torsdag 22 september 2022

Dubbelkolla alltid ett bra pris

Det finns företag som inte är seriösa, som saknar moral och inte drar sig för att lura folk. Antagligen tänker ni nu ”Ja...?” och förstår inte att jag precis kommit med ovärderlig och tidigare okänd kunskap. För det har jag ju inte. Oseriösa försäljare har funnits så länge det funnits pengar och kanske ännu tidigare.

Ändå läser vi ständigt historier om folk som låtit sig luras utan att vidta några som helst försiktighetsåtgärder. Som Rashid som köpte en stavmixer, inte läste det finstilta och sedan inte upptäckte att pengar drogs från kontot varenda månad i åtta månader!

Till Rashids försvar ska sägas att han inte verkar se sig som ett offer. Han tar den ekonomiska smällen och inser att han troligtvis inte kommer att få tillbaka pengarna. Han säger sig mest vilja varna andra. Däremot finns naturligtvis inget försvar för att han inte upptäckt att det dragits pengar från hans kontot förrän efter över ett halvår och ett halvdussin ”abonnemangsavgifter”.

Jag näthandlar ibland av för mig okända företag, men jag har aldrig någonsin gjort det utan att först webbsöka företagsnamnet ihop med ord som bluff, fraud och scam. Hade Rashid gjort det med Plusshop hade han fått upp mängder med varningar och sett flera kundrecensionssajter redovisa riktigt dåliga resultat. Långt innan Rashid köpte sin stavmixer med tillhörande abonnemang fanns hundratals beskrivningar av företagets ”affärsmodell”.

Måste verkligen alla blåsta människor bli blåsta personligen av varenda skojare på nätet? Informationen finns ju där! Vad mer ska behövas?!

26 kommentarer:

  1. Det där känns igen. Extra farligt är uppsökande försäljare av något, som man är intresserad av. Där ska man alltid be att de hör av sig igen innan man eventuellt gör affär. Då hinner man googla dem under tiden. En gång blev en dörrförsäljare helt galen när han dök upp för andra gången och trodde han skulle få göra affär, när jag sa "Nej, det blir inget, ni har så dåliga omdömen på nätet".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha! Jag har gjort exakt det där! Försäljaren fick komma 3 gånger, då han vid första besöket möttes av min fru som förklarade för honom att han fick återkomma när mannen i huset är hemma (jag brukar sköta lusläsningen före våra affärer). När han återkom ville jag veta vad det var för några, och vad de sålde. Det var något elabonnemang eller nåt sånt har jag för mig. Jag bad honom återkomma, då jag ville kolla lite i lugn och ro. Det fanns hundratals negativa recensioner, så när han kom tredje gången påtalade jag det och sa att vi inte var intresserade. Han såg helt nedslagen ut, och frågade om han kunde få påfyllning av sin vattenflaska. Jag fick intrycket av att det var en person som inte lyckats sälja något den dagen. De verkade bussas ut i grupp för att gå igenom kvarter för kvarter. Stackars krake tänkte jag, och fyllde på hans vattenflaska.

      Radera
    2. Ja, har de tid att komma tre gånger känns de rätt desperata. Och visst, det är ju inte den enskilde medarbetarens fel.

      Radera
    3. Såna där resande elförsäljare skall man inte öppna dörren för! En gammal tant gjorde ju just det för en säljare från Göta Energi (säljaren råkade vara dotter till, lätt omskrivet, en viss Hanna Took). Besöket slutade med att damens guldsmycken råkade ramla ner från badrumsskåpet och in i säljarens väska.

      Radera
    4. Himla otur när sånt händer ;-)

      Radera
  2. Med fyra ungdomar i hushållet är det något vi pratar mycket om. Verkar det för bra för att vara sant så är det oftast det. De har under årens lopp visat sajter med billiga mobiler, märkesväskor, coola LED-lister osv osv som jag har pedagogiskt har tagit isär åt dem. Påpekat att ingen returinfo finns, språket är konstigt och ibland googlat företaget tillsammans med dem. De kommer säkert att bli lurade någon gång ändå, men de får med sig en hel del kunskap ändå. Och nej, det är INTE SKOLANS ansvar att lära ut detta. Skolan är till för att förmedla det som jag inte kan, vanligt konsumtionsvett ska man kunna få med sig hemifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med språket tycker jag är viktigt. Ett företag som låtsas vara svenskt, men som har en maskinöversatt hemsida blir jag väldigt tveksam till.

      Visst är det föräldrarnas ansvar, men inte vore det fel om skolan också lär ut lite konsumtionsvett.

      Radera
    2. Såklart kan skolan bidra - jag vänder mig bara emot att så snart det finns något problem i samhället så skriker många att skolan ska ta hand om det. Men det är omöjligt för skolan att lösa allt, och föräldrar behöver släppa sin kundmentalitet och ta ansvar.

      Radera
    3. Det håller jag med om. Väldigt lite ska vara skolans eller samhällets ansvar. Trist om de inte hjälper till eller till och med kämpar emot, men det är fortfarande den enskildes ansvar att fixa sitt liv på bästa sätt.

      Radera
  3. Man ser detta i stort och smått. Höll på att haffa ett "bra" erbjudande om 1kg torskfiléer på Lidl igår för 159kr. Sedan insåg jag att kilopriset på deras mindre förpackningar var 129kr kilot...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa har det konstant. På Willys har enkilospåsar med spaghetti varit billigare än trekilos av samma märke, år ut och år in.

      Radera
  4. Jag måste gjort mitt due dilligence tillräckligt bra då jag aldrig direkt känt jag blivit blåst av ett företag jag beställt från.

    Har dock gjort många privataffärer med start när ”Gula Tidningen” fortfarande var en grej att införskaffa.

    Den mest positiva affären var väl sälj att ett par rektigt bra högtalare för 20k till en kille i norrland, han satte mot mina rekommendationer in hela summan på mitt konto i förväg så vi kunde köra på billigaste frakten, bussgods.

    Sedan har jag gjort många hundra affärer som gått bra, men det var ju bara en tidsfråga innan man skulle bli blåst. Nu för tiden är det ju svårt att undvika betala i förväg och när jag lade 4k på en beg synth så hade jag, trodde jag, alla säkerhetsbälten o krockkuddar jag behövde ha från säljaren.

    Icke så. Jag insåg efter en tid att jag var blåst. Men då kom min inbyggda natur som terrier vid förfördelning till liv och jag luskade rätt på killens riktiga namn, hans flickvän och hans morsa. Sedan råkar jag vara vän med en motorcykelklubbspresident i hans omedelbara närhet, jordens snällaste o skönaste kille, men det behövde ju inte säljaren få veta.
    Jag fick tillbaka mina 4000 kr.
    /Jonas B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också haft färre problem med privataffärer än med företag. De gånger jag haft problem har det varit med bekantas bekanta, inte då jag sålt på Tradera etc.

      Radera
    2. Jag har gjort likadant ett par gånger, och pratat med köparens familj och flickvänner för att få betalt. Fungerar alldeles utmärkt.

      Radera
    3. Jag började ringa på hos en killes mamma när betalningen aldrig kom för den bil han köpt av mig. Det tog också skruv.

      Radera
  5. Nu när högsta domstolen har bestämt att vi ska gå skadeslösa trots "grov oaktsamhet" kan väl även ovan nämnda exempel kompenseras av din bank. (https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/2022/115592/)

    /qwerty

    SvaraRadera
  6. Brorsan har flera gånger gått på dyrbara telefonbluffar, tills jag tvingade honom att skaffa ett nytt, hemligt nummer + Nix-registering. Tyvärr är det så, att de till vänster i normalfördelningskurvan ofta inte kan säga nej till erbjudanden som är för bra för att vara sanna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att det måste vara så, men jag förstår inte hur det går till.

      Radera
  7. Men är det inte sa att de flesta som blir lurade är äldre som inte är sa vana vid datorer, och som gar pa det där med att det är banken eller polisen som ringer (vilket de aldrig gör i sadana ärenden)? Jag har själv pratat med en gammal faster som är upplyst nog om att aldrig ta samtal fran okända nummer och heller aldrig lämna ut information. Det är väl ungefär det vi vanliga kan göra för att motverka scams.

    Jag läste ocksa domen fran högsta domstolen högre upp i kommentarsfältet. Intressant! Och en tveksam dom om nagon skulle komma pa tanken att fraga en lekman/kvinna.

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte. Den här killen verkade inte så gammal.

      Radera
  8. Men vadå utan folk som rashid skulle inte scamföretag som detta vara kända för dig på google. Det krävs att några blir lurade och informerar andra. Du bör tacka honom 👍👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det såklart, bluffmakare finns bara för att tillräckligt många låter sig bluffas.

      Radera
  9. "Det tog åtta månader innan han märkte att Plusshop fortfarande drog pengar från hans konto."

    Hur är det MÖJLIGT att inte veta vad som finns på kontot!? Obegripligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste flera liknande historier i recensionerna till företaget, människor som utan omsvep erkände att månadsavgiften dragits halvårsvis innan de upptäckt det. Obegripligt för mig med. Jag letar mig fördärvad även om det är pengar som kommit IN på mitt konto som jag inte kan förklara.

      Radera