tisdag 2 februari 2021

Pamprad eller Kamprad?

Jag läste en artikel om att ”skapa pengasmarta barn”. Ytligt sett kan det låta … ytligt. Som att barnen med fördel ska bli totalt fixerade av pengar.

Men faktum är att barn kommer att bli tvungna att förstå pengar vare sig vi vill det eller inte för världen styrs av pengar. Självklart måste de ha annat i sitt liv, precis som vi vuxna måste ha det, men att förstå pengar och pengars värde är en del av att förstå samhället och världen. Det viktigaste i hela artikeln är följande mening:

Our adult money habits are set by the age of 7, younger than most of us expect, according to research by the Money Advice Service.

Under tiden diskuterar experterna om privatekonomi ska läras ut på högstadiet eller om man ska vänta till gymnasietnär det är mer aktuellt”, och i själva verket är det då c:a tio år för sent.

Det finns en kultur idag av att skona barn från allt möjligt. Inte bara barn förresten. Ända upp på universitetsnivå ska man skydda människor från nya tankar genom att stoppa föredragshållare som inte tycker som dem. Ungdomar kan inte ens se en skräckserie på tv utan att kräva att bli förvarnade om eventuella hemskheter.

Självklart får allt detta motsatt effekt. I bästa fall bromsar det ungarnas utveckling, i värsta fall blir de ”fucked up for life”. Det går inte att lära barn att bli streetsmarta utan att lära dem om pengar. Gör det eller låt dem bli lätta byten i en hård verklighet.

37 kommentarer:

  1. Det är nog mer eller mindre nödvändigt för en ung människa att förstå pengar och hur det funkar. Annars kommer just pengar uppta alltför mycket av deras vuxna liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har väldigt svårt att se andra möjligheter. Möjligen om föräldrarna är snorrika och lever ett väldigt enkelt liv, men det är nog inte vanligt.

      Radera
    2. Usch vad hemskt det låter att behöva vara upptagen med pengar hela tiden. Vi som hänger på aktiebloggar hela dagarna vet bättre ;)

      Radera
    3. På ett paradoxalt sätt tror jag det. Precis som den som tränar kommer tänka hälsa en stund varje dag, vid träning, medan den som är sjuk kommer att tänka på hälsan mer eller mindre jämt.

      Radera
    4. Det är jag också övertygad om. Det var ironiskt menat. Men nog kan vi överdriva också. Jag vet i alla fall att jag kan det ;)

      Radera
    5. Jadå, ibland kan jag undra om det är sunt att läsa delårsrapporter kl 2 på natten.

      Radera
  2. Det är väl inte konstigare att ungarna får bli medvetna om pengar än att lära sig om andra viktiga saker, som att äta bra mat och ha kläder på kroppen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde inte vara det, men håll med om att många vuxna tror att deras barn får ett bättre liv om man skjuter så länge som möjligt på utbildningen om pengar.

      Radera
  3. Då blir man sådanhär hahaha
    https://nyheteridag.se/man-fick-sno-pa-skorna-ringde-polisen/

    SvaraRadera
  4. Så kan det väl inte vara men jag tänker att för många är det en lönsam affär att folk är ekonomiskt okunniga, är överbelånade och sätter sprätt på pengarna. Hela den där karusellen skapar ju klirr i kassan för somliga som vill sko sig, och dessutom arbetstillfällen för andra. Ekonomiskt medveten befolkning, drillad från tidig ålder, vete sjutton om det är önskvärt, vad skulle alla sketna låneföretag göra då? Att invagga människor i att det är en mänsklig rättighet att ha, få och kunna köpa allt verkar var strategin, finns inget intresse att lära dem bli pengasmarta utan snarare pengadumma. Kanske bara fantasier men det känns så ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så kan det absolut vara. En okunnig och fattig befolkning är betydligt mer lättstyrd än en kunnig och rik. Staten har nytta av det, företag har nytta av det och vi som har bra ekonomi har nytta av det. Att andra saknar både pengar och marginaler håller priserna nere för oss som har råd.

      Radera
  5. Ser du twitterlänkar till en såndär rassesajt, då enligt tidskriften Expo kan sajten inordnas inom gruppen "högerpopulistiska och högerextrema alternativmedia [...] Enligt Expo tillhör sajten i viss mån också de antimuslimska medierna.
    DN som är en tidning av hög kvalité och gott renommé anser att de är en "högerpopulistisk hatsajt"

    Är det sånt du stödjer Sparo, är det en värdegrund som du ställer upp på, nazister på nätet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om då åsyftar att jag länkade till en artikel från Nyheter Idag så leds den tidskriften av Chang Frick som enligt egen uppgift är hälften rom, hälften jude. Jag tänker att det skulle vara lite knepigt att vara nazist med den bakgrunden, men vad vet jag.

      Men om vi ska ta det seriöst så betyder inte en länk från mig att jag stödjer eller ställer upp på personerna bakom sajten.

      Radera
    2. Är Anonym 12:30 på riktigt eller är det ren lyteskomik?

      Objektiv sanning har blivit högerextremt, Sparo. Du får nog vänja dig vid vänstertrollen.

      Inte en enda människa vid sunda vätskor bryr sig en sekund om vad Expo och DN yrar om.

      Radera
    3. "DN som är en tidning av hög kvalité" - vad tror du själv ;-)?

      Radera
    4. SD har ju ett flertal både ledamöter och medlemmar som är judar, så det verkar inte vara någon motsättning i att vara nazistisk jude i SD, om man får tro bla regeringen och dess företrädare.
      Regeringen och dess stödpartier verkar väldigt eniga om att såväl DN som SVT/SR är medier som för fram sanningen, och Expo är väl det närmaste man kan komma hovleverantör fast i regeringskansliet och kulturdepartementet och inte bokstavligen till kungen/hovet.

      Att man är jude och sminkad som en gris då man är med i SD kan tyckas märkligt med tanke på vad den judiska religionen säger om just grisar. Men det gör väl inget,det låter väl bra, om man bara låter bli att tänka efter det minsta.

      Radera
    5. Sparo,

      det var en väldigt avslöjande formulering ;)

      Radera
    6. Jag visste inte ens att grisar använde smink ;-)

      Radera
  6. Off topic Sparo, men tror att Gestapo jobbar på Swedbank. Tänkte att jag skulle våga mig på lite fonder, gick till min bank för att satsa en slant inte oskäligt för min ekonomi. Blev utfrågad och misstänkliggjord. Bankmannen hickade när han kom på att jag levde 4000 kr under deras schablon och skulle ta upp med sin chef om jag skulle få satsa en del av mina sparade slantar i fonder? Det borde jag väl få avgöra själv, helt otroligt. Det finns ju de som tjänar hur mycket som helst och inte sparar en krona utan gör slut på pengarna så fort löningen kommer.
    Usch verkar finnas antisemiter i kommentarsfälten, tråkigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter helt galet att bankmannen och bankens chef ska diskutera huruvida du får investera ditt överskott på börsen! Jag föreslår att du går vidare till någon annan aktör som låter dig vara med och bestämma. Jag har t ex inget minne av att vare sig Avanza eller Nordnet frågat mig om inkomster och utgifter.

      Radera
    2. Det är inte antisemitiskt att använda ordet jude. Judar kallar sig själva judar.

      Inlägget var för övrigt inte från mig men någon måtta får det väl vara på er snöflingor.

      Puss och kram

      Radera
    3. Och därmed kan vi kanske släppa det och återgå till ämnet i blogginlägget.

      Radera
  7. Off topic här men alla väntar fortfarande på Sparos kommentar på Gamestop :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag anade det, så jag har börjat jobba med den. Kommer senare i veckan, men vänta dig inget storverk.

      Radera
  8. Som förälder torde det väl vara en ren självbevarelsedrift att lära barnen om pengar i tidig ålder? Jag menar, alternativet är att man blir tvungen att försörja dem genom hela livet. Att inte lära barnen om pengar torde vara något av det elakaste en förälder kan göra mot barnen. De blir fucked up for life av det handikappet.

    I övrigt går det bra att börja tidigt. Jag minns att jag tyckte det var mycket kul med pengar som liten. Man såg fram emot veckopengen och sedan gå ned till banken och sätta in dem och få en till stämpel i bankboken. Trots att man knappt ens nådde upp till disken även när man stod på tårna :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också bara positiva minnen av pengar i barndomen.

      Radera
  9. Men nej, har du fått läsare med nazist-tomtar på loftet Sparo?
    Du brukar väl säga att du bor billigt? Men tänk på Hitler, han bor tydligen helt gratis i huvudet på Morgan JOhansson och andra sossar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är som att "trendar Hitler på Twitter ska han jävlar trenda här med!".

      Radera
  10. Stå på dig sparo. Skit i pk maffian.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör jag, men faktum är att jag inte tror mig stå så himla långt utanför åsiktskorridoren att jag behöver värja mig.

      Radera
  11. Det spelar ingen roll. Rättar man sig inte i ledet blir man kallad nasse eller borgarsvin. Jag kan beskrivas som en ideologisk kapitalist. Om jag skulle tillämpa samma retorik som pk maffian, skulle jag kalla alla meningsmotståndare kommunister. Så är det ju inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånt har jag i princip slutat bry mig om. Har de inga bättre argument än tillmälen har man ju vunnit. Lite som när folk skrivit/sagt i en samhällsdiskussion att jag har fult skägg :). Det jag hör är: "Jag ger mig."

      Radera
    2. Du har fint skägg. Men Alexander bard har lite bättre.

      Radera
    3. Men varför trimmar han inte mustaschen?! Hur fan äter karln, undrar jag alltid.
      https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/2ca9be72-b8b2-4f5e-b931-b52d36c8825a?fit=crop&h=450&q=50&w=800&s=8ae4ea49baf7aafaa0979469ab565946c5be78dd

      Radera
  12. Vissa ungdomar är jätteduktiga på att spara och gneta.
    Läs bara här:
    https://ng.se/artiklar/sa-far-du-rad-med-en-etagevaning-pa-strandvagen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag anar att den där artikeln inte är helt sanningsenlig ;-)

      Radera