torsdag 4 februari 2021

Flipping

Hur ställer ni er till flipping, alltså att köpa något begagnat enbart för att sälja det vidare till ett högre pris? Jag tror inte att det finns något svenskt ord, men på engelska beskrivs det som: ”Purchasing a revenue-generating asset and quickly reselling it for profit.

Första gången jag hörde det gällde det bostäder, men det används tydligen även för smågrejer köpta på loppis. Någon köper för att sälja det dyrare. Kanske efter att ha tvättat, renoverat eller målat, eller också bara genom att sälja vid en bättre tid eller på en dyrare plats. Jag har inga problem med det, men har förstått att andra har det.

Jag har aldrig gjort det, så kasta inte skit på mig. Däremot har jag sålt en massa begagnat och några gånger är jag säker på att jag blivit ”utsatt”. T ex har jag sålt prydnader på Tradera till en antikhandlare som nästan garanterat skulle försöka göra business på dem. Och? Jag som inte har en antikaffär fick ju ändå inte mer.

Jag ser det inte ens som ett problem med att någon hämtar bortskänkesprylar för att sälja dem. Jag har alltså inte gjort det, men jag har hämtat ett par grejer gratis och kan jag sälja dem när jag är klar med dem har jag inga moraliska betänkligheter.

Häromdagen gav jag bort min mammas gamla hörapparater på Bortskänkes.se. Upphämtaren skulle enligt uppgift ge dem till sin farfar i Pakistan, men det är naturligtvis inget som hindrar att han säljer dem istället. För mig är det okej. Jag bedömde inte att jag kunde tjäna pengar på dem. Kan andra göra det är det bättre än att jag slänger dem på ”sopberget”. Hade jag skrivit i annonsen att ”jag vill ge bort dem till behövande” vore det annorlunda, men sådana krav hade jag inte.

Så vad säger ni andra? Spelar det någon roll om den som köper dina begagnade grejer använder dem eller säljer dem vidare till högre pris?

38 kommentarer:

  1. Sålde en bil för några år sen. Köparen prutade ganska hårt och sa att den skulle vara till hans fru som försökte ta körkort. På något sätt så kände jag att det var för en god sak, fråga mig inte varför, och jag gick med på hans bud. När jag senare kollade bilregistret såg jag att han hade sålt vidare bilen bara någon dag senare för en bra slant mer än han hade gett. Kändes lite fult gjort, men jag antar att alla knep är tillåtna i affärer. Jag är nog tyvärr rätt naiv när det gäller att köpa och sälja grejer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser man priset i bilregistret? God sak, kanske. Jag hade mer undrat varför hon behövde bil innan hon har körkort, om inte för att övningsköra med.

      Jag håller med om att det var fult. Har en lite liknande historia. Sålde en bil till en kompis flickvän. Hon "älskade" bilen och skulle ha den resten av livet. Antagligen kände hon sig krasslig för den såldes vidare efter bara några månader.

      Radera
    2. De hade en automatare, men hon skulle ta körkort för manuell så de behövde en bil med manuell låda. Det var det han sa iaf, antagligen bs alltihop. Jag tror inte jag skulle kunna ljuga någon sådär rakt upp i ansiktet, men jag antar att vissa människor kan det. Han hade ju barn också, det är märkligt att man klarar av att ljuga då.

      Om man kollar regnummret på biluppgifter.se så kan man se vilka blocker-annonser som bilen funnits på, och även utgångspriset.

      Radera
    3. Ah, då fanns det en förklaring på det. Nej, jag skulle också ha svårt att blåljuga. Det är en sak att förstora upp eller tysta ner något som är sant, men att hitta på en historia kräver en annan nivå av ruttenhet.

      Okej! Jag har inte kollat upp bilar med hjälp av regnummer på väldigt länge, men det där lät faktiskt intressant.

      Radera
    4. Sparo, du är alldeles för blåögd - här är det bil. Sedan har vi ju den famösa händelsen med vitvarubyte på din bekostnad samt grats lagring av prylar
      https://sparosverige.blogspot.com/2020/09/en-liten-dispyt.html

      Radera
    5. Fast jag säger inte att jag räknar med att andra inte blåljuger bara för att jag inte gör det själv. Och kompisen med flickvän... Där lärde jag mig något nytt, och jag vet inte om det hade gjort någon skillnad om jag vetat innan.

      Och vitvarubytet blev ju inte på min bekostnad för jag vägrade betala. Eller ja, jag erbjöd mig att betala ett par hundralappar för det hade det varit värt att bli av med problemet.

      Radera
  2. Att sitta i styrelsen i en bostadsrättsförening och få in såna personer som bara vill tjäna pengar genom att renovera och störa grannarna. Ge en massa extrajobb till styrelsen, dessutom kan ha svårt att läsa och förstå svenska, vilket har hänt två gånger i en liten förening. Kan göra att man blir mordisk och inte vill sitta i styrelsen längre. Ingen styrelse, föreningen går i likvidation och man förlorar sina pengar, vilket höll på att hända oss.
    Om någon skulle tjäna pengar på saker som jag ger bort eller säljer så skulle jag inte bry mig ett dugg/Em

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant inblick i bostadsrättsflipping. Har själv aldrig utsatts för det, men hört om andra som gjort det på någorlunda nära håll. Är man duktig hantverkare tror jag att det kan finnas pengar att göra, och så slipper man ju ha en chef också. Men problematiskt om de inte går att kommunicera med.

      Radera
    2. Om det är extrajobb bör styrelsen ta betalt för transaktionen. Det vet jag att Riksbyggen och HSB gör, men det finns säkert fler. Och ifall det är svårt att rekrytera folk till styrelsen ska man nog fundera över ersättningen.

      Oväsen i samband med renovering är irriterande förstås, men det är det oavsett om det är en gammal eller ny tillfällig inneboende.

      Radera
    3. Jag skulle vilja vända på det lite grann. Betalar man dåligt (eller inget alls) får man de som gillar styrelsearbete. Betalar man bättre får man de som behöver pengar.

      Radera
    4. Avstår gärna mer ersättning bara det flyter på smärtfritt. Har ingen lust att ta ansvar för andras girighet som går ut över föreningen, dessutom har de flesta ett liv i övrigt som de vill ägna tid åt. En bostadsrättsförening är gemensam och alla bör kunna ta något ansvar eller åtminstone inte ställa till med besvär som inte angår föreningen utan bara beror på egoism och girighet./Em

      Radera
    5. Det låter onekligen som att du haft tråkiga erfarenheter. Jag skulle själv aldrig orka sitta i en brf-styrelse. För mycket idioter att hantera, och även om jag hoppar av arbetet kommer jag inte ifrån problemen helt med mindre än att jag flyttar.

      Radera
  3. Har verkligen inga problem med detta, tvärtom faktiskt. Säljare 1 får ytterligare en potentiell köpare vilket gör grejen mer lättsåld/högre värderad. Säljare 2 har bidragit med ett värde; tvättning, eller plats i sin antikshop, eller också tar han en risk att inte kunna sälja dyrare. Och om Säljare 1 känner sig lurad, stod det honom fritt att avstå försäljningen eller vänta in ett bättre bud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så jag också tänker. Ett par gånger har jag pga okunskap sålt alldeles för billigt. Jag minns särskilt en begagnad spis som jag mest var glad att bli av med och som jag inte trodde var värd något. Men en köpare som köper billigt har ju inte lurat mig, där lurade jag mig själv.

      Radera
  4. Intressant att du tar upp det Sparo, det är faktiskt det som gör att jag inte kommit till skott och börjat sälja av prylar än.
    Jag har hundratals vinyler (som det kallas nuförtiden) bla provpressningar (white labels mm) och andra udda. Här känner jag att jag lätt kommer att bli "blåst". Sen har jag elektronik som är av samlarvärde, speciellt utomlands. Samma här, som upplagt för att bli blåst.
    Textilier, samma visa återigen.

    Ja, om det vore en sak och några hundralappar så kanske, men nu är det nog en befarad risk att missa tiotusentals eller kanske hundratusen kronor totalt sett. Känns inte så roligt att medvetet ge bort till mellanhänder.

    Lösningar?

    Anonym

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är auktion lösningen. Tradera på det billigaste, auktionshus på det dyra. För så fort du då får två eller fler initierade spekulanter kommer de att reglera priset till något som liknar marknadsvärde.

      När det gäller skivorna skulle jag eventuellt lägga lite tid på att söka efter en seriös köpare som kan lägga en rimlig klumpsumma. Även där kanske du kan få till marknaden om du hittar två sådana köpare. Vill de lägga ungefär samma pengar är det kanske vad du kan få.

      Elektroniken skulle kanske passa på Ebay. Jag har aldrig sålt där själv, men jag antar att den internationella marknaden finns där. Du som (till skillnad från mig) har ett hum om sådana grejer kanske kan leta upp några liknande Ebay-auktioner och se om de drar iväg eller verkar landa för lågt.

      Radera
    2. Jag kan varmt rekommendera www.discogs.com — just nu 41 miljoner vinyler till salu … I grunden är Discogs en databas (som bland annat hjälper mig att få ordning på min massiva rippade CD-samling, drygt 1 TB lossless), men som även fungerar som världsledande marknadsplats för just skivor.

      Tänk Blocket fast bara för musik. Enkelt att se vad andra tar för de pressningar du har, så du hittar rätt snart ett fungerande prisläge. Säljare och köpare från hela världen.

      Utmaningen för vinyl ligger nog på transportförpackningen. Kanske att det går att köpa loss ett gäng oanvända kartonger från närmaste pizzeria?

      Wien-Lars

      Radera
    3. När jag sålt platta grejer som inte får vikas har jag satt ihop två rejäla pappskivor och stoppat plattan emellan. Än är det ingen Post- eller Schenkerchaufför som haft sönder det. Värre är det med gips och glas :(

      Radera
  5. Det är väl i princip det här butiker gör? Men det är klart det anses ju fult att verksamheter går i vinst så..

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta butiker köper väl in en stor mängd likadana varor för att sedan sälja av dem en och en, men visst finns butiker som både köper och säljer styckvis.

      Jag tror att fler har acceptans för butiker eftersom de har tydliga utgifter i form av lokalhyra, medan privat flipping ofta görs på fritiden, och den gängse uppfattningen är att man inte ska tjäna pengar på fritid och hobbies. Själv har jag som sagt inga problem med vare sig det ena eller andra.

      Radera
  6. Vissa har bättre affärssinne än andra, vad är det för märkvärdigt med det? Som du väl hade uppe häromdagen - världen är inte "rättvis" och kommer aldrig att bli det, deal with it. (Eller var det en annan blogg?.
    Anyway, om folk köper och säljer antikviteter, bilar, designerkläder eller hemvirkade grytlappar och tjänar pengar på det är det helt och hållet deras ensak. Råkar jag själv göra mig av med något "för billigt" är det troligen för att jag är lat och inte orkar jobba för affären utan bara vill bli av med skiten snabbt och då är det ju den lösning jag är ute efter just då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter i alla fall som något jag kan ha skrivit.

      Ja, jag tycker också det. Försöker de pruta för att de har en halt faster, men sedan säljer objektet vidare efter två dagar är det en sak, men så länge de inte har ljugit (och jag kommer inte att fråga) får de göra hur de vill.

      Radera
    2. Ja, en anledning till att jag fastnat för din blogg är väl att vi verkar tycka lika om en hel del saker. Ajdå, confirmation bias - det lär visst ska vara skadligt och göra en till en inskränkt individ ;-)

      Rent allmänt tycker jag att alltför många människor verkar ägna alltför mycket tid och energi åt att "tycka" en massa om sånt de egentligen inte har anledning att ägna en tanke åt. Jag upplever det bara som att man belastar sig själv med en massa "jobb" i onödan som man i slutänden själv mår dåligt av. Märkligt nog blir en del förvånade när mitt svar på frågan "vad tycker du om det eller det?" helt enkelt är "varför skulle jag ägna det en tanke, än mindre ha en åsikt?".
      Fallet med att "tycka" nåt om flipping som fenomen faller inom ramen för det, det var nästan så jag blev förvånad över att du ens tog upp det ;-)

      Radera
    3. Fram till för några dagar sedan följde en kille på Twitter av enda anledningen att jag ALDRIG höll med honom. Det var så fascinerande att se någon som alltid tycker "fel". Fast nu gick det inte längre, av andra orsaker.

      Jag förstår vad du menar. Samtidigt är det ju det som är livet på ett sätt, att hitta nya kunskaper, fakta och infallsvinklar. Lägger man all tid på det man SKA ägna sig åt finns risken att ingenting händer.

      Anledningen att jag tog upp flipping var just att jag blev förvånad när jag hörde att människor hade åsikter, att man t ex inte borde sälja saker man ärvt eller fått. Eftersom jag inte alls höll med ville jag gräva lite i det för att se om det är jag som är konstig.

      Radera
    4. Anders Lindberg, Lorentz Tovatt, Linda Snecker, Anne Ramberg... Listan över twitterkändisar man aldrig håller med är lång.

      Radera
    5. Ja, men de där är ju galna.

      Radera
  7. Har inga problem med folk som köper och säljer dyrare. Har man fått nåt gratis och sen säljer det är det en lite annan sak, jag skulle kunna ge bort en sak jag till nån jag känner ytligt för att vara snäll och jag tänker att det är bra att saken kommer till användning trots att jag vet att jag skulle kunna få nån hundring för den på blocket, om då personen egentligen inte inte ville ha saken utan säljer den vidare och tar de "blocketpengarna" själv så tycker jag det är ganska fult.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beror kanske lite på hur överlämnandet gick till. Om personen ber om att få det är det ruttet att sedan sälja den vidare inom kort. Om du däremot föreslår att personen ska ta saken kan han/hon inte veta om det var för att vara snäll om du bara ville bli av med din "skit". Det känns som att de flesta aldrig skulle komma på tanken att försöka sälja något för de tycker att det är för jobbigt.

      Radera
    2. Jag kan inte se problemet där heller. Vi har fått en del avlagda barnkläder av finare kaliber av granne som frågade om vi ville ha eller om de skulle kasta det. Vi tog emot, erbjöd en nätt summa pengar men fick förstås grannar emellan nej. Dess kläder har hängt med som utklädningskläder men är nu tvättade och sålda på Fb Marketplace. Jag känner inte det minsta skam för det. Grannen hade själv möjligheten att sälja men avstod. Orsaken till det tror jag för de flesta är att de inte "orkar" eller det är för mycket "besvär" för "så lite pengar". Jag har ett välbetalt jobb, men vänder ändå på slantarna, och kan jag kamma hem om så bara en femma på något jag säljer så blir jag lycklig :-)

      Radera
    3. Det tycker jag heller inte att du ska känna skuld för. Han erbjöd dem ju gratis och ingenting hade blivit bättre för att ni hade slängt dem efter användning.

      Radera
  8. Jag har inga problem med att någon säljer vidare det jag precis sålt/skänkt till dem. Är det skrymmande saker utan något större värde för mig så är jag glad bara att någon kommer och hämtar det hemma hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, särskilt om man har köpt något tycker jag att man måste få göra precis vad man vill med det. Vid gåva finns gränsfall.

      Radera
  9. Jag har använt mig en hel del av Facebook market place. Har alltid blivit av med grejerna jag lagt ut där, både sålt och skänkt. Men det är nästan alltid något krångel som gör att jag tänker "aldrig mer". Men så hinner man förtränga det mellan gångerna. Allt jag lagt ut som bortskänkes är jag av med på några timmar, hade lagt ut en annons för 20:- utan napp, ändrade till bortskänkes efter 1 vecka och det kom massor av svar. Till sist åkte en snubbe nästan 8 mil ToR i snöstorm för att hämta den, men när den kostade 20 var det tydligen helt ointressant ;) Bästa var när jag fick en hundring för en bortskänkes-hylla som jag byggt själv :)

    För att hålla sig tll ämnet. Jag skiter totalt i vad som händer med grejerna efteråt, känns alltid bättre om det kommer till användning än hamnar på soptippen. Om någon tjänar pengar på det så var de antingen bättre på att se sakers värde eller inte lika lata :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, folk är märkliga! Min grundinställning är att jag vill tjäna pengar om jag ska göra mig omak. Det må vara lite pengar, men inte gratis. Om det inte är värt något för mig att bli av med det, som t ex ett badkar som är jobbigt att bära.

      Hörapparaterna var ett undantag, eftersom jag inte såg någon chans att tjäna pengar på dem och tyckte det skulle kännas dumt att slänga. Kontaktade återförsäljaren, men de vill inte ha dem. Någon sammanslutning, Hörselskadades Riksförbund eller något sådant, hade insamlingar till välgörenhet i utlandet ibland, men inte nu och de visste inte när. Så då blev Bortskänkes.se en bra lösning. Och precis som du stör det mig inte om jag blev blåst.

      Radera
  10. Nä, jag har absolut inget problem med det. Det är ren marknadsekonomi. Har man problem med det kan man inte heller ta ett lönearbete. Då säljer man sin tid och någon annan tjänar mer pengar på den tiden (annars skulle det aldrig fungera).

    Skulle gissa att det generellt sett är kommunister/sossar som har problem med det. De har alltid problem med att "någon annan" tjänar mer pengar än de själva gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, draget till sin spets kan man inte ha med folk att göra för att inte riskera att de gör affär på en.

      Radera
  11. Ja det har hänt att vi köpt något för att sälja vidare direkt. Vissa saker får man rätt bra betalt för på tradera men finns ibland väldigt billigt på facebook.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra att någon faktiskt gör detta. Jag har hört talas om det och själv tänkt tanken, men aldrig haft ett bra läge.

      Radera