måndag 1 februari 2021

Nu är det väl revolution på gång?

Snart ett år av diverse lockdowns, shutdowns och restriktioner pga Covid-19. Viruset kommer och går, men restriktionerna består. Har de lett till något positivt? Det kan diskuteras. Något negativt? Tveklöst! Branscher slås ut och företag över hela världen har gått i konkurs. Det enda sättet hela länder inte går samma väg är genom att trycka pengar.

Människor demonstrerar, bl a i Österrike och Tyskland, mot sina respektive ledares nedstängningar av sina samhällen, och nu har protesterna gått till nästa steg – att folk skiter i dem i USA, Mexiko och Polen. Till och med Danmark har vaknat!

Det kan tyckas vara en hopplös taktik att öppna skidorter, hotell och restauranger som staten beordrat nedstängning av, men när det går över en gräns kan myndigheterna inget göra. Ett par tre bränder kan man släcka, men vad ska polisen göra när tusentals krögare och andra företagsledare reser sig upp och säger ”Vi skiter i er, inget ni har gjort har begränsat smittan, bara saboterat vårt land och våra företag, nu öppnar vi!”?

Sverige har inte stängt ner helt, men gymkedjor, hotell och restauranger hoppar såklart inte jämfota av glädje över de begränsningar som gjort det svårt för dem att överleva. Så vad gör de? Jo, några väluppfostrade restauranganställda har gått ut och skramlat med sina kastruller. Vad leder det till mer än att de bevisar den gamla tesen att tomma kastruller skramlar mest? Inte mycket.


Nästa låt: Smells like teen spirit!

De får nog hoppas på att deras amerikanska och europeiska kollegor lyckas bevisa att det är dags att öppna upp världen igen, för gör deras ledare en hundraåttiogradersvändning kommer Sverige hänga på, och alla – från vänster till höger – kommer låtsas som att det som är så fel idag är så rätt imorgon.

33 kommentarer:

  1. "The party told you to reject the evidence of your eyes and ears. It was their final, most essential command."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns en tid då 1984 sågs som en dystopisk roman och inte en instruktionsbok för hur man bygger ett samhälle.

      Radera
  2. Nu när folk har insett att deras löner inte måste slösas bort på Thailandsresor och dagliga restaurangbesök ser jag framför mig en sparrevolution. Det kommer sparas något oerhört och sms-låneföretagen kommer gå i konkurs på löpande band.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den framtiden ser inte jag. Jag tror snarare på en konsumtionsfest utan dess like, där även de som inte har råd kommer att hänga på, vilket gör att sms-låneföretagen kommer gå bättre än någonsin.

      Men jag hoppas att du har rätt, och några kommer säkert få upp ögonen.

      Radera
    2. Jag håller nog med sparo om den poängen tyvärr. Det rimliga är att folk börjar spara mer, men folk är inte rimliga. Folk har nog ett otillfredsställt behov av shopping, partaj och thailandsresor utan dess like. Så fort världen öppnar kommer konsumtionen explodera.

      Radera
    3. Ja, det brukar kunna vara lite "minsta gemensamma nämnare" som gäller. Många shoppar loss på heminredning, god mat och hemelektronik när de inte kan åka på semester. När (om!) gränserna öppnas kommer de se människor som åker på semester och då vill de göra samma sak trots att de inte sparat ihop till det.

      Men som sagt, en del kommer få upp ögonen för nya sparrutiner, bara det att jag tror att de blir få.

      Radera
    4. Jag är en enkel människa och vill helst av allt ha tillbaka möjligheten att gå på krogen och ta en öl. Eller gå på konsert. Resa någonstans har jag inget behov av direkt.

      Radera
    5. Här är det tvärtom, jag har inte varit på konsert på decennier och dricker inte ens öl. Så länge man har pengarna (och inte behöver dem till något viktigare) kan man göra vad man vill med dem. Men bara en gång :)

      Radera
    6. Sverige måste förr eller senare närma sig resten av världen. En värld där hus betalas på 30 år. En värld där vanliga japaner har många miljoner på kontot vid pension. Nu senast hörde jag i Kinapodden om kinesernas besatthet av sparande.

      Radera
    7. Äh varför skulle landet som alltid vet absolut bäst närma sig resten av världen? Befängt ;)

      Radera
    8. Vi är många som tänkt att Sverige måste bli normalt inom olika områden. Och sittande statsminister (oavsett partifärg) bara: "Håll mitt fittmössa..."

      Radera
  3. I viss mån handlar väl protesterna om att utlovade pengar dröjer. Det är klart att om du räknar med att pengar ska komma, och de inte gör det, kan det uppstå problem.

    Restaurangbranschen verkar vara en bransch med stor rörlighet med restauranger som öppnar, stänger och säljs om vartannat. Många har nog inte haft tid på sig att bygga upp en stark ekonomi. /nils

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns säkert många åsikter/anledningar i ett demonstrationståg, men de banderoller jag sett och slagord jag hört har enbart handlat om krav på att restriktionerna hävs av frihetsskäl, inte något om pengar.

      Ja, det verkar så och jag var den förste att kritisera krögares krav i mars-april, bara några veckor efter att problemen börjat, men när det nu snart gått ett år och de knappt ens får ha öppet tycker jag synd om dem på riktigt.

      Radera
    2. Nils,

      du tror inte att protesterna snarare beror på att lockdowns är löjligt ineffektiva när det gäller att förhindra smittspridning men extremt effektiva när det gäller att förstöra ett lands ekonomi?

      Sedan finns det deontologiska aspekter på detta som utilitarianer aldrig kommer att förstå.

      Radera
    3. Deontologi och utilitarism alltså... Kul att någon fick glädje av julklappslexikonet ;-).

      Radera
    4. Sparo - inget illa menat men när man utgår från att någon behövt använda ett lexikon beror det ofta på att man själv behövde det ;)

      Vem vet, kanske är dina läsare inte så oborstade och outbildade ändå!

      Radera
    5. Inte illa ment från min sida heller, men när folk använder krångliga ord beror det ibland på att de tänker att deras argument kräver extra tyngd.

      Radera
    6. Jag håller definitivt med om den iaktagelsen men just den meningen lyckas jag inte förenkla nämnvärt utan att det blir ett helt stycke av det.

      Däremot är jag övertygad om att du inte har några problem med begreppen, ville bara gnabbas tillbaka lite ;)

      Men ärligt talat, utilitarism är nog ett begrepp som de flesta känner till. På min tid pratade vi i alla fall om det på samhällsvetenskapen (något säger mig att man inte får lära sig det på samhällsvetenskapen idag). Deontologi kanske är lite mer akademiskt men när man trillar ned i det libertarianska "kaninhålet", som kanske en och annan av dina läsare har gjort, lär man förr eller senare råka på det.

      För övrigt skulle det vara intressant att läsa om dina tankar angående libertarianism. Du verkar ju definitivt dra åt det hållet men jag vet inte hur medvetet du gör det eller hur du resonerat dig fram till det. Har du läst de gamla frihetliga gubbarna eller är det mer en instinktiv lämna-mig-ifred-känsla?

      Radera
    7. Ja, jag vill också bara jävlas lite. Men faktum är att jag jobbar aktivt för ett enkelt, vardagligt språk i mina bloggtexter och skulle aldrig använda något av dessa bägge ord här.

      Bra tips! Jag drar nog ganska medvetet åt libertarianhållet utan att kräva att få upprätta en egen stat på min mark. Är inte jättebeläst, men det är möjligt att jag utvecklar mina tankar om libertarianism i ett blogginlägg.

      Radera
    8. "Varje dag ska restaurangpersonal och ägare att slamra med kastruller och grytor i en minut för att protestera mot att de statliga stöden inte kommer företagen till del. Klockan tickar för branschen. En fjärdedel av bolagen är inte kreditvärdiga och riskerar konkurs närmaste året." Om krögaren själv får uttala sig.

      Lockdown är säkert effektivt, ur smittosynpunkt, på kort sikt men går inte att upprätthålla på lång sikt. Av alla möjliga skäl. Sverige, som inte har haft någon lockdown, försöker köra med en kompromiss som är lättare att upprätthålla.

      Det är inte självklart vad som är rätt eller fel men sämst av allt är att göra ingenting och köra på som vanligt. /nils

      Radera
    9. Varifrån kommer citatet?

      Jag är inte ens säker på att lockdown är effektivt ur smittohänseende på kort sikt.

      Nu är det ungefär ett år för sent att göra ingenting, men nu, när riskgrupperna smittats och avlidit, är jag inte alls säker på att det är den sämsta strategin, om man med ingenting menar att plocka bort restriktionerna och försöka få snurr på ekonomierna igen.

      Sedan hade jag gärna sett fler medier släppa fram personer som kan prata om vikten av att bygga ett starkt immunförsvar, istället för personer som Agnes Wold som får sitta i SVT och förorda att man slänger sina D-vitamintabletter. Men det är delvis en annan fråga.

      Radera
    10. Om detta stämmer är det skrämmande. Utanför världens duktigaste land anser man i alla fall att D-vitaminer har positiv effekt. Å andra sidan skulle man kunna hävda att den som fortfarande kollar på desinformationskanalen SVT får skylla sig själv.

      Radera
    11. Eftersom jag själv inte ser på SVT var det bara hörsägen (så mycket för den researchen), men Aftonbladet, en annan sanningssägare, skriver följande:

      "Agnes Wold har sagt att D-vitamin är onödigt och överförskrivet, och att det är en myt att det skulle hjälpa mot corona."

      Radera
    12. Citat från di.se. Efter ett uttalande av PG Nilsson, grundare av Svenska Brasserier, som demonsterar mot de fördröjda stöden från staten.

      Allt för många i riskgrupperna har smittats och avlidit men de har ju inte på något sätt utplånats. Det finns många kvar att värna om. Att lyfta alla restriktioner är som att spela rysk roulette med deras och andras liv. /nils

      Radera
    13. Jag känner inte till PG Nilsson och vet varken vad han har för kunskaper, källor eller orsaker till att uttala sig som han gör. Kanske tycker han så, kanske inser han att han som företrädare för en organisation som vill ha ekonomiskt bistånd från staten gör klokt i att inte offentligt pissa på statens restriktionsstrategi, oavsett om den lyckats eller inte.

      Radera
    14. Nils,

      detta är svenska staten i sitt esse: Den som försöker lösa sina problem på egen hand eller över huvud taget göra något för att förbättra sin egen situation ska misstänkliggöras och sättas på plats. Att vitamin D, som alla - och jag menar alla - på våra breddgrader bör ta i vilket fall som helst, nu ska slängas (!) pga att staten inte har sagt åt dig att använda det visar bara hur mycket det provocerar politrukerna att någon skulle komma på tanken att göra något på egen hand. Det spelar ingen roll hur harmlöst det är. Det är en slags civil olydnad i deras ögon. Till och med ett vitamin som alldeles oavsett eventuell verkan mot corona enbart har positiva effekter fördöms för att det inte kommer ifrån de egna partileden. För det skulle ju kunna fungera och om någon annan inte tar det, då har du ju något som andra inte har och så kan vi ju inte ha det, eller hur?

      Radera
    15. Jag känner inte heller till PG Nilsson men Svenska Brasserier är en sammanslutning av sju restauranger och jag förmodar, rätt eller fel, att de är mer insatta i problematiken än både du och jag. Branschfolk brukar vara mer insatta än amatörer. Men det kan förstås finnas undantag. /nils

      Radera
    16. Anonym 14.09, ett annat modernt exempel är Kungsbacka kommun som förbjuder (!) sin bibliotekspersonal att använda munskydd på jobbet.

      Jag förmodar att restaurangpersonal är mer insatta i livsmedel än du och jag. När det kommer till för- och nackdelar med att lyfta bort restriktioner av smittoskäl känns de lika amatörmässiga som oss andra. Men min poäng var att skulle hans åsikt gå stick-i-stäv mot statens vore det dumt att dryfta det i samma andetag som man ber dem om pengar.

      Radera
    17. Glömde skriva att andra stycket där alltså var mitt svar till Nils, om någon tvivlade.

      Radera
  4. Man får köpa aktier inom psykvård, den sektorn lär bli stekhet om detta fortsätter länge till. Hemmajobbandet lär ju även ha skadat mångas övriga fysiska häla med allt stillasittande.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte bara stillasittande. Jag har sett bilder på de mest skrämmande arbetsställningar för folk som inte är vana att jobba hemma och nu tvingats bygga upp arbetsplatser vid köksbordet eller strykbrädan. Kotknackarna jublar.

      Radera
    2. Jo tack, jag hade själv det problemet. Tills jag tog tag i det vill säga, gudskelov i tid så att det löste sig.

      Radera
    3. Efter att ha gått till sjukgymnast i flera omgångar kan jag verkligen förorda att ta tag i sina krämpor innan man behöver professionell hjälp.

      Radera