Först tog företagen bort telefonnumret. Det var tydligen
en fördel att bara kunna erbjuda sina kunder att kommunicera med dem
via internet. En fördel för vem? Knappast kunden. Men okej, jag är
ingen telefonmänniska, jag gillar att mejla. Dessutom är det
praktiskt att få skriftligt svar så kan de inte i efterhand påstå
att de inte sagt det de har sagt.
Sedan ersattes
e-posten av ett webbformulär. Opraktiskt att få fråga och svar på
olika ställen, plus att jag också vill komma ihåg vad jag skrivit
och när jag gjort det. Så då fick jag börja kopiera mina
meddelanden till det egna e-postprogrammet så att jag fortfarande
hade ett underlag.
Så ersattes webbformulären med en
chattfunktion. Klart sämre. Stressigt att få länkar och frågor i
realtid, men utan fördelen av att ha motparten i telefon. Är man i
ett samtal måste de hjälpa en för att bli av med en, i en chatt
kan det gå tio minuter mellan deras meddelanden och där sitter jag
fast. Dessutom är det bara ibland chattutskriften går att få på
mejl och det vet man aldrig innan, så det är säkrast att kopiera
den, vilket är olika krångligt på olika chattar.
Nu har vi ändå nått peak vansinne när kundtjänstchatten ersatts med en chattrobot. Gärna med något fyndigt namn som påminner om företaget. Nordeas heter Nova, Skatteverkets Skatti osv, för såväl företag som myndigheter erbjuder nu denna ”tjänst”.
Är det någon som någonsin fått hjälp av en chattrobot? De fattar ju fan ingenting! Det närmaste vettig kommunikation jag kommit med en chattrobot var när jag ställde den retoriska frågan ”Är du idiot?” och möttes av en förnärmad robot som tyckte att jag hade en tråkig ton.
När man inte sitter
helt i skiten kan man kanske skratta åt detta. Det är t ex viss
humor att Microsofts första chattrobot visade sig vara folkmordsförespråkande nazist,
men ibland behöver man verkligen hjälp och då är det synd att
företagets enda kontaktbara medarbetare nätt och jämnt klarar av
att berätta öppettider och andra uppgifter som helt säkert ändå är
lättillgängliga på hemsidan.
Men när jag läser att psykiatrin på Sahlgrenska utvecklar chattroboten Betsy som från och med nästa år
ska hjälpa människor med ångest blir jag rädd på riktigt. Jag är
varken psykolog eller psykiatriker, men jag skulle bli förvånad om
chattrobotar botar ångest. Jag skulle snarare tro att de skapar den.
Jag fattar att chattrobotar är billiga i drift, men vi kan inte
automatisera hela samhället bara för att några framtidsforskare
har förläst sig på AI-teorier.