fredag 25 juli 2025

Leasat helvete

Här kommer ett ekonomiskt exempel från verkligheten som får mig att undra om det är jag eller omvärlden som är galen. Något av alternativen måste det vara. Detta handlar om ett norskt par i sextioårsåldern. Han är åkeriägare med en egen lastbil. Okänd inkomst, men han jobbar mycket och jag tror att det går bra. Hon är lärare med så bra lön man får som lärare. En halv miljon om året eller lite drygt? Barnen utflugna, så de borde ha ganska god ekonomi och nu vill hon ha en ny bil. Elbil eftersom ”de är så billiga att köra”. Valet föll på en Volvo EX40 som med den extrautrustning de önskar kostar 569900 kr.

De har inte råd att köpa den. Kanske köper ingen nya bilar längre, jag vet inte. Den ska leasas och avtalet ser ut ungefär så här. Vid övertagandet betalar de hundrafemtio tusen i ett engångsbelopp. Det är pengar de aldrig får tillbaka utan ger dem bara rätten att leasa bilen. Tydligen är siffran lite självvald. Med högre insats blir det lägre månadsavgift. I detta fall betalar de 5600 kr i månaden i tre år. Då tillkommer skatt, försäkring och service! Jag trodde att själva idén med leasing var att allt skulle ingå så att man vet exakt vad det kostar, men så var det inte här.

Jag fick en tjugo år gammal Nissan King Cab med huset, men valde att inte behålla den eftersom skatt och försäkring hade kostat mig 7000 kr per år. Motsvarande siffra för en ny elbil? Ingen aning, men säger vi dubbelt har jag inte sagt för mycket.

Då har vi alltså totala utgifter på runt fyrahundratusen, så över två tredjedelar av bilens totala värde. Eller elvatusen i månaden. Men då får de inte köra för mycket, för då blir det en kilometeravgift i tillägg. Det får inte heller var något orimligt slitage, som ett stenskott eller repa för då får de betala för det, alternativt fixa skadorna.

Jag är fullt medveten om att folk skakar på huvudet över att jag väljer att ha en över 50 år gammal bil. Den gör 0-100 på en kvart (om den ens gör 100, inte med mig bakom ratten i alla fall), har ingen AC, inget centrallås, inga värmeslingor varken i sätena eller i ratten. Men så kostar den heller inga elvatusen i månaden, inte ens om året om jag inte räknar in bensinen.

För elvatusen i bensinbudget kan jag varje månad köra Oslo-Aten tur och retur, så det där med elbil för drivmedelskostnadens skull känns som en felsatsning i detta fall. Alla får göra sina val, men ser ni mig någonsin bakom ratten i en leasad Volvo EX40 som kostar ett femsiffrigt belopp varje månad – skjut mig!

33 kommentarer:

  1. Har för mig att årsskatten på elbilar är noll i Norge. Sen är det gratis bompassering också (men det är det för begagnade elbilar också). I övrigt verkar kalkylen riktig.
    Det värsta är väl att när de tre åren med leasing har gått så ska bilen återlämnas och då står man återigen inför valet att hosta upp 570k kontant eller 150k (+ månadskostnad) för ett nytt leasingavtal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att elbilar inte betalade bompeng förr kommer jag ihåg, men det var nog innan jag flyttade till Norge. Inte heller skatten är noll, men det heter trafikkforsikringsavgift, vilket ju snarare låter som en försäkring men det är det inte.

      Ja, har man köpt bilen själv kan man ju alltid hoppas att den inte är värd noll tre år senare, till skillnad från leasingbilen.

      Radera
    2. Ja tiden går, snart tio år sedan jag bodde i Norge. Då var det väldigt gynnat med elbil, t.om. laddningen var gratis (arbetsgivaren bjussade). Jag hade dock en begagnad diesel.

      Radera
    3. Jag tror att det var lättare att bjuda och subventionera när elbilar var få. För inte så länge sedan fick elbilar köra i bussfil utanför Oslo. Perfekt i rusningstrafiken, men när elbilarna är i majoritet skulle busstrafiken ha slagits ut om man inte tagit bort den möjligheten.

      Radera
  2. Dagens bil"marknad" är väl ett av de bättre exemplen på att folk i allmänhet är het dumma i huvudet när det kommer till sund ekonomi.
    De har inte råd att köpa och äga den bil de kör, men det är fan viktigast i livet att "imponera" på omgivningen med sin hyrda bil för 500k-1m+.
    Snart finns det väl enbart hyresbostäder också, så att de ekonomiskt mindre begåvade "har råd" att bo i sin 20+ miljonersvilla? Förvisso hyr de flesta av banken redan idag, men det kan bli värre.
    Mvh Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det resulterar i att nästan ingen kan köpa en ny bil för egna pengar. Det har ju alltid varit dyrt, men mina föräldrar köpte flera nya bilar i min barndom och det var utan att inteckna hela sitt liv.

      Radera
  3. Låter som en usel deal.

    Som alltid finns det bara en vinnare på en bilaffär, och det är säljaren.


    SvaraRadera
  4. Vet inte hur det är med skatt och försäkring på elbilar i Norge, men jag betalar 360+2400 om året i Sverige (elbil, ungefär samma som för min tidigare hybrid). Beror nog på var man bor i landet också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skatten borde vara densamma oavsett var i landet man befinner sig. Försäkringen tror jag också fortfarande skiljer sig mellan människor i olika åldrar, och så har ju Sverige ett bonussystem.

      Radera
  5. Om du krockar med den EX40 så kommer du dö och dom att kliva ur i hyfsat skick. Något att lägga in i kalkylen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är osäker på det. Jag har krockat i gamla bilar med nyare bilar några gånger och hittills har skadorna aldrig blivit större på min bil eftersom bilar förr tillverkades av plåt och inte kolfiber och plast.

      Radera
    2. Det är väl det som är problemet med gamla bilar, de är för hårda. Om de knycklas ihop ("deformationszon") får man en mildare krock.

      Radera
    3. Ja, det är för- och nackdelar. Men gud så trött jag blev när jag i ishalka gled med en nittiotalspickup in i ett träd och förväntade mig en buckla på stötfångaren, men konstaterade att trädet var halvvägs in i motorrummet innan det stannade. Där hade jag gladeligen tagit en lite hårdare smäll.

      Radera
    4. Din 140 är en hårding kan jag säga, efter att ha blivit påbackad av en 164. Jag hade en SAAB 900, där vi var tvungen att rekonstruera bakänden med omfattande svetsning. På Volvon blev det typ färgavskrap.

      Radera
    5. Det låter bra! Eller ja, det var ju trist med din Saab.

      Radera
  6. Någon elbil finns inte på min karta. En rullande litiumbomb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du verkar inläst på de olika batteriteknologierna och innehåll

      Radera
    2. Själv vet jag knappt vad ni pratar om, men att elbilar brinner bra har jag fått med mig.

      Radera
  7. Jag som funderar på en ny bil och har svårt att bestämma mig om jag ska ta från mina besparingar eller leasa en bil för 4 000 kr/mån.
    Har idag en bil som är 14 år gammal som börjar kräva mycket underhåll. Har varit billig de 8:a år jag ägt den fram till nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade hellre valt alternativ 3, att återigen köpa en bil som är några år och behålla den tills den också fyller 14. För oavsett om du köper eller leasar blir ju den där nybilslukten ganska dyr.

      Radera
    2. Håller med en helt ny är det bara tal om ifall det blir leasing.
      Annars får det bli en 3-6 år gammal som inte gått allt för långt.
      Bara så trött på att inte ha en bil att lita på.

      Radera
    3. Fast jag vet inte om man kan lita mer på en helt ny än på en som är några år gammal.

      Radera
  8. Så löljigt att försöka imponera på någon med vilken modern plastbil man har, trots att den ser exakt likadan ut oavsett märke och prisklass.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner likadant. Har ingen aning om bilmärke om det inte vore för loggan eller att det står skrivet i karossen, men andra kanske ser skillnad. Generellt tror jag att det är svårt att imponera på andra med sina ägodelar. Folk är helt enkelt inte så intresserade.

      Radera
  9. Ska man imponera med sin bil krävs en entusiastbil (äldre) eller något väldigt exklusivt. Generationen granne som blir imponerad av en XC40 är utdöd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske, men jag vet en del som har nya bilar och som utgår ifrån att alla fattar att just deras modell (TDI istället för TD eller något annat) är väldigt häftig och udda. Själv vet jag inte ens vad de har för märke och skulle inte känna igen den på en parkeringsplats med tre nya bilar, men då tycker de att det är jag som är konstig och jag har ingen aning om de har rätt.

      Radera
  10. Enda gången leasing är lönsamt är när någon tillverkare desperat försöker pressa ut bilar på marknaden som säljer dåligt eller några uddabilar som är svårsålda. För något år sedan kunde man leasa en elektrisk Mini för under 4000, den kostade då över 400 000 kontant. Då kan det vara vettigt att fly värdeminskningen. Kalkylen bygger då på att tillverkaren, för att skydda varumärket, behåller listpriset högt men säljer bilen mycket billigare till ett finansbolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart! Men för mig känns 4000 kr i månaden ändå alldeles för dyrt.

      Radera
  11. Så efter 3 år har paret betalat 61,6% av nypriset(insats + månadsbetalningar), därutöver tillkommer allt annat som service, skatt o försäkring, kalkylen ser ansträngd ut.

    Tror nog det hade varit värt(?) att kolla upp låneräntan och köpa bilen direkt i sådana fall och efter tre år sälja den och eventuellt få mer än 219 000 kr för bilen, restvärdet 38,4% i kalkylen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föreslog det, att de skulle låna på huset istället, men han var inte säker på att det skulle gå. Vet inte om han var rädd för ett nej, men han kollade hur som helst aldrig upp det.

      Radera
  12. Dessutom är det bara två års nybilsgaranti på en EX40. Så om något inträffar när bilen är 2 år och 11 månader, säg att krängningshämmare börjar glappa eller AC:n lägger av, krockkudde blir defekt, ja lite vad som. Då behöver man stå för den reparationen själv innan man lämnar tillbaka bilen. Så privatleasa aldrig längre tid än vad tillverkaren ger garanti :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två års nybilsgaranti lät lite. Det i sig skulle få mig att tveka på den modellen.

      Radera