fredag 21 januari 2022

Plastlödning

Jag såg några filmer om att ”löda” i plast genom att smälta plasten med lödpenna. Istället för lödtenn kan man vid behov fylla i hålen genom att smälta ner buntband, och armera med stålull eller en vanlig häftklammer.

Det första användningsområdet jag kom på var min kaffebryggare där filterbehållaren nyligen sprack och ramlade sönder (jag råkade tappa en låda kattmat på den). Eftersom den bara är tjugo år gammal var det inte aktuellt att kasta den, så jag lagade med silvertejp. Det höll väl en vecka innan det ramlade av, men nu bestämde jag mig för att löda ihop en mer permanent lösning, från vänster till höger:

De vita sträcken är limrester från tejpen som jag tvättar bort med rödsprit om denna lagning håller, och det tror jag att den gör. Och som synes gjorde jag ingen ansats att jämna till skarven eller fylla i lödningen med buntbandsplast, för lagningen hamnar på baksidan och syns inte förutom när bryggaren laddas.

Men nu fick jag blodad tand, vad mer går att göra? Kartfacken i min Volvo har spruckit. Ni vet, de där lådorna i dörrsidorna där man förvarar isskrapor och sånt. De funkar, men är fula och när de väl börjat spricka vore det nog bra att göra något innan det blir värre. Så här såg ett av dem ut innan, över- och undersida:

Eftersom det här är grövre grejer som kan drabbas av mer påfrestningar (de sitter precis i sparkhöjd, så det är lätt att de får en fot när man kliver ur bilen) valde jag att fylla i med buntband på undersidan.


Ser inget vidare ut under, men helt okej på ovansidan även om sprickan fortfarande både går att se och känna med handen. Men det kan jag leva med.

På andra sidan var det ännu värre. Där saknades det bitar, SÅ det var bara att börja smälta dem samman:



Inget svårt jobb och med lite träning går det nog att göra snyggt också. Är det mycket och du inte har möjlighet att göra det utomhus skulle jag dock rekommendera skyddsmask och bra ventilation för smält plast är ingen höjdare att andas in.

34 kommentarer:

  1. "Eftersom den bara är tjugo år gammal var det inte aktuellt att kasta den,"

    Underbar kommentar och att det dessutom gäller en filterbehållare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var medvetet provokativ, men bryggaren ger väldigt gott kaffe och därför vill jag inte gärna slänga den även om jag också, rent logiskt, förstår att åldern är uppnådd ifall den går sönder.

      Radera
  2. Snyggt. Plastlödning är gött. Det enda man väl ska tänka på är som sagt väl ventilerat utrymme samt att inte tillföra buntband eller annan icke food proof plast när det gäller trasiga saker som är i kontakt med mat.

    I bilvärlden är det många som plastlöder. Eller så kör man "zip tie stitch" typ:

    https://images.cdn.circlesix.co/image/1/450/0/uploads/comments/119b9969a9589783390e333473451de2.jpg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det där var ju en festlig lösning!

      Radera
  3. Tänk att du är så praktiskt lagd att du äger en lödpenna! DET hade jag aldrig kunnat tro. :-D

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bra karl reder sig själv.

      Radera
    2. Trodde det var sås? Men ärligt talat har väl lödpennan legat i en låda större delen av tiden sedan 1987.

      Radera
  4. Måste prova detta, har tidigare försökt med olika sorters lim; vanligt, snabblim av olika sorter, tvåkomponentslim.
    Slutade så gott som alltid med att lagningen gick upp igen, alltifrån någon dag till några veckor. Och speciellt när det är något som har någon sorts belastning, dock är det liten belastning eftersom det är plast från början.
    Saker som bara är för att "titta på" i plast kanske limning fungerar, om det är rätt sorts plast till rätt sorts lim.
    Det gäller för limmet att inte vara på fel plats vid fel tillfälle som det heter numer ;-)

    O.T. har du möjlighet till att snickra ihop ett kattreportage skulle det uppskattas. Gärna med bilder, kanske rörliga sådana. Lite kattspinn är aldrig fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här. Någon gång funkar det med lim, kanske i kombination med silvertejp, men ofta är jag tillbaka på ruta 1. Att smälta plasten kändes betydligt seriösare.

      Hmm... Svårt att få till katter i en ekonomiblogg och utan att tappa merparten av läsare känns som en utmaning. Jag får klura på det.

      Radera
  5. Den nämnda silvertejpen är ju annars min go to i hemmet. Jag använder den till allt från att fixa skevande kökslådor till att täppa igen råtthål. Apropå plast så använde min pappa ofta något som kallades "plastic padding" när jag var liten. Han är inte den händiga sorten så antar att det är lite som silvertejp på tub. Säkert giftigt också, har inte sett det i handeln på ett par decennier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vad tusan hände med plastic padding?! Finns tydligen fortfarande:
      https://www.clasohlson.com/se/Elastic-Plastic-Padding/p/31-9080

      Radera
    2. Får köpa en och lukta. En madeleinekaka till min uppväxt.

      Radera
    3. Jag tror inte att man ska lukta för intensivt på plastic padding :)

      Radera
    4. Klart underskattat, står emot både värme och olja/bensin. Använde det för att reparera "söndertrimmade" mopedcylindrar i min ungdom.

      Appropå plastlödning så kanske det löser problemet med en dammsugarslang som gick av och behöver kortas, dock var änden inte påträdd utan limmad på anslutningen till dammsugaren. Fet plast som lim inte fäster något vidare på och där silvertejp inte funkar.

      Radera
    5. Låter som att du inte har mycket att förlora på att försöka när ingenting annat funkar.

      Radera
  6. På sista två bilderna: "På andra sidan var det ännu värre. Där saknades det bitar..."
    Antar att det finns fler plastbitar utanför "bildrutan" som vi alltså inte ser, annars hade du väl fullt upp med att smälta buntband, sandpappra och färga? Eller hur gjorde du? För slutresultatet ser ju ut som att det är helt igen. Förundrad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, om du tittar längst till vänster på "efter"-bilden så ser du en spricka som avslutas med ett hål. Det är väl någon centimeter stort. Det är fortfarande kvar och jag vet inte om jag orkar bry mig eftersom det överhuvudtaget inte påverkar funktionen. Det är ju liksom ingen utställningsbil.

      Radera
    2. Aha, OK, jag fokuserade på det stora V-formade "hålet" som går från ända uppe på toppen till nästan ända nere vid botten. Och så ser man en lös bit som ser ut att kanske täcka en fjärdel/tredjedel av den ytan. Det var den jag syftade på. Och det var här jag fick uppfattningen att det saknades bitar?

      Den lilla hålet till vänster är jag helt med på.

      Radera
    3. Aha! Nu när du säger det så ser jag att det ser ut så. Det är perspektivet som ljuger för den trekantiga biten matchade det trekantiga hålet. Det är väl för att den ligger på bordet på den vänstra bilden, en knapp decimeter bortom ytan den ska fästas emot, som får den att se liten ut.

      Radera
  7. Aceton eller ännu hellre etylacetat är the shit när man ska limma plast. Vulkar ihop skiten så det blir som nytillverkat. Men jag måste testa löd-svetsmetoden också, armeringsmöjligheterna är intressanta.

    Go fredag å helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, särskilt att använda stålull som ett sätt att stärka fogen tyckte jag lät skojigt.

      Tack detsamma!

      Radera
  8. Det där ser ju helt klart bättre ut än om vår egen (s)vetsare Löfven hade gjort det. Fast det kanske var en elak jämförelse? Det finns ju inte så mycket han kan den gubben.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säg inte det, vi kanske skulle ha bytt plats.

      Radera
  9. Mycket intressant, älskar såna här "lätta" reparationer. Har själv ett kraschat cisternlok till toan som jag försöker få ordning på. Lagning är uteslutet, reservdel finns ej så håller på och kollar möjlighet till 3d-printing.
    Har du själv några idéer får su gärna hojta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med! Lagade ett gymnastikredskap med silvertejp och superlim och var beredd på att det skulle gå sönder direkt, men det har hållit i flera år och varje gång jag ser lagningen blir jag lite glad.'

      Nej, 3D-printing och liknande är långt över min kompetensnivå. Kan det inte gå att hitta begagnat någonstans? Typ höra med en rörmokare eller rivningsfirma om de inte river ur sånt där medan det fortfarande funkar?

      Radera
    2. Problemet är sambon som inte är lika välvillig till att vänta.
      Har kollat det lokala byggåtervinningsplatsen. Är lite sugen att kolla vad 3d-printing går på, behöver rita en 3d-modell först bara.

      Radera
    3. För mig låter det som att det kan ta mer tid med 3D-printing än att hitta någon som ser sådana där grejer i sitt jobb, men det är antagligen för att jag inte förstår mig på processen.

      Radera
  10. Plastsvetsning är kul. Notera att man inte behöver fylla på material med buntband utan det finns en hel del förpackningar och sådant man kan använda för att fylla hål. Behöver man förstärka en detalj kan det också vara lönt att smälta in ståltråd eller armeringsnät så kan man göra den starkare än från fabrik.

    https://www.youtube.com/watch?v=u_Img4q3O2E

    https://www.youtube.com/watch?v=GVwvKeuQNwc

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte buntband var lite praktiskt för att det ser ut lite som lödtenn och så finns de ju i olika färger så att man kan välja en som matchar någorlunda, men till kaffebryggaren tyckte jag inte att det behövdes och på bilen la jag bara material på baksidan, så då spelade färgen ingen roll.

      Armeringsnät såg väldigt proffsigt ut på filmen. Samtidigt tycker jag att det är lite häftigt att förstärka med en häftklammer eller ett gem.

      Radera
  11. Vid första ögonkastet trodde jag att du skulle laga blomkrukor. Men sen läste jag texten och insåg att det var kaffefilterhållaren i en bildsvit.

    Snyggt jobb!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, jag tror verkligen att det blev bra. Osäker på hur lång tid den bryggaren har kvar ändå, men nu brygger jag en kanna om dagen så länge det går.

      Radera
  12. Oklart om du ser det här, men så här ett år senare spräckte jag locket till en termos och påmindes om den här posten. Med hjälp av en uppvärmd brytbladskniv (tunn spets = högre temperatur per mängd värme) så var det en smal att på 10 minuter kladda ihop locket. Ersättningsdelen kostar 89 kr så en nominell timlön på 534 kr, skattefritt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till timlönen, kul att höra!

      Min kaffebryggare som jag lagade ovan har tyvärr gett upp av andra skäl under året som gått, men nästa gång jag behöver laga plast där funktionen är viktigare än utseendet kommer jag att göra det igen.

      Radera