onsdag 26 januari 2022

Bostadstillägg med guldkant

Jag fick ett ämnesförslag där jag inte riktigt har bestämt mig för vad jag ska tycka, men det hindrar mig inte från att skriva om det.

Ämnet jag tänker på är detta: om du är så svårt sjuk att du inte kan jobba och med anledning av detta har sjukersättning och bostadstillägg får du inte ha mer än 100000 kronor i sparande. Detta innebär att en grupp i samhället som har liten möjlighet att få en bra pension inte heller får ha ett privat pensionssparande som överstiger 100000 kronor.

För ordningen skull – man får ha mer än hundratusen, men då tar Försäkringskassan hänsyn till det i sin bedömning. Poängen är att den som sparar straffas för det, eller som min anonyma tipsare formulerar det:

Skulle det inte kunna finnas sätt där FK kan se att ett sparande är menat som privat pensionssparande och därför får finnas oavsett hur mycket en person lyckas spara? Räcker det inte med att en person har en svår sjukdom. Ska denne även vara dömd till en dålig, om ens någon pension (med tanke på hur det ser ut och utvecklats när det gäller pensioner)? När den själv genom att välja bort nöjen m.m. kan påverka detta?

Å ena sidan är ju bostadstillägg ingen mänsklig rättighet utan ett bidrag för den som behöver det. Har man en förmögenhet gör man inte det och får klara sig själv (om förmögenheten är tillräckligt stor).

Å andra sidan. Personer som pga sjukdom i perioder inte kunnat jobba alls kommer att få låg pension. Vore det hela världen om de genom smarta val och sund sparsamhet lyckas jobba ihop en liten buffert? Jag menar inte att medlemmar i familjen Wallenberg ska få bostadstillägg, men 100000 kr för en sjukpensionär, eller 200000 för ett äldre par, är ju faktiskt inte en helt fantastisk förmögenhet utan skulle kunna ses som en tilläggspension de gnetat ihop alldeles själva.

Vad säger folkdomstolen? Ska bostadstillägg inte kunna ges med mindre än att man saknar medel? Eller är det rätt och riktigt att den som lever sparsamt ska ha mer kvar, även om den primära inkomstkällan är ett slags bidrag? Jag lutar åt alternativ 2, men tycker att detta är svårt.

24 kommentarer:

  1. 100 000 är ju ungefär vad jag har som buffert för att parera eventuella vardagskatastrofer. Bor i villa i skogen, med bil och annat
    Kanske är det en aning hög buffert men hellre det än att råka ha för lite. Någorlunda rimligt är det väl. Jag är inte heller helt säker på vad jag tycker om ämnet men inte är 100 000 en så extremt stor förmögenhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag håller med om att hundratusen inte borde anses som en större summa. Här snackar vi ju ett helt livs sparande.

      Radera
  2. Avskaffa bostadstillägget. Och höj grundavdraget så mycket att en person med maxad sjukersättning (eller medianpension kanske) inte längre betalar inkomstskatt överhuvudtaget.

    Då spelar det ingen roll om man har ett sparande eller inte. Och skulle man ändå bo så svindyrt att man inte har råd får man överväga att flytta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är också ett sätt att attackera det hela. Båda de politiska blocken säger väl mer eller mindre att man vill sänka både skatt och bidrag, men ingen av dem gör det.

      Radera
  3. Svår avvägning, som du berör så är bidrag för de som behöver det. Men å andra sidan så tycker jag sparande ska uppmuntras. Man får väl helt enkelt spara i madrassen i kontanter, då kan inte FK ta med det i beräkningen eftersom det inte syns, då blir det också en slags mellanväg. Du får spara men du får inte någon avkastning på kapitalet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller trixa med depåer. Under min mammas sista 4-5 år hade hon en kapitalförsäkring under mitt namn i min depå eftersom vi var övertygade om att staten skulle hinna införa arvsskatt innan hon dog. Men det upplägget bygger ju på att man har någon man kan lita på fullt ut.

      Radera
  4. Japp alltid de ansvarsfulla som blir "straffade" i Sverige, jobbade själv ihop en bra slant för att slippa ta studielån när jag skulle plugga. Fick en riktigt saftig hyra sen då jag inte fick tag i en studentbostad men något bostadsbidrag var inte lönt att söka pga jag hade en halv mille sparat, tanken slog mig att föra över pengarna till någon familjemedlem men jag gjorde aldrig det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det som är det motsägelsefulla. Att när man tar beslutet att hjälpa de som har svårast läge hjälper man också dem som skiter i att ta ansvar (och motsvarande, straffar dem som tar ansvar).

      Radera
  5. Bostadstillägget är ofta en förutsättning för en rimlig ekonomi som pensionär. Av denna anledning kan det tyckas tveksamt att det ska vara behovsprövat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte om de fall där det inte beviljas ändå inte behöver det för att få ihop en rimlig ekonomi. Det vore ju konstigt att beskatta låginkomsttagare för att en miljardär ska få bostadstillägg. Men hundratusen är något annat än en miljard.

      Radera
  6. Även om inte alla kan göra det så tror jag att många med låga pensioner ser till att överföra sparmedel till barn och barnbarn i stället för att använda pengarna för finansiera boendet för de som inte sparat en krona under sin livstid med ett uteblivet bostadstillägg som tack. Personligen tycker jag att fokus borde vara att premiera sparande - inte slösande. Halvera kapitalskatterna och avdragsrätten för kapital så kanske den uppväxande generationen och politiker fattar att det inte är hållbart att fortsätta som nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte riktigt koll på andra länder, men det känns som att Sverige alltid premierat slösande framför sparande. Sparande får du skatta för, lån sänker skatten.

      Radera
  7. Alltså, om man har 100 000 kr på banken så händer det ingenting med ditt bostadstillägg. Har du 200 000 kr så räknas 200 000 -100 000 kr = 100 000 kr * 15 % som en inkomst. Alltså vid 200 000 kr så har man en fiktiv inkomst på 15 000 kr. Jag kan inte tycka att det är orimligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det verkligen så det funkar? När jag läste på om detta kändes det betydligt mer subjektivt/slumpmässigt.

      Radera
    2. Testade att göra en beräkning på FK:s websida. För en person med 14.000 kr i pension och 7.000 kr i hyra varje månad blir bostadstillägget 4.000 kr vid 100.0000 kr i förmögenhet och 1.500 kr i inkomst av kapital medan det blir 1.600 kr per månad vid en förmögenhet om 400.000 kr och 6.000 kr i inkomst av kapital. De 300.000 extra i förmögenhet som finns i det senare fallet motsvarar ca 10 års bostadstillägg. Om den sparsamme inte vill nalla på sin förmögenhet (inte ovanligt bland sparsamma) utan lämna pengar vidare efter sin död så är dessutom alla senare år "en ren förlust". Signalen är alltså att man ska gå i pension utan några reserver.

      Radera
    3. Det är så bostadsbidrag funkar i alla fall - antar det är samma för tillägg. Verkar rätt ok kan jag tycka - kanske skulle procentsatsen kunna sänkas med några punkter men principen verkar vara ok

      Radera
  8. Ta bort bostadstillägget och gör om systemet så att det går att leva på en pension eller sjukersättning.
    En grej som samhället borde göra är att premiera människor som tar ansvar för sina liv. Kanske lägre skatt eller en pensionsbonus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar inte som att samhället vill ha ansvarstagande medborgare. Kanske är de svårare att styra än den som är beroende av en skärv från staten.

      Radera
  9. Jo, det blir ju lättare att lägga sin röst på S om man är beroende av bidrag från S.
    Ansvarstagande kanske är lite omodernt

    SvaraRadera
  10. Om bostadstillägg är som bostadsbidrag så är det som du säger inte förbjudet att ha mer en 100,000 - men en viss procentsats (10 eller 15 tror jag) av sparandet anses vara inkomst i bedömningen. Det verkar egentligen rätt ok kan jag tycka - procentsatsen är kanske aningen för hög men grundprincipen verkar vara rätt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tycka att belopp så låga som hundratusen inte ska påverka alls.

      Radera
    2. ja du har rätt det är en procentsats av sparandet som överstiger 100 000. Den första 100 000 undantas alltså

      Radera
    3. Jag har inte alls sett så knivskarpa formuleringar när jag läst på om detta, men finns det skulle jag vilja läsa. Jag fick mer ut att upp till hundratusen är du säker. Efter det kan du nekas bostadstillägg helt och hållet om myndigheterna så önskar.

      Radera