onsdag 12 januari 2022

”Överlåtelseavgift”

Eftersom jag sålt två lägenheter i samma bostadsrättsförening kom det väl egentligen inte som en chock, men jag hade ändå hunnit förtränga den första när denna damp ned:

Det är lagligt, det har jag kollat upp (för annars hade jag inte tvekat att ta den dusten). Så här skriver bostadsrättsföreningarnas organisation:

Överlåtelseavgiften är till för att täcka de administrativa kostnaderna som uppstår då en bostadsrätt överlåts.

Vilka administrativa kostnader? Den här föreningen har 600 medlemmar och en kille som jobbar heltid med att sköta föreningens administration. Han verkar visserligen vara en slö jävel, men jag tror knappast att han behövt jobba övertid för att sköta pappersarbetet vid överlåtelsen. Alltså borde merkostnaden vara noll.

Föreningen godkänner den nya medlemmen. Det kräver väl lite handpåläggning, men i den föreningen har jag inte hört talas om att någon nekats, så det handlar trots allt om en formalitet. Vad mer, fylla i ett par blanketter och uppdatera medlemsregistret? 1190 kr i arbetstid?

Här är min teori. Säljaren av en bostadsrätt är inte längre medlem i föreningen. Alltså kvittar det vad han/hon tycker om avgiften som man indirekt har godkänt när man köpte bostaden, men vad ska man göra? Vägra betala när man sålt eller försöka förhandla med styrelsen i samband med att man önskar bli godkänd av dem?

Det är öppet mål. De tar ut avgiften för att de kan göra det. Och jag gnäller för att det är allt jag kan göra.

35 kommentarer:

  1. De där överlåtelseavgifterna är verkligen löjliga jämfört med den rimliga arbetsinsatsen - jag tror att det som vanligt är strulpellarna som förstör för alla andra. I köp där blanketter inte kommer in, information saknas, oklarheter uppstår och där BRF-administratorn måste jaga efter folk och skicka påminnelser osv så kan det bli dyrt. Alltså tillämpar man den svenska modellen och tar ut en avgift av alla istället för att lägga på förseningsavgifter eller administrativa kostnader på slöhögen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske. Jag tror mer att de sätter dit alla en sista gång och får en lättförtjänt tusenlapp. Men om det är enstaka fall borde det gå att låta dem ta kostnaden genom att sätta en deadline.

      Radera
    2. Men om det är för att sätta dit alla "för en sista gång", varför är det då så omöjligt att få till de grundläggande sakerna vid en inflytt? Finns det någon som fått porttelefonen inkopplad till nye ägaren inom 3 månader? Är garageplatsen man får tilldelad (Brf:en i detta exempel har många garageplatser som är lediga) urstädad innan nyckeln lämnas till ny bilägare? Eller får nye garagehyresgästen slängt i ansiktet "du kan väl själv åka till tippen med 5 kubikmeter skrot"? (Ja, det hände en kompis). Talar man om vilka dagar grovsoprummet är öppet (dvs torsdagar 9-11, passar pensionärerna i föreningen, men inte de vanliga dödliga), eller är det sånt man får reda på ryktesvägen? Talar man om när man tänker byta lås till cykelförrådsdörren eller tar man bara bort den i flera dagar så att rummet är låst och ingen kommer åt sina cyklar på en vecka?
      När det går till så här i välskötta föreningar så kan man ju undra hur det är i resten. Jag är glad att jag bor i villa.

      Spargrisen

      Radera
    3. Det är jag också glad för att jag gör. Det märkliga i detta fall var att det var en mycket bra förening när jag flyttade in. De fick till och med pris som "Årets bostadsrättsförening". Fastighetsskötarna hjälpte till med grejer långt utanför vad de måste, avgifterna var låga och allt flöt på.

      Sedan bytte man ut fastighetsskötarna. Efter det byttes vicevärden till en kille vars enda merit var att han var sambo med styrelsens ordförande, och på den vägen är det. Plötsligt slutade man att vid varje avgiftshöjning skryta med att "Vi är fortfarande billigast i kommunen" och allt blev som en parodi på en illa skött kommun.

      Som exempel stängde man av motorvärmaruttagen i garaget i december 2020. Då hade man kommit på att det var någon felaktig dragning som gjorde dem regelvidriga. Det är fortfarande, tretton månader senare, inte åtgärdat, och när jag frågade hur vi som hyrde garage skulle kompenseras fick jag veta att det skulle vi inte. Från bäst i Sverige till riktigt uselt.

      Radera
    4. Tråkigt att din förening verkar ha förfallit så kraftigt. Var själv ordf i början på 2000-talet i en mindre dito med ca 150 medlemmar. Här var overhead minimal, förtroendvald vice värd med kontor öppet en kväll i veckan. Styrelsen sammanträdde en kväll per månad och inläsning och praktiska ärenden sköttes när det passade (oavlönat). Tror vi hade 100 kr/möte och vice värden kanske 500 kr/månad. Fast ersättning i övrigt var att 2000 kr/år för ordförande och 1000 kr för vice, övriga inget. Ingen budget för personalfester. Symboliska jul/sommarfester där alla bidrog. Vid fest utanför föreningen stod alla för sina egna kostnader. Småländsk minimalism. De stora kostnaderna var förutom räntorna (Brf ofta högt belånade) fastighetsskötsel, uppvärmning, fastighetsskatt, försäkring, VA, löpande reparationer (alltid någon hiss som krånglade) och bokföring.

      Fastighetsskatten ligger nog på minst några tusenlappar per lägenhet och år så det är inte småsummor men klart mindre än att bo i villa.

      Vad det gäller nya medlemmar röstades dessa in vid ordinarie möte, bakgrundskontroll skedde via en kreditupplysning. Var den ok blev personen invald.

      En trolig orsak till att det blivit sämre är att allt färre kan tänka sig att jobba ideellt. Då tvingas föreningarna att hyra in personer till en hög kostnad utan att de kanske bryr sig speciellt mycket om själva föreningen vilket påverkar kvaliteten menligt.

      Det är tråkigt då Brf kan vara en bra boendeform när det fungerar.

      Radera
    5. Jag tror nästan tvärtom gällande idealiteten. Min stora förening hade heltidsanställda som skötte allt och då tappar man intresset som medlem. Hade vi fått dela på trappstädning och sånt hade vi blivit mer sammansvetsade och känt ett större ansvar för föreningen och våra grannar. Styrelsen i mitt fall verkade tycka att det var kul att driva ett stort företag så de jobbade inte alls åt det här hållet.

      Håller med om att det kan vara bra när det fungerar, för det gjorde det när jag flyttade in.

      Radera
  2. Ännu värre är väl pantförskrivningsavgifterna som BRF tar ut när man tagit ut ett nytt lån eller flyttat från ett institut till ett annat och således fått ett nytt lånenummer. Detta ska noteras hos BRF och för att notera varje lånenummer i sitt system tar de sisådär 500 kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 500 kr per knapptryckning är bra betalt!

      Radera
    2. när jag för sådär 10 år sedan köpte vår br så berättade banken att man skulle dela upp lånet i två delar få man kunde binda det olika länge. och banken tog inga avgifter för att det var två lån.
      perfekt, gör så. sa jag.
      sen kom det från hsb två st räkningar på 660kr st för lånen. det var surt att betala men vad skulle jag göra?
      förra året flyttade jag lånen och tog då reda på vad det skulle kosta hos hsb. då var avgiften sänkt till 480kr och eftersom det lades ihop till ett lån behövde jag bara betala en avgift.

      Radera
    3. Hade varit intressant att höra HSB motivera varför det blev dubbelt så dyrt för dem :)

      Radera
  3. Normalt sett brukar överlåtelseavgiften som brukar vara runt 1100 kr läggas på köparen och inte på säljaren. Har aldrig sett att det lagts på säljaren tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste om det och fick uppfattningen att det kanske var 50-50. Hur som helst "smart" att lägga det på säljaren som de ändå inte ska ha mer att göra med.

      Radera
  4. Att ha ansvar i en bostadsrättsföreningen är värt miljoner. Det räcker att man har ett par stolpskott på hundra som upptar ens tid med tjafs och det kan få en att bli gråhårig och sömnlös. Det kräver en mental styrka som inte alla har.

    Tycker inte det är något att bråka om med tanke på allt arbete som de förmodligen lägger ner och pengarna går ju in i föreningens gemensamma kassa. Människor är ju inte som siffror, bara man räknar rätt så funkar det. Människor är oberäkneliga, inte alltid funtade som de ska och det är också något som man måste ta i beräkningen.

    Det kan vara bråk mellan de boende, ordningsfrågor, olovliga uthyrningar där folk t ex har köpt men sen inte bor där, den som hyr i andra hand skiter ju i föreningen, en del har psykiska problem, språksvårigheter,inte tillräcklig insatta i vad det innebär med bostadsrättsförening. o s v.
    Dessutom görs detta oftast på folks fritid, finns ju sådant som är roligare.
    Kanske blir det så i framtiden att det blir firmor som tar hand om hela balunsen och då lär det bli dyrt./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Föreningens gemensamma kassa". Ja, vad har jag för nytta av det?

      Som jag förklarade hade min förening heltidsanställda som sköter detta. Det görs alltså inte på folks fritid utan är redan "firmor som tar hand om hela balunsen".

      I andra länder är bostadsrättsavgifterna en bråkdel av de svenska. Hur kommer det sig att svenska administratörer behöver tio gånger mer pengar för allt de gör?

      Radera
    2. för att det kostar föreningen i avgifter mot staten och om de outsoursar det till andra (ex hsb/riksbyggen osv). Sedan har du skatt och grejer. Föreningen får i princip 0 av den där avgiften utan den täcker faktiskt bara administrationen och kostnader knytt till denna. Sen varför vi har svinhögskatt och dyr byråkrati i sverige är en annan fråga som en BRF inte kan lösa åt dig.

      Radera
    3. Du menar att den här avgiften har att göra med pengar föreningen betalar till staten? När jag gjorde research till det här inlägget läste jag både på föreningars hemsidor och föreningarnas förbunds hemsida, och ingenstans förklarades det något annat än att avgiften ska täcka administrativa kostnader.

      Och då ställer jag mig frågan vad föreningen i mitt fall hade för administrativa avgifter, när de har en heltidsanställd administratör som gör sånt här på sin arbetstid. Hade de tagit 119 kr skulle jag kunna svälja det (trots att jag tror att även det vore ett överpris), men 1190 får jag ingen logik i.

      Radera
  5. Glöm inte att dra av överlåtelseavgiften som en kostnad vid försäljningen så minskar du åtminstone reavinstskatten med några hundra SEK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, det hade jag nog fan glömt! Och vips så sparade jag 262 kr om jag räknar rätt.

      Radera
  6. Eftersom det blir överskott så kommer de pengarna in i föreningens kassa. Och under tiden du bott där, 10 år?, har du som boende dragit nytta av överskottet, ja man skulle kunna säga att de som flyttat under de åren du bott där har subventionerat din avgift, så den blivit lägre än den annars skulle varit. Och med lägre månadsavgift så blir även marknadspriset högre.

    Appropå lägenhetsförsäljning, ser att skatteverket vill ha betalt innan skatten är färdigberäknad och fastställd, den 14e februari. Det blir till att skotta in pengar på skatteverkets konto:
    "
    Du ska ha gjort en eventuell extra skatteinbetalning om du vill undvika kostnadsränta och räknar med ett underskott av slutlig skatt på mer än 30 000 kronor. Ränta på belopp över 30 000 kronor börjar räknas från och med den 15 februari 2022.
    "

    Fast det skulle ju Mona (S) aldrig göra, för det är ju "häftigt att betala skatt", så ju mer desto bättre får man anta. Och visst är det väl ingen skillnad mellan lagstadgade avgifter, förseningsavgifter, dröjsmålsränta och skatt? Det är väl som skatt allting? "Jag är baske mig ingen ohederlig person"....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte ligga dem till last även om jag skulle ha tjänat på det. Men jag ser risken som överhängande att pengarna istället hamnat i föreningens administration, till styrelsens fester eller något annat jag inte har någon vinning av.

      Ja, reavinst bör förskottsinbetalas, annars blir det dyrt.

      Till skillnad från Mona, moralens drottning, skulle jag glatt blåsa staten på skatten om jag hade kommit undan med det. Tyvärr gör jag inte det.

      Radera
    2. Du skulle ha valt ett annat land om du ville blåsa staten på skatten Sparo. Irak verkar vara ett sådant alternativ, där man med fördel tar ut pengar från Svenska försäkringskassan samtidigt som man sitter i regeringen som försvarsminister.

      Det enda skatteavtalet Sverige har med Irak, som SKV listar, verkar vara:
      "Kungl. Maj:ts beslut 13 september 1957 angående fritagande från beskattning av inkomster, härrörande från luftfartstrafik."

      Fritt fram med andra ord!

      Radera
    3. Jag vill inte blåsa andra stater på skatt, jag hade velat blåsa den svenska. Jag har inget emot att betala skatt om de går till vård av äldre, skola, vägar, bibliotek osv. Det jag inte vill betala till är nyss nämnda Mona Sahlins Mauritiusresor, korruption, fallskärmar (varken svenska eller irakiska) och utgifter svenska folket aldrig skulle rösta för och där politikerna är mycket väl medvetna om det.

      Radera
    4. Tror jag var lite otydligt där Sparo. Menade att du helt enkelt struntade i att betala skatten i Sverige, tex reavinstskatt på bostaden, olika skatter som hänger ihop med ditt företag som moms, arbetsgivaravgifter, inkomstskatt osv.
      Sen får de svenska skattemyndigheterna försöka sig på att kräva in pengarna på något sätt när du bor i Irak. Och det kommer de inte att lyckas med eftersom det inte finns något skatteavtal och inte heller något utlämningsavtal, i den mån utebliven skatteinbetalning skulle utgöra tillräckligt grund för dylikt.

      Sen preskiberas skatteskulden efter ett antal år, och då är du klassad som åter fri att röra dig i Sverige - om du nu mot förmodan skulle vilja det.

      Att du skulle betala Irakisk skatt i Irak, ja det är självklart. Men det kanske är ett mindre väl utbyggt nät av skatter och övervakning av inbetalning av desamma.
      Och i värsta fall får du väl efter ett tiotal år bosätta dig i Sverige (dina skatteskulder i Sverige är som sagt preskiberade). Om Sverige inte har något skatteavtal med Irak, så lär Irak inte ha något skatteavtal med Sverige...

      Radera
    5. Aha, du menade så! Det kunde ha varit något. En hake är att jag inte var så sugen på att flytta till just Irak. De har ju fan inte en enda fjord!

      Radera
  7. Du har suddat ut många uppgifter på fakturan, men du har glömt ett ställe. Antar att det är för oss som gillar att 'detektiva' lite på lunchen som du lämnat en ledtråd. Lite utmaning är trevligt, men den här var i lättaste laget ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bjuder jag på. Tror att jag länkat till lägenhetsannonsen här på bloggen. Åtminstone är jag säker på att jag gjort det på Twitter, så den som vill veta var jag bodde kan bara scrolla.

      Radera
  8. Du har rätt i att man kan vägra betala. Det svenska systemet bygger på att man betalar småsummor frivilligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast även de går ju att dra till inkasso och jag tror knappast att jag kommer undan vid en extern bedömning i detta fall. Det stod väl i något finstilt jag skrev på när jag köpte bostaden.

      Radera
    2. Inkasso bygger även det på frivillighet. Att någon frivilligt betalar en avgift för att ha fått en påminnelse från ett "inkassoföretag" (jag menar inte att raljera). Att bestrida en krav från ett s.k. inkassoföretag går till på samma sätt som att bestrida vilken skuld som helst. Man meddelar inkassoföretaget att kravet är felaktigt och att fordran bestrids.

      Radera
    3. Vill tillägga att jag så klart inte ens påstår att man inte ska betala sina skulder. Det är mer ett konstaterande att småbelopp inte praktiskt går att driva in av någon om den skuldsatte inte vill.

      Radera
    4. Jag förstår att du inte raljerar och tycker att det är intressant att höra vad som händer om man inte betalar (eftersom jag aldrig tagit reda på det genom att låta bli).

      Men om man nu bestrider en liten skuld som denna, där bägge parter är på det klara med att kostnaden är godkänd i något skede, kan väl föreningen dra det till domstol om det skulle behövas? De behöver ju inte ens ett juridiskt ombud för att föra deras talan. Jag tror att jag själv skulle gå rätt långt för att visa att man inte blåser mig ens på småsummor.

      Radera
  9. Fick återbetalning av Nordnet idag av utländsk källskatt i kf. Tror det är rekordtidigt, redan i januari. Avanza däremot senaste åren har det varit i april, maj.
    Fast du kör väl bara med krypto numer, å nån utdelning är det väl inte att tala om där - måhända kryptonit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det gör jag verkligen inte. Däremot har jag aldrig varit någon stor utdelningsjägare heller utan köper aktier jag uppfattar som undervärderade i syfte att kunna sälja dem när de gått upp, inte för att få utdelning år efter år.

      Radera
  10. Ni har inte kommit på något så genialt som vi finnar... Vi har överlåtelseskatt. På fyra jävla procent vid köp av fastighet (två vid lägenhetsköp). Då jag köpte hus betalade jag alltså staten runt 10 000 € för att jag överförde pengar till säljaren. Kändes sådär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Norge har vi det. Det blev c:a 10000 euro för mig med, eller 100000 NOK. Känns absolut sådär, även om jag i det fallet visste om att det skulle ske.

      Radera