Ingen kund är viktigare för en
affärsidkare än den kund som ännu inte slagit till. Man kan tycka
att de borde måna om de trofasta kunderna (och gör det väl till
viss del genom bonusprogram och kundklubbar), men dessa har man
förhoppningsvis ändå. Den kund som står och velar däremot gäller
det att hugga tag i innan den försvinner till konkurrenten.
Detta
är orsaken varför jag drar öronen (och plånboken) åt mig när
företag inte snabbt och smidigt hjälper mig att starta konto eller
bli medlem. För hjälper de mig inte då behöver jag inte fundera
över hur ointresserade de kommer att vara när jag redan satt in
pengar eller hoppat på deras abonnemang med tre månaders
uppsägningstid.
Här är ett exempel på när jag
tjänade 220 kr på detta. Jag behövde ännu fler delar till min
nyinköpta Volvo 240 och sökte runt på nätet. Fyra av delarna
visade sig billigast på en nätsajt som jag ibland handlat
från tidigare, men också backat ur i sista sekund för att jag
hittat grejerna billigare eller kommit på att jag inte behövde dem,
och då har jag alltid fått ett mejlerbjudande dagen därpå.
Så istället för att klicka hem
varorna och föra över pengarna gick jag till utcheckningen där min
varukorg var värd 1042 kr, fyllde i mina kontaktuppgifter och stängde ner sajten. Och när jag öppnade mitt e-postprogram
på söndagsmorgonen låg följande erbjudande och väntade:
Simsalabim, så var priset nere i 822
kr, 220 kr eller drygt 20 procent mindre än dagen innan. Och det är
inte bara jag som kommit på detta. Jag hörde i en podd att när man
kollar efter resor är det inte ovanligt att priset sjunker kort tid
efter att du tittat på resan, men om du väntar ytterligare kommer
priset gå uppåt igen.
Alltså gör du som kund klokast i att gå
in och reka i ett inkognito-fönster. När du väl bestämt dig, går
du in i ett vanligt fönster som tillåter cookies, helst i inloggat
läge, klickar fram den resa du vill köpa och fyller om möjligt i
dina uppgifter för att sedan stänga ner och vänta någon dag. Vad
man än köper, smart eller dumt, nödvändigt eller onödigt, är
det aldrig fel att få handla lite billigare.
Sen kan man kolla på prisjakt/din lokala motsvarighet, å se om priset är bra. Ofta finns varan billigt någonstans, ibland är priset just nu inte i paritet med hur det brukar vara. Personer som köper väldigt mycket brukar få bättre rabatter - ibland kan man gå ihop för att få ner frakt eller komma upp i rabattnivå.
SvaraRaderaJa, det lönar sig ofta att lägga lite extra tid på köpet även efter att man bestämt sig för vad man ska ha.
RaderaÄntligen levererar du ett användbart tips ;)
SvaraRaderaSkämt åsido, men det finns få saker som är irriterande som när man får upp en massa reklam för ett par skor man PRECIS har köpt.
Det ÄR irriterande. Jag har ett liknande irritationsmoment. Ibland läser jag på om något jag inte har ett intresse i, men som jag ska skriva om. Sedan, när jobbet är klart, kan jag få reklam för exempelvis sport-behåar i flera veckor. Man kan ju köra inkognitofönster hela vägen, men det riskerar också att bli rätt bökigt att datorn inte hittar tillbaka.
RaderaFörstår inte varför folk gnäller om riktad reklam. Installera en bra adblocker (jag kör uBlock origin) och slå av personliga annonspreferenser i Googlekontots inställningar (om du använder ett sådant). Har inte sett riktad reklam på nätet på åratal med dessa enkla åtgärder.
RaderaJag kör Adblock Plus. Tror att den är bra, men det räcker inte för mig att komma undan.
RaderaDå rekommenderar jag att testa uBlock origin, den är bättre :)
RaderaJag ska överväga det. Just nu har jag så mycket nytt, både i datorn och i livet utanför, att jag försöker hålla nere innovationsnivån :)
Radera"Sedan, när jobbet är klart, kan jag få reklam för exempelvis sport-behåar i flera veckor"
RaderaSparo, har du provat att manuellt radera cookie/kakor så minskar den typen av problem?
Lite broende på browser ser det ut något i stil med:
inställningar, sekretess/säkerhet, rensa data
eller
Security and privacy, clear browsing data
Beroende på kan man välja att bara radera för senaste timmen, 24 timmarna, sju dagar osv
Det är inte jobbigt, det tar kanske fem till tio sekunder att göra.
Nu när du även har en smart-fåne så kan du göra på samma sätt där.
Som sagt, det reducerar mycket, eller väldigt mycket, men det tar inte bort allt som har att göra med ens historik.
Bra tips! Det händer att jag tömmer datorn på cookies, men då tappar man ju allt och det kan vara bökigt åt andra hållet.
RaderaI min smartphone surfar jag i princip inte alls, definitivt inte jobbrelaterat, så där är det inget problem.
Skaffa "skräpmail", jag har en specifik mail samt telenr som ofta används vid köp då man alltid kan förvänta sig reklamutskick i oändlighet. Den korgen har jag nog 2000 olästa mail, skönt slippa blanda in sin privata mail med sådant skräp.
SvaraRaderaJa, det kan verkligen döda en mejladress. Det går helt enkelt inte att avregistrera sig från all skit man får om det vill sig illa.
RaderaDetta var ju riktigt listigt och något jag inte hade en aning om även om jag såklart sett googlealgoritmerna jobba när man kollat upp någon vara på nätet, men att handlarna själva ibland söker stå för den sista digitala knuffen!
SvaraRaderaMen gynnar det mig som konsument samtidigt som dem så, vackert så och jag har lärt mig något nytt även idag!
/Jonas B
Ja, ibland kan man lära sig nya saker till och med här :)
RaderaBra tips. Samtidigt kan jag ju tycka att de handlare som agerar på det viset är direkt lögnaktiga i sin hantering av kunder. Dvs jag blir direkt ilsk och känner stark motvilja att handla mer på sådana företag.
SvaraRaderaMvh investera-pengar.blogspot.com
Jag känner också det. Samtidigt är de gånger jag "drabbas" när jag hittat den billigaste leverantören som sedan sänker priset ytterligare lite, så då känner jag ändå att jag överlistat dem. Fast självklart tjänar de pengar på mig med, det är inte självkostnadspris.
RaderaPå samma vis som att jag tillslut fick nog av bankernas verksamhet med bolån, som är värre än en marknad i Marrakesh. Inte nog med att de tog kunders värdefulla tid i anspråk till dessa "förhandlingar", de gör det varje år. F you sa jag tillslut och flyttade till en bank som inte agerar så, utan där lågt pris för låg risk gäller hela tiden.
SvaraRaderaLåter i och för sig fantastiskt, men vad gör du när de beter sig likadant?
RaderaNu har det gått några år och policyn är densamma för pb kunder. Så jag tror de inser att det inte funkar.
RaderaDäremot tror bankerna att det är vettigt att behandla olika kunder på olika vis. Dvs mindre kunder som skit, övriga rimligt. Den filosofin har jag aldrig förstått. Antagligen skapas det väl av helt fel incitament för bonusar på kort sikt?
Det är väl inte specifikt för banker att man behandlar stora kunder bättre. Sedan vet man aldrig vem som är storkund imorgon, men det är ändå begripligt.
RaderaJag tycker att i andra branscher finner man alltid företag som anser kundservice vettigt. Inom bank tycks detta tillhöra undantagen av ngn sjuk anledning. Det gäller inte heller bara Sverige, det vet ju du. I kundundersökningar brukar ju just branschen bank sticka ut negativt. Ha brukar titta på sådant när jag väljer aktier. Därav undviker jag bank som sektor, de är genuint vanskötta som jag ser det.
RaderaEn del företag och branscher är bättre än andra (och storbanker/banker är sämre), men allt kokar i slutändan ned till pengar och då går störst först.
RaderaJag kan inte låta bli att småle över att du köpt en Volvo 240 och jag missade nog typ hela inlägget pga att jag fokuserade på det. Men jag är säker på att det riktiga innehållet också var bra. ;)
SvaraRaderaAktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier
re AP: det är väl den gamla klassikern? Du vet pengar på banken, Volvo.
RaderaPengar i skuld, flådig Tesla av senaste modell (eller än värre).
:)
Den korta historien är att min "nya" bil från 2001 kostar 7000 kr per år bara i skatt och försäkring medan Volvon går på 1500 kr. Plus att mekanikern som fixade 01:an sa att han aldrig mer tänkte hjälpa mig med den och jag förstår honom :)
Radera