måndag 21 oktober 2019

Har Sverige polisbrist?

Sverige har ungefär en polis per 500 invånare, en siffra som legat ganska konstant de senaste åren, men i takt med befolkningsökningen har det blivit aningen mindre polistätt. I en europeisk jämförelse har vi ganska få poliser, men inte minst.


Gnällspikarna säger att vi har för få poliser, men stämmer det? Skulle samhället bli bättre med fler poliser eller finns det andra problem? Det skulle ju kunna vara så att kvaliteten på de poliser vi har är för dålig och/eller att de poliser som finns ägnar sig åt fel saker.

Jag tror på bägge alternativen. För att få in fler i polisutbildningen sänkte man begåvningskravet för några år sedan, från 4 till 3 på en niogradig skala. Jag vet inte vad det gör i antal IQ-poäng (varför använda den skalan när man kan hitta på en egen?), men en trea räknas som under normalintelligent. Behöver vi fler poliser eller bara fler poliser med minst medelmåttig intelligens?


Och prioriterar de rätt? Bara det sista året har vi bl a kunnat läsa om en 60-årig man som åtalades för att ha kissat vid vägkanten utanför Askersund, något som åtminstone alla män gjort sig skyldiga till, och en 91-åring som dömdes för hets mot folkgrupp efter att ha skrivit nedsättande om muslimer på Facebook. Korkat – absolut! Men har polisen verkligen inget bättre för sig än att jaga senila idioter på Facebook?

I Malmö sägs polisen ha det riktigt stressigt. De behöver utöka personalstyrkan för att kunna ta itu med gängskjutningar och knarkhandel. Eller behöver Malmöpolisen fler poliser för att kunna starta en hel dansgrupp?


På börsen brukar man säga att man inte ska slänga bra pengar efter dåliga. Kanske gäller detsamma för poliser.

59 kommentarer:

  1. Att polisen har problem är inget konstigt att utomstående uttalar sig om men i övrigt brukar det sällan bli rätt. Ej heller i detta fallet. Yrket är otroligt komplext och det ger att kommentarer från läktaren i princip alltid blir tokiga. Den senaste i raden är denna med total avsaknad om kunskap om trafikförordningen https://www.bohuslaningen.se/%C3%A5sikt/ledare/ledarkr%C3%B6nika/polisbilen-g%C3%B6r-mig-till-en-arg-tant-1.19284625

    När det gäller HMF så är det en jäkla skitlag men nu finns den och anledning att anta är lågt (ingången till att inleda FU), dock hanteras det av hatbrottsgruppen och de är ärligt talat inte så många så någon direkt resursbrist inom andra områden ger det ej.

    Gällande att kissa vid vägkanten så är det som vanligt så att man inte har hela bilden, det har givetvis utfärdats en obot på plats av ingripande eller områdespolis, det kan man då utgå från är att personen som fått det inte är en vanlig svensson. Denna har nekat vilket gör att det går till förhandling.

    Gällande intag och sänkande av krav så är det för att S driver att man ska kunna visa höga antagningssiffror. Att stor andel hoppar av samt att de som inte har vad som krävs sedan avskiljs under aspiranten är av underordnad betydelse.

    Antalet poliser är missvisande i det att polistätheten på papperet ser bra ut men problemet är att vi hela tiden blir färre och färre i yttre tjänst. När man pratar med äldre poliser så blir man mörkrädd gällande hur stor skillnad det är. Betinget är nu lika med säkerhetsnivån. Jag gissar att man kommer försöka sänka säkerhetsnivån ytterligare. När vi blir färre i yttre tjänst räcker vi inte till och vi kan inte heller göra förstahandsåtgärder i den omfattnings om krävs för att nå framgång, till saken hör också att bevisbördan blivit helt tokig. Problemet är också att brottsbalken säger att fängelse som påföljd skall undvikas in i det längsta. Det fungerar dåligt på människor som aldrig någonsin kommer ha en tanke på att leva ett hederligt liv. Inkapacitering av dessa genom att låsas in hade hjälpt.

    Youtubeklippet förstår jag inte, det är ingen riktig polis utan en skådespelare som genomför något konstprojekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att poliser viftar bort kritik mot yrkeskåren som "i princip allt tokig" innebär inte per automatik att den är felaktig, bara att poliserna själva vägrar ta den till sig.

      Att hatbrottsgruppen inte är så många och därför gör det inget om man slösar resurser där kan appliceras på hela organisationen. Rikspolischeferna är så få (1) att en rejäl löneökning i stort sett inte kostar, osv.

      Jag vet att det är olagligt att kissa på offentlig plats, men ser det vid vägkanten utanför ett samhälle är problemet inte att ärendet gick till domstol utan att polisen överhuvudtaget stannade där för att "jaga pinnar".

      Att poliser "som inte har vad som krävs" jobbar som poliser ser jag inte som underordnad betydelse även om det såklart inte är enda problemet.

      "Problemet är att vi hela tiden blir färre och färre i yttre tjänst".

      Där håller jag med dig.

      Beträffande Youtubeklippet är jag inte säker på att det är en skådespelare, men om så är fallet har det bevisligen skett med polismaktens goda minne. Men jag hade kunnat lägga upp andra klipp istället. Du har troligen sett det aktuella klippet med en uniformerad polisman som hoppar käpphäst, eller något av alla klipp där ett större antal poliser står helt handfallna mot en enda våldsverkare. Så ta inte den striden, det här var ett snällt klipp i jämförelse med många andra.

      Radera
    2. Notera hur jag skriver, att utomstående säger att det finns problem är helt rätt men allt i oftast har man dålig koll på exakt vad som är problem och inte funkar. Jag sadlade om sent till polis. Var tidigare högavlönad, högutbildad. Numera inte högavlönad. Ångrar mig inte. Men på andra sidan trodde som så många andra att jag visste hur det fungerade och vad som felades. Så var inte fallet. Jag är som de flesta poliser som är poliser på riktigt väldigt kritisk till mycket inom polisen och jag anser inte att skattebetalarna får det man betalar för. Jag anser också att systemet är riggat att gynna de kriminella.

      Gällande pinnjakt så existerar det inte, det är sanningen. Att skriva obot är inget man gör om man absolut kan slippa det. Jag kommer inte kunna förklara varför personen fått obot men vill påstå att han kunde undvikit det. Att skriva obot tar inte lång tid, en minut eller två. Jag har kollegor över hela Sverige, pinnjakt finns inte, lika lite som att den administrativa koden för att se hur mycket flyktingtjohejet 2015 tog i resurser är en konspiration för att dölja något (anmälan skrevs som vanligt och taggades för att se hur mycket tid som togs i anspråk, inget nytt). Det vill säga tvärtom belyste den hur mycket sresurser som gick åt.

      Polisen agerar enligt PL9 när det gäller brott, anledning att anta är lågt vilket gör att FU inleds. Då vi är ålagda av regeringen att syssla med detta lite extra (regleringsbrevet) så tycker jag att det är bra att en liten skara sysslar med det istället för att mängdbrott belamras med det. Att stryka HMF hade varit det bästa men det rår inte polisen över.

      Radera
    3. Gällande poliser som inte har vad det krävs så kommer vissa ut tyvärr, klippet gällande våldsverkare är troligen ett sådant men bara i mitt LPO så brottas vi, hanterar psykfall, sprayar och bojar och viker inte ner oss och det varje dag. Och så över hela Sverige. Givetvis kommer man i den mängd ärenden som polisen hanterar varje år hitta något som blir helt knas. Som jag skrev gällande folk som inte har vad som krävs så missförstod du, de avskiljs under aspiranten (skolan tar inte ansvar för den biten och har enligt dem själva inte det ansvaret) men vissa kommer ut. De blir exempel på youtube, de brukar krypa in och utreda. Ett exempel är väl från Göteborg när en manlig och kvinnlig polis inte vet vad de håller på med. Om jag hört rätt är iallafall en av dem inte längre polis om inte bägge. Ingen av dem är iallafall i yttre tjänst. Med tanke på att vi har en mobil som filmar oss i varje jäkla ärende så kommer de flesta papphattar på film, inte så många vill jag säga. Med det sagt är vi många som känner oro för framtiden, man är jäkligt försiktig när man åker med aspirant nuförtiden, det har börjat förändras. Att bli anmäld av en aspirant känns inte avlägset.

      Polisen är en skådespelare (Magnus Schmitz tror jag) och det är ett konstprojekt. Då polisen sa att man inte har något med det att göra så är bilen rekvisita vilket borde stämma då de färgerna inte användes av polisen vid tiden för klippet.

      Gällande polisen som hoppar häst får man tycka vad man vill men han är väl områdespolis så han kommer väl undan med det.

      Grundproblemen är att vi har en massa chefer som styr som inte har jobbat som poliser alls men är poliser på papper. De är såkallat polischefsutbildade. De har inte gått skolan, de har inte granskats under aspirant och de har exempelvis aldrig slagits och brottats med tossingar på gatan tillsammans med kollegor, lämnat dödsbud, jobbat nätter med korta övergångar med övertid på det etc. Då hade många av dem sorterats bort för länge sen. De är direkt farliga för verksamheten.

      Ett annat problem är att poliser inte får vara poliser. Svårt att förklara. Men den känslan finns och är kopplad till tidigare nämnda.

      Högre chefer är fega. De backar aldrig polis på gatan. Som tidigare nämnts så har de ingen aning om vad man som polis får och skall göra. Så när vi gör det och det ser otäckt ut drar de öronen åt sig. Därav att man kan anpassa sitt beteende utifrån det, dvs vem som är på platsen. Tyvärr.

      Slutligen, de som får ta mest skit, som är mest underbemannade, får mest skäll och som ledningen verkar tycka är till besvär och helst hade sluppit, ja det är polis i yttre tjänst. Blir lätt att folk lämnar då.

      Radera
    4. "Jag är som de flesta poliser som är poliser på riktigt väldigt kritisk till mycket inom polisen".

      Varför hör man då ingenting av denna kritik offentligt? Inte ens här på en förhållandevis liten blogg skriver du under eget namn.

      "Gällande pinnjakt så existerar det inte".

      Hur kommer det sig då att vi medborgare bara ser poliser när vi kör bil, då de kollar ifall någon råkar komma över 110 km/h på motorväg, men när vi ringer och berättar att vi blivit bestulna får vi ett ärendenummer att lämna till försäkringsbolaget? Ifrågasätter vi, snällt och ödmjukt, om inte polisen tänker åka till brottsplatsen för att försöka knyta en förövare till brottet blir de förnärmade. Om det inte beror på pinnjakt, handlar det om lättja? Klart det är enklare att sitta i en uppvärmd bil än att besöka brottsplatser.

      "Som jag skrev gällande folk som inte har vad som krävs så missförstod du, de avskiljs under aspiranten".

      Du menar att ingen olämplig person genomgår hela utbildningen och hamnar på gatan med betong och tjänstevapen?

      Okej, det där kanske var ett konstprojekt. Den här då: https://www.youtube.com/watch?v=ZS-iu0M_DnU

      Eller den här:
      https://www.youtube.com/watch?v=xrGCg68Nllc

      Söker jag en stund på Youtube börjar jag undra om polisen gör NÅGOT ANNAT än att dansa.

      "Gällande polisen som hoppar häst får man tycka vad man vill men han är väl områdespolis så han kommer väl undan med det."

      Klart han gör, men sedan funderar på poliser på varför allmänheten inte har respekt för polisen. Eller också går man, som du, ännu längre och hävdar att allmänheten fortfarande har det.

      "Grundproblemen är att vi har en massa chefer som styr som inte har jobbat som poliser alls men är poliser på papper."

      Så vad gör ni åt det? Demonstrerar ni? Skriver ni protestlistor? Skickar ni in debattartiklar? Eller dansar ni...?

      Radera
    5. Glömde att kommentera Pride. Varken Polisen eller Försvarmakten har där att göra. Och enligt regelverket så vill jag påstå att man inte får gå i uniform i tåget. Folk har lyft det men de har fått ok. Och nej, det gör inte saken ok att de gör det på sin fritid. Vill de gå så får de gå i civila kläder.

      Vi uttalar oss internt. Hela tiden. Men att skriva en artikel utåt innebär att jag kommer förpassas någon annanstans än att jobba ute. Det innebär döden för en som är på gatan. Och det spelar ingen roll om man skulle behöva förpassa alla igv om de skulle uttala sig. Man skulle göra det.

      Vi åker på alla harvarit i den regionen jag jobbar, och finns där spår kommer lokus. I de områden som man inte åker så torde det vara på grund av resursbrist. Din kommentar om att sitta i en uppvärmd polisbil istället för att åka på ett harvarit säger en hel del om dig och din kunskap. En igv polis väljer inte vad denne åker på så vad menar du med din kommentar?

      Och som jag svarade så kommer det igenom papphattar. Men de åker in rätt snabbt, antingen för att de själva inser det eller för att gruppen de jobbar i ser till att det blir så. Så registrerar de i PÄR istället.

      Radera
    6. Håller med om Pride. Polisen och försvarsmakten ska vara opolitisk och därför är det högst olämpligt med uniformer i tåget. Har däremot bara hört en militär som protesterat offentligt. Antal offentligt protesterande poliser: 0.

      "Din kommentar om att sitta i en uppvärmd polisbil istället för att åka på ett harvarit säger en hel del om dig och din kunskap."

      Och din totala avsaknad av självkritik säger en del om din vilja att lösa problem kontra sitta kvar i den luftkonditionerade bilen.

      Radera
    7. Och du förstår inte hur det fungerar. Du verkar mena att man sitter kvar i bilen istället för att åka på har varit. Det är en klassisk läktarkommentar. Du har ingen kunskap.

      Radera
    8. Jag kan inte säga att ditt "försvar" har gjort mig mer osäker på att jag har rätt i nästan allt. Tvärtom!

      Radera
    9. Idag fick du jobba hårt, Sparo. Jag tror att det finns ett gäng bra poliser som lever för sitt jobb. Däremot när jag bodde i Örebro, skrattade jag bara rakt ut när någon poängterade att jag borde polisanmäla de upprepade cykelstölderna jag var med om. Man verkar kunna jobba som cykeltjuv utan konsekvenser. Enligt statistiken verkar det vara ovärt att anmäla våldsbrott ens. Med tanke på att jag är vit man hade jag väl hamnat i handbojor själv oavsett brott.
      Jag vet inte vems felet är, om det är polisen i radiobilar eller unga tjejer som åklagar eller gamla chefsgubbar. Allt jag bryr mig om är att jag inte tror att jag kommer få någon hjälp alls oavsett. I värsta fall blir jag straffad själv om jag ringer efter hjälp.

      Radera
    10. Jag tror också att det finns bra poliser de poliser som gör allt för att skylla bristerna på åklagare, politiker, allmänheten eller Jupiters korrelation med solen gör mig livrädd.

      Jag hade inte anmält våldsbrott. Den enda konsekvensen det möjligen skulle kunna få är att gärningsmannen får min identitet (och kanske en korv med bröd), vilket skulle kunna leda till att jag får vindrutan eller pannan inslagen. Jag skulle då hellre ringa Hells Angels än polisen för att få rättvisa.

      Radera
  2. Tillägg. Hatbrottsutredningar leds av åklagare och polis gör som denna (majoriteten av åklagarna är unga tjejer nuförtiden vill jag påstå) säger. Det är alltså åklagaren som bestämt att det skall drivas åtal mot 90-åringen, det kan inte polisen rå över.

    I övrigt ser jag fram mot Springares bok, den kommer belysa många problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt med på att många problem inom polisen grundar sig i beslut från åklagare eller politiker, och av resten är det troligen höga chefers fel, där många i likhet med Dan Eliasson helt saknar polisiär bakgrund. Jag är inte ute efter att peka finger, jag vill ha en bättre poliskår.

      Radera
    2. Jag önskar att du hade fått åka med ett par pass. Jag tror du hade blivit förvånad. Åt det positiva hållet. Jag tror också du hade blivit förbannad över lagstiftning och praxis. Jag är i stolt över mina kollegor i radiobilarna (givetvis över utredare etc med men de har jag inte samma kontakt med). Det finns papphattar definitivt men de jobbar vi på för att få bort.

      Jag vill med ha en bättre poliskår. Men jag tror tyvärr att den skall krascha först innan det sker.

      Radera
    3. Ja, jag tror knappast att jag hade blivit negativt överraskad.

      Som det är nu kanske det vore bäst att låta kåren gå i graven och nappa på Polisförbundets förslag om att ta in norska poliser.

      Radera
    4. Tror inte det blir så bra med norrmännen, men har förstått att de är sugna. Och tro det eller ej men det är för att de iallafall i yttre ser att de kan lära sig en del.

      Problemet är att politikerna vill ha kontroll över polisen genom att ha folk på höga positioner. Förstår inte varför då vi har tydliga ramar och jobbar utifrån brott. Där vi täcker rekvisit. Rensa bort dem och tillsätt chefer underifrån. Ta bort allt adminstrativt och låt poliser vara poliser.

      Radera
    5. Har du tänkt på att varje gång du inleder ett stycke med "Problemet är..." så följs det upp med ett fingerpekande åt alla håll utom mot den egna kåren? Kanske DET är en del av problemet. För jag har svårt att tro att svenska poliser är ofelbara, som enda grupp i världen. Åtminstone är det inte den bild jag fått i egenskap av medborgare. Numera kan jag inte komma på någon situation där jag skulle kontakta polisen för att få hjälp eller delge ett misstänkt brott, annat än när försäkringsbolaget kräver det för att betala ut pengar. Annars är det ju helt poänglöst. Finns ingen anledning att jag ska låta mig skällas ut av en dryg människa som retar sig på att jag stör honom/henne på jobbet.

      Radera
    6. Som jag sa så har vi problem men du verkar tro att polisen är en enda stor klump. Så är det inte. Jag jobbar som IGV, jag säger inte att vi är ofelbara men vi är rätt jävla bra på det vi gör. Största problemet är organisationen och new public management. Jag ser fram mot Springares bok som kommer i veckan. Den kanske kan få allmänheten att förstå.

      Radera
    7. Nej då, jag tror inte att ni är en enda stor klump. Jag tror att ni består av en stor mängd individer varav de flesta är helt ryggradslösa och dessutom alldeles för bekväma för att försöka komma tillrätta med problemen. Mycket lättare att skylla på andra.

      Jag tänker inte läsa Springares bok eftersom jag är säker på att han kommer ducka för frågan han konsekvent duckat för hittills: "Om nu allt är så dåligt, hur kommer det sig att du inte sa ett ljud om det innan du fyllt 60?"

      Radera
    8. Och jag har förklarat att man uttrycker kritik inåt men utåt så innebär det att man förlorar jobbet. Sen är det folk som påtalar organisationens problem offentligt. Gällande springare förstår jag att du inte läser. Du har ju redan bestämt dig och vet ju precis hur det är att arbeta som polis och hur det är att verka i organisationen.

      Radera
    9. "Jag lyder bara order." Tycker jag känner igen det från någon organisation söderut. Sorry, duger inte.

      Radera
    10. Klockrent Sparo!

      Ryggradslösa och för bekväma. Ta Palmeutredningen som ett exempel. Det är ingen utredning utan en livsstil där man sitter och lyfter pengar. Går och handlar lite varma bullar på förmiddagen. Fikar och kollar lite på vad som hänt. Tänk tanken att dessa personer skulle gått ut och patrullerat till fots i ett utanförskapsområde?

      Lugn det kommer inte att ske. Hur kan det komma sig att en talför person som Springare har så mycket att säga några månader innan pension?? Hade han varit 35 år hade det imponerat!

      Mvh

      Lars

      Radera
    11. Jag vet inget om Palmeutredningen, men att de fortfarande håller på känns bara fånigt.

      Det som känns allra ryggradslösast är att de silverryggar som hostar på ålderns höst (finns ett par till: https://www.expressen.se/gt/debatt-rikspolischefen-forminskar-misstankt-mordares-handlingar/) inte kan få medhåll av kollegorna, inte ens av de poliser som slutar och byter jobb. Ett jobb där man inte vågar säga vad man tycker, vad kan det vara värt liksom.

      Radera
  3. Finns det något utrett samband mellan fler poliser -> mindre begångna brott? Jag är tveksam, då detta förutsätter någon sorts respekt för polisen och i just de områden som utpekas som "problematiska" saknas just denna respekt, så frågan är vilken nytta fler poliser gör i dessa områdena? Gemene man som önskar assistans av polisen är såklart gynnade av ökad polisnärvaro för att bättra på den allmänna känslan av trygghet, men när det gäller den typ av brottslighet som jag tror de flesta svenskar har högst upp på sin önskelista som tex:

    - Bilbränder och annan typ av allmänfarlig ödeläggelse
    - Stölder av t.ex. båtmotorer, inbrott i fritidshus
    - Personrån
    - Knarkhandel på allmän plats
    - Butiksrån

    här vet jag inte hur fler poliser enkelt kan förbättra dessa situationer, möjligtvis i preventivt syfte om de råkar vara på plats när brotten inträffar och kan ta vederbörande på bar gärning. Kommer denna klick av (enligt GW ett tusental personer) att sluta eller kommer de bara flytta på sig?

    De flesta stölder av t.ex. båtmotorer, fritidshus etc görs av utländska ligor, här måste ju tullverket skärpa till sig rejält och genomsöka fler fordon och göra det mycket svårare för dessa individer att komma och gå som de vill i landets gränser.

    Lägg på ett antal avskräckande faktorer som t.ex. obligatorisk utvisning vid grövre brott så kommer detta klientel säkert att tänka efter en gång extra innan de snattar eller rånar äldre, om de blir av med sitt svenska personnummer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Respekt för polisen finns men inte när man är 15 pers mot en patrull. Operation Alfred är ett bra exempel på effekt av goda resurser. Det skedde inte ett gängmord på 2 år i Malmö då, problemet är att det drevs som ett projekt och därför avslutades och sen började problemen igen. Tyvärr finns det inte mängd av polis i yttre tjänst för liknande nu. Då var det polis över hela ytan, repressivt. Fungerade bra.

      De problemen du räknar upp löses genom större närvaro men inte av igv utan av områdespolis och glg / ungdomspolis etc. De senare lades ner under nyläge 2. Igv skulle göra allt vilket man inte kunde såklart då man är ledningscentralens resurs. Därför skapas det nu i vissa LPO grupper som på papper heter igv men som sysslar med exempelvis glg-verksamhet, men det går långsamt och oftast får de inte syssla med narkotika etc utan får täcka igv. Det allmänheten inte förstår är att polis griper de som begår dessa brott, hela tiden. Men påföljden blir sällan att de inkapaciteras, nionde misstanken ger dessutom inget i påföljd alls vilket ger att de fu-begränsas / åtalsunderlåtelse. Undantaget när det gäller grip är villainbrott etc som begås av ligor. Det är svårt att säcka dessa i de fall vi får larm och de upptäcks då vi är så få och när de är fullbordade så finns det aldrig säkringsbara spår, ingen har sett något vilket ger att det inte finns fler utredningsåtgärder. Då vi har fri rörlighet och i princip inga påföljder för dessa brott så ger det att ligorna söker sig till Sverige. Och de kommer i mängder.

      Straffrabatt och det faktum att brottsbalken säger att fängelse som påföljd skall undvikas gör att det är billigt att begå brott och därför kommer folk hit och gör det samtidigt har vi fått hit en massa människor med annan kultur och klantänk som tänker väldigt annorlunda. Hade man kunnat dra in bidrag, utvisa, låsa in hade det fått bra effekt. Häkten och fängelser är dock redan fulla så det kommer inte gå, såvida man inte outsourcar exempelvis fängelse utomlands vilket hade varit funkis.

      Givetvis är det önskvärt att Tullen får lagstöd att undersöka utgående trafik men det spelar mindre roll hur mycket mer pengar de får då om jag ska uttrycka mig försiktigt inte är så många och det kommer ta många år att rekrytera utbilda innan man når en nivå som kan göra skillnad.

      Fler i yttre tjänst hade gjort stor skillnad, men då tillbaka till det gamla med specialiserade funktioner igen. Narkotikapolis, ungdomsgrupper, fler områdespoliser, trafikpoliser igen och så vidare. Igv ska köra ingripande och inget annat.

      Radera
    2. "Respekt för polisen finns".

      Den hade varit betydligt högre utan en massa saft- och bullar-projekt där ungdomar kan referera till poliser som "aina" utan efterverkningar, eller ryggmärgsreflexen att vid all kritik svara "Vi kan inget göra" eller svara rånoffer att de borde klä sig sämre för att inte provocera förövarna.

      Jag instämmer i Snålgrisens önskelista. Så länge dessa brott inte blir lösta (punkt 2 försöker polisen inte ens utan hänvisar till försäkringsbolaget) skulle jag gärna se en lite mer ödmjuk attityd med lägre svansföring från ordningsmakten istället för att skylla på åklagare, politiker, tullen, allmänheten och precis alla andra utom den egna yrkeskåren.

      Radera
    3. Varför tror ni man spränger polisstationer? Jag vet. Att vi inte har skydd där när vi som jobbar ute offensivt kan säga att det kommer hända saker på grund av att vi ligger på och de är rädda för oss är däremot märkligt. Men återigen chefer.

      Saft och bullprojekt är något cheferna håller på med och det som sydsvenskan väljer att visa. Sluta skjut projekt utan piska är något cheferna håller på med etc. Det är en sidoverksamhet som coolingarna inte kopplar ihop med polisen på gatan. Jag vet, jag jobbar och stöter på dem dagligen. Att bli "hanterad" av polisen på gatan är jobbigt. Att bli hanterad av rättsystemet i övrigt skrattar man åt. Men det styrs av chefer (läs politiker).

      Om du menar inbrott och stöld så gäller följande för typfallet. Inbrott sker. Ägare kommer hem, ingen granne har sett något, handskar används som vanligt och inga andra säkringsbara spår. Vilka ytterligare utredningsåtgärder föreslår du? Om vi tar England som exempel utomlands som har CCTV täckning utomhus till hög procent så klarar de upp 5%, Sverige ligger på 3% på villor och 2% lgh. Då det inte finns fler utredningsåtgärder läggs ärendet ner och öppnas om något nytt tillkommer. Inget konstigt. Gällande listan så vet jag vad som funkat innan och inte funkat. Fler poliser i yttre tjänst hjälper!

      Radera
    4. "Varför tror ni man spränger polisstationer?"

      För att man kan! Och som en signal till svenska polisen att här bestämmer vi, inte ni. Och de har de rätt i, de förstår alla med ögon.

      "Om du menar inbrott och stöld så gäller följande för typfallet. Inbrott sker. Ägare kommer hem, ingen granne har sett något, handskar används som vanligt och inga andra säkringsbara spår."

      Jag har själv lämnar inbrottsmäns bilnummer till polisen, men tyvärr var det en hyrbil så fallet lades ner efter tio minuter "i brist på spaningsuppslag". Och det stämmer väl, ifall det enda godkända spaningsuppslaget är att gärningsmännen ska knacka på polisstationen (om de har öppet just den dagen) och säga "Hej, det var jag som gjorde det, vänligen arrestera mig!".

      Radera
    5. Och här är problemet. Du har lämnat en regplåt. Du har sett tv-serier. Om man tar reda på vem som har kört och hyrt bilen och sen gör en slagning på den så får man säkert en massa träffar på denna personen. Uj har skickat till hyrfirman och sen har man fått vem som hyrt (inte personen som körde den) sen förs det in i ASP. På den personen. Men jag hoppas att du förstår det inte betyder något alls. Det är här problemet med kommentar från läktaren. I Sverige gäller att gripa på bar gärning eller kanske färsk. DNA på platsen och visa att saker saknas (folk har gått fria trots DNA på platsen). Polisen precis som åklagare har direktiv om att ej gå vidare om det ej är troligt med fällande dom. Hittar man person med gods på sig från inbrottet men ej binda till platsen (svårt) ja då blir det häleri. Dvs många inbrott klaras egenligen upp men landar i häleri. När det gäller ligorna tar de smycken och kontanter och postar det till sina hemländer inom 60 minuter.

      Finns inget i Sverige som heter arrestera gällande polisen och ett erkännande går ej att fälla folk på i Sverige.

      Radera
    6. Bortsett från Quick då ha ha.

      Radera
    7. Man spränger polisstationer för att det är hårt tryck på de kriminella. Tyvärr vill man inte ha skydd och bevakning av polisstationerna. Hade varit enkelt med skyddsvakt.

      Radera
    8. "Och här är problemet. Du har lämnat en regplåt. Du har sett tv-serier. Om man tar reda på vem som har kört och hyrt bilen och sen gör en slagning på den så får man säkert en massa träffar på denna personen."

      Men man gör ju inte det! Man är så förbannat bekväm att man inte ens orkar ta reda på vem som hyrt bilen och det här vet både buset och brottsoffren. Själv anmälde jag en bluffaktura och polisen bad mig faxa in alla uppgifter. Från att faxet skickades tills fallet var nedlagt tog det mindre än en kvart! Jag kommer aldrig mer lägga tid på att hjälpa en polismyndighet som inte ens orkar läsa den text de själva begärt in.

      Radera
    9. Ja, fu ledaren skall inte driva fall som inte leder till åtal. Men återigen, du har ju ingen aning. Du sitter på läktaren. Har ingen kunskap. Och du har bestämt dig. Hur vet du att man inte skickade efter till uthyrningsfirman? Inte för att det spelar någon roll i utredningen.

      Radera
    10. Svårt att veta om det ska kunna leda till åtal om man inte ens lägger en minut på att ringa ett samtal. Men fortsätt du med din taktik att som ett mantra upprepa att ingen förstår och allt är alla andras fel.

      "Hur vet du att man inte skickade efter till uthyrningsfirman?"

      För att jag frågade.

      Radera
  4. Fast poliser har lite rätt att skylla på politiker, då dessa ser till att resten av rättsväsendet är underfinansierad. Ett problem som poliser har idag är att om de väl griper folk så finns det inte plats i häkten eller resurser från rättsväsendet att hantera de kriminella (både själva rättsprocessen men också konsekvenserna av den som plats i fängelse/transporter till från förvaring osv). Fler poliser i yttre tjänst skulle nog hjälpa en del men då det bara är en av flera flaskhalsar så räcker det inte.

    Sen får man inte glömma att svenska polisens prioriteringar inte är bestämda av just poliser..

    /inte polis själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, jag säger ju också att polisen inte är ensamt skyldiga till situationen, långt därifrån. Men jag blir trött på när poliser (nästan jämnt) skyller på precis alla utom sig själva. Det är inte sjukdomsinsikt, det är förnekelse.

      I stort sett aldrig hör man poliser själva ta bladet från munnen och berätta vad de vill ändra på i den egna organisationen. Händer det så är det poliser med max ett par år kvar till pension, som ändå inte riskerar någonting i karriären. Och dessa får inte något officiellt medhåll från kollegor under 60. Så långt sträcker sig inte kårandan.

      Radera
    2. Internt så säger folk faktiskt vad man tycker. Mycket kritik. Att säga det utåt innebär dock att man förlorar jobbet, man jobbar kvar men man förlorar jobbet. Och det skriks faktiskt från golvet men det kommer nog inte längre än till LPO-chefen i de flesta fall. Så Thornberg sitter nog där och får info om att allt är bra. Att det finns sjukdom i polisen vet alla på golvet. Drabbas av det dagligen.

      Polis griper, åklagare anhåller och rätten häktar. Polis släpper aldrig någon (Inre befäl kan häva inne på stationen men sällan). Jag får känslan av att åklagaren blivit mesigare gällande anhållning samt att gå på häktning. Kanske på grund av platsbrist. Tyvärr verkar inte recidiv finnas alls.

      Radera
    3. Kan en orsak till att åklagare blivit mesigare kring häktning vara att det är flertal unga tjejer och rädsla. Är de nya åklagarna också naiva när de släpper ut kriminella ur häktet innan rättegång? Hot eller mutor mot åklagare borde väl ökat? Tycker synd om poliser som gör sitt jobb och lyckas ta fast kriminella men så är de kriminella ute på gatan och kaxar sig direkt. Verkar inte som polisen får ta i ned hårdhanskarna mot kriminella. Finns säkert några interna dokument att följa särskilt i ”utsatta” område. Rätt låga straff också för mord och grova brott.

      Radera
    4. "Internt så säger folk faktiskt vad man tycker. Mycket kritik."

      Men fortsätt gnäll internt då. Tycker du att det verkar hjälpa? Har polisen blivit bättre? Finns det någon vuxen svensk med ögon att se som inte uppfattar svensk polis som en fritidsgård för svagbegåvade?

      Om någon av frågorna ovan går att besvara med nej skulle jag fundera ett varv till innan jag låter all kritik mot den egna kåren rinna av.

      Radera
  5. Appropå resurser så kunde man nyligen läsa på Twitter:
    Tio poliser griper forskaren Bilyana Martinovsky på Arlanda direkt efter semestern då hon misstänks för "ofredande via Internet" av kollegan Kajsa Klein (som verkar forska om näthat, min kommentar).

    Att HMF är en gummiparagraf är allmänt känt. Mot bakgrunden att KK sett att BM länkat till invandringskritiska artiklar på nätet och därefter lyckats få hennes arbetsgivare Stockholms Universitet att avskeda henne så var kriget mellan dem på nätet redan igång.

    Redan detta borde ha lett till att ett eventuellt polisingripande borde ha stoppats och de parterna i stället hade hörts via telefon eller brev. Då de kommentarer som ligger till grund anmälan troligen redan säkrats behöver inga ytterligare bevis för det påstådda brottet. Att då kroppsvisitera och ta in bankuppgifter och likande på BM känns som en jätteprocess för ett tämligen bagatellartat brott.

    Det kan ju vara så att det finns faktafel i det som skrivs på Twitter men även om bara fem poliser deltagit gripandet och kroppsvisiterandet av BM så är de enligt min mening alldeles för många. Jag skulle hellre ha sett att dessa poliser grep och visiterade helt andra personer.

    Det går att ana att gripandet troligen mera var för att skrämma BM och andra snarare än att det leder eventuellt åtal framåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra exempel! Fem poliser borde definitivt ha räckt. De kunde också ha provat att ringa Martinovsky och bett henne komma in till förhör.

      Och ja, jag fattar också att de tio poliserna inte erbjöd sig frivilligt att åka ut och trakassera en tant, men "Jag lyder bara order" funkar inte heller hur långt som helst.

      Radera
  6. Ge mig ett exempel på en myndighet där tio man kan springa runt och spela innebandy på arbetstid. En. Har vi en polismyndighet på 300 anställda är två hundra inne! Ett hundra ute! Givet att det är Måndag.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brandkår (räddningstjänst) och ambulans kanske?

      Radera
    2. @Bilmek

      Brandkåren får faktiskt kasta sig ut alla dagar och släcka bränder. När branden är släckt brukar alltid någon från polisen ha tid att informera om vad som hänt. Informatörer och presstalesmän finns det gott om. Det kan jag lova.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
  7. Japp!

    Givet att det är just dagtid. Annars kan jag lova att det tar emot. Gör en inspektion på en polismyndighet. Oändliga korridorer med utredare omvärldsnanlytiker. Kommunikatörer presstalesmän och för den delen inre befäl. Titta in i ett arbetsrum hos någon av dessa personer. Jag kan lova dig att överst på bokhyllan ligger någon keps från balkan där vederbörande tjänstgjorde under semesterliknande förhållande under sex månader. Kolla in matsalen. Kärringar och gubbar dekorerade som julgranar. Hur många är ute på ett lägenhetsbråk en fredag? För tydlighets skull FREDAGKVÄLL!

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  8. Det där att de drog ned IQ kravet. Var det för att fd rikspolischefen Dan Eliasson skulle få möjlighet att förstöra hela polisorganisationen? Efter att han kraschade Försäkringskassan alltså. Känns tryggt att han nu sats att ansvara för MSB eller?
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte att IQ-kravet hade med Eliasson att göra (han är nog förresten inte en 3:a utan snarare 2:a på en niogradig skala). Det handlade nog mer om att folk (med rätta) skäms för att söka sig till den svenska polisen så för att hjälpligt fylla upp platserna blev man tvungen att sänka kravet ytterligare.

      Radera
  9. Det år nog inte så enkelt att vara en moralens väktare i ett land där moralen sjunkit så djupt som i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men det hänger väl ihop.

      Radera
    2. Det är svårt att höja sig över mängden i Janteland.

      Radera
    3. Mycket enklare att sjunka lägre.

      Radera
  10. Nu rasslade det till i kommentatorsfältet minsann. Oavsett vilken åsikt man har rör det tydligen upp starka känslor.

    Jag är ju en nyligen dömd brottsling. ;-)
    Förra året var jag ju inblandad i en trafikolycka. Men det var först 11 månader efter olyckan som förhöret hölls. Per telefon. Och efter att mitt ärende studsat runt lite beslutades att åklagare ej skulle blandas in. Jag fick ett fast bötesbelopp att betala. Ärendet avslutat.

    (visst var det oprioriterat) Men.... 11 månader!

    En ytligt bekant utbildade sig till polis för några år sedan. Jobbade en sådär 2-3 år. Slutade sedan. Frustrerad och irriterad över hur dåligt saker och ting fungerade.
    Utav dem som utbildade sig för, låt oss säga 5 år sedan. Hur många av dessa jobbar fortfarande inom yrket? Vi kan ju utbilda hur mycket poliser vi vill. Men stannar dom inte kvar i yrket är det bara pengar i sjön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kvaliteten på polisväsendet säger nog en del om hur landet mår, så jag är inte helt förvånad att ämnet engagerar.

      Ett problem med att hålla förhör efter nästan ett år är att minnet bleknar. Jag kommer inte ihåg vad jag åt till lunch igår. Om jag blinkade innan jag la i växeln 21 november 2018 är ... lite oklart.

      Kanske skulle det löna sig att lägga lite mer pengar och energi på att få rätt folk för visst är det dyrt att lära upp ersättare hela tiden.

      Radera
  11. Inte undra på att det är som det är. Mitt kommunala bostadsbolag har eftersatt underhållet i många år. Förutom att vi betalar skatt så stjäl kommunen våra hyrespengar som skulle ha gått till underhållet. Nu har bostadsbolaget anställt en bosocial samordnare, som säkert kostar 40000 kr i månaden, vad blir inte det på ett år. Medans fastigheter är i förfall. Tycker att var och en skall hålla sig till det de ska göra, som att bostadsbolag i första hand skall underhålla sina fastigheter. Istället för att flyta ut i massa mumbo jumbo och tro att de har rättigheter att lägga sig i folks liv. Själva bor ledning och styrelse där de slipper vara ett integrationsprojekt. Det stör mig något alldeles förbannat. Jag är social med mina grannar, bjuder på kaffe, byter några ord när vi möts och hjälper till när det behövs. Men det skall vara på var och ens ena villkor och man väljer själv vem man umgås med./Roslagen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om en del du skriver även om kopplingen till polisväsendet är lite oklar för mig ;-).

      Radera
    2. Jag vet, kopplade det mest till att det är så många som inte gör det de ska göra, utan håller på med en massa hittepåjobb. Det är ju inte bara inom polisen. Men kan hålla med om att det var inte långt från ämnet.

      Radera
    3. Okej, du tänker så. Jag missade nog kopplingen eftersom jag inte varit inne så mycket på just den kritiken mot polisen, men den tar såklart också tid från kärnverksamheten.

      Radera