söndag 31 januari 2021

Varning för varningar

Jag har stört mig i många år på SMHI:s vädervarningar. Det är väl bra att de varnar när det finns något verkligt att varna för, som extrem brandrisk eller snöstorm, men tio centimeter snöfall mitt i vintern i Sverige är inte det. Inte heller frost, halvhårda vindar eller något annat man i vanliga fall kan parera genom att klä sig vettigt och starta sin resa i tid.

I veckan gjorde Nordnet något jag skulle vilja jämföra med SMHI:s klass 1-varningar, alltså varningar för inget speciellt.

De skickar alltså ett meddelande till sina kunder och ber oss vara uppmärksamma på att aktier rör sig. Jag kan tycka att de som handlar på börsen borde veta det. Förresten är det väl just därför vi gör det? Och så pushar man för ett blogginlägg skrivet av sparekonomen Frida Bratt.

Jag har inga invändningar mot inlägget, som påtalar att det finns risk att ryckas med när aktier drar iväg långt över vad fundamenta kan försvara (även om de som tycks ha drabbats värst av Gamestop är professionella hedgefondförvaltare med storhetsvansinne). Men som varning känns det hysteriskt.

Det kommer alltid finnas aktier som hoppar till synes okontrollerbart. För att inte tala om korta optioner och diverse hävstångsinstrument vars själva idé är att de ska ha en hög risk som därigenom ger möjligheter till snabba vinster.

Problemet med SMHI-varningar av typen ”nu får ni se upp för imorgon är risken stor att utsättas för någon form av väder” är att man devalverar varningsinstrumentet, så när vargen kommer på riktigt är det färre som kommer att lyssna.

SMHI tror jag är bortom räddning. De vill inte förstå att ju mer man babblar, desto färre kommer att lyssna. När den trenden väl är igång är den svår att bryta. Jag hoppas därför att inte Nordnet är på väg att göra samma misstag.

30 kommentarer:

  1. Men om inte smhi och media hjälper till, hur ska då MP &co kunna fortsätta varna för att jorden går under om de inte får styra?
    När var de nu igen de sa att svensken aldrig mer skulle få åka skidor?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. De får kanske fixa riktiga argument för sin sak eller acceptera och stå för att de har haft fel.

      Pär Holmgren (han som sagt att hans första åtgärd som statsminister skulle vara att införa diktatur) i Miljöpartiet sa 2006 att Vasaloppet kommer avvecklas innan 2022, så det börjar bli bråttom. Fast får han fel får han göra en Al Gore och bara påstå nya saker.

      Radera
  2. Själv har jag lyckats med bedriften att besöka Maldiverna flera år efter att de helt säkert för evigt försvunnit ned i klimatkatastrofernas bråddjup.

    Att denna rörelse har någon trovärdighet kvar hos allmänheten över huvud taget. Folk glömmer ju så snabbt men så fort ett katastrofscenario visar sig felaktigt går de vidare utan att ens be om ursäkt, tiger ihjäl det och målar upp ett nytt istället. Först var det global nedkylning vi skulle oroa oss över, sedan surt regn, sedan skogsdöden, sedan global uppvärmning, sedan dåligt väder i största allmänhet, plus alla påhitta däremellan som till och med jag hunnit förtränga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte Maldiverna t o m mer land (högre land i förhållande till vattnet) nu än för några år sedan?

      Du glömde ozonhålet! Och vi har alltid precis tio år på oss tills allt är kört om vi inte gör som de säger :)

      Radera
    2. Det kan vara så. I alla fall är det ett i högsta grad välmående land, badandes i västerländska biståndspengar och saudiska oljepengar. De saudiska oljepengarna är villkorade med kvar på reiligiös fromhet och således egentligen det större problemet av de båda. De västerländska biståndspengarna är så klart inte villkorade över huvud taget då deras huvudsyfte är att få västerlänningar att känna sig goda. En annan slags religiös med andra ord.

      Fick jag välja skulle inte ett öre gå till bistånd någonsin igen. Jag skulle ge youtube, twitter och facebook uppdraget radera det ordet ur det allmänna ordförrådet. Sånt är de ju bra på.

      Radera
    3. Jag funderar över hur ett blogginlägg om Nordnets kundmeddelande kunde glida över till bistånd på Maldiverna, men när vi ändå är där skulle jag vilja påstå att bistånd ofta har ett annat syfte också, att göra mottagaren beroende. Tyvärr lyckas det ofta.

      Radera
    4. Sant. Har varit på Maldiverna 2012 och 2019.
      Första gången pratade den maldiviske regeringen om risken för att atollerna skulle dränkas. De fonderade kapital för att relokalisera befolkningen till sri lanka (om jag minns rätt).
      Andra gången var det inte tal om det längre utan havet hade tom sjunkit en bit. Stränderna blev större..

      Radera
    5. Ja, jag tyckte att jag hade hört något sådant. Och i de lägena inträffar nästa märklighet, att de som varnat för översvämningar som nu borde vara själaglada att de fått fel inte alls är det.

      Radera
  3. Då jag anser att vi, trots medias gapande om motsatsen, har för få konspirationsteorier i omlopp skulle jag vilja föreslå en ny: Alla korrupta u-landspolitiker har en hemlig WhatsApp-grupp där de sitter och skrattar åt oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingenting är omöjligt, men då har de hård konkurrens från de som skrattar helt öppet.

      Radera
  4. Hej Sparo

    Mer on-topic: Skriv någon om Gamestop. Detta är en oändlig källa av, ska vi kalla det, inspiration :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Hittills har jag känt att jag är fel person att skriva om det ämnet, men håller med om att det bör uppmärksammas. Kanske ändrar jag mig, men jag tvivlar.

      Radera
  5. VARNING VARNING DET BLIR SOL IMORGON
    Inga gay björnar bara diamant händer, raket hela vägen till månen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var som tusan, det visste jag inte!

      Radera
  6. Har möjligen att göra med de nya EU-reglerna som kräver att banken informerar dig om en aktie / fond etc har gått ner mer än 10% (och varje följande 10% också för den delen).

    Var kanske lättare att skicka ut ett massmail än att skicka automatiskt ett par gånger per dag med det svängande som aktierna haft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag inte, varken meddelandet eller blogginlägget nämner en enda siffra, eller att de av någon anledning skulle vara tvungna att göra denna varning.

      Radera
  7. Vem f-n är inte trött på smhis "varningar" ? Oj, det blir väder imorgon liksom.
    När jag säger att det blir likadant väder imorgon som det är idag, så har jag ca 80% sannolikhet att få rätt. Det är bättre utfall än vad SMHI har i sina prognoser.

    Vad gäller Nordnet så vill de förmodligen rida på vågen om snabba aktieaffärer, påminna sina kunder om att de också kan delta i det som medierna skriver haussigt om, möjligheten att vara en del av händelserna, inte vara stå på sidan av och se på.
    Det lockar säkert ett antal hundra eller tusen personer extra att köpa/sälja och det klirrar fint i kassan av courtage och växlingsavgifter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är övertygad om att trötta och meningslösa klass 1-varningar sänker intresset för rimliga varningar högre upp på skalan.

      Jag tror att du har fel om Nordnet. Snarare vill de nog ta höjd för att när Aftonbladet ringer och ställer frågor inför en artikel om "Nordnetkunden som gick från miljonär till utblottad" kan de peka på att de minsann har varnat.

      Radera
    2. Det ena behöver inte utesluta det andra Sparo.

      Radera
  8. Kanske innebär den aviserade förändringen ett bättre system? https://www.smhi.se/nyhetsarkiv/nu-visar-vi-vagen-mot-ett-fornyat-varningssystem-1.160933

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte lär det bli sämre, fast det låter mest som att det ska fortsätta att vara hysteriskt, men nu på en lokal nivå.

      Radera
  9. Jag fick en varning av Avanza i Mars förra året att portföljvärdet på vårat KF sjönk med 40%. Jaha...? Tydligen är de enligt lag tvungna att varna om detta.

    Nordnet måste väl värna om alla amatörer som har köpt sina första aktier i AMC och GameStop. Vi andra gäspar och knallar vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast då var det ju du som fick ett meddelande för att din KF rörde sig. Här snackar vi om ett allmänt meddelande till samtliga kunder att aktier rör sig. Sånt vill jag slippa om jag inte bett om att få det.

      Radera
  10. Tror det där var reklam för att fler skulle lockas in och handla. Mer courtage helt enkelt. Men de formulerar reklamen som en varning för att slippa skit från de som oundvikligen kommer förlora massvis med pengar när musiken tystnar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte det, men om det stämmer gör det knappast situationen bättre. Varningar ska utfärdas när det finns något att varna för, och att aktier rör sig är inte ett sådant tillfälle.

      Radera
  11. Jag vill mena att det är ett resultat av den fördumning av Svenskarna som sker. Det har pågått i decennier. Folk idag förstår inte att om det är vitt ute (läs snö på marken) så kan det vara halt på vägen. Inte heller att om det blåser så kan träd välta och grejer komma farande. Jag håller med dig om att 10 cm snö på vintern i Sverige inte borde rendera en varning, men folk idag förstår helt enkelt inte vad det kan innebära.

    Jag pratade med en bärgare för ett antal år sedan. Han brukade fråga folk som han drog upp ur diket ifall de hade behövt skrapa rutorna innan de gav sig iväg. Och jo, det hade de flesta. Men att koppla det till att det kunde vara halt på vägen hade de inte förmåga till.

    /R, originalet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men då får de väl märka det och köra i diket. Jag ser inget annat sätt att lösa det.

      Radera
    2. Med över 2 miljoner personer från andra länder - med i de flesta fall väsentligt varmare väder - är det inte alls överraskande att det anses behöver varnas i parti och minut. Problemet är ju att det behöver göras framförallt på andra språk än just svenska. Men se, det går ju inte för sig.
      Och varningsutsändningarna skulle bli långa, väldigt långa då de alla olika språken skulle behöva inkluderas.

      Radera
    3. Jag undrar om det är där skon klämmer. Även svenskar blir förvånade över att det blir vinter varje år och utgår ifrån att staten ska berätta för dem att de bör spara pengar, när olika avgifter ska betalas, gå med i a-kassan etc. Och nu också (eller åtminstone snart om denna utveckling fortskrider) att deras börsinvesteringar riskerar att röra sig.

      Radera