torsdag 11 februari 2021

Till försvar för SVT

Först! Jag tycker precis som alla (?) andra att det är skitlöjligt när SVT:s dammsugningsreporter tipsar slötittarna att inte dammsuga och helst inte laga mat när det är kallt ute samtidigt som han inte med ett ord nämner elefanten i rummet – att den plötsliga elbristen hänger ihop med att Sverige lagt ner förhållandevis ren kärnkraft för att nu tvingas elda olja och importera kolkraft.

Men låt oss lägga skämskudden åt sidan och fundera över saken. Vi som har rörliga elavtal (och det tror jag att alla gör klokt i att ha) betalar mer för elen när tillgången är skral. Dammsugning är såklart en skitkostnad. Jag skulle tro att elförbrukningen för att dammsuga hela min bostad går på mindre än en krona även med högt elpris. Jag är snål, men det finns gränser.

En tvättmaskin drar ungefär lika mycket ström, men håller på betydligt längre tid. Samma med en diskmaskin (ni vet, en sån där för lama människor som inte kan diska för hand). Särskilt om du har ett timprisavtal borde det gå ganska lätt att anpassa användningen till billigare tider. Tumregeln borde vara att så länge anpassningen knappt kostar någon bekvämlighet kan man lika gärna försöka hålla kostnaderna nere.

På nätet såg jag ett ”dammsugaruppror” som gick ut på att alla vid en given tidpunkt skulle slå på sina dammsugare och så mycket annat el man kunde hitta för att ”visa regeringen”. Visa vadå, att man kan betala massa energiskatt (och moms på den)? Ja, det kommer minsann att lära dem... Tänk att ingen kom på det efter införandet av plastpåseskatten, att nu ska vi allt köpa upp alla påsar de har. Bäva månde makten! Eller inte.

30 kommentarer:

  1. Som ett litet sidospår till tvättmaskinen vill jag hålla fram torktumlaren (om man har en sån) som den stora kostnaden. Efter vad jag läst mig till kostar det runt 5 spänn att torktumla den tvätt som det kostat en krona att tvätta i tvättmaskinen. Bra att känna till också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv tumlar jag inte eftersom jag inbillar mig att det sliter på kläderna. Inte bra för miljön, men särskilt dåligt för min plånbok om så är fallet.

      Radera
    2. Jag tumlar vanligen inte heller kläder men handdukar och lakan brukar åka i tumlaren.

      Radera
    3. Jag bor i bostadsrättsförening med torkrum. Minst jobb och slitage.

      Radera
  2. Om energiupproret skulle få elnätet i någon del av landet att braka ihop skulle det ju ha en effekt i och med att vissa politiker skulle se dumma ut. Om det brakar ihop ordentligt misstänker jag att det skulle sluta i dödsfall och elände, så det vore väl kanske lite oansvarigt.
    Fast det är det att lägga ner fullt fungerande kärnkraft också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möjligt att det då skulle få avsedd effekt, men för det verkade det alldeles för dåligt organiserat. Och det skulle kunna slå åt andra hållet också. Eftersom politikerna indirekt äger en stor del av media ger jag mig tusan på att eftermälet skulle bli att energidistributionen funkade ganska bra tills illvilliga upprorsmakare förstörde allt.

      Radera
  3. "nu ska vi allt köpa upp alla påsar de har" haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så galet verkar en del tänka. Ibland känns världen som ett konstprojekt.

      Radera
  4. Borde inte detta handla om Sveriges förvaltninsmodell, inkompetenta politiska beslut, frånvaro av kunskap inträdesprov o utbildningsnivå på politiker.
    Detta år har vart makalöst tydligt på sämst när det gäller. Hos hela riksdagen, skr, verk, korruption. Mm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt det där är problem, men mycket av det kan vi som enskilda människor inte göra ett skit åt. Våra elräkningar däremot.

      Radera
  5. Jag misstänker att någon fassäkring/huvudsäkring skulle ryka i många hushåll långt innan de hann påverka elnätet, om alla elförbrukare slås på samtidigt.

    SvaraRadera
  6. Vad säger Electrolux och andra dammsugartillverkare när vi slutar använda dessa maskiner? Det blir uppsägnigar, arbetslöshet depressioner och alkoholism samt ökat knarkande i Danderyd.
    Astma- och allergiverket, har de fått komma tll tals?

    Äntligen ska dammsugarna få komma till sin rätt:
    https://youtu.be/NhcoingOdCA
    tänk på alla som inte kan skaffa hund men så gärna vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att just dammsugare fått ta överdrivet mycket skit för elförbrukningen. Få elapparater använder jag så lite som just dammsugaren.

      Radera
    2. Men sketchen är rolig :-)

      Radera
    3. Absolut, Nöjesmassakern är underskattad. Själv gillar jag denna:
      https://www.youtube.com/watch?v=aAcHqP2aZ6Y

      Radera
  7. Men den moderna diskmaskinen är svårslaget effektiv. https://www.treehugger.com/built-in-dishwashers-vs-hand-washing-which-is-greener-4858791

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var något av det dummaste jag läst. För det första gör de "elbilsfelet" när de föreslår inköp av en ny maskin av miljöskäl utan att med ett ord nämna miljökostnaden för att bygga den. Sen att det skulle gå åt mindre medel... Jag handdiskar med ungefär fem droppar diskmedel. Gissar att det motsvarar ungefär en hundradels disktablett, och skillnaden i vattenåtgång ska vi bara inte tala om.

      Radera
    2. Ok, då borde https://iopscience.iop.org/article/10.1088/2515-7620/ab716b vara bättre, där tar de med energiåtgången över en diskmaskin livscykel. Men den studien fokuserade inte på kostnad och var dessutom finansierad av Whilpool. Men ändå, det verkar som diskmaskinen är bättre (om man fyller den helt osv) för miljön.

      Radera
    3. Jag tror att det blir ännu miljövänligare om man skaffar en fuldieseldriven robotarm i titan som plockar ner disken i maskinen. Finns den roboten finns garanterat en undersökning som visar att den är miljövänlig :)

      Radera
  8. Jag älskar min diskmaskin! Säljaren sa inget om att den var särskilt framtagen för just lama människor men jag kan intyga att den fungerar ypperligt även för oss rörliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tänk vad mycket kul du hade kunnat fylla platsen för diskmaskinen med om du hade orkat diska själv ;-)

      Radera
  9. När jag såg rubriken så tänkte jag att nu är Sparo full, eller något liknande :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är förvånad själv. Det är inte första gången jag tycker tvärtemot alla, men det har aldrig hänt i en fråga där jag tycker att SVT fått för mycket kritik.

      Radera
  10. Håller med dig om det senare. Förstår den förra kritiken handlar om det bristande utbudet och det är förstås en fråga som man kan diskutera olika lösningar på. Men det är underligt att marknadslogiken försvinner ur den annars förenklade debatten. Accepterar man den i de flesta andra sammanhang vanligt förekommande borgerliga/liberala marknadsprincipen kommer energimarknaden ofrånkomligen liksom andra marknader innebära att pris sätts efter utbud och efterfrågan. Företagen kan precis som på valutamarknaden garantera och anpassa sig efter den risken på en rad olika sätt. Men jag blir mer rädd när jag hör så kallat borgerliga och liberala politiker anse att staten och politikerna ska lösa frågan än över det faktum att det finns begränsningar i utbudet. För utspelen brukar betyda skattefinansiering i slutänden. Mer liberalt/borgerligt sinnat vore annars att se till att det finns förutsättningar för företag och individer att investera i kloka och lönsamma energikällor där politikens uppgift bara blir att skapa förutsättningar för detta snarare än att detaljstyra vilken sorts energikällor som ska användas och investeras i.

    Det är också märkligt att det finns en okunskap om att energisystemet aldrig skulle klara att alla körde all sin elektroniska utrustning på max samtidigt i hela landet, lyckligtvis vore det osannolikt men det är ett begränsat utbud. Det är förstås en skrämmande tanke att det är så men så har det alltid varit. Egentligen är det ur ett ekonomiskt perspektiv inte konstigare än att om alla vill handla mjölk i samma mataffär på precis samma tidpunkt kommer affären bli full och mjölken ta slut.

    Kör för övrigt själv dammsugare, tvättmaskin, ugn osv. i möjligaste mån på helgen helt enkelt eftersom det är lägre elpris och sparad krona (och undviker att handla på tider när det är kö). Så kan en fungerande marknad också fungera när den uppmuntrar företag och individer till att i sitt direkta egenintresse fatta rationella beslut. Men det vore inte lika spännande som att posera med dammsugare i sociala medier... Ironin är att istället för att dammsuga när det är som billigast finns en risk att dammsugningen kommer bli dyrare när besluten ska verkställas och nya kärnkraftverk ska byggas. Det kommer kanske inte synas på elräkningen men väl i skattedeklarationen. För om företagen ansåg det vara ekonomiskt rationellt att ersätta de stängda rektorerna med nya skulle det vara möjligt att göra det men det är förstås lättare att fiska efter att någon annan betalar kalaset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände inte till den här reportern, så innan jag skrev texten kollade jag upp honom lite. Som med de flesta SVT-journalister är hans uppfattningar troligen helt verklighetsfrånvända (i mitt tycke) och i hundra frågor skulle jag säkert inte hålla med honom i mer än en handfull. Men till skillnad från hur nästan alla tycks ha uppfattat reportaget tror jag att han menade det ganska lättsamt, nästan ironiskt. Särskilt tydligt blir det när han uppmanar tittarna att äta kall mat för att spara ström.

      Jag vet inte riktigt vad du lägger i begreppet "borgerligt/liberalt". I partipolitiska termer tycker jag borgerligheten dog när två av fyra borgerliga partier bytte från höger- till vänsterblocket, och när politiker kallar sig liberala, eller hänvisar till "liberala värderingar" menar de oftast motsatsen, mer statlig styrning.

      Undvika att handla när det är kö har jag alltid gjort under de 20 år jag haft fria tider. Förutom att prioritera kontorstid för butiksbesök undviker jag Systembolaget i slutet av veckan och Ikea efter barnbidrag/löning. Men elen har jag inte funderat så mycket på. Kan säkert finnas skäl att göra det, inte minst nu.

      Sverige tror jag inte kommer bygga ny kärnkraft under överskådlig tid. Tyvärr.

      Radera
  11. Jag dammsuger 1 gång per år kanske 2 om det kommer gäster men det får fan räcka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då dammsuger jag oftare, men det tar å andra sidan bara tio minuter att dammsuga min lägenhet. 1,5 kWh i tio minuter, spelar inte så himla stor roll för elräkningen.

      Radera
  12. Hehe, inte trodde jag att jag skulle få läsa något positivt om SVT här hos dig Micke. ;)


    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller, men här tycker jag att de var någorlunda rätt på bollen, och när resten av publiken kastar in toarullar på plan tycker jag att bolaget förtjänar några vänliga ord även om jag inte heller idag gör vågen för deras verksamhet.

      Se där, en sportmetafor! Jag måste ha något virus i kroppen.

      Radera