söndag 16 januari 2022

Kreativ prissättning

Det är svårt för företag att chockhöja sina priser med tio procent eller mer. PostNord gör det ju genom att frimärkena blir flera kronor dyrare i stort sett vartenda år, vilket funkade ända tills de fick konkurrens. Så nu tokhöjer man priserna ”för att kompensera för minskade volymer” och vi vet alla hur det går. SL, Storstockholms Lokaltrafik eller Sakta Lunk, gör det också, så att kollektivtrafik ska hålla sig på behörigt avstånd från konkurrenskraftiga alternativ.

Men privata företag, som inte har en nästan outtömlig säck skattepengar i ryggen, kan väl inte hålla på så där? Jo, med lite kreativitet. I jakten på bildelar hittade jag följande två exempel från Biltema.

Här har man inte höjt priserna utan istället ersatt sina produkter med andra. Snarlika på ytan, men med den väsentliga skillnaden att priset för kunden går upp. Termostaterna ser identiska ut. Det enda som till synes skiljer är att den nya termostaten är åtta procent dyrare.

På oljefiltret har man däremot tagit i. Diametern har slimmats med en halv millimeter och så har man följt upp den sportigare looken med en tuff svart nyans. Och, ja visst ja, man tar 114 procent bättre betalt.

Möjligen finns det rimliga skäl. Tillverkaren kanske inte kan upprätthålla volymer av de utgångna produkterna (i oljefilterexemplet är producenten visserligen Biltema själva), tillverkningskostnaden kan ha gått upp, men ett otränat öga ser en företagare som försöker optimera vinsten utan att behöva motivera galna prisökningar.

28 kommentarer:

  1. På de stora livsmedelsföretagen läggs miljontals kronor om året på så kallad "price&size" dvs att förpacka samma ketchup, mjöl eller salt i förpackningar av olika storlek/form/material som gör att de kan ta ut maximalt kilopris.

    Fördelen är att kostnaden främst landar på idioter som inte genomskådar detta utan köper den överprissatta förpackningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig, och jag är förmodligen ensam i världen att vägra 450-gramspaket kaffe eftersom de SKA VARA 500.

      Radera
    2. Jag kan trösta dig med att du inte är ensam om att vägra 450-gramspaket kaffe :) Ett av de bästa exemplen på hur man "smyghöjer" priset på en produkt.

      Radera
    3. Skönt att höra! Jag tycker att det är så fruktansvärt fult gjort.

      Radera
  2. Men du tror inte det bara är temporärt då?
    Eller vänta, det ordet skulle Fed sluta med nu ja.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart det är temporärt, tills de kommer på något ännu jävligare :)

      Radera
  3. Jag skulle inte bli förvånad om man klipper upp dessa filter och upptäcker att det är stor skillnad inuti dem. Biltema har varit smått ökända tidigare för billiga dåliga oljefilter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är i och för sig möjligt, men jag ser det inte heller som omöjligt att det dyrare filtret är sämre.

      Radera
  4. för ordningens skull så är ju faktiskt det blå oljefiltret nedsatt i pris.
    det blå hittar man inte om man söker på numret varken på deras svenska eller norska sida och baserat på de andra prisnedsatta oljefilterna jag hittar så sätter de ner sina priser med 50%.
    då blir prisökningen 5 kr och inte 40 kr om man inte får tag i den utgående modellen.

    då är det värre med räkmackan som de höjt från 54 till 64 kr. där har du något att rasa om!!!11!!!1!! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men just det här blå filtret kostade ju ändå 34,95 när det ersattes av det svarta, drygt 100 procent dyrare, filtret. Det måste väl ändå vara det jag ska jämföra med?

      Räkmackan finns givetvis inget försvar för, men jag som inte äter räkor (och därför aldrig ges möjlighet att glida på en räkmacka) minns flera exempel från bekantskapskretsen med matförgiftning från just räkmackor inköpta på kaféer, så kanske sparar du mer än 64 kronor genom att inte köpa den.

      Radera
    2. biltemas räkmacka är god och jag har inte haft några magproblem trots att jag säkert ätit närmre 10 st de senaste åren.

      utan att kunna bevisa något är jag säker på att det blå filtret kostade 69,90 innan det svarta började säljas. när det svarta ersatte det blå så säljer man ut resten av de blå för halva priset. finns däremot båda 2 i butiken så väljer man såklart de blå, men min erfarenhet säger att det ofta rör sig om några enstaka varor i enstaka butiker som har kvar de utgående varorna.

      Radera
    3. Själv skulle jag i och för sig vara ännu mer rädd för att köpa kyckling, men lyckligtvis behöver jag inte välja.

      Men nu när de blå är helt slut borde de väl i så fall ange ordinarie pris (onödigt att sänka priset på något som inte finns)? Och vore det ett extrapris tycker jag att de borde ha skyltat med det, men det kan jag inte vara säker på för jag vet inte hur det brukar se ut.

      Radera
    4. det är den röda texten och den röda symbolen som det står nedsatt pris i.
      i ett stickprov på den svenska hemsidan står det tidigare pris också. och likadan på den norska, förpris. däremot inte på din bild.

      Radera
    5. Jag har inte redigerat bort den för effektens skull (eller överhuvudtaget), men nu är det ju några dagar sedan jag skärmdumpade.

      Radera
    6. Arkiverad version av sidan från mars 2021 visar att det var 69,90 som var ordinarie pris innan utförsäljningen, se https://web.archive.org/web/20210303084625/https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/filter/oljefilter/

      Wayback Machine (https://web.archive.org/) är förövrigt riktigt bra för att se tidigare versioner av hemsidor som den arkiverat.

      Radera
    7. Okej, då fattar jag ännu mindre varför de inte går ut med det för att slippa surpuppor som mig.

      Dock ska sägas att jag fortfarande tycker att det är en chockhöjning, från 70 till 75.

      Radera
  5. När jag får många år sedan pendlade med Sj höjdes pendlarkortet i parti och minut. Kunde bara känna en maktlöshet. Att pendla med buss skulle öka den redan långa pendlartiden på enkelresa dörr till dörr på 1,45h. Att ta bilen skulle öka kostnaden. Kom ut ur rävsaxen genom att byta till ett jobb närmare. Antar att man får göra samma sak när matpriser etc stiger i pris. Dvs byta affär man handlar i. Därav att ICA numera ser mig sällan. Huruvida det går att hitta billigare oljefilter etc låter jag vara osagt! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man får rösta med fötterna när det handlar om så stora företag som SJ.


      Det gick att hitta billigare oljefilter, men det blir ett helt eget inlägg om det.

      Radera
  6. Just oljefilter skulle jag aldrig köpa på Biltema men annars tycker jag nog att dom har bra grejer till bra priser. För det mesta iallafall

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit med om både fågel och fisk på Biltema. Köpte en kap- och gersåg där till lågt pris som jag är väldigt nöjd med. Annat mindre nöjd.

      Radera
    2. Ja den typen av maskiner är nog ganska bra, och skulle den gå sönder direkt så brukar det inte vara några problem att få en ny eller pengar tillbaka.

      Radera
    3. Det har jag aldrig behövt prova där.

      Radera
  7. Läste något om räkmackor längre upp i kommentarsfältet och det triggade ett minne från någon månad sedan som det värsta jag sett i värdeminskning.

    Närmaste ICAbutik har länge sålt egenproducerade smörgåstårtestubbar för 99:- som varit ett utmärkt alternativ när man vill lyxa till det lite för 2 utan att behöva lägga massa tid eller belasta sparkontot i onödan.

    Nå, döm om min förvåning som Povel så när jag såg att inte bara har priset gått upp till 139:-, det hade jag kunnat ta utan att gå i taket även om bara det är extremt.

    Nej, smörgåstårtestubben hade minskat i höjd till hälften, och mängden pålägg halverats även den. Såg ut som en trött dubbelmacka med några räkor o majonäs.

    Jag har ångrat att jag inte gick och frågade vad 17 de håller på med. Nu har det gnagt så länge att jag känner mig tvungen att gå in och vara en jobbig kund nästa gång jag går in i butiken.

    /Jonas B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! De borde åtminstone få motivera hur det plötsligt kan bli mer än dubbelt så dyrt.

      Radera
  8. Det kallas väl för inflation, du får väl fråga någon i samma ålder som din föräldrageneration Sparo för detaljerna. Från en dag till en annan kunde samma grej på hyllan i affären ha ett högre pris, 20 procent var inte direkt ovanligt.
    Så vi får väl se om lönekraven blir som de var på -70 & -80-talen här framöver.
    Fast med typ över en miljon i arbetsför ålder som inte jobbar nu i Sverige finns det eventuellt något som håller emot. Kanske moderaternas våta dröm om överbelastningen av de sociala systemen nu kommer inträffa inom den kommande tioårsperioden. Hmm, det där med tio år låter förresten bekant, undrar var jag hört det förut.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så pass gammal att jag är bekant med begreppet inflation, men jag har aldrig upplevt hundraprocentig sådan på årsbasis, eller ens i närheten.

      Tio år är lagom länge för att man ska slippa stå till svars. Uppenbarligen kommer t ex knappt en människa ihåg vad Al Gore, Pär Holmgren och andra miljöorakel sa för tio år sedan.

      Radera
  9. Du borde hålla koll på IKEAs priser framöver, ska öka med 20-30% nu efter nyår, har inte orkat kolla om det gjort det ännu. Detta gäller ca 1/3 av sortimentet. Så inflationen är på G i samhället.

    Om man kollar garants ost på typ hemköp (som är dyrare än willys till att börja med) så har priserna gått från 69.90 kr/kg (juli) till 82 kr/kg (januari). Snart kommer det nog smälla till och de mesta maten går upp 10-30% om det inte gjort det redan i sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är tydligt det om de ska höja så mycket.

      I Sverige köpte jag aldrig ost över 40 kr kilot. Bara att vänta tills de sänkte någon sort till 39,90 så fyllde jag frysen. Den gränsen har jag haft i minst tio år.

      Radera