att det alltid tog slut :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  11. Önskar att man kunde hitta större förpackningar av knäckebröd det är ju satans dyrt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör Wasa Husman, 11,75 kr för ett halvkilo. Det blir inte dyrt för mig eftersom jag inte äter så mycket knäckebröd. Fast nu när jag börjat baka allt mjukt bröd har i och för sig knäcke seglat upp som den stora utgiftsposten i brödhyllan.

      Radera
    2. Om man har vägarna förbi Leksand, så finns det hos Leksands Bröd store låtar med 2. sortering av flera sorter till ett rimligt pris. Brödet kan var lite hårdare breddad( helt i min smak), lite öjäm form, men helt ok.
      Tycker man ändå det blir för dyrt, finns det även foderknäcke. Har köpt det själv till hästen och det föll i smak.

      Radera
    3. Jag har ingen häst, men det skulle garanterat funka för mig. Fast vägarna förbi Leksand har jag inte haft.

      Radera
    4. Du får skicka porto till Farbror Fri, så kan väl han skicka några knäckelådor. Nuförtiden har han ju tid att vara hjälpsam. Men det kan vara riskfyllt, knäckebröd kanske inte håller för en resa. Risken är att det blir smulor av alltihopa.

      Radera
    5. Jag tror inte att det lönar sig med fraktkostnaden. Ett kilo knäckebröd kostar 23,50 kr på Willys och 59 kr att skicka med Schenker. Och så smulrisken på det.

      Radera
    6. Tänkte inte på det!

      Radera
    7. Ja, det är himla surt att frakt är så dyrt. Fast jag pratade med en kompis i transportbranschen som menade att de inte tjänar några pengar. Vet inte var de försvinner.

      Radera
  12. Storpack av det mesta ätbara finns hos restauranggrossister som t.ex. Menigo och Martin & Servera. Fråga din närmaste restaurangägarkompis som är kund hos någon av dem om hjälp. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För egen del tycker jag att de storpack som finns i matbutikerna vanligtvis räcker till. Grossistpriser vore trevligt, men jag har inga krögarkompisar.

      Radera
  13. Ja det gäller att kolla kg-priset. På willys hos oss så är 3kg förpackningen med spagetti lite dyrare per kg än 1kg förpackningen. Vet inte riktigt varför. Om man dricker smaksatt vatten så kan ibland 50cl flaskan vara dyrare än 1.5l flaskan, alltså inte bara i liter pris utan helt och hållet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är samma med spaghettin här. Willys har som jag förstått det alltid samma priser i alla sina butiker.

      Radera
  14. Har precis för mig att jag har berättat om Hagfors-polisen som felbeställde toalettpapper så till den grad att det räckte i 20år.

    Tycker mig se ett intresse hos dig för tiny houses och att flytta till något mindre. Och kan då upplysa om att det där med riktig storpack. Nope. Den här ettan med kokvrå konstaterar att det går inte.

    Vad jag rekommenderar är dock en frys betydligt större än det vanliga lilla frysfacket. Där kan man lagra mycket med kort datum eller till extrapris. Och är det då redan rensat, hackat och rivet tar det ännu mindre plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hagforspolisen känner jag inte igen. Däremot fenomenet. När man jobbar med inköp är det lätt hänt att sätta en decimal eller siffra fel och få hem väldigt mycket varor. Och min moster bad min morbror köpa "en låda jäst". Expediten sa till honom att hon menade nog ett paket för en låda kommer vara drygt att göra av med. "Äh, har hon sagt en låda så får hon en låda", så det fick hon.

      Det beror såklart på bostadens storlek, men jag räknar med att ha en tomt med förråd och kanske t o m en lada. Det är bara själva boytan jag vill hålla nere. I dagsläget har jag en låg och en hög frys och det vill jag fortsätta att ha. Efter bärsäsongen är det ofta bra fullt.

      Radera