lördag 29 januari 2022

Kunder som har fel

Det finns en gammal ”sanning” att kunden alltid har rätt, särskilt i restaurangnäringen, och det är inte många affärsidkare som vågar antyda att det inte alltid stämmer. Bara en och annan soppnazist.

Men plötsligt händer det. Här var det en restaurangkund som blev sur över att krögaren vägrade hälla parmesan på hans krabbravioli med laxsås.

Came in because it looked cosy and cute. ordered the crab ravioli in a cream Salmon sauce. Halfway through the meal, I felt like the dish needed a little something. So I asked the waiter for some Parmesan cheese and he sort of gave me a bewildered look. I waited for his response which I couldn't believe. He literally refused to give me the Parmesan, stating you do not put Parmesan on any seafood because it would take away the flavour.

When I explained that I wanted it because I liked my cream dishes cheesy, he repeated himself and walked away.

Historien kunde ha slutat med den sura recensionen om inte krögaren hade sett den och reagerat:

No words about your rudeness and your silly request. I am trying to understand your incredible frustration and disappointment about your obscene request you have made here at Maximo.

It was very hard to say no to you, and the harder part was to explain as better as I could the obvious reasons of my refuse. Well, there are few rules on the authentic Cucina Italiana you probably aren’t aware:

NEVER ask for pineapple on pizza;

NEVER put cream on your Carbonara;

NEVER ask for any Alfredo pasta (who is Alfredo anyway?);

NEVER put chicken on arrabbiata:

And, last but not least, NEVER NEVER EVER ASK FOR CHEESE ON A FISH DISH.”

Å ena sidan känner jag att kunden väl gott kunde ha få parmesan om han ville det. Å andra sidan är det krögarens restaurang. Vill han inte servera ost på fiskrätter (eller på någonting överhuvudtaget) är det hans sak, och jag tyckte att försvarstalet var befriande öppenhjärtigt. Det där med ananas på pizza skulle förresten inte ens behöva sägas, det är en styggelse!

Men skämt åsido. Det kan tyckas tramsigt att ens kommentera detta, men jag tycker att vi ofta glömmer företagares rätt till egna regler. När Facebook eller Google stänger av användare med hänvisning till diffusa eller opublicerade användarvillkor skyndar sig både politiker och privatpersoner fram och säger att privata företag får göra vad de vill. Det är givetvis inte sant. Särskilt inte företag som blivit en så stor del av det offentliga rummet som dessa bägge giganter.

Men när en krögare inte vill fördärva en maträtt eller en bagare vägrar att skriva vad som helst på en tårta kan man knappast hänvisa till mänskliga rättigheter. Förresten är även affärsidkare människor.

25 kommentarer:

  1. På mitt första jobb fick jag följande ord på vägen:
    "Kunden har inte alltid rätt, men kunder står för våra intäkter".

    SvaraRadera
  2. Nu känner jag mig lite dum. Min pasta carbonara innehåller grädde och pasta alfredo lagar jag ofta. Däremot skulle jag aldrig lägga någon sötsliskig frukt på min pizza.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan till och med sträcka mig så långt som till att om någon annan vill ha ost på fisk och dricka rödvin till, eller till och med ha frukt på pizza, får de göra det i sitt eget kök eller i ett där kocken går med på dessa perversioner :)

      Radera
  3. Är arbetsledare på ett företag i byggsvängen.

    "I de finare kvarteren har kunden alltid rätt."

    Våra gratis uppdrag i dessa kvarter är många.

    Tycker att vi har ok personal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där får du nästan förklara. Gör ni gratisuppdrag där så jobbar ni ju inte, då är ni volontärer :)

      Radera
    2. "Marknadsföringsinsatser" kanske?
      "Om vi byter dina fönster utan kostnad så får vår firma entrepenaden du har ute på upphandling där du jobbar"

      Radera
  4. Jag är ju en cross-cooking förespråkare av rang. Blandar norrländska råvaror med franskt, italienskt och varför inte karibiskt. En gång i mitt liv brukade den hemkörda pizzan vara med curryfräst köttfärs, rödlök och skivad banan som topping. Men det var längesedan.

    Med åren har jag slutat knyta näven i fickan och skulle därmed antagligen inte kunna uppbära ett utpräglat serviceinriktat yrke med kundkontakter. Knappt jag fixar kundkontakterna i dagsläget med alla idioter som ramlar in med vanvettiga önskemål.

    Naturligtvis har man ALDRIG grädde i en köttfärssås. Det är rent av barbariskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så grädde i köttfärssås är barbariskt, men banan på pizza är det inte?!

      Radera
  5. Vilken otur han har, för när jag tittar på kartan över London räknar jag med lätthet till nitton caféer och femton restauranger inom krypavstånd från aktuellt utskänkningsställe. Otur att han har så få ställen att välja på menar jag.
    Så fort han har möjlighet så kan han väl skriva en kommentar om hur han vägrades få en beställa en köttbit på en vego-restaurang?

    Det är synd om människorna, som Strindberg en gång skrev.
    Det är bara att hålla med.

    SvaraRadera
  6. Kunden har alltid rätt. Det jobbiga blir ju om kunden vill ha en hammare och slå sig själv i huvudet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser jag inga problem med. Går du däremot till en urmakare och frågar "Har du någon bäckforell?" får du räkna med att bli en aning idiotförklarad.

      Radera
    2. Urmakaren : ja, jag har en bäckforell.
      Kunden: vad ska du ha för den?
      Urmakarn: en patek philipe duger…

      ;)

      Radera
    3. Eller som den klassiska historien med mannen som går in i en affär med gökur i skyltfönstret:
      - Jag ska be att få se på ett gökur.
      - Jag säljer inga gökur, jag är gynekolog.
      - Ni skyltar ju med gökur!
      - Ja, vad fan ska jag skylta med?!

      Radera
  7. Det är väl skönheten med marknadsekonomi? Dvs i sund konkurrens finns alltid andra alternativ. Världen går ju dock i motsatt riktning på många vis.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, klåfingriga myndighetspersoner anser ibland att de vet bäst vad folk vill ha och kan skapa ett system som är ännu bättre, men hittills har de aldrig lyckats.

      Radera
  8. Havsmat med ost är ett italienskt tabu. Nordbor delar inte detta med dem. Därav att det kan bli lite stelt i dylika sammanhang.

    Svenskar har märkliga tabun mot att äta hästkött, och att ta sista tårtbiten exempelvis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kött äter jag inte alls, men någon måste ju ta sista tårtbiten :)

      Radera
    2. Gustafskorv är gott.

      Radera
    3. Det är därför jag bara äter den hos svärföräldrarna när dom besöks i Dalarna.

      Radera
    4. Smart! Det är sparad krona när den är som bäst :)

      Radera