fredag 1 januari 2021

Vi vänder blad

Jag är motståndare till offentliga nyårslöften. Eller, ni andra får göra hur ni vill, men jag tror inte på att deklarera för världen vad jag eventuellt vill förändra i mitt liv. Däremot brukar jag själv fundera över livet vid nyår och då är det bra att göra det så produktivt som möjligt så att det inte bara blir ett ältande över årets misslyckanden.

2020 blev framförallt året jag inte flyttade, men jag tröstar mig med att det banne mig inte var mitt fel! 2019 var året jag inte sålde mammas lägenhet och det höll nästan på att bli en repris, men efter halva 2020 blev jag av med den. Detta blev också året då jag opererade hjärtat. Nog så dramatiskt även om det var en förhållandevis enkel procedur.

Och för mig som för alla andra blev 2020 Virusåret, vilket påverkade allt i föregående stycke, men även om det kommer att störa oss även 2021 är det hög tid att vända blad och blicka framåt!

Ibland plockar jag fram papper och penna för att klargöra för mig själv vad jag borde göra under året som kommer, men de stora dragen borde jag klara av att hålla i huvudet. Jag har sällan några finansiella mål för året. Det har jag inte heller nu, men hoppas och tror att det ska hända mycket även på det privatekonomiska planet.

Men eftersom jag inte tänker redogöra för planerna blir den här texten fullständigt ointressant om jag inte går vidare nu. Därför vill jag passa på att önska alla läsare en synnerligen god fortsättning på det nya året!

Oavsett om ni specar upp tydliga nyårslöften kan jag rekommendera att grubbla över framtiden och för det är nyårshelgen som klippt och skuren. Tar man bara dagen som den kommer är min erfarenhet att man lätt trampar på i gamla fotspår tills det plötsligt är nyår igen. Inget fel med det om man är nöjd. Antar jag, just den känslan är mig tämligen obekant.

25 kommentarer:

  1. Hej
    Gott nytt år.
    Hälsan och ens eget välmående är viktigast.


    Sverige går emot en ny stormaktstid ,,är min känsla.
    Ett fantastiskt land med enormt fina framtidsutsikter.

    Vi har allt som behövs...
    Med en positiv energi kommer en långt.

    Vi kanske står vid Poltava med Carl XVI Gustaf om ett par år....haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Optimism är en åtråvärd känsla. Var rädd om den.

      Gott nytt år själv!

      Radera
    2. Blev paff över denna optimism angående Sverige. Lite ovanligt och tänker väl själv motsatsen, åtminstone i någon mån. Alexander Bard har siat om systemkollaps innan 2030. Kollaps år 2029 tror jag han nämnde. Har han inte haft rätt förr? Säger ju inte att han behöver ha det denna gång förstås.

      Radera
    3. Jag har inte koll på Bard som spåtant, men när det gäller IT-fenomen brukar han ha bra koll. Systemkollapser - mer oklart, men det är en fiffig kille som tänker mycket.

      Radera
  2. "Det är alltid bra att veta var man är, innan man tar sikte på vart man vill gå." Gammalt djungelordspråk.

    Jag tycker också att man kan sätta upp milstenar i alla fall vid varje kvartal, istället kolla hur det blev med livet när man står med stafettpinnen i hand på nyårsdagen. En liten kvartalsrapport då och då är bara nyttigt.

    Må 2021 bli ett riktigt bra år för dig!

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kvarstalsmilstenar kanske är en bra idé.

      Tack detsamma!

      Radera
  3. Ett halvt inlägg om målsättningar, utan att avslöja en enda?
    Men må 2021 bli ett bra år för dig.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. God fortsättning! Hoppas 2021 blir toppen för oss alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God fortsättning! Förra året skrev jag "Hur mycket värre kan det bli?" För många visade det sig kunna bli mycket värre, så nu säger jag ingenting, men hoppet finns.

      Radera
  5. Gott nytt år Sparo! Kanske blir det en flytt 2021?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott nytt år! Ja, det vore väl fan annars.

      Radera
  6. Gott nytt år!

    Lycka till med dina hemliga mål under 2021 och den planerade flyttan.

    För egen kommer jag som vanligt att publicera mina egna mål för året samt rannsaka mig själv över den inte så goda måluppfyllnaden för 2020.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott nytt år!

      Det är inte min avsikt att vara hemlig, jag vill bara inte redovisa alla tankar här.

      Vi var nog många som inte uppfyllde våra mål under 2020, det blev liksom inte ett sånt år.

      Radera
  7. Gott nytt år!

    "För var dag blir det bättre, men bra lär det aldrig bli." Cornelis, "Ballad På En Soptipp."/Em

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och "Ifrån den blir du aldrig bättre och aldrig nånsin bra" i den deppigaste versen. Men det ska vi inte hoppas, gott nytt år själv!

      Radera
  8. Gott nytt år och tack för året som var.

    SvaraRadera
  9. Tack för alla läsvärda bloggar och dito inspirerande tankar. Önskar dig en god fortsättning och ett fantastiskt 2021.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Fantastiskt låter så starkt, jag siktar på ett lite halvbra 2021 ;-)

      Radera
  10. Gott nytt år, kära vän!

    Jag hoppas att du fick ett gott avslut och att du får mer framgångar än dess antonym detta år. Jag kan inte ens föreställa mig hur jobbigt det har varit med ovan nämnda operation tillika det jobbiga med att sälja sin bortgångna mors lägenhet.

    Allt gott tillika all styrka till dig!

    /Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott nytt år själv!

      Det var sannerligen inget höjdarår, men det har jag ju gemensamt med många. Vi får hoppas att 2021 blir året då alla lyckas med allt.

      Radera
  11. 2020 blev givet förutsättningarna ett OK år. God tur och hoppas du får ett bättre 2021. Det är lätt att glömma hur bra vi har det, å hur dåligt det kunde ha varit. Din uppdateringstakt är imponerande o kvalitén bra, därför är din blog alltid läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lätt att glömma. För mig personligen var 2019 klart sämre, så efter 2020 har jag en positiv trend.

      Tack! Målet för året är att även kvalitén ska bli imponerande :)

      Radera