onsdag 5 januari 2022

Jag jobbar inte gratis

Det händer att jag sticker ut hakan på Twitter. Några gånger har jag fått beröm och över tusen gilla-markeringar. Andra gånger har jag mest fått skit, men när jag kommenterade en SVT-artikel om självscanning i matbutiker kunde jag inte drömma om att det skulle väcka några starkare reaktioner, särskilt inte ilska.

Jag tar kritik. Uppenbarligen var jag otydlig eftersom många missförstod. Jag menade att kassörskan gör ett viktigt jobb. Ska jag göra det åt henne vill jag åtminstone ha del i den slant butiksägaren sparar, och då lär hon sitta säkert. Så vad hände? Jag kallades idiot, pucko, träskalle, småaktig och hysteriskt oinformerad. Allt detta för min ”attack mot kassörskor”!

Det var för övrigt ett tramsigt reportage. Hade reportern på allvar varit intresserad av att ta redan vilket handlingssätt som går snabbast hade han såklart bara mätt tiden genom kassorna, helst för flera personer. Nu gick han istället och plockade varorna tre gånger i butiken och kom halvvägs in i reportaget på att det möjligen gick snabbare att hitta varorna på tredje än på första rundan.

De gånger jag självscannat har jag definitivt inte tjänat tid. Tvärtom, det strular alltid i kassan och då måste jag ändå få kontakt med personal, så då kan jag lika gärna ställa mig i kassan men en gång.

För mig känns detta lite som när internetbanken gjorde det möjligt för oss kunder att själva mata in OCR-numren så slapp bankens personal göra det. Fick vi bonus från banken då? Nej, vi fick betala en helt ny avgift för den unika möjligheten. Även då klappade kunder händerna av förtjusning över denna utveckling.

Så. Nu kan ni börja näthata :)

66 kommentarer:

  1. Vi fick inte heller någon rabatt när vi fick börja tanka våra
    bilar själva ej heller när vi beställer mat på McDonalds
    eller köper tågbiljett i en automat. Någon annan tjänar
    pengar på det vi gör gratis.
    God fortsättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Antingen vi gillar det eller inte konstaterar de flesta att det är "utveckling" och sådan kan man tydligen aldrig göra något åt, så då kan man lika gärna acceptera den.

      God fortsättning!

      Radera
  2. Dumskalle !! Jag sitter här och osar av näthat just nu.

    ;)

    Näthat har aldrig varit min grej. Hat överhuvudtaget är sällan konstruktivt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag skulle nog säga att det kan vara konstruktivt. Om man kanaliserar sitt hat, förvandlar det till energi som man gör något bra med.

      Radera
  3. Jag självscannar aldrig själv men när jag i bland får följa med hustrun och handla så är det självscanning som gäller. Det går helt klart mycket fortare med en sådan där handhållen scanner genom kassasystemet. Nyttjar man alkohol eller tobak tar det nog längre tid då det måste ske en ålderskontroll dock. Inget näthat från mig men jag såg några av kommentarerna du fick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Handhållen scanner har jag aldrig testat, bara självscanning i kassa. Jag tror säkert att du har rätt för personer som inte är lika tekniskt utmanade som jag själv. Men ni gör ändå butikspersonalens jobb.

      Radera
    2. Handhållen scanner visar sig även ha en annan fördel för butiken - försäljningen ökar.

      Radera
    3. Intressant, men det tror jag inte skulle gälla mig. Fast så säger säkert alla.

      Radera
  4. Ja min erfarenhet är också att det tar längre tid med självscanning. I vissa undantagsfall kan självscanningen vinna dock. Tex om man har väldigt få varor, endast en kassa är öppen och kön är lång och full med puckon som inte lärt sig hur man betalar efter ordning. I nästan alla andra scenarion vinner kassörskan både tidsmässigt och minskar krånglet för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många pratade om kassakön och jag har inte upplevt att de är ett stort problem, men då handlar jag i och för sig oftast dagtid. Någon gång tar det lite tid, men då väntar jag med en podd i öronen och det är helt okej.

      Radera
  5. Skönt med självscanning så man slipper ögonkontakt med kassörskan eller pressen i kön ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan leva med ögonkontakt, men den går säkert att välja bort ändå. Någon i tråden skrev om hur jobbigt det var att bli utstirrad i kön för vilka varor man handlat. Den diagnosen har inte jag.

      Radera
    2. Kanske har en positiv påverkan på övervikt personer som lastar på läsk, godis osv på bandet. Utstirrad för att inse att ens kostintag behöver ändras?

      Radera
    3. Beror på om garbo 56 eller sara 21 sitter i kassan :)

      Radera
    4. Jag fattade det mer som att det jobbiga var den övriga kön, inte kassörskan. Men jag kan verkligen inte sätta mig in i den känslan. Jag fattar det om man ska köpa sexhjälpmedel, men vad andra tycker om att jag köper jasminris är mig tämligen likgiltigt.

      Radera
  6. Det verkar råda en ganska stor begreppsförvirring. När man säger självscanning så tänker vissa på en handhållen scanner och vissa tänker på att scanna i slutet av butiken, ibland kallat självutcheckning. Därav att folk blir så upprörda tror jag eftersom man menar olika saker.

    Personligen tror jag att handhållen scanner är snabbare än att stå i kö till kassan och packa allt efteråt. Har man bara en eller två saker är nog självutcheckning snabbare om det är kö, annars inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är visserligen förvirrande, men jag tror att upprördheten beror på att de såg mitt inlägg som ett angrepp mot kassapersonal när det egentligen var tvärtom. Det och det faktum att folk vill bli förbannade.

      Beror säkert på hur mycket man handlar. Jag "storhandlar" max två påsar och de packar jag lätt medan kassörskan scannar.

      Radera
    2. För mig handlar det inte framförallt om tid utan om att jag inte gillar att stå i kö. Det känns bättre när det händer något än om man står i kö, sen har jag inte så bråttom heller att jag behöver en extra minut.
      Samma sak om man kör bil, det känns bättre om det rullar på än att stå i bilkö, även om kön är snabbare än att köra en annan väg som rullar på.

      Radera
    3. Du skrev det på Twitter, då kan man förvänta sig omogna kommentarer - tyvärr.

      Radera
    4. Jag tar på mig en del, och kan leva med både berättigad kritik, näthat och omogna kommentarer. Jag är mest fascinerad över att ämnet ens engagerar.

      Radera
  7. Själv blir jag mest irriterad på att man måste tillkalla personal för att visa att man är 15+ om man skulle få för sig att köpa en burk energidryck.

    Intressant nog ett överförmynderi som för en gångs skull inte kommer från staten, utan från butikerna själva vad jag förstår. Naturligtvis i förhoppning om att slippa lagstiftning i frågan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åldersgräns på energidryck känns överhuvudtaget fånigt. När det gäller öl och tobak tycker jag däremot att det skulle vara leg-krav på alla. Det bevisas ju gång på gång att butikspersonal inte klarar av att bedöma ålder (eller väljer att inte göra det). Kolla på alla så blir det inget tjafs.

      Radera
    2. Jag fick visa leg en gång när jag köpte strepsils, då var jag runt 25år...

      Radera
    3. Är det åldersgräns på det?!

      Själv har jag inte fått visa leg i butik en enda gång, och jag inser att för att det ska hända nu krävs en policyändring att ALLA frågas.

      Radera
    4. Tydligen, har man skägg så klarar mig sig lättare undan från att få visa leg :)

      Radera
    5. Ja, jag grämer mig lite för att jag inte försökte handla på Systemet innan jag blev 20 eftersom jag aldrig behövde visa leg.

      Radera
  8. Jag handlade ett tag på Coop Älvsjö (en hyfsat stor butik, strax söder om Stockholm), som började med att enbart ha snabbkassor öppna (där man scannar varorna själv), inte någon bemannad kassa. Varje (!) gång jag skulle handla var det en lång kö till "snabbkassorna". Då gick jag fram till den stängda ordinarie kassan, ställde min korg på golvet och gick därifrån. Efter att ha gjort så några gånger slutade jag helt att gå dit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det man får göra om man är missnöjd, rösta med fötterna.

      Radera
  9. Lite kluven i frågan. Nätbankerna upplevde jag som guds befrielse, när man kunde styra sin ekonomi helt själv, utan inblandning av oftast snorken och direkt okunnig bankpersonal. Kassorna i butik är dock saksamma, det är ju köbildning där med av naturliga skäl. Dvs det ger ingen stor tidsbesparing för mig som kund ens.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Internetbanker har och hade absolut fördelar. För mitt ordningssinne är det praktiskt att kunna lägga in räkningar till betalning direkt när jag får dem, utan att bjuda på eventuell ränta. Men gör jag någons jobb vill jag ändå ha betalt.

      Radera
  10. Vill även ha betalt då olika företag försöker tjäna pengar på mig genom marknadsundersökningar/åsiktsundersökningar. Det verkar som ganska många delar min uppfattning då runt hälften - eller färre - svarar nuförtiden. Bortfall tror jag de kallar det för.
    Och just Coop verkar vara extra intresserade av bortfall, då de i en hel del mataffärer avskaffat kassörskan. Ja, de jobbar stenhårt att minska sin marknadsandel verkar det som, sägs att den är runt 15% och fallande. Gröna Konsum, snart ett minne blott. Liksom MP (migrationspartiet)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Jag brukar svara det när de frågar om jag "har några minuter", att först vill jag veta vad jag ska få betalt för att jobba för dem. När svaret (märkligt nog alltid förvånat) blir ingenting tackar jag för deras intresse och lägger på.

      Jag tror att både Coop och MP överlever till 2026.

      Radera
    2. I teorin borde man älska coop, de är ägda av kunderna och all vinst investeras tillbaka eller går till återbäring. I praktiken undrar man om det inte är så att de kidnappats av någon märklig sub-grupp för de satsar väldigt mycket på ekologiska varor som kostar skjortan. Coop skapades ju för att ge billigare varor, men så är det inte. Har de billigaste ekologiska surkålen? Ja! (Men det är irrelevant för de flesta, som inte äter just ekologisk surkål)

      Radera
    3. Jag minns det som att Coop var billiga en gång i världen. Deras blåvita sortiment var dåtidens Eldorado/Garant. Nu är de bara dåliga.

      Radera
  11. Vad är det för stollar som inte fattar enkel logik? Livsmedelsbranschen har stor omsättning och tillräckliga marginaler, som blir ännu större när de inte behöver personal. Det är inte långt kvar till dess att automatiseringen har eliminerat kassörskor helt och hållet. Även om kassörskorna inte gillar det har de delvis sig själva att skylla. De kan tillföra värde genom att vara trevliga, erbjuda extra service (har någon i Sverige råkat ut för en kassörska som när man är enda kunden hjälper till att packa, eller som på bolaget i alla fall förbereder och öppnar påsen?).

    Istället är det rätt ofta man möts av buttra människor som hatar sitt jobb och inte inser att de rationaliserar bort sig själv genom sitt beteende. Precis som med brevbärare (hata på även här ni som vill).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fråga inte mig, jag är själv superlogisk :)

      Radera
  12. Jag scannar mina varor själv i snabbkassan för att slippa kontakt med folk och det skulle jag göra även om det tog längre tid. Allt handlar inte om tid och pengar här i livet, att slippa andra människor kan vara minst lika viktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då, det finns helt klart sådana tillfällen :)

      Radera
  13. Jag scannar inte i butiken utan plockar som vanligt, det händer att jag tar snabbkassan där man scannar i kassan själv. Men det händer uteslutande när det är lång kö till vanliga kassan och ingen kö till snabbkassan. Då sparar jag tid men annars är det nog ytterst tveksamt. Är det lika lång kö så går det såklart snabbare i vanlig kassa när jag kan plocka upp varorna på bandet och kassören kan scanna åt mig.

    Ur ett pandemi perspektiv är det såklart positivt för personalen att slippa möta lika många kunder och spar deras armar/axlar att behöva vrida runt massa mjölkpaket för att få sträckkoden åt rätt håll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ställer streckkoden åt rätt håll, jag är ingen vilde :)

      Radera
  14. Nu jävlar ska du få se på näthat din j-vla norrman :-)

    Skannar alltid med handtag om möjligheten finns. Nio gånger av tio, minst, handlar jag inte något som kräver inblandning av kassapersonalen. Och jag får kanske avstämning, oftast en enklare som sker direkt vid utcheckningen, en gång på 20. Så jag uppfattar det som sjukt mycket snabbare och i princip helt köfritt.

    Var anställd hos en dagligvaruhandlare när denna introducerade självscanning i butikerna för några år sen. Det var ganska oroligt i personalen ett tag inför införandet, men vad jag vet fick ingen i kassan sluta pga självscanningen. De fick nya uppgifter i butiken i stället. De som försvann var bemanningsföretaget som plockade upp i hyllan. Mycket bättre med personal i butiken med City Gross på ryggen än personal med bemanningsföretagets jackor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att de flesta jobbare i butikerna verkar vara konsulenter från någon leverantör. Åtminstone de jag frågar om något, de jobbar åt Pågens eller Arla och har inte en susning om var jag kan hitta böngroddar.

      Radera
    2. Just bröd och mejerivaror direktlevereras ofta från producenten och sätts inte sällan ut i butiken av dessa. Vår lokala ICA butik har oftast Pågen-personal i brödhyllan men nästan alltid egen butikspersonal i övriga butiken.

      Radera
    3. Var lägger de brödet om de har personalen i brödhyllan? ;D

      Radera
    4. Ja, Pågen-personal i brödhyllan har jag aldrig sett :), men knackar jag en butiksarbetare på axeln kan man ge sig fan på att han/hon bara levererar bröd, fisk eller pocketböcker.

      Radera
  15. Arbetar sj i butik, en av de större i landet (top 10 omsättning) och vissa leverantörer har egna plockare vissa dagar och tider. Som jag fått det förklarat så handlar det om att de har mer spelrum med inpriser samt gavelvaror..
    Sen om personalen bara kan visa dig 1 avdelning, då handlar du i fel butik 🤣

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast om personalen jag får tag i egentligen kommer från Pågen och bara är där för att plocka i brödhyllan förstår jag om hans kunskaper om butikens fiskutbud är begränsat.

      Radera
    2. Självklart, men då borde man fråga sig varför det inte finns butikspersonal. Vi är ca 200 anställda i den butiken jag jobbar, direkt anställda av handlaren. Sen håller jag med om att olika kedjor/butiker har olika mängd personal och olika engagemang. Men det tycker jag mer visar vad ledningen mest bryr sig om och deras engagemang.

      Radera
    3. Ja, i vissa butiker känns det som att man kan gå runt en hel dag utan att träffa på personal. Då blir man lite trött:
      https://youtu.be/xvhlNIKP7bk?t=50

      Radera
  16. Själv scannar jag alltid själv där jag har möjlighet. Eftersom vi bor en bit ifrån affären tycker jag om att i lugn och ro få plocka ner mina varor i rätt kasse direkt. Ingen stress och trängsel vid betalningen utan bara att dra igen dragkedjan till kylväska och rulla ut vagnen till bilen. Lätt och smidigt tycker vi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var och en väljer själv (i alla fall detta, i alla fall än så länge). Jag upplever varken stress eller trängsel i den vanliga kassan. Behöver jag vänta på någon annan så gör jag det. Behöver någon vänta på mig får de leva med det, jag gör så gott jag kan.

      Radera
    2. Då är vi olika och det är väl också bra. Det är inte i själva kassan jag tycker det är stressigt utan när det ska plockas av från bandet och ner i mina kassar. Blir lätt "stopp i flödet" om två i rad storhandlar och då åker lätt allt huller om buller ner i kassen för att komma därifrån. Nej, med handhållen scanner är jag packad och klar när jag går fram till betalterminalen och ute ur butiken efter någon minut.

      Radera
    3. Då får de väl stänga kassan och öppna en annan (det finns alltid stängda kassor) medan ni två packar klart.

      Radera
    4. Så länge som det finns manuella kassor för de som gillar den varianten ser jag inget problem med valfriheten. Att stora affärer ofta erbjuder såväl manuella kassör, handscanner och självscanning vid betalstationen( klumpig lösning enl mig) betyder ju bara att valfriheten ökar och varje kö blir kortare.

      Radera
    5. Absolut, men jag är lite rädd att antalet manuella kassor till slut minskar, och/eller att man vänder på de ekonomiska incitamenten och lägger en avgift för den som vill handla i vanlig kassa.

      Det var ju så det blev med bankerna för att fortsätta den liknelsen. Först fick man betala en slant för att få internetbank och göra bankpersonalens jobb, men det var fortfarande gratis att girera sina räkningar. Sedan började man lägga en begränsning på antalet gireringsblanketter och utöka internetbanksavgiften till att omfatta alla, och den som idag vill betala sina räkningar över disk får punga ut rejält.

      Radera
  17. Det enskilt största problemet jag har med självscanning är att det är omöjligt att betala. Jag räcker fram mina hårt beskattade och av banken förbjudna hundralappar, men det finns inte något eller någon som tar emot dom vid självscanningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i, det hade jag inte ens tänkt på! Eftersom jag nu tvingas betala 2 kr i avgift varje gång jag drar mitt kort försöker jag ännu mer än tidigare alltid betala kontant.

      Radera
  18. Nu var del lite många negativa åsikter. Visst kan självscanning ta längre tid, blev sist utsatt för kontroll och fick plocka upp allt i vanlig kassa vilket tog ca 3 ggr tiden att inte ha självscannat (långsam kontrollant, undermålig reservkassa mm) men det finns andra fördelar. När jag handscannar mina varor lägger jag dem i min egen kasse, jag slipper plocka up dem på bandet och sedan packa dem igen, dvs 2 av tre förflyttningar försvinner och jag tror faktiskt att det går snabbare. Att scanna rabattkuponger eller betala har sällan varit något problem där jag handlar. Däremot kan kötiden i kassan bli oberäkneligt lång då kunden framför helt plötsligt genomför en oförutsedd sällanhändelse; vill betala med frimärken från Uzbekistan, använda död släktings personliga rabattkuponger eller insisterar på att få veta jodhalten i mineralvattnet med minst tre decimaler.

    Som sagt de som hittar en tillräckligt stor fördel med självscanning kommer att använda det. Må det vara att framstå som coola, undvika personlig kontakt eller att någon annan vidrör ens varor. I coronatider är de senare inte så tokiga skäl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker tvärtom att det verkar som att de flesta är på din sida och tycker att självscanning är bäst.

      Det är skitjobbigt när folk stönar när jag korkar igen kön bara för att jag vill betala med mina uzbekiska frimärken ;-)

      Radera
  19. Det går ju inflation i termen näthat (inte sagt att du inte utsatts för det) och är ofta att någon annan sakligt uttrycker en annan åsikt. Om vi exempelvis tar en person som är känd utan att någon egentligen vet för vad och råkar vara kvinna. Vi kan för exemplets skull kalla personen för Alexandra Pascallidou. Om vederbörande då twittrar ut att hon älskar svarta oliver och någon man svarar "själv tycker jag bäst om de gröna" så blir denna person i vissa ögon en kvinnohatande näthatare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu känner jag att jag varit otydlig igen, för när jag använde ordet "näthata" gjorde jag det väldigt ironiskt. Jag känner inget obehag eller ens ilska utan blev mest road när jag kallades idiot, pucko och träskalle.

      För visst har det gått inflation i ordet näthat. Det främsta beviset tycker jag är att man sätter ihop orden "hat och hot" som att det vore samma sak. Hot är kriminellt, hat är det inte, och kan precis som du är inne på numera betyda att man "inte riktigt håller med" eller till och med "Har du något faktaunderlag för det du påstår?".

      Radera
  20. Kör alltid handscanner på Willys, då ser man också direkt att eventuella extrapriser fungerar. Aldrig kö vid utcheckning heller. Sedan tar det lite tid att packa ned grejerna i ryggsäcken, så at handla mycket i en kassa känns inte så bra, kommer vara i vägen för andra då.

    Att däremot skanna varorna i sådan där "självkassa" är sämst, speciellt om du måste stapla varorna på en våg. Då tar jag alltid kassan istället.

    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med extrapriser är en poäng, men jag har inga problem med att stoppa upp kön när det inte har funkat.

      Radera
  21. tycker kassörerna kunde komma hem till en med maten gärna laga den också hade varit gött

    SvaraRadera