torsdag 6 januari 2022

Sök drömmen eller leta svepskäl

Jag skrev nyligen om att man kan välja att fokusera på möjligheter eller störa sig på problem man drabbats av oförskyllt. Jag fick precis ett lysande exempel när jag såg den här (i mitt tycke sevärda) videon:

Imponerande! Hon satt i skiten och tog sig inte bara upp utan ännu högre. Hon skrev en bok om sin resa som jag antar har sålt som smör. Jag gick ner i kommentarsfältet för att läsa tittarreaktioner och det första som mötte mig var detta:

She’s very lucky to have property and structure given to her by her father. Most people need to buy the land and the home/structure. That changes things.

Ja, just det, ”alla får ju inte ett skjul av sin pappa” och för detta konstaterande fick skribenten flera hundra gilla-markeringar från andra skjul- och själlösa surpuppor. Som att det var poängen med historien, hur hon fick tag i sitt skjul (för övrigt ser jag i en annan video att kvinnans far blivit bankrutt, så att tjejen i filmen fått det av pappa stämmer inte ens). Nyfikenheten gjorde att jag klickade på kommentatorns kanal.

Inte förvånad. Ändå lite festligt att hon fått fyra prenumeranter på en helt tom kanal. Undrar vad som lockade dem. Nu menar inte jag att definitionen av en lyckad människa är att ha en aktiv Youtubekanal eller att skriva böcker, men det är lite typiskt att det är den som är fri från egna idéer som kastar första stenen. ”Okej, jag har kanske inget att komma med själv, men du borde hålla käft.

Att de bara orkar! Nej, alla får inte allt serverat. Faktum är att nästan ingen får det. En del börjar med två tomma händer, en del gör det inte. Det enda vi vet säkert är att de som ger sig fan på att inte komma någonstans nästan alltid lyckas i den föresatsen. Det är tyvärr det enda de lyckas med.

14 kommentarer:

  1. Tror inte att det bara har flygit stekta sparvar i mun på den här tjejen , bara det att bestämma sig för att bo i ett dragigt skjul utan några bekvämligheter säger en del. Men visst är det skillnad på vad man får med sig i livet och det gäller inte bara pengar. Att snegla på vad alla andra har och tycka synd om sig själv är bara förödande, samtidigt finns det orättvisor, sitt liv kan man påverka men det ligger inte alltid i ens egna händer.
    Tror att jag har läst någonstans att skjulet fortfarande var i familjens ägo på något sätt, tur för henne såna fall och henne väl unt./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. I någon annan video framgick att hennes far hade blivit bankrutt innan hon flyttade in i det, men det är ju möjligt att någon annan i släkten ägde det. Och även om hon hade fått det helt gratis är det nog inga jättepengar. Känns bara så dumt att de fokuserar på den detaljen.

      Radera
    2. Känner igen det här, att ändra fokus i debatten genom att påpeka inte helt relevanta fakta, att flytta fokus. Det är en härskarteknik som jag inte riktigt kan hitta namnet på, istället hittade jag många nya som whataboutism, Gish-galopp och faktaresisistens.

      Möjligen kan man säga att kritikern omdefinierar henne från fattig till lyckligt lottad och på så sätt stämplar henne som välbärgad istället för behövande - när hela grejen istället handlade om att medvetet välja ett annat liv med enkelhet och minimalism. Karaktärsmord kanske skulle kunna passa här.

      Det är intressant och skrämmande hur vanligt det är med härskartekniker, åtminstone i de få offentliga debatter som förs och i alltför många reportage i media.

      Radera
    3. Jag tror att man gör fel om man försöker diskutera med dem. Det är okej att "vägra debatten" med den som uppenbart inte vill debattera utan bara tråka ut och sabotera samtalet.

      Radera
  2. Ibland tänker jag på detta faktum. Hur otroligt stor roll i livet begreppet inställning har. Det är kanske något av det viktigaste man kan lära sina barn. Grit.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Ett konto går alltid att tömma om man tänker fel. Hur många är det inte vars förmögenhet gått åt skogen och man bara visste det på förhand, för att de alltid tänker och väljer fel.

      Radera
  3. Det är alltid någon annans fel.

    Tycker att jag har hört detta länge i min omgivning.

    160 kg vuxen man ..det är föräldrarnas fel.
    Knarkaren... fel på uppväxten.
    Den arbetslöse... svartingarnas fel.
    Den fattige med dyr bil.. fel på samhället.

    Alla dessa fall är helsvenska..tyvärr

    Tycker att många har tagit för givet att Sosse samhället ska rädda dom varje gång.


    SvaraRadera
    Svar
    1. I Sverige är det nog ofta svenskar som faller in i "nånannanismen" även om det också finns invandrare som kan virka offerkoftor.

      Jaså, sossarna ska hjälpa dem... Undrar hur de tycker det gått så här långt :)

      Radera
  4. Jag kopplar mot mig själv på detta. Även om man gjort allt rätt o varit en duktig idiot så kan omständigheter komma och rycka mattan från hela ens liv.

    Försäkringsbolag kan bestämma att ens boende som bevisligen skadats av vatten är FÖR MYCKET skadat av vatten och därigenom fallar utanför deras åtaganden. Undvik Tre Kronor mina vänner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det absolut också vara. Därför är det viktigt att vara ödmjuk inför det man har.

      Radera
  5. Haha. Det är lustigt att se hur vissa (till exempel den som kommenterade det där om att inte alla har en pappa med ett skjul) tycks leta aktivt efter anledningar att inte ta eget ansvar.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hade de samma energi till att göra något positivt skulle de ha det bättre ställt på alla möjliga vis.

      Radera
  6. Svar
    1. Det är aldrig för sent att ge upp :)

      Radera