Ingen gillar väl att få räkningar,
men ännu värre att behöva tjata hem räkningarna. Det började med
kommunen. De skickade den kommunala avgiften (fastighetsskatt,
sophämtning och slamtömning) som e-faktura. Återfallsläsare
känner säkert till att jag inte är så förtjust i e-fakturor. Hur som
helst hittade jag ingen e-faktura i min bank. Det gjorde inte bankens
kundtjänst heller.
Så jag kontaktade kommunen och
frågade vart de skickat dem samt ifrågasatte om jag ens hade ett
e-fakturaavtal, för jag var rätt säker på att så inte var
fallet. Kommunens faktureringspartner hävdade då att jag hade ett
allmänt godkännande av e-fakturaavtal. Tillbaka till banken som
kunde lugna mig med att det hade jag inte alls. Kommunens tjänsteman
(med den störtsköna titeln ”innfordringskonsulent”) mejlade då
fakturan och sa att om jag inte hade godkänt e-faktura som
betalningslösning skulle alla framtida fakturor också mejlas.
Utagerat? Nej
då, nästa kvartal var det samma visa. Jag vände mig då direkt till
den kommunala indrivaren, bifogade hela vår gamla konversation och
frågade om vi verkligen skulle behöva ha det här snacket varenda
gång. Nu ville hon inte längre hålla faktureringsfirman bakom
ryggen utan mejlade dem med en kopia till mig. Det visade sig
nämligen att de inte e-fakturerat mig utan förra husägarens
tidigare sambo (som säkert hade ännu mindre lust att betala)! Detta
hade de lovat att fixa, men struntat i.
Klar med kommunen, men inte med e-faktura-viruset. Jag har ett reningsverk till mitt avlopp. Tillverkaren utför service två gånger om året och även där var det e-fakturakrångel och mejlad faktura som gällde förra gången, och även där ett problem som inte löste sig självt. Nu började detta kännas som en epidemi. Kan företag verkligen skicka e-fakturor om jag inte har den tjänsten och så försvinner de ut i rymden, undrade jag. I Sverige hade jag sagt nej, men Norge har jag aldrig bott i tidigare så jag kollade med banken:
”Vi finner ikke noe e-faktura registrert på deg, og hvis du ikke har takket ja til automatisk e-faktura, så får de ikke sendt det. Så da må det komme pr. post eller mail.”
Där fick de! Jag kopierade formuleringen, skickade den till kundtjänst på det fakturerande bolaget och skrev att om de vill ha betalt för den aktuella och framtida fakturor är de välkomna att skicka dem till min fysiska eller digitala brevlåda. Tyvärr är jag rädd att jag kommer att behöva citera banksvaret igen, om inte i år, så nästa, och om inte till dessa, till några andra. Den siste idioten är inte född än, det enda man vet om den är att han/hon kommer att skicka e-fakturor som jag inte kommer att betala.