fredag 26 februari 2021

Varför ska vi leva som andra lär?

Alla börsbolag säger att de har en ljus framtid. Allt annat vore vansinne. Därför kan det vara smart att kolla på insideraffärer. Om företrädare för bolaget köper eller säljer sina aktier (eller ännu värre: låter bli att skaffa några) säger det antagligen en del om vad de egentligen tycker.

Det här kan appliceras på det mesta. Om någon som säger sig övertygad om att vattennivåerna ska stiga pga något diffust klimathot samtidigt köper ett hus vid strandkanten för hundra miljoner kronor är antagligen rädslan kraftigt överdriven.

När halva regeringen som säger att det är av yttersta vikt att undvika folksamlingar själva går ut och shoppar, åker skidor i Sälen och går på mingelparty är de nog mer intresserade av att hålla folket som gisslan än de är rädda för den faktiska smittspridningen.

Det gäller förresten inte bara regeringen utan också oppositionen. För att inte tala om myndigheternas företrädare, som ena dagen drar upp riktlinjer och rekommendationer för att nästa dag göra tvärtom själva.


Var är munblöjan, Anders?

Barn gör som vi gör, inte som vi säger”, sägs det. Jag undrar när även vi vuxna ska inse att kejsaren är naken och börja lita på vad vi faktiskt ser.

33 kommentarer:

  1. Hade jag investerat 100mille i en kåk på stranden skulle jag också börja oroa mig för höjda havsnivåer :)

    Och Tegnell... han har ju faktiskt sagt sedan dag ett hur värdelösa munskydd är. Inte för att jag vet om har rätt, men han har väl varit konsekvent i sin åsikt? Munskydd i lokaltrafiken var väl inget han ville införa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. John Kerry började med att oroa sig för havsnivåerna, i "tio-år-kvar-sekten". SEN köpte han huset vid strandlinjen.

      I Tegnell-fallet har du en poäng. Samtidigt är det hans förbannade skyldighet att följa sina egna rekommendationer, vare sig han tror på dem eller inte. Men i det fallet är mitt förakt större mot Löfven, mannen som bara måste köpa en reservdel till sin rakapparat i julrusningen (samma vecka som han satt i tv och berättade att han rakar sig med hyvel) och de övriga i regeringen.

      Radera
    2. Haha, underbara bilder och skriverier. Nåja, även en rakhyvel behöver väl reservdelar tillhörande rakapparater......

      Man upphör aldrig att bli förvånad i 2021 års samhälle, inte jag i alla fall.

      Radera
    3. Jag vet inte, en manuell rakhyvel går väl på någon hundring, så är det inte bladet som behöver bytas köper man nog en ny. Jag fick nästan en känsla av att Löfven kanske, trots allt, inte var helt sanningsenlig.

      Radera
  2. Revealed preference kan appliceras på allting som etablissemanget säger och gör. Jag väntar till exempel fortfarande på att få se svenska politiker flytta till de "utsatta områdena" som de själva skapat. Livskvalitén sägs vara mycket god där ute.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyss nämnde Löfven sa i en radiointervju att han kan tänka sig att flytta till Rinkeby. Jag tror den flytten dröjer. Kanske lika länge som för Joel Kinnaman, Amy Schumer m fl som ögonaböj skulle flytta från USA om Trump blev president.

      Radera
    2. Jävla skitsnack. Löfven - så flytta dit för fan då, utan livvakter. Ta del av vad du och dina jämlikar skapat.

      Radera
    3. Inget hindrar honom, och trots närheten till tunnelbana är det relativt billigt också.

      Radera
    4. Jodå, massor hindrar honom och det är hans intellekt!
      Som jag skrivit i något inlägg så borde ALLA politiker tvingas att bo i utanförskapsområdena under en tid, de borde tvingas att på egen hand vistas i desamma o.s.v. Inte orimligt alls och först då kan de själva få se med egna ögon vad de varit delaktiga i att skapa och få en chans att inse hur fel det gått.

      Radera
    5. Ja, det blir nog inte riktigt samma sak när man kommer dit på dagtid ihop med 30 Säpovakter, lika många poliser och ett hundratal inställsamma journalister.

      Radera
    6. Nej verkligen inte, bra sammanfattat Sparo. Om det är något som är så oerhört tröttande, beklämmande och samtidigt provocerande i dagens Sverige så är det all naivitet och rent ut sagt på ren svenska: skitsnack

      Radera
    7. Haha, snygg sammanfattning igen!

      Radera
  3. Klockrent sätt att utpeka hycklare. Min egen observation är att folk i allmänhet inte bekymrar sig så mycket om hycklande. De ser inte problemet. Sådana som jag tycker ju att den hycklande individen försakat sina argument fullkomligt pga inkonsekvens. Men sådana som jag verkar vara i minoritet. Detta förbryllar mig omåttligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förbryllar mig med. Särskilt när det gäller politiker. Hur märkligt det än låter är det ju trovärdighet som är deras handelsvara. Hantverkare som inte lever som de lär kan man fortfarande anlita om de är duktiga målare, mekaniker osv. Men en politiker/makthavare som säger en sak och gör en helt annan har ju ingenting att komma med.

      Radera
    2. "Särskilt när det gäller politiker. Hur märkligt det än låter är det ju trovärdighet som är deras handelsvara. "

      Tror du (och hela kåren av samhällskunskapslärare) har fel där. Snarare att politikers karriär har nästan inget med väljare att göra och till nästan 100% med internpolitiska hänsynstaganden. Alltså vem som är kompis med vem, vem som är duktig på att kuppa internt och sådant.

      Har en politiker intern gillande spelar väljarna ingen roll. Skulle folket hata dem så mycket att de inte går att ha på valsedeln går det fortfarande bra att göra karriär som byråkrat med fejkjobb. Typ Juholt, Margot Wallström mfl. Om en politiker däremot ogillas internt och älskas av väljarna finns ungefär noll möjlighet till långsiktig karriär om de inte är en riktig superstjärna.

      De enda politikerna som påverkas särskilt av faktiskt valresultat är de som står lågt i hierarkin och skvalpar på kanske valbar plats. Men dessa politiker har heller inte någon särskild möjlighet att påverka valresultatet åt något håll eftersom de är betydelselösa medelmåttor.

      Återanknyter vi till postens tema om avslöjande preferenser så kan vi i alla fall konstatera att svenska politiker inte på minsta sätt beter sig som om de trodde att väljarnas åsikter har något särskilt inflytande på det egna välmåendet.

      Tror inte det här är ett lösbart problem på det hela taget och avsikten med alla demokratiska system jag tittat närmare på (inte många) verkar också vara att folkets vilja ska vara minimalt bestämmande för härskarklassen.

      Radera
    3. Men det är ju ändå väljare som röstar fram dem. Om (när) Liberalerna åker ur riksdagen 2022 pga bristande förtroende för väljarkåren måste deras 20 ledamöter hitta annan sysselsättning.

      Men jag håller med om att väljarnas inflytande, och därmed hela demokratin, gått bakåt under mycket lång tid.

      Radera
  4. Om det finns något som skulle kunna få mig att respektera en politiker så är det moralisk konsekvens. Dvs att leva som man lär, och helst ha ett budskap som inte motsäger sig självt alltför mycket.

    Det bör rimligtvis vara så att ju färre pekpinnar åt andra, desto lättare. Men så dras jag ju lite åt det libertarianska hållet också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det. Ju fler pekpinnar man sprider omkring sig, desto större risk att någon av dem hamnar i det egna ögat.

      Radera
  5. Dom tror att vi alla är idioter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ibland undrar jag om de inte har ganska rätt :)

      Radera
  6. Mitt förra hus var på en liten ö utanför Göteborg och mitt nuvarande ligger förvisso på fastlandet men 100 meter (ej höjdmeter) från havet. Jag känner ibland en viss oro för stigande havsnivåer det gör jag. Problemet är att jag inte riktigt kan slita mig från just havet och om klimataktivisterna får rätt så kommer jag kanske få lite mer än jag bad om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risken är nog snarare att ditt strandnära hus blir en fjällstuga, tack vare landhöjningen.

      Radera
    2. Det får allt vara en rätt ordentlig landhöjning då, men hellre det än det nya Atlantis.

      Radera
  7. Varför skulle de få rätt just den här gången? De har ju inte fått rätt om något annat. Öar som redan skulle ligga under vatten har istället stigit. Jag tror du kan ta det lugnt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vi med säkerhet vet är att det inte blir som prognoserna säger. Alla som hållit på med prognosarbete vet just detta. Hur andra kan tro att det skulle kunna förhålla sig på annat sätt är en fullständig gåta.

      Radera
    2. Nog finns det väl prognoser som slår in, men hittills har "om tio år går jorden under" inte visat sig stämma. Inte på 1960-talet och inte nu.

      Radera
    3. På sextiotalet var det framtidstro som gällde för det mesta iallafall, ser väldigt lite av det nuförtiden. Det känns mer som att domedagen är här när som helst i dessa dagar.

      Radera
    4. Nej, inte när som helst - om tio år. Alltid om tio år.

      Radera
  8. Kam bara instämma i dina frågeställningar. Det är helt ofattbart att väljarna och media låter politikerna komma undan med lögner och dubbelmoral gång efter annan.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, aldrig blir det så tydligt som när det kommer till den egna plånboken. Jättehemskt med bostadsrätter t ex, ända tills Freivalds egen hyreslägenhet omvandlades, då var det bra...

      Radera
  9. Fast Tegnell är lever väl snarare som han lär? följer inte regeringens uttalande kring årets covid men är inte Tegnell allmänt den som tonare ned behovet av mask/distansiering etc? i och med det tror jag att om Tegnell dragit upp rekomendationer och riktlinjer så är det för att andra "experter" pressat honom till det.

    F.ö uppskatar jag alltid politiker som beter sig som vanlig folk och åker tåg etc

    //Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att Tegnell inte är det klockrenaste exemplet. Personligen är han säkert motståndare till ansiktsmask, men han är ändå företrädare för en regim som säger till andra att bära mask och då kan han banne mig sätta på sig mask när han åker tåg, tycker jag.

      Och ja, jag tänkte faktiskt på det, att exempelvis Morgan Johansson aldrig skulle göra misstaget eftersom han hellre skulle begå självmord än att beblanda sig med kreti och pleti genom att ta tåget eller ens bära sin egen väska.

      Radera