fredag 12 februari 2021

Försäljningsrenovering

Det finns för- och nackdelar med att renovera sitt hem. Nackdelarna är att det är dyrt, tar tid, blir skitigt precis överallt, inte bara där man renoverar, man får muskelvärk i hela kroppen och kommer få minst fem öppna sår när man skär sig i händerna, raspar sig på knäet, tappar något tungt på foten osv. Plussidan: Det blir fint. Förhoppningsvis.


Förra renoveringen av rummet.

Allra lägst motivation för renovering får i alla fall jag när jag ska renovera för att sälja, för då får jag inte ens glädje av de nyrenoverade ytorna. Mer än att jag eventuellt får mer betalt, men det är ju inte säkert och dessutom så långt fram att det känns för abstrakt.

Men nu är det ju en gång så att ”lagen” säger att för att sälja en bostad i Sverige år 2021 (eller för den delen 2011 eller 2001) ska allt vara vitmålat, så kliniskt tråkigt som möjligt. Som ni kanske anar är jag inte förtjust i vitt varför jag nu har mycket måleriarbete framför mig.

Första steget är att köpa färg och redan där blev jag trött när jag hittade två färgbyttor på Bauhaus. Samma märke, samma serie, samma nyans, samma glans, samma pris. Men olika stora burkar.

Efter kundtjänstchat fick jag bekräftat det jag trodde – exakt samma färg, bara olika literpris. Kundtjänst var jätteförvånade. Det hade jag också varit om jag inte varit med om detta minst två gånger tidigare på Bauhaus. Så sent som förra hösten bloggade jag om fenomenet, även då samma prislapp för 10 och 12 liter färg. Jag gillar Bauhaus, de har bra varor till bra pris, men detta ständiga prisdribblande tröttar ut mig redan innan.

Nu är i alla fall färgen inhandlad. Återstår bara att få slut på svepskäl varför jag inte kan börja måla också, men snart blir det ”ljust och fräscht”, balkong i söderläge och allt sånt.

35 kommentarer:

  1. Lönar det sig verkligen att renovera inför försäljning? Eller renoverar du bara det som är enkelt och relativt billigt?

    Jag gissar på att det är lättare att räkna hem ett fräscht sovrum än ett nytt kök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker inte renovera badrum eller kök mer än att jag ska måla om köksskåpen (det är ett måste för de är inte heller vita). Annars målar jag väggar, något tak och byter plats på två rum.

      Räknar med en total materialkostnad på ett par tusenlappar, vilket är en promille av lägenhetens värde och det tror jag alltid lönar sig. Men jag vet inte. Jag försöker hänga med i inredningstrender och läser mäklarnas försäljningstips, men jag är amatör. Inte ens "glad amatör", bara amatör.

      Radera
  2. Doften av nygräddade bullar vid visningsdags är väl självklart, men det verkar som en samling citroner på köksbordet är helt ute. Att ta in en minihäst/föl i lägenheten vid bildtillfället verkar ha dragit många klick dvs givit stor spridning, dvs öka intresset/slutpriset. En åsna istället för häst kanske skickar fel signaler, men höns signalerar rätt?
    (photoshop är ju det givna, med disclaimern "inga levande djur kom till skada vid fototillfället"...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter min köksrenovering slängde jag upp en citron bara för humorns skull.

      När jag sålde min mammas lägenhet bjöd jag på nygräddade bullar vid samtliga (fjorton?) visningar och det kändes inte som att det gav något. Djur skulle jag inte våga, ger mig tusan på att hästen skulle sparka sönder hela lägenheten ;-)

      Radera
    2. Hahaha! Ställ en sån där Shirehäst mitt i vardagsrummet och hoppas på att inga höga ljud eller plötsliga rörelser får den att löpa amok inne i lägenheten.

      Radera
    3. Nej, då föredrar jag paprika eller apelsiner:
      https://www.hemtrevligt.se/husohem/artiklar/artiklar/20160512/ett-badkar-fyllt-med-paprika-och-7-andra-bostadsannonser-vi-minns/

      Radera
  3. Har du några tankar om home staging, att man hyr in någon som temporärt skapar en snygg hemmiljö i ett annars tomt försäljningsobjekt? För ett par hundralappar går det ju annars att göra det digitalt hyfsat enkelt, helt själv (iPad).

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har funderat på det, men tror att jag litar mer på mig själv än proffsen. Så funkar jag ;-)

      Radera
  4. Blev det 10 eller 12 liter? :) Och vilket pris var det som gällde?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev 12 liter, och det var samma pris på bägge vilket butikspersonalen inte heller kunde förklara. Lika lite som de kunde förklara det 2019.

      Radera
  5. Du har en plan för det mesta i vanlig ordning. Härligt!
    Vart ska du flytta? Blir det Spanien eller ngt mer exotiskt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det återkommer jag till, men även på det finns det en plan.

      Radera
  6. Du ska vara glad att 12L var billigare per liter än 10L. Tänk om 1L burken hade haft lägst literpris då hade du behövt släpa massvis av burkar istället för bara ett par stycken för att spara några spänn. Det hade blivit jobbigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant. Fast ska man måla flera rum med enlitersburkar krävs det rätt mycket lägre pris för jag tror man får räkna med ett svinn varje gång. Särskilt när man inte kan doppa ner ens en liten roller i burken.

      Radera
    2. Beror ju även på hur mycket färg som går åt. Går det åt 11 liter är det kanske värt att köpa en 12-litersburk men går det bara åt 9 gör det ju ingen skillnad mot en 10-liters, bara att man får släpa hem mer färg.
      Ja, jag förutsätter att överskottet antingen hamnar i vindsförrådet och lämnas kvar till köparen eller helt enkelt kastas...

      Radera
    3. Antikvit halvmatt färg funkar till det mesta, så den ska jag nog få användning för.

      Radera
  7. Bauhaus priser är märkliga. Det lönar sig verkligen att kolla webbpriser innan man köper något i deras fysiska butik. På webben har jag varit med om att vissa märken är nedsatta med 75%, som de alltså plockar från affären med ordinarie pris och du kan komma och hämta några timmar senare.
    /Camilla

    SvaraRadera
  8. sådär var det med mjölken förut, lägre pris per liter i just 1-litersförpackningen än de tvåliters som fanns då. Det var på arlamonopoltiden, efter evm (coop ,ica, ängen osv) har jag däremot inte sett det.
    Ovanligt, men det förekommer, speciellt vid erbjudanden eller störtskyltning att det dyrare med fler än färre alltså. Tror du hade nåt bloggpost om det för rätt länge sen Sparo, men inte om färg då

    SvaraRadera
    Svar
    1. *per liter mjölk alltså*

      Radera
    2. Jag tror att både Lidl och Willys har billigare literpris på enlitersförpackningar än 1,5-liters. Så har det varit länge så det har jag kanske tagit upp.

      Nu har det slumpat sig så att jag hittat en Willysbutik vars mjölkinköpare verkar helt oduglig, så de senaste två månaderna har jag inte köpt mjölk till ordinarie pris en enda gång eftersom de alltid har kort datum på rea. Senast köpte jag 1,5-literskartonger för 4 kr/st=2,67 kr/liter så frysen är laddad.

      Radera
    3. Jag köper mjölk som är ohomo den håller inte lika länge och är dyrare pga krav och eko men väldigt mycket nyttigare. Men nu har kommunen tänkt f*cka gårdsmejeriet och stjäla deras åker 3000+kvm för ett flermiljonprojekt o bygga elmottagare.

      https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3686329231454880&id=875152209239277

      Radera
    4. Ja, vem vill inte ha heterosexuell mjölk ;-)

      Det låter onekligen som väldigt dåligt betalt för marken. Hoppas det löser sig.

      Radera
  9. Har haft oturen att gå å handla, bara för att upptäcka att alla utom en vara var "felmärkta". Tror att om man hittar bra priser så kan det bli så att man ändå inte alltid får det utlovade priset.

    Nybyggda butiker i stora kedjor brukar ha problem med att kunna avgöra hur mycket de ska köpa in med åtföljande reor som följd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man bör alltid läsa kvittot innan man lämnar butiken. Det lönar sig.

      Radera
  10. Är det inte lönt att ha på sig arbetskläder och handskar för att slippa skada sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så himla klumpig att det brukar bli så ändå. Handskar har jag ett lite knepigt förhållande till. Tycker ofta att det är svårt att få den rätta känslan med handskar på. Fast istället kan jag få köttiga blåsor och de känns definitivt inte rätt.

      Radera
  11. Byta plats på två rum låter dyrt. Har du fått godkänt från föreningen på det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Bildligt talat. Jag försöker göra arbetsrum av sovrummet för att sedan göra sovrum av arbetsrummet. För något får mig att tro att de flesta hellre vill ha ett stort sovrum och ett litet arbetsrum än tvärtom.

      Men när du säger byta plats på rum kommer jag att tänka på James Veitch, som jag länkade till i förrgår. När han blev misstagen för att vara fastighetsskötare och spelade med genom att låtsas att han skulle fixa bättre ventilation genom att riva bostadens ytterväggar:
      https://www.youtube.com/watch?v=91UDa_gZSMI

      Radera
  12. Tack för länken, spenderade just en timme med James Veitch klipp. Helkul!

    SvaraRadera
  13. Om man skriver på svenska, riktat till svensk publik, så kan även den som bor utomlands bli dömd inför svensk domstol efter svensk lag om jag förstått det rätt?
    Frågan då blir väl närmast om landet man bor i har utlämningsavtal med Sverige.

    Intressant att svenska lagar gäller över hela världen, antar att motsvarande gäller för andra länder, oberoende om du är medborgare i det landet eller inte? Blir ganska betungande att alla människor måste känna till alla länders lagar så att man inte begår brott. Och om olika länders lagar är motsägande, dvs tillåtet i ett land men förbjudet i tio andra länder, vad händer då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om svenskar kan dömas för brott de begår i andra länder borde rimligtvis tyskar få köpa prostitution i Sverige eftersom det är lagligt i Tyskland. Tvivlar på det.

      Radera
  14. Det brukar vara så att 12l burkarna är rektangulära och inte går att ha i maskinerna som bryter färg. Skall man ha vitt så spelar det ju ingen roll men vill man ha en annan kulör så är det 9l burk som gäller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så var det här, men för mig kändes det som ett plus. Fyrkantig burk går att få ner rollern i.

      Radera