onsdag 2 oktober 2019

Poänglösa hemläxor

Jag är den där killen som kollar och jämför priser och produkter, läser produktbeskrivningar på företagens hemsidor och gör allt jag kan för att i förväg förvissa mig om att jag ska göra ett bra köp. Och vad har jag för det? Ganska ofta ingenting.

Igår skulle jag köpa färg för att måla några väggar. Bestämde mig för en färg på Bauhaus. Långt ifrån den billigaste, men de var billigast på det här fabrikatet och jag gillar Bauhaus. Ja, inte att det en gång i minuten under hela besöket ekar ”NÄR DET MÅSTE BLI BRAAAA!!!” ur högtalarna, men resten.

Peter Stormare lajvar uteliggare. Eller tvärtom?

På hemsidan hittade jag en tioliters- och en tolvlitershink till exakt samma pris. Jag kontaktade då kundtjänsten via chatt och fick veta att min iakttagelse var korrekt. Priset och färgen var lika, det enda som skilde var volymen. Jo förresten, en sak till. Tiolitershinken hade högre kundbetyg.

Tolvlitershinken var tydligt en utgående produkt, men enligt hemsidan fanns tio stycken kvar. Jag skrev upp artikelnumret och numret på den rutan i butiken där färgen skulle finnas. Sedan åkte jag dit för att handla. Bäst att skynda sig.


Men nej, där fanns ingen färg. Hittade en anställd som snabbt konstaterade att i den rutan har den aldrig funnits, där var det lackfärg. Varför det stod så på nätet visste hon inte. Så hon gick och tittade på de 2-3 ställen där den här färgen verkligen hade funnits, men där var det slut. Med andra ord var allt på hemsidan fel – fel antal på fel plats, eller rättare sagt inget antal på någon plats.

Nu lyckades jag pruta ner priset på tiolitershinken istället så jag är inte jättesur, men det här är inte specifikt för Bauhaus. Lagervärden verkar vara lite av en slumpgenerator på många företags hemsidor. Meningen med att ange lagerplats och antal i lager måste väl vara att underlätta för kunderna, inte att reta upp dem?

Nåväl, nu ska jag måla. Det känns säkrare för då vet jag att jag blir förbannad.

24 kommentarer:

  1. "Peter Stormare lajvar uteliggare." Haha. Ett sådant obegripligt beslut från båda parter. Ungefär lika mystiskt som Claes Malmbergs reklam för arkivskåp. Jag brukar roa mig med att läsa kundomdömen om Bauhaus, det är snudd på poetiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste en intervju med Stormare många år innan Bauhaussamarbetet där han berättade att han byggt sin egen tv-bänk av drivved, så hans hemmafixintresse är nog genuint, vilket gör reklamen ännu sämre för det är inte alls den känslan jag får när han tycks ha lånat kläder från en Situation Stockholm-försäljare.

      Radera
  2. Det tycks alltid vara de exceptionellt bra erbjudandena från hemsidan som inte finns. Jag är övertygad om det är avsiktligt för att lura in kunder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland känns det verkligen så. I det här fallet var det en utgående färg, så det är väl inte helt konstigt att den tar slut, och alla som varit på en arbetsplats med lager vet att även om det inte stjäls och även om man är noggrann med inventeringar kommer det inte alltid gå jämnt upp på slutet. Att det däremot anges en lagerplats som varit felaktig under lång tid tycker jag tyder på att någon sjabblat eller inte brytt sig. Avsiktligt? Ingen aning.

      Radera
  3. Utvecklingen har verkligen gått framåt. Gillar lagerfunktionen som är oslagbar för småartiklar hos företag som Biltema, Clas Ohlson, Jula m.fl. Speciellt att kunna söka i mobilappen och kunna få upp lagersaldo och hyllplats. Att inte behöva åka i onödan utan direkt hitta rätt butik och rätt hylla för det man behöver och att dessutom alla timmar på dygnet kunna planera sina inköp. Sällan att jag varit med om att saldot felat, åtminstone inte till min nackdel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också funktionerna, men till skillnad från dig upplever jag att det varit mer regel än undantag att värdena är uppåt väggarna.

      Radera
    2. Jag har inte provat många gånger men saldot har aldrig stämt med verkligheten. De bara hittar på slumpmässiga siffror. Kastar tärning kanske. Därför har jag inte provat så många gånger, för att det inte stämt.

      Radera
    3. Tyvärr blir man ju lite så att om det står att det finns 17 ex i närmaste butik så tror man att det åtminstone ska finnas en.

      Radera
  4. Bygghandeln är extrem vad gäller lagersaldon. Den enda byggbutik som verkar ha hyfsad koll här är byggmax, sen är byggmax dålig på massa annat istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Byggmax... don't get me started ;-). Innan jag helt gav upp på den kedjan tror jag inte att det hände en enda gång att priset som uppgavs på hemsidan visade sig stämma i butiken. Det är ALLTID dyrare och de har ingen aaaaaning om varför.

      Radera
  5. Jag hittade ett par Keensandaler på Friluftvarors hemsida. Väl i butiken var det ett helt annat pris. Jag visade det lägre priset på hemsidan och utan diskussion fick jag det priset.

    Det var en snygg hantering. De hundralapparna som butiken gick miste om kommer de lätt att tjäna in framöver. Jag kommer att handla där framöver och rekommenderar andra att också göra det.

    /nils

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var det en engångsföreteelse var det snyggt hanterat. Om de däremot alltid håller på och trixar måste det vara medvetet. Av det skälet har jag slutat att handla på Byggmax och Elgiganten. När det nästan varenda gång visar sig att det "står fel" på hemsidan (och alltid åt samma håll) ska de slippa mina pengar.

      Radera
  6. Varför skulle du bli arg när du målar? Det måste väl ändå vara ett av de enklaste jobben man kan göra, även om man har båda tummarna mitt i handen?
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle man kunna tro, men förutom att jag lyckas göra av med mer färg än jag tänkt blir det inte bra och så måste jag måla fler gånger. Så nej, har man tummarna rejält rotade i mitten av handen är det inte ett dugg enkelt.

      Radera
    2. Plus att man alltid kladdar ner sig själv och alla möjliga ytor som inte ska målas. Och där det ska målas blir det rinnmärken eller droppar. Eller för tunt så att det behövs en vända till men då har penseln torkat ihop och färgburken är tom.
      Jag hatar också att måla.

      Radera
    3. Allt det där skriver jag under på. Plus att man slår sönder burken och fingrarna när man ska knacka igen locket efteråt så då torkar färgen. Det borde vara olagligt att tillverka färgburkar i metall.

      Radera
    4. Det är så det har blivit i det här landet. Även de enklaste jobben kräver utbildning.

      /nils

      Radera
    5. Nej, politiker kräver ingen utbildning ;-). Målare är inte enkelt någonstans. Jobbigt är det också.

      Radera
  7. Något liknande hände oss på jula när vi skulle köpa en barngrind till trappen. Lagersaldo var 1st, men väl framme så fick vi höra att tydligen så räknades visningsexemplaret in i saldot och det fanns ingen produkt kunde säljas...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant planering att räkna in visningsexemplaret om de inte säljer det. Kanske tur i oturen att de inte även räknade in en framtida beställning i saldot så att det hade blivit så många "i lager" att de aldrig behövt beställa igen.

      Radera
  8. kommer och tänka på när jag skulle köpa ett cykelställ till bilen. sånt man sätter fast på dragkroken.
    jag hade bestämt mig vilket jag skulle ha och konstaterade att mekonomen både hade det inne och var billigast. iaf på internet.
    kom till affären och letade upp cykelställe och får se prislappen på 800:-! på hemsidan stod det 500.
    nu var personalen upptagen med en dam som också tittade på samma cykelställ och de förklarade varför detta var det bästa. hon muttrade lite om att det blev en dyr punktering om det kostade så mycket. tydligen skulle hon bara köra cykeln mellan hemmet och cykelverkstaden. i vilket fall som helst så lämnade hon affären utan cykelställ och när det blev min tur så visade jag helt sonika upp mobil där de kunde se priset och fick det för 500 istället för 800. spanade faktiskt efter damen när jag kom ut på parkeringen för att antingen erbjuda hjälp eller föreslå att hon kunde ta bussen med sin cykel istället för att köpa ett cykelställ för 800 enbart för att använda en gång.
    (personalen föreslog faktiskt att hon skulle plocka av hjulet och bara köra till verkstaden med det så de verkade inte bara vara ute efter att skinna henne. men det var alldeles för avancerat tyckte damen)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men de förklarade aldrig hur det kom sig att prislappen i butiken var 300 kr högre? För övrigt märkligt att det aldrig någonsin går åt andra hållet.

      Hur långt hade hon egentligen till cykelverkstaden? Varför inte bara promenera dit?

      Radera
    2. jag tänkte inte på att fråga. var est nöjd med att jag fick de bra priset.
      enligt google maps är det ca 6km från den butiken till en slumpvis utvald cykelaffär i helsingborg. ca 1 h 15 min promenad enligt samma tjänst.
      men för ordningens skull så vet jag ju inte var hon bor. det kan således vara både längre eller kortare väg.

      Radera
    3. Jag lyckas aldrig klara uppskattade körtider på dylika tjänster tycker ändå att 75 minuter för 6 km promenad var väldigt väl tilltaget. Jag hade klarat att gå sträckan ledandes två cyklar på under timmen. Och visst, det vet man inte och jag kan inte alls Helsingborg, men det låter rimligt att det inte skulle vara längre än 6 km till närmaste cykelreparatör. Trist att gå om man är ofärdig eller vid dåligt väder, men att köpa ett cykelställ för flera hundra var ju bevisligen också surt.

      Radera