tisdag 13 september 2022

Myndighet föreslår koja i vardagsrummet

I Europa och övriga industrialiserade länder är vi vana vid att alltid ha fått det lite bättre än föregående generation, men förra och förrförra generationen hade ström, inte bara vissa tider på dygnet. Jag tycker fortfarande att det är ett osannolikt scenario att hushåll ska kunna kopplas bortperiodvis, men omöjligt är det inte.

Upprörande såklart, och ännu värre när man hör myndigheternas inställning. Först ut Anders Wallinder på Energimyndigheten:

Det handlar om enkla saker, ha varma kläder på dig, om det blir långvarigt så samla familjen eller de du bor med i ett och samma rum och värm det, är man ensam kan man bygga en koja under ett bord med filtar över och sova där, isolera fönster och dörrar.

Hade någon sagt detta för bara några år sedan är jag inte säker på att den blivit tagen på allvar, men nu är det en fullt rimlig hållning att människor uppmanas att bygga kojor av filtar inuti sina hem. Och MSB (Myndigheten för samhälls... Äh, Dan Eliassons gamla lekstuga) vill inte vara sämre:

Ta reda på om du känner någon som bor i ett område där det inte bryts ström just då. Då kan man samordna att vara hos varandra om det är kallt och utnyttja varandra vid behov.


Steget efter – såklart.

Då undrar jag, på vilket sätt minskar det elförbrukningen att åka hem till andra och använda deras el? Om A laddar sin elbil hos B går det åt lika mycket ström som hemma. Eller egentligen mer pga transporten.

Hur som helst, man kan välja att skratta eller stöna åt myndigheternas uppmaningar eller också ta chansen att inspireras. Jag menar inte att man ska bygga en koja av filtar, men kanske, som jag, stänga av några rum på vintern, klä på sig för att klara sig med en lägre inomhustemperatur och om möjligt elda med ved. Inte för att jag behöver myndigheternas uppbackning för att våga tänka utanför boxen, men kanske hjälper det någon annan.

47 kommentarer:

  1. Jag hoppas verkligen att den nya regeringen levererar med dom stöden till hushållen som dom har lovat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad de har lovat, men vallöften brukar ha ett bäst-före-datum i mitten av september, så jag skulle inte binda upp mitt liv på att politikerna talat sanning just den här gången.

      Radera
  2. Och nu står Ringhals 4 still under större delen av vintern också.
    Men miljöpartiet är säkert glada, det är ju det här samhället de har jobbat för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På ett sätt är de nog det. Samtidigt tror jag inte att de fattade vad som skulle hända när kärnkraften avvecklades utan nya alternativ.

      Radera
    2. Inte nog med kärnkraft, MP vill återställa vattenkraften, dvs älvar odyl, till dess ursprungsskick vilket innebär att ta bort dammar och kraftverk så att vattendragen återställs till dess ursprungliga skick.
      Om ni tycker att det känns osäkert med elförsörjningen nu så är det en mild bris jämfört med MP idealsamhälle.

      Radera
    3. Om galna idéer alstrade energi hade det kanske räckt med att koppla kablar till miljöpartister :)

      Radera
  3. Jag har en bok från 1992 som heter "Överleva i det sårbara samhället". I ett kapitel bygger de kojor i vardagsrummet av möbler och madrasser och kallar det för att leva friluftsliv inne. Det kallar det i o f s inte för kojor utan bivacker. De skriver om när allt är ur funktion i bostaden och människor har svårt att ta sig ut, (bor i stora hyreskomplex osv) så kan man för att det bekvämare genom att leva "friluftsliv" inuti bostaden.
    Så jag är redan förberedd sedan lång tid tillbaka:-)/ Em

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv ser jag det som att jag tagit ett steg i rätt riktning genom att flytta från ett höghus i ett land med ostabil infrastruktur till landsbygden i ett stabilare land. Förberedd ska jag inte säga att jag är, men jag jobbar på det.

      Radera
  4. Det sinnessjuka här är att vi får precis det samhälle vi förtjänar. Inte ens när elen ska stängas av reser sig svenskarna från soffan och tågar med högafflar. Vi är så ofantligt passiva att det är minst sagt pinsamt.

    Dock har vi ett stort problem i kommunister som försvarar den här idiotin, och får med sig många människor i att inte ifrågasätta.

    Hade det fungerat som det borde skulle vi kastat ut regeringen redan förra vintern. Jag menar inte genom revolution, utan genom högljudda demonstrationer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Demonstrationer? Räcker det inte med att trycka "gilla" på Facebook alltså?

      Radera
    2. Det är väl bara att rösta höger och se vad som händer dom kommande fyra åren, om det blir bättre eller sämre i dom frågorna som man är intresserad av.

      Radera
  5. Madrassera in en bivack under köksbordet ja, man ska aldrig säga aldrig, men nog känns det iaf för mig som den allra sista åtgärden, något att ta till om livshanken börjar ligga i vågskålen.

    Däremot har jag i en powwow med några husägande vänner i samma sits som jag fått upp ögonen för en elbesparande åtgärd som går above and beyond de åtgärder jag vidtog redan förra vintern.

    Spärra av hela ovanvåningen med presenning och filtar. Skulle blocka av tre rum, en rejäl hall och en litet badrum. Iom att det är ovanvåningen så är det ju en baggis att få vattenledningar o avlopp fria från stående vatten för att undvika sönderfrysningar.

    Att jag sedan läst att hus generellt inte mår bra av att ligga på under 10C är en annan faktor att ta hänsyn till om det nu är en absolut sanning.

    På nedervåningen skulle ett rum stängas av och en säng bäras ned i matrummet. Total boendeyta för 2 pers o 4 katter skulle gå från 155 m2 ---> ca 70 m2. Tempsänkning på boendeytan till 10-14C.

    Kan inte se att det skulle vara speciellt besvärligt att leva så ett tag om jag ändå ska försöka ha en positiv inställning, här i MPs paradis...
    /Jonas B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ps. Sista raden kan innehålla spår av ironi. Ds.

      Radera
    2. Att spärra av boyta med presenningar låter ändå som ett djärvt drag.

      Förresten ska inte värmen i fyra katter underskattas :)

      Radera
  6. Alla känner till att på vintern är igloo klart överlägset tält - ja, alla utom myndigheterna förstås ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att få till en igloo i vardagsrummet.

      Radera
  7. Jag har lite svart att relatera till det här, idag när solen lyser och det är 25° ute. Det var snarare tvärtom i somras, när det var alldeles för varmt i tre manader. Men det klart, myndigheterna här är medvetna om problemet, och företag och butiker har varnats om att behöva dra ner pa elförbrukningen i vinter. Hushallen kommer att hallas skadeslösa. Trycket pa solpaneler är stort.

    Men lycka till med kojorna i Sverige :)

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Medvetna myndigheter? Det är överkurs.

      Radera
  8. Jag tycker att strömavbrott ska vara sista åtgärden för att minska elförbrukningen. Före dess borde "någon" gå ut och tydligt vädja till alla att frivilligt minska sin elförbrukning.
    Det kan hända att ingen har det övergripande ansvaret för elförsörjningen och därför ingen har ansvaret att vädja om minskad förbrukning? Jag har i alla fall inte uppfattat någon direkt vädjan om minskad elförbrukning ännu.
    Det kan nog också vara så att ett vädjande inte väntas göra någon större skillnad. Jag och min hustru spar redan så mycket el vi kan och det kanske gäller de flesta andra också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl också vad som kommunicerats ut? Att det just är sista åtgärden och att man anser att risken att det ska behövas är oerhört sannolik men att man inte helt kan utesluta det och därför informerar om vad man ska göra om det skulle hända.

      Radera
    2. Vädjanden tror jag är helt poänglösa. Prishöjningar kan nog få många att dra ner på konsumtionen, men för en del tror jag inte ens det hjälper så länge det finns pengar kvar på kontot.

      SVT, regeringens egna propagandacentral, gjorde ett uppmärksammat reportage om att låta bli att dammsuga:
      https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pausa-dammsugaren-i-ett-par-dagar-for-klimatets-skull

      Radera
    3. Å men underbart, äntligen har jag ett bra argument för att slippa dammsuga! (Hatar det. Grejer i vägen och ont i ryggen får jag.)

      Radera
    4. Ja, har man bara tomt är det helt okej att dammsuga, men när man håller dammsugarmunstycket med ena handen, släpar dammsugaren med den andra och försöka sparka undan grejer som är i vägen samtidigt som man står böjd som en fällkniv är det inte särskilt avslappande.

      Radera
  9. Vi har gått från friggebod till attefallshus till magdakoja.
    //Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var bra! Fast själv kallar hon den säkert för Putinkoja.

      Radera
  10. Jag var med om något fantastikt igår, var i Gbg hos läkare för en krånglande fotled. I väntrummet sitter det en dam i min ålder i mitten av 50/60 ungefär å vi språkade om ditt å datt ,hon sa att hennes hus alltid varit kallt på vintern så hon sov alltid i sovsäck. Då slapp man bli kall om huvudet, så hon hade inte så ont av diskutionen om el sa hon. Fantastisk mäniska. Sossemats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sovsäck är nog det största hindret för mig att börja campa. Känns klaustrofobiskt.

      Radera
  11. Jag läste att Ryssland är väldigt glada och nöjda över Sverigedemokraternas framgång i valet, så det är väl bara tacka och ta emot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror i och för sig att slutsatsen baserades på att SVT-korrespondenten Bert Sundström tyckte att det kändes så.

      Även om det antagligen chockar det svenska etablissemanget gissar jag att ryssar i allmänhet och Putin i synnerhet ägnar merparten av sin tid åt annat än att tänka på ett litet och för dem ganska ointressant land i utkanten av Europa.

      Radera
    2. Ja, Putin och Åkesson kan ta varandra i hand, ingen större skillnad på dom.

      Radera
    3. Den ena är partiledare i ett relativt litet land, i 40-årsåldern, har aldrig haft regeringsmakt. Den andra är president i världens största land, i 70-årsåldern. Jag tror den gemensamma nämnaren här är att du tycker illa om bägge ;-)

      Radera
    4. Fortsätt försvara som vanligt.

      Radera
    5. Vem är det jag försvarar, mig själv, Åkesson, Putin? Fast oavsett vem du menar att jag ska försvara bör jag nog först få höra anklagelsen. Att Bert Sundström tycker sig känna att Ryssland jublar över SD:s framgångar är lite för abstrakt för att ta tag i. Jag har ingen relation till någon av ovannämnda herrar.

      Radera
  12. Men Anonym, vad är du för en flane? Och vad har Putin och Akesson att göra med kojbyggande i Sverige (ja, förutom da att Putin strypt gasledningar).

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte glasklart för mig heller.

      Radera
    2. Det har absolut ingenting med kojbyggande att göra och det skiter jag fullständigt i också. Min sanna och bestämda åsikt är att både Putin och Åkesson har samma faschistiska och rasistiska politik, och när dom kommande historieböckerna kommer att skriva om den här mörka tiden så kommer domen bli hård, både mot deras politik och deras väljare som har bidragit till samma avgrund som Hitler gjorde.

      Radera
    3. Då föreslår jag att du startar en blogg som handlar om Putin, Åkesson, Hitler, rasism och fascism för det gör inte denna blogg. Okej?

      Radera
    4. Nej, för du blundar istället, vågat.

      Radera
    5. Men nu får du väl ändå ge dig. Eftersom du uppenbarligen följt min blogg (för du fejkar väl inte när du använder uttryck som "som vanligt") borde du ha märkt att den är politiskt obunden. Jag har själv varit tydlig med att jag inte röstar och att jag är rätt ointresserad av partipolitisk pajkastning.

      Om du tycker att jag blundar för något när inte alla (eller kanske ens några) blogginlägg har teman som du tycker är viktiga så var det väl ett bra förslag att du startar en egen blogg där du skriver om sådant du tycker är viktigt? Du skriver att du "skiter fullständigt i" om dina kommentarer har att göra med det vi andra diskuterar. Därför kommer det nog inte som en chock när jag säger att jag skiter i vad du tycker.

      Så istället för att på ett helt obegripligt sätt försöka väcka opinion för något jag inte ens förstått på en sajt där folk pratar om annat, vore det väl vettigt att du går vidare till någon plats där folk faktiskt bryr sig. Där kan ni snacka om Hitler, Putin eller vad fan du vill. För där bestämmer du.

      Radera
  13. Själv har jag migrerat vertikalt de senaste 6-7 åren.
    Vi bor i en etta med loft. Sängen står på loftplanet som har väldigt låg takhöjd. På sommaren smälter man och vi måste flytta ner till bäddsoffan på markplan.
    När man i september börjar huttra lite om nätterna är det dags att flytta upp och plocka fram filtarna.

    På sommaren sover man naken med fönster på glänt och på vintern har man pyjamas och tofflor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där lät faktiskt ganska smart. Varm luft stiger, oavsett hur den värmts upp och vad det har kostat. Lika bra att försöka dra nytta av det.

      Radera
  14. Jag tycker de utelämnar det främsta alternativet. Dvs vi bör stänga av strömmen allra först i riksdagshuset och sedan hos alla som röstat rödgrönt. Man sparar en del i Stockholm gnm att stänga ned stora delar av Södermalm och Östermalm. För att inte tala om hela DN skrapan.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min gissning är att det blir ungefär tvärtom. Om du vore ansvarig myndighetsperson, skulle du välja att fimpa strömmen i Rinkeby eller Östermalm?

      Radera
    2. Det finns tydligen personer som inte förstår vad demokrati är.

      Radera
    3. Det gör det alldeles säkert, men var det något i tråden du uppfattade som odemokratiskt? Jag tror att Investeraren menade att de som röstat för nedläggning av kärnkraft och vattenkraft borde vara de första att drabbas av dylika åtgärder, och det känns väl rimligt? Inte att de ska straffas för att de röstat "fel", bara att de får ta konsekvenserna av sina val.

      Radera
  15. Var hemma hos mina föräldrar i helgen för att hjälpa till med trädgården. De bor i en villa som de byggde på tidigt 1980-tal. Väl inne i huset märker jag att det är kallt och det berodde på att de stängt av alla element förutom de i badrummen. Bredvid braskaminen i vardagsrummet hade de lastat på fullt med ved och de har på sig raggsockor och tjocktröjor inomhus. Efter ett långt långt arbetsliv så måste de alltså stänga av värmen och elda med ved i stället. Detta år 2022...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt arbetsliv är kortare än dina föräldrars, men precis så där gör jag också. Blir det en mild vinter hoppas jag kunna låta bli elvärme nästan helt.

      Radera