Nytt år och nya irritationsmoment, men jag är inte helt klar med det gamla året. Strax innan jul försökte regeringen
smyga in en ny ”klimatplan” som i vanlig ordning när ord som
miljö och klimat används handlar om att ta ut mer skatt.
Det är ju så politikerna jobbar när
det kommer till miljöområdet. Först fastslås att man lägger
skatt på det man vill begränsa, i detta fall bilar drivna av bensin
och diesel, så då inför man utsläppsavgifter för att folk ska
köra elbil istället. Längst ner i artikeln framgår att även
elanvändningen ska bestraffas:
”Även elpriserna kan komma att belastas med 32 öre per kWh för utsläppsrätter.”
Jag drar därför slutsatsen att detta
varken handlar om klimat eller miljö hur mycket
klimat- och miljöminister Pourmokhtari än
hävdar det. Den här regeringen skiljer sig nog inte från någon
annan på den punkten. Miljö i all ära, att styra folks liv ännu
mer ärofyllt, men bäst av allt är skatteintäkter.
En kilometerskatt på
elbilar har diskuterats så länge elbilar har funnits. Här i Norge
är planerna ännu mer konkreta, men så här sa svenska Teknikens Värld redan för några år sedan:
”Med fler elbilar på vägarna försvinner stora skatteintäkter. Det är tänkt att stävjas med en ny skatt – kilometerskatten.”
Då var regeringen rödgrön, kanske någon invänder. Själv är jag både färgblind och cynisk, så jag blir inte ett dugg tryggare av det. Samma i Norge. Just nu är det Arbeiderpartiet och Senterpartiet som styr, men skulle de lyckas få till en kilometerskatt för elbilar innan nästa val, 2025, tror jag inte att en Høyre-ledd regering skulle riva upp den. De gillar nämligen också andras pengar.