Sveriges Radio
skriver om en sommarmarknad som riskerar att få slå igen för att marknadsknallarna inte dyker upp. I reportaget tycks man
inte ha någon förklaring till vad som hänt. Det tror jag mig ha.
Jag säljer honung, mest på höst- och
julmarknader, men jag har också sålt loppisgrejer för att omvandla
lite av mitt överflöd till pengar (som man väl aldrig kan ha i
överflöd) och det har ibland varit på sommaren. En del marknader
kostar mycket att sälja på, andra är gratis, men även om priset
spelar in är det en dålig strategi att stirra sig blind på det.
Vissa marknader är helt enkelt så dåligt arrangerade att jag inte
skulle komma tillbaka om de så gav mig lön för att stå där en
hel helg.
Marknaders framgång bygger på att
marknadsknallar vill sälja hos dem. Inga knallar – inga besökare,
och då dör verksamheten. Jag har sålt på några marknader tre år
i rad och under den tiden upptäckt att de blivit sämre på flera
punkter. Kanske har de dragit ned på marknadsföringen, gett mig en
usel försäljningsplats i en återvändsgränd bredvid en annan
honungsförsäljare, ljugit och gjort sig oanträffbara. Ibland har
de dessutom passat på att höja priset samtidigt som de saboterat
mina möjligheter att tjäna pengar.
Alla kan göra
misstag och en del faktorer är bortom arrangörens kontroll, som
väder. Men gör de fel och varken står för dem eller tar lärdom
kommer jag inte tillbaka. ”Fool me once, shame on you. Fool me
twice, shame on me.”
Det är inte speciellt för marknader
att fartblindheten ibland får företag att glömma bort vem som ser
till att de har råd med mat på bordet. Vi har alla drabbats av
dålig kundservice, försämrade produkter och företagare som
försöker mjölka kunderna så långt det är möjligt, och då är
det vår förbannade skyldighet att ”rösta med fötterna”.