Nu har HD bestämt att grovt oaktsamma bankkunder ska få sina pengar tillbaka när de exempelvis lämnat ut lösenord och bankdosekoder till vilt
främmande människor i telefon.
SVT berättar bl a om Inger som glatt lämnade ut sina uppgifter när ”en vänlig man som
påstod sig vara från Klarna sa att Inger hade en obetald räkning
på 11 000 kronor”. Till att börja med, hur shopaholisk är man om
man inte vet huruvida man har handlat för elvatusen? Inger var
uppenbart inte en representant för de så kallade
fattigpensionärerna.
Och vad händer när bankerna blir
ansvariga för alla kunders grova oaktsamhet? Jag antar att det blir
slut med bankdosor och kortbetalning på nätet även för oss med en
rimlig syn på vår omvärld. Istället kommer vi behöva använda
ansiktsigenkänning, fingeravtryck eller andra krångliga lösningar.
En lösning skulle kunna vara att
ansvaret flyttas från både banker och bankkunder till de verkliga
brottslingarna, men det bygger på att polisen börjar jobba. Med
tanke på att det finns otaliga exempel på när poliser beslagtagit
dataskärmar och andra enheter utan informationslagring verkar det
nästan vara ett krav för att komma in på Polishögskolan att man
ska vara teknisk analfabet.
Även i de fall de bedragna själva
gräver fram gärningsmän lägger polisen ner utredningen eftersom
den annars skulle riskera att krocka både med deras fikarast och med innebandymatchen mot det andra vaktdistriktet. Så det är nog inte
heller mycket att hoppas på.
Andra lösningar, någon?