Musikbranschen är tydligen något helt
annat än den var för bara några år sedan. Hårdrockare tatuerade
upp till hakan kunde säkert få människor att gå över till andra
sidan gatan, men vann de priser kom de och hämtade dem, de satt inte
häktade för mord eller människorov. Det är inte utan att jag
förstår bitterheten från äldre artister.
Rapparen Haval Khalil, som sitter
häktad ihop med den mer framgångsrike Yasin Mahamoud, är kanske
den artist som jobbar hårdast med sin image. Jag tror inte att han
vunnit några statsmediala priser, men han kunde få ett diplom för
”Mest aggressiva marknadsföring” efter sin idé att kidnappa en
P3-medarbetare om de inte spelar hans musik minst var tredje timme.
Förundersökningen är givetvis redan
nedlagd. Möjligen för att poliserna trots upprepade genomläsningar
inte lyckades utröna vad fan karln egentligen menar. Åtminstone
hade jag det problemet.
Ännu svårare har jag att förstår
hur Haval Khalil tänker. När en låt spelas i P3 får artisten
52,67 kr/minut förutsatt att han också är upphovsman. Om vi räknar
med tre minuter långa musikstycken gör det 1264,08 kr/dygn om de
spelar hans låtar enligt önskemål. Med skatt och egenavgift får
han kanske loss en femhundring.
Jag vet väldigt lite om
kidnappningsbranschen, men med ej avdragsgilla kostnader för hyra av
en lämplig lokal, lön till vakter och till dem som utför själva
kidnappningen kan jag inte tänka mig att man kommer så långt med
500 kr per dag. Det blir nog till att lägga till minst två nollor.
Dessutom bygger min matematik på att
han inte redan spelas i P3, fast det gör han. Sveriges Radios
områdeschef Anna-Karin Larsson låter meddela att Haval redan finns
på rotation i kanalen P3 Din gata och att man inte kommer att ändra
på det bara för att artisten vill kidnappa deras medarbetare. Kurden har alltid rätt?