lördag 1 januari 2022

Fokusera rätt

Det finns två förhållningssätt till problem och utmaningar. Ett är att gräva ner sig, stirra sig blind på orättvisor som drabbat en och på att hitta bortförklaringar till varför det är rimligt att inte ta sig vidare. En rimligare inställning är att lägga bortförklaringarna åt sidan och istället påverka det som går.

Ta elpriset nu t ex. Jag har botaniserat i Facebookgrupper som engagerat sig i strömpriserna. Som jag ser det är det sunt att se över sin strömförbrukning och överväga att byta elleverantör eller avtal. Själv har jag dragit ner luftvärmepumpen, bytt till lågenergilampor, bestämt mig för att tilläggsisolera taket och försökt att undvika konsumtion när priset är som högst.

På lite längre sikt är det kanske vettigt att ställa sina folkvalda politiker mot väggen och kräva bot och bättring. I Sverige kan det vara att sluta tramsa med vindkraftsexperiment och börja bygga kärnkraft igen så att man slipper elda hundratusentals liter olja i timmen (!) i reservkraftverket i Karlshamn. Här i Norge höjs röster för att riva upp de internationella avtalen så att Norge slutar att exportera lokalproducerad vattenkraft med mindre än att man först försörjer hela Norge.

Vad som däremot inte är meningsfullt är att kalla politiker för utvecklingsstörda landsförrädare och ge dem öknamn som Rövén. Visst, lägg 30 sekunder på det om du behöver lätta på trycket, men lägg sedan energin på något vettigt.

Det här var bara ett exempel, men det gäller allt. Är du sur för att dina kollegor tjänar mer än du – släpp det! Gå till chefen och kräv högre lön om du tror att det kan funka, eller sök ett nytt jobb, börja plugga eller skaffa ett extraknäck eller eget företag. Att tänka destruktiva tankar blir du inte fet på, och tänk på att du inte förlorar en enda krona på att någon annan tjänar mer än du.

Jag är inte ofelbar, jag kan absolut sitta och sura över opåkallat oflyt, men jag jobbar på det. En del tycks snarare jobba på motsatsen, att till varje pris undvika att göra något förståndigt med sin tid för att istället öva upp sin avundsjuka. Valet är ditt.

28 kommentarer:

  1. Gott nytt år Sparo!

    Mycket väl talat, och livet på landet verkar göra dig väl. Det är mycket kul att få följa din resa!

    //Fondören

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott nytt år!

      Jodå, lantlivet stärker. Särskilt psykiskt när man på morgonen kliver upp ur sängen för att elda så att det utkylda huset blir drägligt :)

      Radera
  2. Ny dag, nytt år, nya möjligheter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller som de säger i Masjävlar: "Undrar vad som ska hända för skit idag då..."

      Radera
  3. Här har man vaknat till insikt och klokhet ser jag. Det första stycket ska jag ta med mig in i det nya året. God fortsättning på din resa och nya liv/M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har mina stunder :)

      Tack detsamma!

      Radera
  4. Kanske blir det tysken som får norsken att stänga av exporten av sin el när de stänger ned kärnkraften? Ja jösses vad Sverige kommer få elja olja och kol då. Som om det inte redan räcker. Men i grunden vore det ju sunt att var och en får ta konsekvensen av sina egna beslut, även på energiområdet.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det vore verkligen sunt och logiskt.

      Radera
  5. Nytt år å ett oskrivet papper hos mig. Läser detta medans jag sörplar på mitt hembryggda kaffe.
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/energiministern-oppnar-for-ny-karnkraft
    sossemats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min första tanke - oavsett politiker som gör utspelet - är "undrar om han menar det". För när det är valår säger de vad som helst. Häromdagen skulle t ex Ygeman slänga ut tiotusentals invandrare. Igen :)

      Radera
    2. Faktum är att sossarnas falska mediala utspel under sista tio åren skett så frekvent och så missvisande så att man nu har säkerställd evidens på att motsatsen gäller.

      Radera
    3. Det finns till och med en politiskt korrekt term för detta lögnaktiga agerande. Triangulering.

      Radera
    4. Jag visste bara inte att det var partispecifikt. Har svårt att tro att någon enskild politiker svikit så mycket som Annie Lööf, c, bara för att nämna någon.

      Radera
    5. @Investeraren är du säker på det? Mig veterligen så ljuger nära på alla politiker om allt, så länge de får sitta vid makten.. Och sitter de i opposition så gnäller de på allt som inte ändras, men röstar ner alla förslag om förbättring, enbart för att det inte är deras idé.

      Ideologi går starkt i människor, o vi spottar gärna på allt o alla som inte delar vår syn av hur samhället bör fungera kontra hur det fungerar.

      Radera
    6. re Sebastian. Ja, jag sa ju det att data indikerar detta. Vem minns inte alla regeringens utspel om bidragsmigrationen eller se ljugandet när pisa resultat visade sig katatstrof? Eller alla lögner om kriminaliteten? Vem minns inte vallöftet om eus lägsta arbetslöshet, vilket sedan blev exakt tvärtom? Osv.

      Blanda gärna inte in mig i "vi". För jag anser att politik ska utvärderas på resultat och konsekvensanalys. Inte på "tro".

      Radera
    7. Men är det helt unikt för sossarna? Som du vill utmåla det till? Jag kan inte minnas att moderaterna lyckades så värst bra med o bekämpa kriminaliteten när du hade makten, vilket de är extremt snabba o högljudda med att påpeka att sossarna misslyckas med. Eller att vården ska bli bättre och mer effektiv..

      Radera
    8. Inte ett dugg bättre! Och ibland känns det som att oppositionen lämnar sina argument till den nya oppositionen så kan de tjata om samma sak. Inget händer, det är det viktiga.

      Radera
    9. Exakt.. Men när man frågar inbitna följare till endera politik åsikt så är det alltid de andra som gör alla fel o den egna sidan hade löst allt på 3 sekunder.

      Mig veterligen finns det inte en enda politiker idag som slåss för landets bästa, eftersom de inte kan enas om vad som är bäst för landet.

      Radera
    10. Jag är förvånad att det fortfarande finns tilltro till de politiker som suttit och käbblat i riksdagen i decennier. Landets bästa tror jag att de har glömt bort på vägen. Nu handlar det mest om att klamra sig kvar vid makten. Regering eller opposition är inte så noga, det är ungefär samma pröjs och alla riksdagsår räknas när sedan avgångsvederlaget ska betalas ut.

      Radera
  6. Väldigt sant. Det är OK klaga en halv minut men resterande tid göra ngt åt saken.

    Tilläggsisolering kan förstöra ventilationsbalansen i huset så läs på innan så du inte får röta på råsponten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, jag har fått en proffsinstruktion att följa så jag är medveten om risken.

      Radera
  7. Har du några trovärdiga uträkningar till varför det är bättre att satsa på kärnkraft än på energilagring?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var det mitt ord "vindkraftsexperiment" som du översatte till "energilagring"? För annars förstår jag inte vad du menar. Eller ja, gjorde du den tolkningen förstår jag inte det heller.

      Radera
    2. Nja, snarare att vindkraft (eller annan förnybar kraftkälla) i kombination med storskalig energilagring ger baskraft, på samma sätt som kärnkraft. Kärnkraften har ju bevisligen både trevliga egenskaper och mindre trevliga dokumenterade bieffekter, som skulle vara önskvärda att bli av med.

      Radera
    3. Alla energikällor har baksidor. Vindkraften har perforerat hela Sverige och täcker ändå bara två futtiga två procent av behovet. Människor som bott i närheten av vindsnurror har tvingats fly för att kunna sova på nätterna och även i övrigt leva ett normalt liv. Deras hus är ofta osäljbara eftersom ingen annan kan bo där. Samma med djur, förutom de fåglar som klipps sönder. Efter några år är vindsnurran utsliten och då kan inte ens delarna återvinnas. Är det vad du kallar "förnybar kraftkälla"?!

      Radera
    4. För att fortsätta: vindkraften svänger väldigt mycket, vilket andra kraftkällor tvingas parera. Vindkraften har ihjäl fler per producerad MWh än kärnkraft men inte i närheten av naturgasen eller kol, som är värst. Problem: mer vindkraft leder till mer kol och naturgas eftersom de är relativt billiga som reservkraft. Vindkraft är rimlig som en del av mixen, men inte lösningen på energiproblemet.

      Kärnkraft är bra, få dör och skadorna är väldigt lokala. Inte perfekt, men en bra grund.

      Radera
    5. "Vindkraft är rimlig som en del av mixen".

      Jag är väldigt tveksam till det.

      Radera
    6. Jag är fortsatt intresserad av välgjorda ekonomiska uppskattningar för vad som är mest lönsamt på sikt, kärnkraft eller energilagring. Helsinki Energy Challenge tyckte jag var spännande och där lyste kärnkraften med sin frånvaro. Har du fler såna utredningar får du gärna länka.

      Radera