torsdag 24 oktober 2019

Förpackningarna krymper

Som snåljåp lever jag efter mottot ”många bäckar små” och kollar alltid jämförelsepriser, som ju ska finnas enligt lag, men när de ändå inte gör det (och det är inte ovanligt) tränar jag huvudräkning. Dock tycker jag att det är ett oskick när förpackningsstorlekarna minskar utan annat skäl än att blåsa oss.

Det måste vara återbäringen!

1,5 liters läsk fanns redan när jag var liten. Då var det glasflaskor trots att det här var långt innan man fick för sig att svenska förpackningar proppar igen Ganges. Men storleken har hängt kvar, i alla fall nästan. Exempelvis Loka säljer numera flaskor på 1,4 liter. Allt annat lika. För ett otränat öga är det samma förpackning, men innehållet är alltså knappt sju procent mindre.

Kaffe har antagligen sålts i halvkilospaket ännu längre. Trots det kör Gevalia och Zoegas nu med 450 gram. Zoegas smakar – rent objektivt – bränt hästbajs, men Gevalia saknar jag. Köper gör jag inte om det inte är ordentlig rea och de första tio procenten krävs för att bara bli ett likvärdigt alternativ.


För något måste man göra som konsument, annars kommer till slut alla drycker säljas i fingerborgsstorlek och koncentraten spädas med 0,3 delar vatten. Vi kommer servera våra middagar på dockserviser och behöva förstoringsglas för att föra maten från uppläggningsfatet till tallriken medelst pincett! Nej okej, kanske inte, men irriterande är det.

18 kommentarer:

  1. Bekymret ligger ju i att de som tillverkar/ säljer varan INTE har något incitament i att göra det lätt för kunden att välja det billigaste utan VILL att du skall köpa den dyrare varan där förtjänsten är högre.

    Dvs du måste få till någon form av lag? ....och då brukar det bli krångligare att skriva den så att den siktar på rätt saker utan att lämna hål stora nog att köra en atlantångare igenom.

    Skulle dock inte tycka att det vore fel med en lag om att jämförelsepriset måste vara större än stycke-priset.

    med tillägg att totalkostnaden (vid avbetalning) måste vara större än månadskostnaden, inte som idag skriven med fontstorlek 0,1.

    Med vänlig hälsning
    Thz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inget emot idén med större text på jämförelsepriset (och kanske hårdare påföljder när man inte har det eller använder fel jämförelseenhet), men jag tror egentligen inte på lagvägen, jag tror att vi konsumenter måste bli aktivare och straffa de som försöker blåsa oss.

      Radera
  2. Fenomenet finns även utomlands och kallas "shrinkflation"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var tvungen att söka på "krympflation" nu och fick faktiskt några träffar.

      Radera
  3. Väntar till den dagen när fabrikanterna skriver ut " NU ännu mindre för pengarna" på sina produkter. Går ju bra att skriva NY smak eller NU ännu bättre. Men jag får nog vänta ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tills vidare får vi nöja oss med "Ny klimatsmartare förpackning!".

      Radera
    2. Lugn, det kommer såklart en "Greta"-märkning snart. Royaltyn på den kommer att göra många rika, snuskigt rika samtidigt som kunderna känner sig präktiga, duktiga och smarta. Som ett sorts avlatsbrev.
      Inget nytt under solen.

      Radera
    3. Känns som att vi har nog med märkningar. Jag har själv ingen aning om skillnaden mellan Svanen, "Bra Miljöval" osv.

      Radera
  4. En annan aspekt på detta är att förpackningsmängd per varuenhet ökar. Att inte miljöhysteriska politiker fokuserar på det, istället för soppåsar och sugrör?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart en poäng. Jag har flera gånger noterat när miljöengagerade människor har tepåsar hemma istället för lösviktste. Antar att den förstnämnda tar åtminstone tio gånger så mycket plats.

      Radera
    2. Det är svårt att se hur den moderna matindustrin och matbutiker skulle klara sig utan plastförpackningar. Det är väl bara sånt som säljs i lösvikt som inte - av enkelt förklarliga skäl - är förpackade, och då inte i plast.
      Ja, det är väl kvällstidningarna/tabloidpressen då men de kan ju inte vara några storsäljare nuförtiden. Om det är plastkonsumtionen som staten är intresserad av ska minska borde naturligtvis förpackningsindustrin vara ett närmast självklart mål att sikta in sig på.
      Hur kommer det sig förresten att det är just bärkassen som hamnar i djurens magar och överallt i alla hav, medan själva innehållet i bärkassen dvs plastförpackningarna inte gör det? Är det några tomtar och troll som smyger omkring på nätterna hemma hos folk och enbart stjäl deras plastbärkassar och som de sen genast slänger i närmaste vattendrag, eller åker till havet där de sprider ut detta tjuvgods?
      Så många frågor, så få svar.....

      Radera
    3. Inget fel med att ifrågasätta plastkonsumtionen, men då och då visar det sig ju vara det bästa alternativet, att t ex tygkassar har högre miljöpåverkan än plastkassar. Känns som att miljökampen har betydligt färre nyanser än miljön.

      Radera
  5. Oh vad sur jag blev när jag för flera år sedan noterade att kaffepaketen krympts till 450 g.
    Det roliga (?) är att tillverkarna dessutom hävdar att det är konsumenterna som vill ha det så här (mindre innehåll alltså). Läs tex intervjun 2009 med Philip MOrris
    https://www.gp.se/nyheter/sverige/cigaretten-som-f%C3%B6rsvann-1.1086339

    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så det är bara 19 cigaretter i paketen nu? Hade jag ingen aning om. Och det är väl klart att inte en enda kund välkomnade den utvecklingen. 10-pack förstår jag, om man är feströkare och inte vill ha några kvar sedan, men vill man röka 19 vill man nog röka 20.

      Radera
  6. Varför upprörd över storlek? Ibland kan man väl isåfall bli lika upprörd när butiken enbart säljer 5 kg förpackningar av något där man för stunden behöver 200 gram. Trenden ett tag var ju att alla skulle bli lika feta som en amerikan.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper helst femkilosförpackningen oavsett. Kanske därför jag inte sett problemet.

      Radera
  7. Har också reflekterat över det här fenomenet och tydligast tycker jag nästan glassen Magnum är. Den tycks bli mindre för varje säsong och inte ens har de samma pris. De höjer tvärtom även priset. Kanske dags att köpa aktier i Unilever...


     Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Motsägelsefullt med tanke på namnet.

      Taktiken låter som Stellan Skarsgårds schampodrive i P&B: "Vi spär ut med hälften vatten, tar bort droppkorken så att det går åt mer, skriver 'nyhet' och höjer priset!"

      Radera