måndag 10 januari 2022

Bilbyte

Kommer ni ihåg avsnittet av Svensson Svensson när Gustav går med på att flytta och det slutar med att han köper ett identiskt radhus? Där är jag nu. Vi tar det från början.

Jag var förtjust i min Volvo745, men det fanns ingen vett i att tulla in den i Norge. Så den fick stanna i Sverige. Eller rättare sagt fick den åka tillbaka dit när jag inte behövde den längre.

Och jag fick ju en Nissan King Cab med huset. Visserligen gick den inte igenom besiktningen på första försöket, men eftersom den var gratis var den värd att lägga lite pengar på. En kompis ställde upp och lagade den, men när det väl var gjort löd domen:

Nu skiter jag i att vi är vänner. Kom inte hit igen med den bilen, inte under några omständigheter!

Det var ganska tydligt och han hade en poäng. Det mesta är större på en fyrhjulsdriven pickup än på en vanlig personbil. Länkarmarna är minst dubbelt så stora på den som på Volvon, de satt som berg och de kostade därefter.

Och inte bara delarna kostar. Skatt och försäkring går sammanlagt på 7000 kr/år. Ni med nya bilar kanske inte reagerar på det, men här snackar vi om en bil som är drygt tjugo år gammal. Den är stor och tung, men faktum är att även en mindre bil av samma årsmodell hade kostat åtminstone 5000 kr/år. Så något måste göras.


I Norge (liksom till viss del i Sverige) heter lösningen veteranbil. De är visserligen inte skattefria här, men snudd på, och detsamma gäller försäkring. Sammanlagt hamnar skatt och försäkring på en bil som är över 30 år gammal på 1000-1500 kr/år. Dessutom är delarna billigare och fler kan laga dem. En halvmodern bil för 50000 kr kan vara värd 0 imorgon om ett litet chip som inte är värt att byta ut går sönder. En bil från 60- eller 70-talet kan aldrig hamna där.

Då är istället problemet att de kostar mycket i inköp. Jag har haft några gamla jänkare, årsmodell 59-76, men idag kostar de gärna en kvarts miljon även om de ser ut som en påse skit. Och så har jag ett mycket specifikt önskemål, jag vill ha dragkrok och rätt att dra en större släpkärra. En pråm på två ton borde få dra mycket, men det får de sällan.


Vadå 900 kilo?!

Så jag började titta på Volvo igen. 140 eller 240, möjligen Amazon. Tittade på en jättefin 244:a med en ägare som precis dött (inte bakom ratten), för 45000 kr. Men där hade kupéfläkten gått sönder. Den kostar en knapp tusenlapp, men för att byta den får man plocka bort i stort allt från växelspaken till torpedväggen. Det gör inte jag, så då ska man hitta någon som gör det till ett rimligt pris. Första verkstaden gissade på 10000 kr. För 55000 kr vill jag ha en roligare bil, och när jag till slut hittade en mekaniker som kunde jobba billigare såldes bilen.

Tillbaka i jaktläge hittade jag en 245:a från -88 för 37000 kr. Svenskar med koll på de här bilarna kanske undrar om jag knarkat nu, men på den norska marknaden är detta billigt. Det var en del fel på den med och utseendemässigt hade den betydligt mer att önska. Men jag är inte någon skönhet själv och kände att denna kunde passa. Jag prutade ner den till 33000 kr och tänker att den ska vara färdig för klart under 40000. Mindre om jag räknar in att jag tänker sälja aluminiumfälgarna och sätta dit riktiga, alltså i plåt. Skatt och försäkring – 1400 kr/år, helt okej.

Så jag bytte ut min Volvo kombi från 1988 mot en Volvo kombi från 1988. Det är du och jag, Gustav. Du och jag...

38 kommentarer:

  1. När Gustav skulle byta sin (högerstyrda) bil så blev det en... beige.

    Spargrisen

    SvaraRadera
  2. Härligt! Är själv Volvofantast och har tre stycken i dagsläget varav en avställd. Den äldsta som är avställd är bensinbil så som priserna ligger nu blir det att ställa av en diesel och ställa på trotjänaren istället så man får tanka "billigt". Har märkt att 245:or gått upp i pris i Sverige nu också om de är i bra skick. Så jag tror ditt köp kan hålla värdet om du håller den i fint skick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast när jag tittade på svenska annonser kändes det fortfarande som halva priset. Dock dyrare än när jag senast köpte 140:or och 240:or, då kostade de 5000 kr. En bytte jag till mig mot en elgitarr :)

      Radera
  3. Vi skola alla vandra den vägen att en liten del av elektroniken pajar i dagens nya bilar, och du får glatt pynta 25 papp för bara delarna. Sedan tillkommer arbete och skatt på skatten.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör vad jag kan för att bekämpa utvecklingen.

      Radera
    2. Att det här med el kan bli krångligt kan man se i en video från "Mackans Garage" med titeln "Min FRU löser elfelet verkstäderna INTE kunde lösa!!!"

      Underhållande och rekommenderas om man tycker att skruva Volvo V70 är det intressantaste som finns. Kan dock säga att vissa fel tar lååång tid att hitta och när allt troligt är provat finns bara det otroliga kvar...

      Jag har en del tyska bekanta som är assimilerade svenskar sedan flera år men som fortfarande åker runt i tyskregistrerade bilar. Vet inte om det finns fördelar eller om det ens är lagligt, kanske samma sak fungerar även i Norge?

      Dock rekommenderas inte att i Finland låna anhörigs bil om hen (eller egentligen bilen) är bosatt i annat land, vilket en svensk minister fick erfara...
      ;-)

      Radera
    3. "Om man tycker att skruva Volvo V70 är det intressantaste som finns".

      Här har de siktat in sig på en rätt liten målgrupp :)

      Det är inte lagligt, vare sig i Sverige eller i Norge. Om du får en tysk besökare i Sverige får du inte ens köra hans bil med mindre än att han är med i bilen. På "plussidan" finns det ju inga poliser som kollar. Gissar att man skulle kunna köra utan körkort i Sverige i åratal om man bara undviker lördagsmorgnar (om det är bra väder) och midsommardagen då det teoretiskt skulle kunna vara nykterhetskontroll.

      Radera
  4. I Norge är väl tricket att köra med lastbils/transportbils-registrerad bil för att minska skatten? Man brukar känna igen dem på att de har grön regskylt, och enligt reglerna får de bara ha framsäte (möjligen 3-sitsigt) och ska ha galler eller vägg mellan förar- och lastutrymme. Det ska i alla fall vad jag förstår ge rejäla fördelar skattemässigt, och eftersom du väl bara är en person i hushållet är det kanske ett alternativ. Minns att jag för ett antal år sen hörde om någon som t.o.m registrerat om en Porsche som transportbil av det skälet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min Nissan är skyltad som varubil med grön regskylt. Då kostar den 7000 kr/år så vad den skulle kosta med vit skylt vågar jag inte ens tänka på :)

      Radera
  5. det låter fruktansvärt dyrt att betala närmre 50000:- för en volvo från -88, men när jag kollar för skojs skull på blocket vad min gamla volvo 460 från -96 skulle kosta idag hittar jag en motsvarande från -95 för nästan 25000:-. jag fick 11000:- i inbyte för min 2006 och de försökte sälja den för 20000:-.
    tydligen har begagnade bilar ökat rejält i pris på senaste tiden.
    men vad ska man egentligen välja om man skulle köpa en ny eller hyfsat ny bil idag?
    bensin och diesel är ju smidigt men blir extraskattade för att man ska välja bort det.
    elbilen kräver utbyggnad av elnät och ofta speciella laddare. en stor investering innan man ens kört sin första mil. för oss i brf med garagelängor ska man lyckas övertala alla medlemmar att sätta in laddare, vilket är hopplöst. (när vi bytte garageportar ville styrelsen sätta in elektriska öppnare vilket är skonsammare för porten, men det slutade med upprorsstämning. varför ska tant agda ha en elektrisk öppnare när hon bara öppnar porten en gång i veckan osv). för att inte tala om kostnaden för att köpa en elbil!
    laddhybrid verkar vara ett bra mellanting men de är ju nästan lika dyra som en elbil och man ska ladda någonstans och kan bara köra ett par mil på el, som vi alla vet blir dyrare och dyrare...

    för att inte tala om politikernas kappvändande. det som är jättebra idag är jättedåligt imorgon när vinden blåser åt ett annat håll. vem minns inte när man tvingade mackarna att installera e85 som skulle vara miljövänligt att köra på. man kastade miljöbonus på bilarna och användarna tankade med vanlig bensin för det var tydligen billigare.

    jag brukar ta upp min bil som exempel. en diesel volvo v60 från 2011 som var miljöklassad och där första ägaren fick miljöbilsbonus. numera en hemsk miljöförstörare som borde skrotas...

    hur ska man egentligen som privatperson göra ett vettigt val när inte ens de som är insatta i frågorna är överens?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De börjar bli ganska ovanliga. Det är rätt ovanligt att möta en 740, ännu ovanligare med 240 och 140:or reagerar man verkligen på. Känns som att de är lika ovanliga nu som Volvo Duett var för några år sedan.

      Laddhybrid kanske kan vara något, om man får åka gratis i norska vägtullar. Renodlad el skulle jag inte vilja ha. Och visst är det knepigt när reglerna ändras. För något decennium sedan tyckte myndigheterna att diesel var det miljövänligaste som fanns. Folk köpte dem och blev straffade för då var det inte bra längre. Sedan var det etanol som gällde, men nu duger inte det längre för nu har de ju kommit på att det varken är bränslesnålt eller miljövänligt att framställa.

      Radera
  6. för övrigt vill jag minnas att det var i svensson svensson-filmen som gustav hittade ett exakt likadant hus. smart, då slapp de bygga nya kulisser :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fiffigt! Som att produktionsbolaget Tre Vänner behövde mer pengar :)

      Radera
  7. Ragata Skräck10 januari 2022 13:39

    Volvo går fint, det finns t.o.m låtar om Volvo, Eddie har spelat in en klassiker
    www.youtube.com/watch?v=pxhzz4wkKeU

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar nog ändå Bombyces Bryggeris Leif Volvo:
      https://www.youtube.com/watch?v=RfZPsYzm9Qw

      Radera
  8. Med dagens höga bensinpriser så kanske det kan vara värt att kolla viktskillnaden mellan plåt- och alu-fälgarna. Vikt och speciellt roterande sådan är inte bra för förbrukningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tänkt, men dels tror jag inte att det skiljer så mycket i vikt och dessutom är luftmotståndet högre på aluminiumfälgarna.
      Och så ser jag det som en säkerhetsfråga, förutom det uppenbara - att aluminiumfälgar är fula :)

      Radera
    2. Är aluminiumfälgar mer osäkra än plåt?

      Radera
    3. Beror på utförandet, men på äldre lättmetallfälgar kan hjulbultarna få för sig att gänga ur sig. Helst ska man gå och efterdra dem lite då och då. Eller som sagt, byta ut dem :)

      Radera
  9. Som skattefri sparar du pengar på att köra den istället för en nyare bil som drar mindre ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar inte riktigt frågan. Inga bilar är skattefria där jag bor. Men oavsett var man bor får man väl väga samman inköpspris, årskostnad och milkostnad när man bestämmer vad som lönar sig bäst. Jag räknar själv inte med att köra jättemycket, vilket gör bränsleförbrukning lite mindre intressant. Sen skulle jag ändå inte vilja ha en bil som drar mycket över litern, men inte ens mina största äldre bilar på 2+ ton har gjort det.

      Radera
  10. Kolla vad bilfirmor säljer 240 och 740 för i sverige. Då har du då rakt inte gett för mycket.Värdestegringen på framförallt 740 är bättre än en bostadsrätt i storstan. Men byte till plåtfälgar låter ju helt koko. Dom är ju dyrare nya än Aluminiumfälgar och säkert dubbla vikten.
    sossemats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast bilfirmor lägger väl alltid på för att ha marginaler.

      Jag är rätt säker på att tjäna pengar på att sälja aluminiumfälgarna och köpa plåt. Tror för övrigt att jag redan har plåtfälgar liggande så då behöver jag bara få någon att slänga däck på dem.

      Radera
  11. Får mig att tänka på denna geniala film till en Blocket-annons:
    https://youtu.be/-byVY24Nx6s

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Den hade jag missat. Särskilt oväntat att den hade hepatit B.

      Radera
    2. Fortsättningsfilmen (eller del 2) känns som en riktig FIRE-reklam. "Jag fick sparken från jobbet, en ny dörr öppnades, flyttade, träffade kändisar, nu tar jag dagen som den kommer".

      Spargrisen

      Radera
    3. Jag tycker att en av grejerna som gör den bra är just att det är en reklamfilm som är väldigt överproducerad. Ger det en ny näring skulle det lite udden av den grejen.

      Radera
  12. ;-)
    Som vanligt känner jag mig annorlunda och utanför.
    Lärde mig köra bil (70-talet) i bland annat familjens Citroen DS. (Jepp, den klassiska "paddan".)
    Finns inga kvar idag. Bortrostade.
    Men att köra den var väl en upplevelse så långt ifrån Volvo som går att komma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen som helst erfarenhet av franska bilar. Skulle dock kunna tänka mig en CV2:a.

      Radera
    2. Kult-bilen!!!
      Citroën DS hade bl.a. hydraulisk gasfjädring, framljus som svängde när man vred på ratten och snurrande hastighetsmätare. (Visaren var det som stod stilla!)
      Bromsljus i takhöjd och på kombimodellen extra stolar som kunde fällas upp i bagageutrymmet.
      Udda är bara förnamnet.

      CV2 är väl veteranbilsklassad nu. Men har väl mellan 9 till enorma 29 hästkrafter. (Så jag skulle kanske inte rekommendera att dra något efter den.)

      Radera
    3. Ja, det är häftigt med bilar där de valt helt egna lösningar. Hade en Saab V4 med frihjul och lite andra roliga grejer.

      De slutade tillverkningen av CV2:an 1990 så över 30 år i alla lägen. Nej, tror inte att de ens finns med dragkrok, så just nu passar det dåligt för mig.

      Radera
  13. "En pråm på två ton borde få dra mycket, men det får de sällan."

    Normalt är det väl *föraren* som inte får dra så mycket. Fixar du rätt behörighet, så bör du få dra så mycket som bil och släp beräknas hålla för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej. Eller det också, när bilen väger mycket kommer du lättare upp i totalvikten 3,5 ton som är gränsen för B-kort.

      Men sätter du krok på en gammal jänkare (eller för den delen, att det redan sitter än) är det standard för Svensk Bilprovning att godkänna konstruktionen för 910 kg (oklart varför denna udda siffra) även om man tagit i och dimensionerat den för att klara det tredubbla.

      Radera
  14. Haha. Både katter och en King cab med i huspriset alltså? Inte illa! :)


    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och mat, möbler, maskiner och till och med kläder. Jag läser fortfarande de gamla ägarnas böcker, sover i deras säng, deklarerar vid deras skrivbord med hjälp av deras datorskärm och miniräknare.

      Radera