tisdag 12 januari 2021

Avkastningsmål

Sedan årsskiftet har jag sett allt fler dela med sig av och spekulera om sin tänkta avkastning, hur många procent de tycker att deras aktieportföljer borde stiga under 2021.

För mig känns det helt galet. Först måste man ju veta hur börsen kommer röra sig, och låt oss enas om att ingen vet svaret. Särskilt den här tiden på året älskar kvällstidningarna att fråga sparekonomer och traders vad börsen står i om ett år. De vanligast svaret är ”C:a 10 procent upp”, ett slags avrundat snitt. Ett annat tråksvar är ”Oförändrat”. Vill man bli citerad i rubriken svarar man något mer udda, helst upp. Men alla vet att ingen vet.

En del vill alltid ha ett mål, men att säga att man ska ha exempelvis 15 procents avkastning är helt meningslöst om man inte menar det som ett snitt den närmaste tjugoårsperioden, men det är det knappast någon som gör.

Måste man ha procentmål föreslår jag att man istället försöker slå index med X procentenheter, men även det blir en ganska vild gissning. Det verkar som att en del investerare fått storhetsvansinne efter att ha gått väldigt bra under 2020 och nu tror de att de kan gå lika mycket upp alla år. Själv spår jag att många kommer att få ett hårt uppvaknande under 2021.

Och när jag ändå gör vad jag kan för att sabba festen vill jag också påpeka att snudd på alla centralbanker på sistone tryckt pengar så att sedelpressarna glöder. Om den trenden håller i sig måste man som investerare gå ganska mycket plus för att på riktigt ens gå plus minus noll.

47 kommentarer:

  1. Mmmhm. Har länge haft som "mål" att mina investeringar ska slå inflationen över tid. Vilket inte borde vara ett problem med pengarna på börsen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alternativet är väl att företagen konkar.

      Radera
    2. Hur menar du, Investerfar? Som privat investerare går det alldeles utmärkt att varken slå index eller inflation.

      Radera
  2. Jag vet inte om jag sett någon sia om sin kommande totalavkastning för 2021. Det många verka göra dock är att beräkna ungefärlig total utdelning för året som kommer. Det kan ju också vara lite knepigt men det är nog mest för att hålla motivationen uppe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt, jag har sett massor av detta.

      Radera
    2. Nja, det är nog inte så märkligt. Jag missar rätt mycket har jag märkt. Själv gör jag varken utdelningsprognoser eller totalavkastningsprognoser. Jag har egentligen inte uttalat några finansiella mål för 2021.

      Radera
    3. Inte jag heller. Tror aldrig att jag haft det.

      Radera
  3. Jag är lite nervös inför när bakslaget efter alla nödåtgärder under covid-19 kommer. Det verkar som om alla bara pumpar ut pengar från staten ungefär som att de tillgångarna är oändliga. Rätt vad det är så smäller det, så jag är tacksam över att jag inte ska gå i pension de närmaste 5 åren iaf...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åtgärderna efter 2008 års kris verkar vara kvar. Där finns en hel del att ta bort. Men hur ska man sedan göra, för att pytsa ut de enorma summor som finns i centralbankernas balansräkningar? Sälja av, dela ut, eller något annat? Din rädsla är inte helt obefogad, men kortsiktigt så vågar nog ingen ta bort allt det roliga.

      Radera
    2. Ja, rätt vad det är smäller det. Det brukar göra det.

      Radera
  4. Visst är det bra med mål men väldigt sällan hör man vad som ska göras om man inte uppnår målet. Vad är plan B? Gör det något om inte målet uppfylls? Om det inte gör nåt, känns det då meningsfullt att ha just det målet? Och hur mycket kan du själv påverka tex utdelningar, mer än vilken aktie du investerar i (förhoppningsbolag med stor risk eller bolag med hög utdelning)?
    Jaja, det lät kanske lite negativt men jag har hört för många floskler i arbetslivet om "avdelningens och företagets mål och vision" för att kunna ta det på riktigt allvar :-D

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om målet inte nås skjuter man sig själv ;-)

      Radera
    2. Skulle nästan vara frågan som de ”ekonomiska experterna” borde få när de stolt och självsäkert siar om framtiden på diverse plattformar. ”Skulle du vara beredd att skjuta dig själv om det inte stämmer?”

      Radera
    3. Min känsla är att alla som tillåtits utveckla sina tankar har poängterat att det är en vild gissning. Ytterligare ett skäl till att fylla tidningarna/programmen med något annat.

      Radera
  5. Tycker det dyker upp siffersatta avkastningskrav även bland experterna. Creades säger väl sig ha ett absolutavkastningskrav om 8 procent för handeln inom kapitalförsäkringen och grabbarna på Coeli Global pratar hela tiden om sina 15 procent per år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ännu märkligare för de har ju varit med ett tag.

      Radera
  6. För det första så är det väl fullkomligt meningslöst att sätta ett avkastningsmål om man inte vet vad man ska med det till, om det saknar syfte? Men om du tex använder det för att sätta din förvaltningsmetodik, så är det givetvis informativt. Om målet är 0,1 pct årlig avkastning så bör den portöfljen givetvis se väldigt annorlunda ut än om jag förväntar mig 10 procent över lång tid. Självfallet kan jag med mina handlingar påverka portföljens utfall och risknivå. Är syftet bara att spå något, utan att koppla det till en process så kan du lika gärna istället säga: jag är puckad, tio gånger.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man tradar index kan man kanske göra så, men allt från swingtrading och nedåt är ju helt beroende av hur det går i världen utanför portföljen.

      Radera
  7. Mitt mål är avsättningarna, sen vad de genererar är utom min kontroll, där kan man ju inte göra så mycket (förutom sin läxa).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt så, man kan bara göra vad man kan.

      Radera
  8. Ett långsiktigt avkastningsmål på 15% per år (och därmed överprestera mot marknaden) tycker jag känns helt rimligt om man är aktiv investerare. Visst är det ett tufft mål, men fullt nåbart.

    Däremot sätta ett mål för hur mkt aktieportföljen borde stiga under 2021 är ju helt galet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man gör det mycket långsiktigt, men jag tror som sagt ingen tänker exempelvis 15 % i snitt de närmaste tjugo åren utan just 2021.

      Radera
  9. Att slå ett svenskt index varje år känns som ett rimligt mål. Det är ju ett mått på hur duktig jag är. Slår jag inte index är det bättre att bara köpa en indexfond.

    Att sätta ett mål i relation till index tycker jag är stimulerande. /nils

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åtminstone långsiktigt håller jag med dig. Enskilda år kan man få stryk.

      Radera
    2. Med målsättningen att slå index varje år skulle jag se det som ett misslyckande om jag inte klarade det.

      Det skulle sporra mig till att ta reda på vad som gick fel. Att placera är ett hantverk som man ständigt kan förfina.

      Är målsättningen att bara slå index på lång sikt köper man lämpligen en indexfond som man behåller så länge som den ligger plus sedan senaste årsskifte. Gör man detta konsekvent får man index utveckling positiva år och nära noll negativa år. Sammantaget över tid blir det mycket bättre än index. /nils

      Radera
    3. Jag har inga uttalade mål, men ser det absolut som ett misslyckande de år jag inte slår index. Det har inte hänt så ofta, men det har hänt.

      Fast med den där strategin hade man väl gått lite back 2020 efter att ha sålt av allt vid dippen i mars och därmed gått miste om ett riktigt bra börsår?

      Radera
    4. Du hade sålt av när index gick under noll och köpt in dig igen när index gick tillbaka över noll igen.

      Teoretiskt hade du fått samma avkastning som index men i praktiken hade du det året tappat någon procent där runt nollan.

      Men på lång sikt borde du hamna nära index vid positiva år och nära noll vid negativa. Du kommer helt säkert aldrig att få stora negativa kalenderår. /nils

      Radera
  10. Håller med 100%! Har haft denna funderingen själv. För mig är det som att en räserförare har ett uttalat tids mål istället för att antingen välja köra konservativt eller aggresivt.

    Vad ska du göra, stänga dina positioner om du uppnår din mål avkastning? eller ska du trolla fram avkastning om du ligger under? Nä likabra att styra genom att definera din risk, inte önskad avkastning, den bör alltid vara så mycket som möjligt givit din risk.

    //Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och regnar det på banan lär alla i loppet få sämre tider, vilket inte spelar någon roll om man ändå är först i mål.

      Risknivå är definitivt en faktor att räkna med.

      Radera
    2. Och det är väl här jag inte håller med, heller. Vill man ha en något lägre men över tid mer stabil avkastning i aktier (utom 2020) så kan utdelningsstrategin vara en väg. Söker du tvåsiffrig avkastning, så får du göra något mer än så (kanske en aktiv strategi i småbolag). Som exempel. Avkastning och risk hänger ihop som alltid.

      Radera
    3. Visst, men ett år då Nasdaq och de flesta europeiska börser tappar 20-30 procent är det jättebra om du lyckas få nollprocentig utveckling inklusive utdelning. Om de istället går upp 20-30 procent är +10 riktigt dåligt.

      Radera
    4. Poängen är väl att det inte är så man ska tänka kring avkastningsmål.

      Radera
    5. Nej, jag vet inte varför man överhuvudtaget ska ha det. Jag tycker pengar är så pass roliga i sig att jag inte behöver peppa mig själv på något sätt.

      Radera
    6. Nej då är det ju som med Miljöpartiet. Om man inte vet vad man ska med det till så behövs det inte.

      Radera
    7. I så fall fyller avkastningsmål ett behov så länge minst fyra procent vill ha dem.

      Radera
    8. OK, det var en dålig liknelse kanske. Avkastningskrav kan vara bra ibland. Miljöpartiet har visat sig vara konsekvent dåligt och farligt.

      Radera
    9. Fast både pengar och miljöpartister är rätt kul ibland.

      Radera
  11. Jag tror stenhårt på målet att inte klicka på "hur kommer börsen gå 2021?" Länkar. Eller varför inte "Nu kommer börsraset!!!" Dessa rubriker kommer ju som ett brev på post... jag menar löpsedeln när börsen gått bra ett antal år. Lite som det varje sommar kommer en "Ryssvärmen" eller vinterns "Rysskyla". Det mesta verkar komma från Ryssland, "Ryssraset?" Kan det vara nåt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget dumt mål! Faktiskt mycket säkrare än "ett brev på posten", för den liknelsen funkar ju sådär nuförtiden. Och jodå:

      https://www.di.se/artiklar/2014/11/13/koplage-efter-ryssraset/

      Radera
    2. Haha, det var några år före min start på börsen så den artikeln hade jag missat 👍

      Radera
  12. Personligen tycker jag det är bra med avkastning mål om man är seriös med målen och något man jobbar mot att förverkliga, mitt personliga stora mål var fat-FIRE senast 10år från start, det bröts ner i avkastningsmålet att över lag slå index (främst intresserad av 3 och 5års perioder), samt att snittet ska ligga på minst 15-20% avkastning per år.
    Detta har gjort att jag har investerat tid på att jämföra olika investerings alternativ, aktier (olika vägar inom aktier), uthyrning av fastigheter, konst, företagande med mera, sedan valde jag vilken väg som passade oss bäst gällande våran situation, riskbenägenhet, avkastning krav etc, sedermera skaffade jag den kunskap som behövdes i ämnet för att ha chans att uppnå detta.
    //Kemoko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra om man drivs framåt av mål. När det kommer till ekonomi gör inte jag det. Risken är att jag istället blir nedslagen av att inte nå upp till mina egna mål, så det finns en nedsida men inte så mycket uppsida.

      Radera
    2. Ah, jag förstår, ja det är ju tur att folk är olika.

      Hade jag själv inte satt målet fat-FIRE hade jag defenetivt inte lagt ner lika mycket möda på att utbilda mig i detta ämnet och försöka lösa det, troligen hade vi sparat betydligt mindre än vi gjort och utan att investera pengarna speciellt klokt.
      //Kemoko

      Radera