söndag 21 februari 2021

Renoveringshelvete, del 1

För en vecka sedan berättade jag att jag tänkt börja renovera igen. Inte ett dugg sugen den här gången, men nu är jag i alla fall igång. Ett rum klart.


Före.

Jag hade ett arbetsrum på 12 kvm och ett sovrum på 7 kvm, men tänker att de flesta nog hade prioriterat tvärtom. Därför vill jag presentera lägenheten så när jag ska sälja, och i samband med rumsbytet passade jag på att måla vitt.

Aktiesvorsken föreslog att jag skulle spara pengar genom att istället för att måla låta tiden bleka väggarna, men hittills är faktiskt enda materialkostnaden 679 kr för antikvit väggfärg som ska räcka till ett rum till. Och så spackel, latexfog, grå fönsterfärg samt vit färg till fönsterbräda och element, men allt det hade jag sedan tidigare.

Tidsåtgången blev precis som vanligt längre än planerat. Torktid för färg och spackel är alltid oförutsedda händelser i min värld, och så har jag också en övertro på mina hantverkarskills, men aldrig tidigare har jag ändå varit så nära verkligheten. Med god vilja kan man säga att det tog en dag längre än planerat.

Efter.

Efter bilderna har jag köpt en matta för 400 kr och gardiner för 39 kr, så totalt är jag uppe i 1118 kr. Det ska upp lite tavlor på väggarna, sedan är det bara att hålla tummarna för att rummet ger ett fantasieggande intryck oavsett om den potentielle bostadsköparen är gamer, distansarbetare eller bara gillar ordning och reda. Nästa uppdrag: köket!

27 kommentarer:

  1. Bra jobbat !! Ja, det där med projekttid i byggprojekt är ett kapitel för sig. Glöm inte att raka dig innan lägenhetsvisningen...fast du skickar väl fram en ärtig Mäklerska ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har inte bestämt mig än om jag ska mäkla själv eller lämna bort det. Egentligen känner jag att jag gör det bäst själv. Å andra sidan blir logistiken antagligen bökigare nu. Förra gången hade jag tre minuters promenad till objektet och kunde köra privatvisningar på kort varsel och det kanske inte går den här gången. Vi få se.

      Radera
  2. Nu har du ju redan avfärdat den här idén, men tänk vad en häst i rummet skulle pigga upp efterbilderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller varför inte en flodhäst?

      Radera
    2. Är inte det här OT ? Är det nu jag ska börja föreslå lämpliga djur...

      Radera
    3. Både hästar och flodhästar skulle kunna pigga upp, men jag försöker tänka kommersiellt.

      Radera
  3. Det är billigare att sälja själv men mäklaren kan nog få ut ett högre pris. Och kostnaden är väl avdragsgill. /nils

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kostnaden är avdragsgill. Och jag vet inte det där med högre pris. Jag sålde nyligen en lägenhet (https://sparosverige.blogspot.com/2020/06/en-bostad-mindre.html). Det tog tid att mäkla själv, kanske mer tid än för andra som sålde i samma veva, men 2020 var ju också ett väldigt speciellt år. Prismässigt undrar jag om jag fick sämre än vad en mäklare där visningar ingick hade fått.

      Radera
  4. Jaha så flytten utomlands närmar sig så pass alltså? Jag tror fortfarande det är Danmark, även om du är hemlig om det.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  5. Ljust och fräscht, ljust och fräscht. Det och mantrat "läge, läge, läge" håller fortsatt.

    Få mäklarbilder verkar ha gardiner inblandade men du tänkte gå mot strömmen här? Ibland gäller det att leva lite farligt ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör givetvis vita gardiner. Jag tycker ändå att gardiner gör det mer ombonat. Dessutom ekar det utan.

      Radera
    2. Ooups, vita gardiner får en osökt att tänka på vita havet. Är inte just ordet vitt straffbelagt än, såsom en del andra ord är det?

      Kan trenden med ljusa färger fortsätta hos mäklarna eller kommer de att dras inför (media-) domstol. Än så länge kanske de låter dem hållas, de är ju trots allt fortfarande ganska flitiga annonsörer och pengar talar trots allt sitt tydliga språk....

      Radera
    3. Ja, visst är det märkligt att vitt, som är så rätt just vid bostadsförsäljningar, är så fel i alla andra lägen.

      Radera
  6. Dum fråga kanske. Men slutar du med din eminenta blogg på svenska, när du byter land? Bryter du med Sverige helt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga, jag vet faktiskt inte.

      Radera
    2. För egen del hoppas jag att du fortsätter. Det är en av dagens höjdpunkter, likvärdig med fikarasterna på jobbet.

      Radera
    3. Oj, nu fick jag prestationsångest. Men tack!

      Radera
  7. Varför sälja ? Kan du inte hyra ut lägenheten till kommunen som invandrarbostad för 5000 kr /dag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns flera skäl att inte göra det. Ett av dem är skattereglerna är rätt luddiga. Jag vill inte ge Skatteverket några möjligheter att hävda att jag har anknytning till Sverige och vill därför inte äga något här.

      Radera
  8. Hej! Hur tänker du vid flytten, sälja rubbet, möbler, bil och andra tillhörigheter, sedan enkelbiljett iväg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ok, känns rimligt ändå. Schysst med en nystart - ruta ett mitt i livet :) Som någon sa längre upp - SLUTA INTE BLOGGA!! Högst intressant - ska dessutom byta land så är man ju rejält nyfiken, så fortsätt gärna :)

      Radera
    2. Jag har inte så mycket grejer jag verkligen vill behålla, och begagnade möbler betingar ju inget större värde så det känns dumt att släpa runt på dem om de enkelt går att ersätta.

      Jag planerar inte så långt i förväg. Jag bloggar så länge det ger mer än det tar.


      planerar inte så långt i förväg.

      Radera
    3. Det där blev en konstig kommentar som jag inte orkar redigera.

      Radera
  9. Jag har nog missat något. När kol det fram att det blir utomlands?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För väldigt länge sedan. Det enda jag sagt i saken är att jag inte kommer berätta vart, när osv förrän allt är helt klart. Därav alla tröttsamma spekulationer och mina korta och eventuellt lite sura svar till de som vet att jag inte kommer svara men ändå känner behov för att gissa.

      Så det om detta :)

      Radera