söndag 3 januari 2021

Åttahundratusen tv-apparater

Verkar som att årets julklapp inte blev stormköket och jag ramlar inte precis av stolen av förvåning att det istället verkar bli tv:n.

Åttahundratusen nya tv-apparater bara i år. Oj, vilket otur folk verkar ha haft med sina skärmar. För inte byter de väl ut fullt fungerande hemelektronik? Jo, de har suttit hemma mycket mer i år och det innebär av någon anledning att den gamla tv:n inte duger längre. Den är väl inte tillräckligt ”smart”. Eller stor.


Det är framför allt de större modellerna som säljer bäst, 65 tum eller större har ökat med 50 procent sen förra året.

Ser tittarna sämre nu? För har de inte byggt om sina vardagsrum sitter de nog lika långt från tv:n nu som tidigare. Ändå ”behövs” 65 tum eller större mot 42 tum för bara ett år sedan och 28 tum några år innan dess. Jag är inte dummare än att jag fattar att man tycker att tv-upplevelsen ökar med storleken, men stämmer det?

Jag har berättat på bloggen om när jag var hemma hos en kompis och alla samlades framför den nyinköpta tv:n för att uppleva 4K-upplösning. Först var det ett jävla zappande för att hitta något program som sändes i den kvaliteten. Till slut hittade man ett som ingen var intresserad av, men där man skulle se skådespelarnas finnar tydligare. Själv började jag titta på tv-tittarna istället och tänkte: ”Driver de med mig, för något annat kan de väl omöjligen få ut av detta?

Jag har kvar samma känsla. Fast nu har säkert alla som var där bytt tv minst en gång till, flera finns säkert med i årets statistik. Själv har jag fortfarande ingen tv och känner att det är det bästa tv-alternativet av alla. Jag tar en skogspromenad istället för i skogen här borta lär det vara en väldigt fin upplösning utan pixelfel.

61 kommentarer:

  1. Jag fattar inte heller grejen med att köpa ny tv. Eller att ha en överhuvudtaget. Helt otroligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tre med mig, fast jag numer råkar ha tv som jag inte använder

      Radera
    2. Hur blev du med tv om du inte använder den? Det är ju inget man råkar få med sig hem från Ica direkt ;-)

      Radera
    3. Jag råkar ut för så mycket... köpte en smart-tv för jag trodde att det skulle vara kul och att jag skulle använda den. Det var fel. Sen köpte vi ett boende där tv ingick. Så på det sättet har jag råkat bli med tv. Min sambo från Balkan hade ingen tv förut, och vi ser mest på laptop när vi ser film. Han tycker att tv är överreklamerat ��

      Radera
    4. Jag håller med din sambo.

      Radera
  2. Jag tänker på när man var liten, läs 80-talet, och den TV bi hade då. Det var 28 tum som gällde. Idag är det nästan storleken på våra datorskärmar.

    Det är väl med TV som med bilar att det är en statuspryl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och hur mycket bättre är tv på dubbla storleken? Inte ett dugg bättre så länge programmen är skit.

      Jag kan förstå de som skaffar bred datorskärm eller dubbla skärmar för att kunna jobba med olika program parallellt, men att ha en vanlig 32-tummare på skrivbordet skulle bara ge mig nackspärr.

      Radera
    2. Haha köpte en 32" böjd datorskärm förra året :)
      Tänkte köpa en mindre först men är glad att jag inte gjorde det.
      Spelar några kvällar i veckan vilket var anledningen till köpet.
      När jag surfar blir de oftast mobil eller 15" laptop.

      Radera
    3. 15 tums laptop gör mig fullständigt vansinnig. Därtill är min syn för dålig. Men en vanlig 23:a eller vad det är jag har duger alldeles utmärkt. Men då spelar jag inte så det vet jag inget om.

      Radera
  3. Jasså du tittar på "stubben i skogen"? repris nr 589 är ett roligt o intressant avsnitt då har det växt lite mossa på en av rötterna. Vilket avsnitt är din favorit? Brukar också gå över till min granne och kolla på hans inspelade avsnitt av "Falu rödfärg torkar på husfasad" säsong 5 är bäst.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker faktiskt att man kan få bra upplevelser av att titta på tv-serier och filmer likväl som av böcker. Så om man helt säger nej till TV går man faktiskt miste om en del.

    Det är för övrigt bara storleken som räknas. Det har jag lärt mig av en granne från ett av balkanländerna. Det är status att ha störst. Inte bäst uppdateringsfrekvens, färgdjup eller liknande. Nej, tum är det enda som räknas. Och det byts tv-apparater stup i kvarten, vilket alla i närheten informeras om. När jag bjuds in för att beskåda den nya härligheten för jag alltid frågan: visst är den stor!? istället för visst är bilden bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man går alltid miste om något. Dygnet har bara 24 timmar och för varje aktivitet man väljer går man miste om alla andra. Jag föredrar poddar eftersom de inte låser upp mig på samma sätt som ett tv-program, men det är ingen religion. Det är inte så att jag vägrar att gå in i ett hus där det finns tv, och min dator är utrustad med internet så jag har tillgång till Bitchute, Vimeo, Youtube m fl, om jag vill.

      Det där är så obegripligt för mig! Jag vet att jag är helt okänslig för bildkvalitet så länge jag ser vad som händer. Det är samma med ljud, jag struntar i vad det är för förstärkare och kablar bara jag hör. Men där kan jag ändå förstå at andra ser/hör något som går mig förbi. Men storleken på skärmen kvittar FULLSTÄNDIGT så länge man ändå ser. Och såg man på en 32-tummare förstår jag verkligen inte vad man ska med en 65-tummare till.

      Radera
  5. Måste erkänna att jag/vi varit sugna på att uppgradera vår 30” eller 32” TV, den är egentligen lite liten för vårt nya vardagsrum — men duger. Vill dock inte slänga fungerande elektronik, den köptes för ca 3k strax innan jag flyttade hemifrån för ca 8 år sedan. Har aldrig haft några problem med den och fungerar säkert några år till, men nu hoppas man nästan att den ska sluta fungera så man kan köpa en större

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till saken hör att jag var nära att slänga ut TVn från huset för något år sedan då jag tyckte det var bortkastad tid. Sen blev man med sambo som inte riktigt hade samma visioner och man fastnade i serie/film träsket igen. Kollar i allafall inte på vanlig TV

      Radera
    2. Jag tror att du kan få en begagnad 40-tummare gratis mot upphämtning på Bortskankes.se så kan du skänka bort din istället.

      Radera
  6. En del har nog bytt Tv efter Comhems stängning av sina analoga kanaler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blottar min okunnighet: Hur gammal ska en tv vara för att den inte redan nu ska kunna funka ändå, utan boxar och uppgraderingar? Min grannes tjock-tv klarade den övergången. Då var det visserligen Bang & Olufsen, men gammal.

      Radera
    2. Från comhem:
      ”Kan min tv visa digitala sändningar?
      Det beror på om din tv har en inbyggd DVB-C-tuner. De flesta tv-apparater från ca 2008 och framåt har det och kan visa digital-tv. ”

      Radera
    3. Jag blev inte direkt klokare av det, men känns som att få människor har en tv som är tretton år eller äldre.

      Radera
    4. Det var nog mestadels äldre som tvingades byta ut sina. Hörde av flera som tvingats hjälpa sina äldre släktingar köpa ny tv. Den gruppen brukar behålla tills det pajar.

      Radera
    5. Det är ett sundhetstecken om det fortfarande gäller.

      Radera
  7. Det finns en god anledning till att tvn ofta kallas för dumburken.

    Det är nog lika med övrig heminredning i år? Vi såg tex några i området som annonserade om att de ville skänka bort sitt ekbord, inköpt på Svenssons Möbler i Lamhult för inte länge sedan. Ett sådant bord går lätt på 15-20 papp i nyskick. De skulle byta eftersom de tröttnat på ek, nu efter hela 3 år.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, möbler är banne mig gratis. Jag har själv hämtat upp en säng, ett skrivbord och en "tv-bänk" för att göra lågbudgeterad homestyling. Inget fel på någonting. Och så höll jag på att skänka bort en felfri skinnsoffa, men lyckades få ett par hundringar för den precis innan jag gav upp. Det går liksom inte att konkurrera med sådana där Lamhultskonsumenter.

      Radera
  8. Köpte en begagnad 54" för 1000kr, nypris över 20k. Funkar bra men saknar digitalt ljud ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte mycket som håller andrahandsvärde sämre än tv-apparater.

      Radera
  9. 1994 stal mitt ex min nyinköpta 28tummare. En mycket infekterad strid gjorde att jag svor dyrt och heligt att aldrig mer någonsin ha en tv.

    För varje år som går så har det blivit lättare att vara motvalls. Numera funkar det alldeles utmärkt att konsumera rörliga bilder med min projektor kopplat till datorn. (har jag fuskat?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får trösta dig med att 28-tummaren sjönk snabbt i värde.

      Och att det var ett klokt beslut som frigjorde tid till annat (beror på hur mycket du "fuskat" såklart).

      Radera
  10. Jag och käresta brukar kolla film och sådant där på hennes laptop. Jag vet inte vad den har för storlek men den är inte enorm för att vara laptop. Vi brukar sätta den på en pall och flytta pallen lagom långt bort för att optimera upplevelsen. De gånger vi vill ha extra stor skärm sätter vi pallen ganska nära oss, för ju närmare skärmen är, desto större upplevs den ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju lite så med datorskärm. När jag sitter vid min har jag 60 cm mellan ögon och skärm. Det räcker fint med 23 tum då.

      Radera
  11. Vem vet var det tar stopp, men om vi ska ta rygg på biografer så det verkar som 830 tum (!) kostar sådär 20-30 miljoner i Sverige. Fast det är klart, vill man vara störst i världen får man se till att bygga större än 1685 tum (42 meter).
    Nysvenskarna från balkan som Gustav refererade till ovan får det jobbigt med andra ord.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då måste vi också bygga om bostäderna. Mitt hus är byggt tidigt 60-tal. I den mån man ens hade tv då var de nog 20-24 tum, och i samma rum "måste" det nu stå en 50-tummare, även hos svenskarna.

      Radera
    2. Finns fördelar med. Som tex att man numera kan sitta i sitt eget kök och kolla på grannens tv i huset på andra sidan bilvägen :)

      Radera
    3. Ska vara det då. Har faktiskt tänkt på det när jag sprungit i ett radhusområde där jag springer förbi vardagsrum med gigantiska fönster var tionde sekund, att hade jag haft tv-ljudet i öronen nu hade jag kunnat följa med i matchen.

      Radera
  12. Skulle kunna se en poäng i att kolla på Netflix på en större skärm i soffan istället för att se min datorskärm som idag. Fast varje gång jag funderar på att köpa en tillräckligt smart/stor tv kommer jag fram till att jag inte vill betala vad det kostar.

    Men en dag så kommer nog även jag bli en del av den statistiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det jobbigaste med att köpa ny hemelektronik är att samma grej blir billigare i vår och ännu billigare till hösten.

      Radera
  13. För ett år köpte jag (vi) en ny tv, 65 tum och sålde iväg 50-tums tv:n som jag haft i fem år. Min syn kanske är marginellt sämre nu än den var för fem år sedan, men det var inte anledningen till köpet, ej heller större vardagsrum. Det var helt enkelt något vi ville unna oss. Tv:n används varje dag och jag kan fortfarande sitta och njuta av hur bra bilden är på den nya tv:n så här ett år senare.

    Ibland kan jag bli lite förvånad av din avsky för konsumtion sparo, det är ju trots allt denna som gör att dina investeringar växer. Men jag kan visst även ifrågasätta vissa inköp. I mitt fal var det inte nödvändigt över huvud taget men det gör mig glad att ha den där tvn och det har också ett värde för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte var i mina texter du hittar avsky för konsumtion. Ibland, som i detta fall, händer det att jag ifrågasätter nyttan med konsumtion och att konsumenterna tänkt igenom sina val. Har du gjort det med din tv behöver du inte ta åt dig, då var det ju ett bra köp.

      Radera
    2. Det är väl en tolkningsfråga antar jag hur inlägget uppfattas. Jag känner inte att jag tar åt mig, ville mest dela med mig av min upplevelse kring den här frågan då jag erfarit den rätt nyligen.
      Det finns säkert folk som spontanköper saker dom sedan inte använder och pengarna är bortkastade. Framförallt kan jag bli trött på folk som köper för att imponera på andra och bjuder hem folk mest för att se deras reaktion på deras nya pryl.

      Radera
    3. Det jag främst tänker på är spontanköp man inte har råd med. Det är ju inte helt ovanligt att man köper hemelektronik på avbetalning och sedan inte klarar avbetalningarna. Då kvittar det varför man köpt, man borde ändå ha låtit bli.

      Radera
    4. Nej i det fallet håller jag med. Att lägga på en massa månadsavgifter hela tiden tenderar snabbt att dra iväg för många.

      Radera
    5. Ja, Charlie Söderberg hade frågat varför de kunde ge räntefria avbetalningsplaner och fått svaret: "De som inte har råd nu kommer inte ha råd om tre månader heller."

      Radera
  14. Jag har inte haft TV sedan jag flyttade hemifrån så beteendet ter sig helt obegripligt. Det är fler som tycker att det är ett vettigt beslut nu än det var för tio år sen, men inte verkar det vanligt. Då ifrågasatte alla beslutet som om jag var helt bakom flötet, men nu erkänner de flesta att det kanske till och med är smart.

    I den mån vi tittar på TV och film så är det laptop som gäller. Ibland lyxar vi till det med film på extern datorskärm (som annars bara används för jobb) typ 32 tum. Jag vill inte uppmuntra mig själv till mer TV-tittande så att göra upplevelsen bättre skulle vara som att skjuta mig själv i foten. Men visst kan det vara trevligt att se en bra film på en bekants projektorduk någon gång ibland, just för att det händer så sällan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit utan tv i perioder, men sedan senaste gången den försvann har jag undrat varför jag inte gjorde det tidigare. Så skönt!

      Jag känner som du, inte för ofta.

      Radera
  15. Du glömmer att det i många fall är "status" att ha en stor TV. Vilket är lika idiotiskt som det är snart...:/


    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  16. Aj vad gammal jag kände mig nu. Kommer ihåg när det fanns bara en tv-kanal. Och vilket hallå det var när det blev två.
    Minnena känns också mer dramatiska i svart-vitt. Norrmalmstorgsdramat. Watergateskandalen. Händelserna på västtyska ambassaden. och en hel drös med militärkupper.
    Som barn tittade jag på detta och fick förklarat vad som hände av närvarande föräldrar.
    Färg-tv tror jag införskaffades i samband med ett OS-spel.

    Har aldrig i hela mitt liv köpt en ny tv. Utan "ärvt" när andra uppgraderat. Den sista slocknade nu när com-hem blev digitalt. (Hörde på ryktesvägen att tv-apparater yngre än 2008 skulle inte behöva bytas. Äldre apparater lite beroende på märke och modell.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror livet var bättre när allt var i svartvitt :)

      Radera
    2. Skulle inte förvåna mig. ;-D

      Radera
  17. Jag har kvar min första tv 37" den är 13år nu och bor i sovrummet på övervåningen. Har en 5år gammal 55" tv i vardagsrummet och en ca10år gammal projektor på 105" i biorummet i källaren. Nyligen köpt nya högtalare till bion, har "funderat" på nya högtalare sen jag köpte projektorn så inga snabbfattade beslut. Jag skulle säga att bild ljud och film är mitt näst största intresse. Jag har dock inga tvkanaler in i tvn, provade ett tag för många år sedan men inget som användes. Om man ska räkna i pengar inkl. Streaming, Tv-spel och köpta filmer, kablar, dator(7år gammal) mm. 8000-12000kr/år gissar jag. Allt används flera ggr i veckan och vi är fyra som delar på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar ju vara genomtänkta beslut (fast sjukt dyrt i min värld, och det kan ju bero på att jag inte har film som intresse), men två tv-apparater och en projektor på fyra personer får mig att undra om ni aldrig umgås ;-)

      Radera
  18. Läser en del på teknikforum från tid till tid och nu var det så dags igen. Hittade en förträfflig tråd där en person heligt och dyrt intygade att mindre än 85" var helt onödigt i tv-storlek om man sitter 4 meter från tvn och att man aldrig kommer se detaljer eller läsa texten på en mindre skärm...

    Jag har som tur är bara 3 meter o lite växel till tvn så jag nöjde mig med en 55". Detta blir tredje tvn på 14 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detaljer är ju en subjektiv bedömning, men kan han inte läsa texten på mindre än en 85-tummare är det inte en tv-handlare han behöver utan en optiker. Om han hittar dit.

      Radera
  19. Jag erkänner att vi har 4(!) st tv-apparater i vårt hushåll.
    En gammal tjock-tv med tillhörande vhs-spelare (dvs "tjockfilmer") i ett rum. Den har dessutom endast marksända kanaler inkopplade. Har periodvis använts ganska flitigt.
    En liten som står i fritidshuset, även där endast med markkanalerna. Den är så liten så att man definitivt inser när det är dags att gå till optikern igen, dvs när man inte kan läsa textremsan på 2 meters avstånd).
    Sen två som används oftast, med alla möjliga kanaler så att de sportintresserade (dvs alla i familjen) blir nöjda.
    Tack och lov så har barnen växt ur barnprogramsträsket! Ljudet från Bolibompa och Nickelodeon kan användas som tortyr! VARFÖR måste de alltid skrika tillgjort när de pratar med varandra? Ta gamla Barnjournalen och multiplicera med 10, så börjar det komma i närheten. (Nej, jag har inte tittat på dessa kanaler, men jag HÖR genom hela huset).

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag läser hur du har det känner jag bara en stor lättnad att jag inte drabbas av tv-träsket :)

      Radera
  20. Stängde av TV'n 2005 och har inte ångrat mig en dag.

    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär samma här och jag har heller inte ångrat mig.

      Radera
  21. Tack vare min nya tv hittade jag hit via Sparpodden på Youtube.
    Förra året slog staten till och jag blev tvungen att börja betala för statspropaganda. Jag hade en gammal tv som jag sällan tittade på och den hade ingen adhd- anslutning så datorn kunde jag inte koppla in.
    Så jag köpte en 55 tums smart-tv. Så smart är den inte, man får fortfarande in SVT och tv4. Men jag tittar fortfarande knappt på tv , men YouTube på TVn.
    Tips angående diskborste. Köp en dyr på Granngården, Lantmännen eller vad det heter. De kostar nog 70 spänn och har blå borst.De håller i många år och tvättas av mig varje vecka i diskmaskinen Bosch är hur fräsch som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är ny teknik av godo, välkommen hit :)

      Jag har för mig att fler tipsade om sådana där borstar i bloggen dagen efter programmet. Sedan dess har jag ändå bara betat av lagret av lågprisborstar. Har fortfarande ett par kvar.

      Radera