fredag 18 juli 2025

Äntligen bilförsäljning!

En av fördelarna med att köpa en veteranbil är att man inte nödvändigtvis behöver gå back på den, som ju nästan är en regel för nyare bilar. Men det går inte alltid som man tänkt sig. Årsskiftet 21/22 köpte jag en Volvo 245. Jag var jättenöjd med den. Skatt och försäkring kostade sammanlagt 1400 kr/år och bensinförbrukningen var helt okej på 0,83 liter/mil. Men det bästa var nog prestandan. Den kändes som en ny bil, den gick tyst utan missljud, bra köregenskaper osv. Nej, den gjorde inte 0-100 på fem sekunder, men det är heller inget jag efterfrågar.

Men inget varar för evigt. Efter ett drygt år började bilen krångla. ”Volvo 240 är outslitlig”, sa folk, men jag hittade inte felet. Däremot upptäckte jag att den hade en massa elektriska databoxar, givare och sensorer som både var dyra och dessutom verkade onödiga eftersom Volvo 140 tycktes ha klarat sig utmärkt utan dem. Så till slut köpte jag en sådan istället.

Jag gav ändå inte upp helt. Kompisar kom med nya förslag på möjliga fel, så jag bytte grej efter grej. Mycket kunde jag låna från andra 240-ägare eller köpa begagnat, men det tog ju ändå tid att skruva. Jag fick också tips om en fordonsutbildning som eventuellt kunde ta in bilen som studiematerial. Då hade jag fått betala för nya delar, men sluppit arbetskostnaden eftersom elever jobbar gratis. Det lät hur bra som helst, men vi fick inte till det.

Till slut var jag vid vägs ände. Något värde betingade den såklart, så i värsta fall kunde jag sälja den som reservdelsbil. Jag hade i alla fall inte tänkt lägga fem minuter till på att meka med eländet och ingen annan verkade kunna hjälpa mig heller. Det kostade inget att ha den stående avställd i ladan, men det gav inget heller. Möjligen en svag prisstegring, men den skulle inte väga upp irritationen jag kände varje gång jag såg skiten.

Så nu har jag rivit av plåstret och gjort min sämsta bilaffär på väldigt, väldigt länge. Bilen köptes in för 33000 kr. Med delar var jag antagligen uppe i 40000 kr. Efter 1,5 års användning och lika lång felsökning, om än inte särskilt effektiv (vare sig i tid eller resultat) har jag nu sålt den för 16000 kr.

Många lägger mycket mer än så på sin bil. En ny bil tappar ofta uppemot tio gånger så mycket bara i värdeminskning, och så tillkommer service och annat. Men jag jämför mig inte med dem, det var inte för att få nybilskostnader jag köpte en nästan 40 år gammal veteranbil. För mig blev detta ett fiasko och det enda jag fick ut av affären var vetskapen om att denna bil var alldeles för ny för mig. Vackert så, nu vänder jag blad och funderar över om jag ska fylla dess plats i ladan med något skojigt. Men det hastar inte.

10 kommentarer:

  1. Konventera till gengas? Finns det ved, finns det bränsle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore häftigt, men av de videos jag sett med folk som gjort det verkar det rätt bökigt att använda. Och då räknar jag inte ens in konvertering, som jag gissningsvis inte kan göra något själv av.

      Radera
    2. Det vore kul med en vedeldad bil men jag inser min begränsning, inte en chans att jag lyckas konvertera den. Och är det ens möjligt att få den laglig? Numera kan man inte ens släppa en fis när besiktningsgubben mäter avgaserna utan att bilen blir underkänd, så hur ska en vedbrasa kunna godkännas?

      Radera
    3. När jag blir rik och får gott om tid ska jag konvertera en Tesla till gengas. Eller bensin.

      Radera
    4. https://faktograf.hr/wp-content/uploads/2022/10/tesla-generator-facebook-1076x675.jpg

      Radera
    5. https://teslamotorsclub.com/tmc/media/tesla-generator.121881/full?d=1603958487

      Radera
  2. Ha ha, ja jag har exakt samma erfarenheter av gamla Volvobilar.

    Visst är det outslitliga, men när det börjar strula så är det omöjligt att få rätsida på dem.

    Hade i min ungdom en Corolla, som under 7 års tid kostade typ 500 kronor i reparationer (glödlamporna gick sönder regelbundet). Jag var ung och dum och servade inte den alls, men det gick lika bra ändå. :-)

    Enda problemet var att den rostade sönder och samman, och till slut blev den utdömd på besiktningen.

    Så mitt tips:

    Köp en gammal Corolla eller Yaris med dragkrok och rostskydda den så mycket det bara går.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig ägt Toyota, men det kan jag tänka mig. Har dock sett att veteranerna dragit iväg i pris och yngre än så vill jag inte ha.

      Radera
  3. Min pappa har en Toyota Avensis från 1999, det har aldrig varit några problem med den. Går genom besiktningen utan anmärkning varje gång. Skall tilläggas att han är pensionär sedan 20 år och inte kör så mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En Toyota från -99 skulle jag nog få betala uppemot tiotusen om året i skatt och försäkring för, utan att köra en meter.

      Radera