söndag 2 januari 2022

Säljer lull-lull

I september slöt jag avtal med en stylist som dekorerade min lägenhet inför mäklarfotografering och försäljning. Ni vet, det där de gör efter sista reklampausen i inredningsprogrammen, fixar med kuddar, gardiner, mattor och en och annan färgklick i en annars helvit lokal. Det blev kanon! Planen var att försäljningsprocessen skulle ta några veckor, men tyvärr drog det iväg.

När lägenheten fortfarande inte var såld i mitten av december började jag ana att även avtalet med mäklaren skulle hinna gå ut och då hade jag behövt ny fotografering och nya visningar på det nya året med en ny mäklare. Enklast då vore att behålla stylistens grejer, men allt har sitt pris. Man kan inte hyra möbler för mer pengar än det hade kostat att gå på Ikea och köpa dem.

Så under tiden samlade jag ihop mattor, vaser, tavlor, lampor och diverse dekorationer som blivit över i mitt norska hus, men som skulle kunna passa i lägenheten där mina egna möbler flyttats eller kastats. Med idén att får jag inte till en deal med stylisten får jag fylla bilen, åka tillbaka till Sverige och lägga ett par dagar på egen styling, nu när jag visste hur jag skulle tänka.

Jag gick igenom mäklarbilderna, rum för rum, tittade på mitt eget lager och jämförde priser på nätet. Min bedömning var att jag med egna grejer och kompletterande inköp på ett par tre tusenlappar skulle kunna återställa lägenheten till ett säljbart skick.


Här var exakt ingenting mitt.

Lyckligtvis slapp jag göra det eftersom lägenheten såldes så att jag inte behövde anlita en ny mäklare. Så nu sitter jag här med en massa dekorativa grejer och textilier som jag aldrig kommer behöva. Nästa steg är att värdera, fotografera och annonsera ut dem, för att de är värdelösa för mig betyder ju inte att de är värdelösa för andra.

Den stora fördelen med att sälja sånt man inte har minsta användning för är att alla pengar som kommer in är ren vinst, men tid är inte gratis. Förutom research och annonsering ska grejerna packas eller lämnas ut till någon man bestämt tid med. Efter över tio års secondhandförsäljning börjar jag ha koll på vad som lönar sig, men ibland blir jag förvånad, åt bägge håll. Det gör det mer intressant, vilket jag också sätter på pluskontot.

10 kommentarer:

  1. Jag lade en gång ut en gammal furusäng och ett köksbord i solid björk. Någon åkte 50 mil (det är Norrland) för att betala 800 kr för sängen. Bordet har jag fortfarande kvar ute i förrådet.

    Trodde det skulle bli tvärtom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möbler har generellt varit svårt för mig att sälja, men några bord och stolar har jag blivit av med genom åren. I vissa lägen är den stora vinsten att någon annan får bära bort skiten. Sålde t ex en stor soffa för en hundring.

      Radera
    2. I Stockholm har de det så pass bra på Södermalm så att de skänker bort dugliga möbler och liknande gratis. För det måste ju vara lite piff med nya för sakens skull.
      Mvh investera-pengar.blogspot.com

      Radera
    3. Det var så jag gjorde när jag skulle sälja mammas lägenhet, kollade på Bortskankes.se och hämtade upp lämpliga möbler. Men då hade jag ingen stylist och det borde jag nog ha haft.

      Radera
  2. När jag sålde min 1:a kikade jag på bilder från tidigare 1:or i samma förening som sålts och identifierade möblering, dekoration etc. Sparade ca 30 000 på att köpa grejorna och styla själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle kunna funka, men jag tänker att alla lägenheter är olika, har olika ljusinsläpp osv.

      Trettiotusen låter som en dyr stylist.

      Radera
  3. Fast om man nu vet med sig att man har taskig smak eller väldigt speciell så kanske man ska ta å hyra in en inredare redan från början? Få börjar nog på noll, men men det är annars lätt att 'det bara blir' när man inreder. Dels för att man inte har råd när I 20-årsåldern, dels för att smak ändras. Inredare borde ha en större marknad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag nyligen sålde min mammas lägenhet använde jag inte stylist, men tänkte att det är väl bara att slänga ut nästan alla möbler och måla alla väggar vita, för det är ju så folk vill ha det (även om inte jag gillar det). Men det var så mycket detaljer jag aldrig hade tänkt på, som att höja upp gardinstången för att det får rummet att kännas större.

      Så jag skulle nog säga att alla kan ha nytta av en stylist, oavsett den egna smaken. Sedan får man väga kostnaden mot det möjliga utfallet.

      Radera
  4. Ett enkelt tips som funkar för mig är att fota ett rum och sedan titta på bilderna. Då ser jag mycket tydligare vad som kan pimpas, man får ett annat perspektiv än att stå i rummet.
    Intressant att du tycker att man kan ha nytta av en stylist. Det är därför jag gillar dig och det du skriver.
    "Man ska inte vara snål, man ska vara smart"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips! Undrar varför det skulle funka bättre att utgå ifrån en bild än själva rummet.

      Jag är nog bättre på att vara snål än smart, men i fallet stylist har jag verkligen omprövat. Hon såg sånt jag aldrig hade sett, varken på bild eller i verkligheten. Hur stor skillnad det gör för priset eller möjligheten att sälja är svårt att säga, men hon tog ungefär en procent av säljpriset. Mäklaren tog mer än det dubbla och orkade knappt svara i telefon för de pengarna.

      Radera