lördag 12 oktober 2019

Vem beställer mat till dörren?

Jag är sist på många bollar och att köpa mat på nätet förstod jag redan när möjligheten kom att här är det inte jag som är målgrupp. Jag handlar mat max en gång i veckan och är in och ut ur butiken på en kvart. Kopplar jag ihop det med något annat ärende blir tidsåtgången inte mycket mer än så och då undrar jag om jag ens skulle tjäna tid på att få maten hemlevererad.


Så hur ser målgruppen ut då? För jag ser ju de där bilarna överallt, så nog tusan finns det kunder, men ingen jag känner beställer mat på nätet förutom någon enstaka som köper färdiga kassar med recept.

”Urbana barnfamiljer”, säger HUI Research. Jag känner sådana, om man med uttrycket menar människor med barn bosatta i Stockholm och Göteborg. Menar man människor som själva skulle titulera sig ”urbana barnfamiljer” känner jag nog ingen. Då ser jag framför mig människor med märkliga frisyrer som refererar till Alex & Sigge eller några andra poddvåp med oklar könsidentitet.


Jag har inget emot att andra handlar på nätet. Visst kan jag undra vem som är så lat, men förr kanske man tänkte: ”Vem är så lat att han inte orkar gå till Posten och betala räkningarna?” Jag fattar att jag är bakåtsträvaren här, men det är jag van vid. Det är enklare och billigare för mig att handla i butik.

Och apropå pengar. Företagen som erbjuder näthandel ”ser stor potential” sedan fler år, men potential kan man inte handla för. De företag som år efter år betalar deras förluster (Clas Ohlson, Kinnevik m fl) ser också potential. Och möjliga synergieffekter, men så länge de inte realiserats blir det inga pengar på det heller.


Kanske är det företagen som levererar deras skåpbilar som är vinnarna, för man ser dem som sagt överallt.

30 kommentarer:

  1. Har man inte egen bil kan det ju vara rätt tungt att bära hem de tyngre varorna man köper, framförallt för kvinnor kanske. Och använder man bara bilen för att handla med så går man nog plus på att istället använda hemleverans då och då tror jag. Dagligvaror kan man ju då köpa i närbutiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där har du en poäng. Men i så fall borde ju pensionärer vara den största målgruppen för hemleveranser eftersom de är svagare och ofta saknar bil, och det tror jag inte att de är. De är väl bakåtsträvare, som jag.

      Radera
    2. Många pensionärer har ju dock färdtjänst som löser det problemet för dom. Dessutom har ju pensionärer ganska gott om tid att göra saker så att åka kollektivt till storhandlingen kanske är mer tänkbart för dom än för 2 heltidsarbetande vuxna. Sen är det väl som alltid att pensionärer inte brukar vara först med att haka på nya trender men det kommer kanske.

      Radera
    3. Möjligt, ska bli intressant att se vart den här trenden tar vägen. Har svårt att tro att det blir som med internet att alla har det till slut.

      Radera
    4. I vår kommun lämnar pensionärerna sin matlistaa till hemtjänsten som sen beställer och det körs ut av mathem. Så en hel del av bilarna du ser är trots allt fyllda med mat åt pensionärerna.

      Radera
    5. Ja, där lärde jag mig något, men trist att höra för Mathem är ju skitdyra.

      Radera
  2. Jag använder hemleverans av matvaror. Det är smidigt framförallt när man vill beställa lite mer mat om man inte har bil. För att få hem den mängden mat så skulle man behöva göra flera turer till mataffären eller hyra en bil.

    Pensionärer är inte den stora gruppen eftersom du behöver beställa hem för minst 500 kr och i vissa butiker 700 kr. När jag har ökat mängden vegetariskt så har minimibeställningen börjat bli ett stort hinder vilket har gjort att jag minskat mina beställningar på nätet. Innan gick det hyfsat bra att pyssla ihop så att man kunde göra veckovisa beställningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som att de flesta ändå handlar nästan dagligen.

      En kompis hade en släkting på äldreboende när näthandel var nytt. De gick ihop och gjorde en jättebeställning för att få kostnadsfri hemleverans, men det är nog väldigt ovanligt.

      Radera
    2. Personligen tycker jag det är dötrist att handla så skulle aldrig göra det varje dag.

      Har släktingar som är pensionärer och de handlar varje dag. Det är nog mest en social grej för dem att göra det varje dag.

      Radera
    3. Har lite samma syn. Lika bra att planera lite så jag slipper göra det så ofta.

      På landsbygden där det bara finns en eller högst två affärer känns det ofta som en fritidsgård för pensionärer. Det är där de håller sig uppdaterade.

      Radera
  3. Ja, nog är det lite sjukt egentligen. Hur hela marknaden kollektivt agerar för att skada sina egna marginaler så hårt som bara möjligt :)
    När infaller förresten den dag då kedjorna bestämmer sig för att avsluta dumheterna och skruvar upp priset så att förlusterna upphör?
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. När de "onda" kapitalisterna slutar pumpa in mer pengar.. då får vänstern som de vill. Dyrare mat.

      Radera
    2. Höjer de kostnaderna för hemleverans ännu mer (tycker Mat.se och de andra redan är skitdyra) dödar de väl näthandeln så att folk går tillbaka till butikshandel igen. Och den verkar ju ha marginaler så att det räcker.

      Radera
    3. Det var väl ngn av de stora matbutikerna som nyligen gav upp dumheterna med hemkörning? Det bar sig inte ekonomiskt enligt dem och de ville hellre ha in kunderna i butikerna.
      Logistikkostnaderna kring dessa dumheter ska nog inte underskattas. Och i slutänden kommer det ju bli någon form av "winner takes all effect" med hemkörning. Först då höjer de väl priserna.

      Radera
    4. Jag skulle inte kalla det dumheter ifall någon vill köpa en tjänst och någon annan vill sälja den, men jag förstår om någon kedja ställer sig utanför istället för att priskriga.

      Radera
  4. Jag beställer hem mat när jag storhandlar. 4 i familjen (2 hungriga tonårspojkar), så 1 handling i veckan är helt klart värt 49 kr i hemkörningsavgift. Samma priser på nätet som i butik på Coop och inget onödigt slinker med. Har bil men cyklar till och från jobbet. Hemma vid 17.30, lagar middag och sen är jag glad att slippa åka iväg och handla, gör hellre annat, tränar eller umgås med familjen. Åka iväg och storhandla under helgen är jag också glad att slippa, gör hellre annat då också för det tar definitivt inte en kvart för mig. 15 minuter i bil till närmaste affär bara det. Så jag är kanske målgruppen för detta och majoriteten av våra vänner handlar också på nätet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag förstår ju att ni måste finnas för leveransbilarna kan ju inte åka runt runt bara för reklamens skull. 15+15 minuter i bil kostar kanske mer än 49 kr bara i bensin, men trots det hade jag nog ändå tagit den kostnaden. Jag vill klämma på tomaterna :-).

      Radera
    2. Är tomaterna dåliga så har jag klagat och fått pengarna tillbaka och gratis frakt veckan därpå : )

      Radera
  5. Nu tillhör jag själv just målgruppen "urban barnfamilj" men för oss är det guld värt. Vi har en 2.5:åring här hemma och andra barnet förväntas i november. Med heltidsjobb utöver familjen är det rätt segt att trampa in i butiken efter jobbet eller på helgen så vi kör storhandlingar från mathem.se 1-2 gånger i månaden. Tror dock att det verkligen bara är barnfamiljer som gör detta, för hade det bara varit jag hade min mathandling sett betydligt annorlunda ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, åtminstone ensamstående med bil vore nästan underligt om de skulle känna behovet. Lite som när man hör unga barnlösa som har hemhjälp och man tänker "Vad är det för fel på dig då?".

      Radera
  6. Tillhör också kategorin ”urban barnfamilj”.
    Som ensamstående med heltidsjobb och en femåring på heltid kan det vara skönt för husfriden att kunna lägga varorna i den digitala varukorgen när lillen sover, istället för att behöva dra med en hungrig och trött unge runt i mataffären på de där få timmarna mellan jobb och läggdags när allt annat också ska klämmas in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som barnlös tackar jag dig för att du inte tar med en hungrig och trött unge till affären. De bidrar inte precis positivt till handlingsupplevelsen:
      https://www.youtube.com/watch?v=c_0bhT98g9Y

      Radera
  7. Jag verkligen hatar att handla, lätt värt 49kr att personalen på willys plockar ihop min mat och jag hämtar dem i en låda vid entrén till gymet, precis bredvid kontoret.

    SvaraRadera
  8. Jag handlar gärna bara på nätet om jag kan. Sparar tid och det är inte särskilt dyrare. Jag kör mat.se (http://matse.refr.cc/2MLS743) och även om det kostar aningen mer tror jag att jag tjänar på tid och transport.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Inte särskilt dyrare". Kanske inte om du annars hade handlat på Ica eller Pressbyrån, men när jag jämför några varor från Willys är Mat.se 25-70 procent dyrare, samma varor, samma fabrikat.

      Radera
  9. Jag är gravid med foglossning = ont av att bära varor och köra kundvagn. Dessutom en tvååring att ta hand om, att handla på nätet sparar mig värk och möjliggör att jag kan ta mig till jobbet nästa dag, i denna lilla småstad blir det dock alternativet "hämta i butik", dvs att personalen går ut med varorna till bagaget för vår del, hemkörning kostar 200 kr extra... Det finns nog många som inte är i samma situation som dig som detta med mathandel online är en fantastisk lösning för. Inte minst alla äldre som behöver hemtjänst för att handla (nu vet jag inte om de har fångat upp detta i hemtjänsten, men när vi blir äldre kommer det garanterat vara så), det är väl mer kostnadseffektivt att maten beställs på nätet än att en hemtjänstpersonal måste gå hem till någon, hämta lista på vad som ska handlas och gå/åka och handla det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte skrivit någonstans att det aldrig någonsin finns skäl att handla mat på nätet. Jag ställde en öppen fråga om vem som gör det.

      Beträffande hemtjänsten skrev Ekonomitankar ovan att de ibland anlitar Mathem. Jag har sett deras priser så bevisligen finns det fattigpensionärer, åtminstone efter att de betalt den räkningen :-(.

      Radera
    2. Mm, det blir kanske dyrare "ur fickan" för den enskilda personen, men det måste ju totalt, samhällsekonomiskt, bli mycket billigare än när jag arbetade i hemtjänsten och fick gå hem till var och en och hämta lista och sedan gå (= promenera) och handla, (ibland ville personen följa med, men hade inte möjlighet att bära eller hitta själv, då tog det ännu längre tid) med arbetsgivaravgifter och allt, plus att arbetsgivaren behövde tänka på att man inte skulle slita ut sig med att bära för mycket, så att det var typ en person man skulle handla åt varje dag, istället för att alla skulle få på samma dag... ja, effektivt var det inte i alla fall, jag tycker det var positivt att höra att den nya tekniken kan användas för att effektivisera inom hemtjänsten (inte för att det gjorde mig något att handla på arbetstid, tvärtom var det ganska trevligt), det lär ju behövas när allt fler blir äldre och i behov av hjälp.

      Radera
    3. Ja, det var den enskilde personen jag tänkte på, som 1. inte får bestämma var han/hon ska inhandla sin mat utan 2. det blir på den dyraste butiken i Sverige, möjligen med undantag för NK:s delikatessdisk.

      Radera